בואינג
צילום: טוויטר

בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X

ענקית התעופה האמריקאית דיווחה על הפסד רבעוני של 7.14 דולר למניה למרות עלייה של 30% בהכנסות ל-23.3 מיליארד דולר; ההפסדים נובעים מחיוב חריג של 4.9 מיליארד דולר בתוכנית המטוס 777X, שתתעכב עד 2027

רן קידר | (1)
נושאים בכתבה בואינג

חברת בואינג The Boeing Co -3.29%   פרסמה את תוצאותיה לרבעון השלישי של 2025, והציגה הפסד של 7.14 דולר למניה על רקע עיכובים חוזרים והפסדים בתוכנית הדגל של המטוס רחב-הגוף 777X. הכנסות הסתכמו ב-23.3 מיליארד דולר ופספסו את התחזיות, שעמדו על 22.6 מיליארד דולר. למרות הנתונים החלשים, מניית בואינג עלתה קלות במהלך המסחר המוקדם, אם כי תיקנה לירידות לאחר מכן. הסיבה לעלייה היתה התמקדמות המשקיעים בעלייה בהיקף המסירות ובהתייצבות בייצור מטוסי הנוסעים המסחריים.

על פי החברה, ההפסדים הושפעו בעיקר מחיוב חד פעמי של 4.9 מיליארד דולר הקשור לתוכנית ה-777X, שגם הוא היה גבוה מתחזיות האנליסטים. המטוס, שההכרזה הרשמית עליו הגיע כבר ב-2013, סובל מסדרה ארוכה של עיכובים בתהליך האישור הרגולטורי, שעלולים לדחות את מועד המסירות המסחריות שלו לשנת 2027.

עלייה חדה בהכנסות אך גם בהפסדים

ההכנסות של בואינג עלו בכ-30% בהשוואה לשנה שעברה, בזכות גידול ניכר במסירות המטוסים. במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה, סיפקה החברה 440 מטוסים מסחריים וקיבלה 821 הזמנות חדשות. ברבעון השלישי לבדו נמסרו 160 מטוסים, לעומת 116 בתקופה המקבילה ב-2024. עם זאת, הרווחיות נפגעה משורה של גורמים: עלויות נוספות הקשורות לפיתוח ה-777X, ירידה בתשלומי מקדמה מלקוחות עקב דחיית המסירות, והמשך פיקוח הדוק מצד רשות התעופה האמריקאית (FAA) בעקבות פרשת 737 MAX. בואינג ציינה בהודעתה כי ייצור מטוסי ה-737 MAX התייצב בקצב של 38 יחידות בחודש, ובאוקטובר סיכמה עם ה-FAA על העלאת הקצב ל-42 מטוסים בחודש. צבר ההזמנות הכולל של החברה צמח ל-636 מיליארד דולר, וכולל יותר מ־5,900 מטוסים מסחריים. רק לפני כחודש, לאחר פגישת טראמפ וארדואן, הודיעה טורקיש איירליינס כי חתמה על עסקת ענק לרכישת 225 מטוסים מבואינג

עיכובים שממשיכים לעלות ביוקר

תוכנית ה-777X, שטיסת הבכורה שלה התקיימה ב-2020, נחשבת לפרויקט היוקרתי של בואינג בעשור האחרון, אך גם לאחד היקרים והמאתגרים ביותר. המטוס, המסוגל לשאת מעל 400 נוסעים, נועד להתחרות ישירות בדגם A350 של איירבוס. מנכ"ל בואינג, קלי אורטברג, הזהיר כבר בחודש ספטמבר כי תהליך האישור “נמשך יותר מהצפוי” וגורם לעלויות נוספות. לפי ההערכות, החברה ספגה הפסדים מצטברים של למעלה מ-10 מיליארד דולר במהלך שנות הפיתוח האחרונות. “העיכוב מביא לעלויות נוספות ולחוסר בתשלומי לקוחות לפני המסירה,” כתב האנליסט רוב סטאלרד מחברת Vertical Research . “לכן גובה החיוב הנוכחי, שנע בין 2.5 ל-4 מיליארד דולר, אינו מפתיע את השוק.”

