
טורקיה רוכשת 20 מטוסי טייפון מאנגליה בעסקה של 10.7 מיליארד דולר
על מטוס הטייפון, צי המטוסים של טורקיה, ואיך זה קשור אלינו?
רק הבוקר התברר שארדואן מחסל את האופזיציה - ארדואן מחסל מתנגדים מבית: צו מעצר נוסף נגד ראש עיריית איסטנבול בחשד לריגול, וכמה שעות לאחר מכן, אנגליה מספקת לו מטוסי קרב בעסקה של 10.7 מיליארד דולר. טורקיה ובריטניה חתמו על אחת העסקאות הביטחוניות הגדולות ביותר בעשור האחרון.
ההסכם, כולל רכישת 20 מטוסי קרב מתקדמים מדגם יורופייטר טייפון, מטוסים שמיועדים להחליף חלק ניכר מהצי הטורקי המיושן ולהעניק לחיל האוויר הטורקי יכולות עליונות באוויר ובקרקע. זוהי עסקה מסחרית, ובעיקר הישג אסטרטגי: היא מחזקת את שיתוף הפעולה בין שתי מדינות נאט"ו מרכזיות, מעניקה דחיפה משמעותית לתעשיית ההגנה הבריטית ומאותתת לרוסיה ולמתנגדותיה כי הברית האטלנטית נותרת מאוחדת ומחויבת לביטחון משותף.
אלא שעל הדרך היא מחזקת מאוד את טורקיה שיש לה שתי פנים - צד אחד למערב, צד שני לרוסיה. ארה"ב לא הסכימה בעבר לספק לה מטוסי קרב מסוג F-35, כשבחודשים האחרונים גם על רקע פגישת המנהיגים - טראמפ וארודאן היו הערכות שעסקה קרובה. יכול להיות שהעסקה הנוכחית היא קדימון לעסקה גדולה יותר מול ארה"ב. טורקיה צריכה מאות מטוסים לא 20 מטוסים חדשים (כשיש גם אופציה ל-40 מטוסים נוספים).
העסקה נחתמה במהלך ביקורו הראשון של ראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר, באנקרה. סטארמר, נפגש עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן במשך שעות ארוכות, והשניים דנו בעסקה עצמה ובאתגרי הביטחון האזורי, כולל המצב בסוריה, המתחים בים השחור והשפעת מלחמת אוקראינה על יציבות נאט"ו. "ההסכם הזה יחזק את ביטחון נאט"ו כולה, יעמיק את שיתוף הפעולה הביטחוני בין בריטניה לטורקיה ויתמוך בכ-20 אלף מקומות עבודה בבריטניה לאורך 10 שנים", אמר סטארמר לאחר החתימה, תוך הדגשת התרומה הכלכלית: העסקה צפויה להזרים מיליארדים למפעלי BAE Systems, החברה הבריטית המובילה בייצור המטוסים, ולתמוך בתעשיות משנה באזורים כמו יורקשייר ולנקשייר.
- ארדואן מחסל מתנגדים מבית: צו מעצר נוסף נגד ראש עיריית איסטנבול בחשד לריגול
- ה-PKK נסוג מטורקיה: צעד משמעותי לקראת שלום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ארדואן מצידו תיאר את העסקה כ"סמל חדש ליחסים האסטרטגיים בין שתי מדינות ידידות", והוסיף כי היא "תסייע לטורקיה לשמור על יתרון אווירי מול איומים אזוריים, תוך שמירה על מחויבותה לברית נאט"ו".
ההסכם כולל אופציה לרכישת עד 40 מטוסים נוספים בעתיד, מה שהופך אותו לפוטנציאל של עסקה כוללת בהיקף משולש. טורקיה תהפוך למפעילת ה-יורופייטר העשירית בעולם, לצד מדינות כמו גרמניה, איטליה, ספרד, אוסטריה, עומאן, קטאר, כווית וערב הסעודית. המטוסים מיוצרים על ידי קונסורציום אירופי רב-לאומי, Eurofighter GmbH שמובל על ידי BAE Systems הבריטית בשיתוף עם Airbus (גרמניה וספרד) ו-Leonardo (איטליה).
