אמזון
אמזון

פיטורי ענק באמזון: 30,000 עובדים הולכים הביתה

ענקית הקמעונאות עם גל הפיטורים הגדול ביותר מאז 2023, שמסמל את עידן הבינה המלאכותית שמחליפה עובדים אנושיים
אדיר בן עמי |

אמזון Amazon.com Inc. -0.65%  מתכננת לפטר 30,000 עובדים משרדיים נוספים החל ממחר, לפי דיווח של רויטרס. זה הגל הגדול ביותר של פיטורים שהחברה מבצעת מאז 2023, והפעם הסיבה ברורה יותר מתמיד: הבינה המלאכותית לוקחת משרות מאנשים. המנכ"ל אנדי ג'אסי כבר הזהיר מזה בחודש יוני, אבל עכשיו זה קורה באמת.


החברה שמעסיקה 1.55 מיליון איש כבר פיטרה יותר מ-27,000 עובדי משרדים בסוף 2022 ותחילת 2023. הגל הזה היה עדיין תוצאה של ההתרחבות המוגזמת בתקופת הקורונה. אבל הפיטורים החדשים שונים לגמרי. הם לא קשורים לצמצום של טעויות עבר, אלא לעתיד שבו מכונות עושות עבודה שפעם רק אנשים ידעו לעשות. ג'אסי לא ניסה להסתיר את האמת כשהוא אמר בחודש יוני שאמזון תצטרך פחות אנשים לעבודות מסוימות ויותר אנשים לעבודות אחרות.


העובדים של אמזון כבר חיים בחרדה מזה כמה חודשים. מאז שג'אסי הזהיר על הפיטורים הם מחפשים מידע בפורומים אנונימיים ברשת, מנסים להבין מתי יגיעו אליהם. הבעיה היא שהפיטורים מתבצעים בטפטופים. העובדים לא יודעים להבחין בין פיטורי צוותים בודדים שקורים כל הזמן לבין המהלך הגדול שמתוכנן. זה יוצר אווירה של אי ודאות מתמדת שבה כל שמועה הופכת לחדשות חמות ואף אחד לא יודע אם התור שלו הגיע. 


החברה גם לא מקלה על העובדים שלה. במהלך השנה אמזון הורתה לחלק מהעובדים המשרדיים לעבור לגור קרוב יותר למנהלים ולקבוצות העבודה שלהם. חלקם נאלצו לעבור לגור בערים כמו סיאטל, ארלינגטון בווירג'יניה ווושינגטון די.סי., מה שבמקרים מסוימים דרש מהם לעבור מדינה.המהלך הזה נראה כמו דרך לדחוק עובדים להתפטר בעצמם. כשאתה מבקש מאנשים לעבור ארץ, חלק לא יכולים או לא רוצים ופורשים. זה חוסך לחברה כספי פיצויים ומעביר את האחריות לעובד עצמו. זה טריק ישן שחברות טכנולוגיה משתמשות בו כדי לצמצם את כוח העבודה בלי להיראות אכזריות.


ג'אסי הבהיר שהחברה תשיג יעילות משמעותית על ידי שילוב נרחב של בינה מלאכותית בכל המחלקות והתפקידים. במקרים מסוימים זה אומר שעובד אחד יעשה עבודה של כמה עובדים בעזרת הטכנולוגיה, ובמקרים אחרים הטכנולוגיה תבצע את העבודה לבדה. ג'אסי אמר שהתהליך יימשך שנים ספורות, מה שמשאיר לעובדים זמן להיערך אבל גם מבהיר שההחלטה כבר התקבלה.

החברות הטכנולוגיות הגדולות מתמודדות כולן עם האתגר הזה. מטא, גוגל ומיקרוסופט גם מחליפות עובדים במערכות AI, אבל אמזון הכי ישירה ופתוחה לגבי זה. היא לא מנסה לרכך את המסר או להגיד שמדובר בצמיחה במקומות אחרים. היא אומרת שפשוט יהיו פחות משרות משרדיות.


השאלה האמיתית היא מה קורה לכל האנשים האלה שמאבדים את העבודה. אמזון תמיד טענה שהיא יוצרת משרות, אבל הפעם היא יוצרת בעיקר משרות במחסנים ובמרכזי הפצה, עבודות שמשלמות הרבה פחות ודורשות פחות כישורים. זו לא בדיוק חלופה למהנדס תוכנה או לאנליסט עסקי. התופעה הזו לא מוגבלת לאמזון. חברות טכנולוגיה בכל העולם מתחילות להבין שהן יכולות לעשות הרבה מהעבודה המשרדית בעזרת AI. הבעיה היא שאיש לא יודע איך לטפל במיליוני האנשים שמשרות הטכנולוגיה היו פרנסתם.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.