למרות ההפסדים, המניה נותרה יציבה ואף רשמה עלייה קלה. מתחילת השנה עלתה מניית בואינג בכ־25%, לעומת עליות של 15% במדד S&P500 ו־11% במדד הדאו ג'ונס. המשקיעים רואים בסימנים לשיפור תפעולי ובגידול בהכנסות עדות להתאוששות מתמשכת, גם אם הדרך לרווחיות עוד ארוכה. בואינג מציינת כי תמשיך להשקיע בשיפור איכות הייצור, בתיאום עם הרגולטורים ובתמיכה בלקוחותיה ברחבי העולם. החברה הדגישה כי "האתגרים ב-777X אינם משנים את מחויבותנו לבטיחות, לחדשנות ולביצוע ארוך טווח".

בנוסף לדוחות, שביתת עובדי בואינג בסנט לואיס נכנסה החודש השלישי שלה. השביתה כוללת כ-3,200 עובדי ייצור ותחזוקה של מטוסי הקרב F-15 ו-F/A-18, וכן מערכות נשק מתקדמות הנחשבות קריטיות לביטחון הלאומי של ארה"ב. האיגוד דורש השוואת תנאי פנסיה לעובדים מקבילים במדינות אחרות, העלאות שכר ריאליות ובונוס חתימה דומה לזה שניתן לעובדים בדרום קרוליינה ובוושינגטון. ראשי האיגוד האשימו את הנהלת בואינג בהתעלמות מצרכי העובדים ובהעדפת תגמולים לבכירים על פני פתרון הסכסוך, וטענו כי עלות ההצעה שלהם שקולה למחצית המחיר של מטוס F-15 אחד בלבד. בחברה טוענים כי לא יגדילו את עלות ההסכם מעבר למתוכנן, גם אם השביתה, שכבר גורמת לעיכובים בקווי הייצור, תימשך עוד זמן רב.


בואינג - שאלות ותשובות

מה המשמעות של המחיקה החשבונאית שבואינג ביצעה ברבעון האחרון?

החברה רשמה מחיקה של 4.9 מיליארד דולר בעקבות דחייה נוספת בפרויקט המטוס 777X. המחיקה לא כוללת תזרים מזומנים, אך משקפת את העלויות והסיכונים המצטברים בפיתוח.

קיראו עוד ב"גלובל"

למה המטוס 777X כל כך חשוב לבואינג?

ה־777X הוא הדגם הגדול ביותר שמפתחת בואינג כיום, והוא אמור להחליף את הדור הקודם של מטוסי רחבי הגוף ולהתחרות באיירבוס A350. הצלחתו קריטית לעתיד החברה בתחום האזרחי.

מה הסיבה לדחייה החוזרת של המטוס 777X?

העיכוב נובע מהתקדמות איטית בהליכי ההסמכה הרגולטורית, ולא מבעיות טכניות. מדובר בדחייה של כשנה, אך בסך הכול המטוס מפגר כבר שבע שנים אחרי לוח הזמנים המקורי.

כיצד הצליחה בואינג להפתיע בתזרים המזומנים?

במקום תזרים שלילי כפי שציפו בשוק, החברה הציגה תזרים חיובי של 238 מיליון דולר. העלייה מיוחסת להתייצבות בייצור של דגמי 737 ו־787 ולשיפור בתזרים מלקוחות.

האם בואינג חוזרת למסלול של התאוששות יציבה?

נראה שיש שיפור בפרמטרים תפעוליים, אבל הדרך ליציבות עוד ארוכה. החברה מתמודדת עם רגולציה קשוחה, מורכבות בשרשרת האספקה ומורשת של בעיות איכות.

כמה מטוסים סיפקה בואינג ברבעון, והאם זה חריג?

בואינג סיפקה 160 מטוסים.  שיא מאז 2018. מדובר באיתות חיובי להאצה בקצב הייצור, אבל השוק עדיין בוחן את יכולתה לשמר את הקצב לאורך זמן.

איך בואינג משווה לאיירבוס מבחינת תחרות?

איירבוס שומרת על יציבות תפעולית ועל יתרון בשוק המטוסים הצרים. בואינג מצטיינת בטכנולוגיה ובעיצוב, אך מתקשה לשמור על אמון הרגולטורים והלקוחות.

האם למתיחות בין סין לארה״ב יש השפעה על בואינג?

בוודאי. החברה לא קיבלה הזמנות משמעותיות מסין מאז 2017. כל עסקה תלויה במצב המדיני, והמנכ״ל הביע תקווה לפריצת דרך בפגישה הקרובה בין טראמפ לשי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 29/10/2025 18:06
    הגב לתגובה זו
    לא הפיגור בהשלמת המטוס החדש היא הסיבה להפסד. חוסר מקצועיות והתנהגות חולנית של העובדים הם העילה להפסדים.
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.