העסקה התאפשרה רק לאחר שגרמניה, ששנים סירבה למכור מטוסים לטורקיה עקב חששות פוליטיים סביב מדיניותה כלפי זכויות אדם וכורדים, הסירה את התנגדותה בחודשים האחרונים. הדבר משקף שינוי במדיניות ברלין, שמבקשת כעת להעמיק את קשריה עם אנקרה כדי לאזן את השפעת רוסיה במזרח התיכון, אבל זה די מגוחך שאחרי שנים של בלימת מכירת נשק בגלל מדיניות של זכויות אדם, דווקא היום כשארדואן וממשלו מאשימים את ראש האופוזיציה בריגול ומוציאים לו צו מעצר, הוא מנפנף בעסקת ענק.
- הקרטל של תנובה ושטראוס - סמוטריץ' נלחם במחירי החלב
- ביקוש משולש לטילי הפטריוט והקשר לתעשייה הביטחונית הישראלית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין...
ברקע העסקה עומדת הצורך הדחוף של טורקיה לשדרג את צי האוויר שלה. חיל האוויר הטורקי סובל ממחסור חמור במטוסים מתקדמים מאז הוצאתו מתוכנית ה-F-35 האמריקאית ב-2019, בעקבות רכישת מערכות ההגנה S-400 הרוסיות, כשכאמור יש סיכוי להחזרת ההזמנה שבוטלה למטוסי F-35. כיום, טורקיה מחזיקה בכ-240 מטוסי F-16 מיושנים, רבים מהם עברו שדרוגים אמריקאיים, אך הם אינם מספיקים להתמודדות עם איומים מורכבים כמו טילים בליסטיים איראניים או פעילות רוסית בגבולותיה. העסקה עם בריטניה היא חלק מתוכנית רחבה יותר להשלמת צי ביניים: לצד 20 היורופייטרים החדשים, טורקיה צפויה לקבל 12 מטוסי F-16 משומשים מקטאר ו-12 נוספים מעומאן, מה שייתן לה כ-44 מטוסים זמניים עד לכניסתו לשירות של הפרויקט הלאומי KAAN - מטוס הקרב החמישי-דור הטורקי, שצפוי להיות מבצעי רק ב-2028 לכל המוקדם.
היורופייטר טייפון: נשק אווירי מתקדם - פרטים טכניים ומבצעיים
בבסיס העסקה ניצב היורופייטר טייפון, אחד ממטוסי הקרב המתקדמים ביותר בעולם, שפותח במשך 30 שנה כתגובה לאיומי ברית ורשה הקומוניסטית. זהו מטוס רב-תכליתי (multirole) בעל כנפיים דלתא עם כנפונים קדמיים (canard delta wing), מנועים כפולים ומבנה סופרסוני שמאפשר טיסה במהירות של מאך 2 (כ-2,495 קמ"ש). אורכו 15.96 מטר, רוחב כנפיים 10.95 מטר, ומשקלו הריק כ-11 טון, עם יכולת נשיאת מטען של עד 7.5 טון. המטוס מונע על ידי שני מנועי EJ200 של Eurojet, כל אחד מפיק כ-90 קילו-ניוטון דחף, עם יחס דחף-משקל גבוה שמאפשר עלייה מהירה לגובה של יותר מ-16,764 מטר (55,000 רגל) בתוך דקות ספורות.
הטכנולוגיה של הטייפון מבוססת על מערכות אלקטרוניקה מתקדמות: רדאר CAPTOR-E בעל סריקה אלקטרונית פעילה (AESA), שמסוגל לזהות מטרות בטווח של 300 ק"מ ולנעול על עד 20 יעדים בו-זמנית. המטוס מצויד במערכת PRAETORIAN ללוחמה אלקטרונית, שמגינה מפני טילים אוויר-אוויר ומאפשרת הפרעות אלקטרוניות מתוחכמות. תאי הנשק כוללים 13 נקודות תלייה חיצוניות, עם יכולת לשאת טילי אוויר-אוויר כמו Meteor (טווח 200 ק"מ) ו-AMRAAM, טילי אוויר-קרקע כמו Storm Shadow, ופצצות חכמות כמו Paveway IV. בתא הטייס, מסך ראש-גבוה (HUD) ומערכת ניווט GPS/INS משולבת עם AI בסיסי מספקים מודעות מצבית מלאה, כולל זיהוי אוטומטי של איומים.
