קטרפילר
צילום: istock
דוחות

הודות לבינה המלאכותית - קטרפילר מזנקת ב-12%

מניית קטרפילר מזנקת לאחר שהחברה עקפה את תחזיות האנליסטים עם זינוק חד במכירות גנרטורים למרכזי נתונים והעלאת תחזית הצמיחה לשנת 2025, למרות עלייה בעלויות הייצור והמכסים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה קטרפילר

מניית קטרפילרCaterpillar Inc 6.06%   מזנקת ב-12% לאחר שהחברה פרסמה תוצאות רבעוניות מרשימות שעקפו את הציפיות, כשברקע עומד גל ביקוש חסר תקדים לגנרטורים עבור מרכזי נתונים. המניה בדרך לרשום את היום הטוב ביותר שלה מאז 2009, כאשר יצרנית הציוד הכבד מטקסס העלתה גם את תחזית הצמיחה שלה לשנת 2025.


יצרנית ציוד הכרייה והבנייה השיגה בשלושת החודשים האחרונים הכנסות כוללות של 17.6 מיליארד דולר, גידול של 10% לעומת תקופה מקבילה אשתקד. התוצאה עברה בהרבה את התחזית הממוצעת של האנליסטים שעמדה על 16.8 מיליארד דולר. ההכנסות כוללות גם את עסקי המימון של החברה. הרווח הנקי הגיע ל-2.3 מיליארד דולר או 4.88 דולר למניה, ירידה מרווח של 2.46 מיליארד דולר או 5.06 דולר למניה בתקופה מקבילה אשתקד. אבל כשמסירים גורמים חד-פעמיים מסוימים, הרווח המתואם עמד על 4.95 דולר למניה, כ-40 סנט מעל התחזית הממוצעת של האנליסטים שעמדה על 4.53 דולר למניה.


הכוכבת של תוצאות הרבעון היא חטיבת המנועים, שחזרה למעמדה כחטיבת הדגל של יצרנית הציוד. זינוק של 31% במכירות גנרטורים, שרובם מיועדים למפתחי מרכזי נתונים, הוביל לעלייה של 17% במכירות החטיבה כולה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. גם הרווחיות של החטיבה עלתה בשיעור דומה. הביקוש החזק לגנרטורים דוחף את קטרפילר להשקעה משמעותית בהרחבת הייצור. החברה מקימה תוספת של 725 מיליון דולר למפעל שלה בלאפייט, אינדיאנה, כדי להרחיב את קו הייצור של הגנרטורים. הביקוש הזה תרם לקפיצה של 2.4 מיליארד דולר בתיק ההזמנות של קטרפילר במהלך הרבעון, שהגיע לשיא חדש של 39.8 מיליארד דולר. הנתון מעיד על תמונת ביקוש חזקה שמבטיחה המשך פעילות עבור החברה בתקופה הקרובה.


גם שאר חטיבות קטרפילר תרמו לביצועים החזקים. מכירות ציוד הבנייה עלו ב-7% ל-6.76 מיליארד דולר, בעוד מכירות ציוד הכרייה גדלו ב-2% ל-3.11 מיליארד דולר. יחידת האנרגיה והתחבורה רשמה זינוק של 17% ל-8.4 מיליארד דולר. מבחינה גיאוגרפית, צמיחת המכירות הייתה חזקה יחסית ברחבי העולם ברוב הקטגוריות. קטרפילר מדגישה שהיא רושמת חוזק במיוחד במכירות ציוד בנייה בצפון אמריקה ובמכירות תחבורה ואנרגיה באזור אסיה-פסיפיק, מה שמעיד על ביקוש גלובלי מגוון.


עם זאת, החברה מתמודדת עם לחצים משמעותיים מצד עליית עלויות הייצור. עלות המוצרים הנמכרים טיפסה ב-16% ל-11.67 מיליארד דולר, כשחלק מהעלייה מיוחס להוצאות מכסים מוגברות שהשפיעו על עלויות הייצור ברבעון בסכום של 686 מיליון דולר.


למרות הלחצים על העלויות, ההנהלה מגלה אופטימיות זהירה לגבי השנה הקרובה. קטרפילר העלתה את תחזית הצמיחה במכירות לשנת 2025 וצופה כעת עליה מתונה בהשוואה ל-2024, לעומת התחזית הקודמת לעליה קלה בלבד. עם זאת, החברה העלתה את תחזית הוצאות המכסים לשנת 2025 לטווח של 1.6-1.75 מיליארד דולר, מעלייה מהתחזית הקודמת של 1.3-1.5 מיליארד דולר.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

גוגל
צילום: טוויטר
דוחות

אלפאבית עקפה את הציפיות עם צמיחה חזקה בענן

המניה מזנקת ב-6% באפטר; החברה דיווחה על רווח למניה של 2.87 דולר והכנסות של 102.35 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 2.26 דולר עם הכנסות של 99.89 מיליארד דולר

אדיר בן עמי |

אלפאביתAlphabet 2.51% , חברת האם של גוגל, פרסמה תוצאות רבעוניות חזקות שהיכו את תחזיות וול סטריט, כשהציגה צמיחה יציבה בעסקי הליבה - הפרסום והענן. מניית החברה עלתה בכ־6% במסחר המאוחר, בעקבות הדוחות.

ההכנסות הכוללות של אלפאבית ברבעון השלישי הסתכמו ב־102.35 מיליארד דולר, לעומת תחזית ממוצעת של אנליסטים ל־99.89 מיליארד דולר. בנוסף, החברה העלתה את תחזית ההשקעות השנתית שלה לטווח של 91–93 מיליארד דולר, גבוה משמעותית מהתחזית הקודמת שעמדה על כ־80.7 מיליארד דולר.


חטיבת הענן של גוגל ממשיכה להיות אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של הקבוצה, עם הכנסות של 15.16 מיליארד דולר, לעומת תחזיות ל־14.72 מיליארד דולר. החטיבה נהנתה מביקוש גובר מצד חברות לאירוח מערכות מבוססות בינה מלאכותית ולשירותי ניתוח נתונים. גוגל מצמצמת בהדרגה את הפער מול המתחרות המרכזיות, מיקרוסופט (Azure) ואמזון (AWS), בין היתר בזכות אימוץ גובר של פלטפורמת Vertex AI ושימוש נרחב בשבבי ה־TPU הייעודיים שפיתחה החברה.


במקביל, חטיבת הפרסום של גוגל, המהווה את עיקר הכנסותיה, המשיכה להציג צמיחה מתונה, למרות תחרות גוברת מצד פלטפורמות דיגיטליות אחרות. אנליסטים ציינו כי חלק מהמפרסמים עדיין נוקטים זהירות בשל אי־ודאות כלכלית, על רקע עלויות מכסים ולחצים גוברים בשוק הגלובלי. עם זאת, מגמה של מעבר מפרסום בפלטפורמות ניסיוניות כמו סנאפצ'ט לעבר גוגל מחזקת את בסיס ההכנסות של החברה.


התוצאות מגיעות ימים ספורים לאחר שמיקרוסופט ו־OpenAI, הנתמכת על ידי סופטבנק, חשפו את Atlas, דפדפן חדש מבוסס בינה מלאכותית, שמכוון ישירות למרכז עסקיה של גוגל בתחום החיפוש והדפדפנים. מדובר באחד האתגרים המשמעותיים ביותר לדומיננטיות של גוגל בשנים האחרונות, וצפוי להיות מוקד עניין מרכזי בשיחות המשקיעים עם הנהלת החברה.