הטייפון הוכיח את עצמו: חיל האוויר הבריטי השתמש בו בסוריה ובמפרץ הפרסי נגד דאעש, בעוד ערב הסעודית רשמה מאות ימי טיסה נגד החות'ים בתימן. עבור טורקיה, המטוסים יגיעו בגרסה Tranche 4 – החדישה ביותר, עם שדרוגים כמו כנפיים מחומרים מרוכבים קלים ב-30%, מנועים חסכוניים יותר ויכולת הפעלה אוטונומית חלקית. אלה יאפשרו לחיל האוויר הטורקי לבצע משימות שוטפות, תקיפות מדויקות והגנה על מרחב אווירי, תוך אינטגרציה עם מערכות נאט"ו. העסקה כוללת גם תמיכה לוגיסטית: אימון טייסים בבריטניה, חלפים ועדכוני תוכנה, מה שמבטיח תפעול מלא עד 2040.
הפרויקט הלאומי KAAN: שאיפות טורקיות לעצמאות אווירית
במהלך ביקורו, סטארמר סייר במתקני תעשיית התעופה של טורקיה באנקרה, שם קיבל תדרוך מפורט על הפרויקט KAAN, מטוס הקרב החמישי-דור שפותח על ידי Turkish Aerospace Industries (TAI) מאז 2010. KAAN, ששמו מלשון "שליט" או "מלך" בטורקית, הוא סטלת', מטוס חמקן עם חתימת רדאר נמוכה, מנועים כפולים ומבנה דומה ל-F-22 האמריקאי. הפרוטוטייפ הראשון טס ב-2023, והשני נמצא כעת בייצור, עם טיסה ראשונה מתוכננת ל-2026. הפרויקט, בהשקעה של 10 מיליארד דולר, כולל שיתופי פעולה עם בריטניה (BAE Systems) ועם קטאר, אך סובל מעיכובים: בעיות במנועי GE F110 האמריקאיים, שנגרמו מהגבלות ייצוא אמריקאיות, מאיימות לדחות את הכניסה לשירות ל-2029. שר החוץ הטורקי חאכאן פידן הזהיר כי "המגבלות האמריקאיות מאיימות על לוח הזמנים", וטורקיה מפתחת מנוע מקומי TF-35000, אך הוא לא יהיה מוכן לפני 2030.
KAAN מייצג את שאיפתה של טורקיה להפוך למעצמה ביטחונית עצמאית: הוא כולל רדאר AESA, חיישנים רב-מודליים ויכולת נשיאת נשק פנימי, עם טווח של 1,200 ק"מ ומשקל מראה של 27 טון. העסקה עם היורופייטר משמשת כגשר – המטוסים הזרים יכסו את הפער עד ש-KAAN יכנס לשירות, ויאפשרו העברת טכנולוגיה שתשפר את הפרויקט הטורקי. ספרד, שפרשה מתוכנית F-35, שוקלת כעת רכישת KAAN, מה שיכול להפוך אותו ליצואי מוצלח.
כלכלית, העסקה תזרים מיליארדים לכלכלה הטורקית דרך תעשיות משנה, ותיצור אלפי משרות באנקרה ובאיסטנבול. מבחינה גיאופוליטית, היא מחזקת את בריטניה כשותפה מרכזית בנאט"ו הפוסט-ברקזיט, ומאותתת לרוסיה כי הברית לא תיסוג. טורקיה, מצדה, ממשיכה באסטרטגיית "איזון": פיתוח KAAN לצד רכישות זרות, תוך שמירה על קשרים עם מוסקבה. סטארמר עזב את אנקרה עם הבטחה לשיתופי פעולה נוספים, אולי אפילו בעתיד הסייבר והחלל.
ישראל וטורקיה - יחסים קשים
ישראל וטורקיה ביחסים קשים, אפילו קשים מאוד. ארודאן היה הגורם המתנגד ביותר למלחמה בעזה. הוא גם היה הקולני ביותר, הגדיר את הפעולות בעזה כרצח עם, והיה מאוד קיצוני באמירותיו וגם במעשיו - נתק מוחלט ואפילו איומים בפעולות מלחמתיות. במקביל, ארודואן וטורקיה מנסים לשים יד על סוריה, ופה ושם מצליחים וכעת עם סיום המלחמה בעזה הם קיבלו אחיזה בעזה כאחת המדינות התומכות והמובילות את המהלך. ישראל חוששת, טוריקה היא מעצמה צבאית והיא מדינה שהאיסלאם בה הולך ומתחזק. ההתקרבות שלה לגבול מסוכנת. ההצטיידות שלה במטוסי קרב משובחים מדאיגה את אנשי הצבא ומערכת הביטחון.
- 5.עופר ממוסקבה 28/10/2025 13:42הגב לתגובה זועד שתבוא רעידת אדמה הרסנית שתהרוס את טורקיה כולה והווזיר ימות והארץ תשקוט 40 שנה
- 4.חחח... 28/10/2025 06:21הגב לתגובה זועסקה קטנה כדי לעצבן את טראמפ כדי שימכור מטוסים לטורקיה.
- 3.המספרים לא מתחברים יוצא מעל 500 מיליון דולר לכל מטוס (ל"ת)אמיר 27/10/2025 21:57הגב לתגובה זו
- שם לב 28/10/2025 08:11הגב לתגובה זומטוס כזה לא צריך לעלות מעל 60 מליון דולר לאחד אז כפול 20 זה 1.2 מליארד דולר העיקר כותבים 10 מליארד דולר פלוס
- 2.מסוכן לישראל נתניהו עשה טעות קשה שהביא את הטורקים לגדר (ל"ת)בני 27/10/2025 20:22הגב לתגובה זו
- 1.לא להאמין לארדואן (ל"ת)אנונימי 27/10/2025 20:01הגב לתגובה זו
.jpg)
קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
מי אחראי על החוב לביטוח לאומי אם אתם פרילנסרים, מי אחראי על החוב לביטוח לאומי אם אתם שכירים?
ישראלים רבים מקבלים מכתבים מפתיעים מהביטוח הלאומי, שבהם נרשמים חובות של אלפי שקלים לתקופות עבודה ישנות. אך מה שרבים לא יודעים: אם עבדתם כשכירים באותה תקופה - החוב בכלל לא שלכם.
לפי החוק, כאשר אדם מועסק כשכיר, האחריות לדיווח ותשלום דמי הביטוח הלאומי חלה אך ורק על המעסיק. בפועל, הביטוח הלאומי לא תמיד יודע אם עבדתם כשכירים או לא, ואם המעסיק לא דיווח, החוב פשוט "נדבק" על שמכם. איך זה שביטוח לאומי לא יודע? המערכות לא מסונכרנות, הדטהבייס לא מעודכן. הביטוח הלאומי היה צריך לייצר ממשק מול משרד התעסוקה או רשות המסים ולקבל את המידע הזה בקלות, אבל בפועל זה לא קורה ויש רבבות אנשים שמקבלים הודעה על חוב.
אם גם אתם בקבוצה הגדולה הזו ואתם הייתם שכירים בתקופה הזו, אז לפחות תוכלו לבטל את רישום החוב בקלות. הביטוח הלאומי מאפשר באופן דיגיטלי לבטל את החוב, ללא בירוקרטיה מסורבלת, בלי להגיע לסניף ואפילו בלי שיחת טלפון אחת.
מה צריך לעשות? לכאורה, פשוט מאוד, בפועל גם זה לא טריוויאלי. אם קיבלתם הודעה על חוב לתקופה שבה הייתם שכירים – גשו לחפש תלושי עבר או את טופס 106 השנתי, והעלו את המסמכים דרך שירות שליחת המסמכים באתר הביטוח הלאומי. המערכת תזהה את העובדה שהייתם שכירים והחוב יבוטל. תוך ימים ספורים, תשוחררו מהחיוב. אבל, למי יש את התלושים לפני 4-5 שנים?
- פנסיה או נכסים: על מה הישראלים מסתמכים יותר בפרישה שלהם?
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם זה המצב תצטרכו לנסות לאתר תלושים כאלו, לדרוש ממקום העבודה הקודם, יש גם אפשרות להצהיר מול ביטוח לאומי. אבל זה תהליך יותר מסורבל.
אם אתם באמת חייבים, כלומר לא עבדתם במקום עבודה אחר, תנסו להגיע לסוג של פשרה מול ביטוח לאומי. ראשית, נזכיר שכן - גם אנשים שלא עובדים, בין עבודות, סטודנטים ועוד משלמים ביטוח לאומי. גם עצמאיים, פרילנסרים ועוד משלמים ביטוח לאומי. החוב הזה לא צץ מאין. שנית, מדובר על חוב עם הצמדה, ריבית, קנסות ועוד. כדי לבטל את הקנסות צריך להגיש בקשה.
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)הקרטל של תנובה ושטראוס - סמוטריץ' נלחם במחירי החלב
על הפער בין מחירי הגבינה הצהובה של תנובה לגבינה צהובה מיובאת, על השליטה של תנובה ושטראוס בשוק החלב, ועל הרפורמה של סמוטריץ'
תנובה ושטראוס מתנהלות כמו סוג של קרטל. הן כמעט ושולטות בשוק החלב ומוצריו, ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ' נערך למלחמה מולם לטובת הצרכנים. לא בטוח שזה יצליח, חבל שזה רק עכשיו לקראת סיום הקדנציה שלו. חבל שהוא רק מדבר נגד רווחי הבנקים
ועושק הציבור ולא באמת פועל. "אני פותח היום במהלך כלכלי וחברתי שאני לא מתכוון לוותר עליו - רפורמת החלב. רפורמה טובה, אחראית, ובעיקר כזו שמציבה את הציונות ואת האזרח הישראלי במרכז. אנחנו באנו לעבוד בשבילכם, ולא בשביל אף אינטרס אחר". אמר סמוטריץ' והמשיך - "בניגוד
לקמפיין הדמגוגי ועתיר המשאבים נגדי, רפורמת החלב שלי שומרת על היצור המקומי, שומרת על החקלאות, שומרת על החקלאים, וכן, גם פותחת את השוק לתחרות בריאה שתגדיל את ההיצע ותוריד את המחירים לעם ישראל.
"המטרה הראשונה והחשובה ביותר של רפורמת החלב היא פשוטה וברורה: להוריד את יוקר המחיה. אין כאן קיצורי דרך, אין קסמים, יש עבודה מקצועית, יש אחריות, ויש נחישות שלא להסיט את העיניים מהמטרה המרכזית: להפחית את מחירי מוצרי היסוד לכל משפחה בישראל.
"כדי להבין המהלך הזה צריך קודם כל להפנים: שוק החלב בישראל נשלט שנים רבות על ידי שתי מחלבות ענק , תנובה ושטראוס, שהוכרזו רשמית כמונופולים. כל מי שמבין בכלכלה יודע שאין דרך להתמודד עם יוקר מחיה בלי לפרק מונופולים, ודרך אחת לפרק אותם זה ליצור תחרות אמיתית. תחרות שמייצרת מחיר הוגן, איכות טובה יותר, ושוק שמשרת את הצרכן ולא את הרווח של תאגידים.
"התחרות הזו תגיע באמצעות פתיחת השוק ליבוא, במינון נכון, בזהירות ובאחריות. אנחנו לא פוגעים בייצור המקומי, אלא מגדירים מחדש את האיזון: 80% ייצור ישראלי, ו־20% פתיחה לתחרות. זהו שינוי היסטורי. זה שומר על העצמאות והחוסן החקלאי שלנו, אבל גם יוצר לחץ תחרותי שמונע מהמונופולים להמשיך לייצר רווחי עתק על חשבונכם.
- הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואם כבר מדברים על אינטרסים זרים, תנובה נמצאת בבעלות סינית. אז לפני שמספרים לכם כל מיני אגדות על מי ייהנה מהמהלך הזה, כדאי לזכור מי נהנה כיום מהריכוזיות הזו, ובעיקר מי משלם עליה: הציבור הישראלי.
