סאי שיוורדי מנכ"ל ניובולט; קרדיט: אתר החברהסאי שיוורדי מנכ"ל ניובולט; קרדיט: אתר החברה

מ-10% ל-80% ב-5 דקות - החברה הבריטית שמפתחת טעינה מהירה

אחרי ההכרזה של BYD בחודש שעבר על מערכת הטעינה המהירה שלה, גם החברה הבריטית Nyobolt מתחילה למשוך תשומת לב אחרי שהשלימה לאחרונה גיוס של 30 מיליון דולר: אנחנו מוכנים לשיתוף פעולה שיביא את הטכנולוגיה לשוק תוך 3-5 שנים", אומר המנכ"ל

רוי שיינמן | (2)

טעינה מהירה היא אחד התחומים הלוהטים בתחום הרכב החשמלי בתקופה האחרונה ואפשר להבין למה. עניין הטעינה הוא אולי עדיין הגורם העיקרי שמעיק על בעלי הרכבים החשמליים לעומת רכבי בנזין, כל מי שאין לו תחנת טעינה יקרה בבית נאלץ לקחת על עצמו סיכון שהוא לא ימצא תחנה קרובה בחוץ כשיצטרך או שבמקרה הטוב יצטרך לחכות בתור ארוך כשהמכוניות שלפניו נטענות. מערכת הטעינה המהירה ש-BYD הכריזה עליה לפני בחודש שעבר שואפת לשנות את התמונה וכעת גם חברה בריטית נוספת עשויה להיכנס לתחום.


הסוללה של Nyobolt - כרגע ברובוטים קטנים במחסנים, בעתיד ברכבים

חברת הסוללות הבריטית Nyobolt גייסה לאחרונה 30 מיליון דולר כדי לקדם את הפיתוח של הסוללות המהירות שלה שכרגע מוטמעות בעיקר ברובוטים במחסני לוגיסטיקה, מתוך הצורך שהרובוטים האלה יפעלו כמעט 24/7 ללא מנוחה. הגיוס מביא את סך הכספים שהחברה גייסה ל-100 מיליון דולר אך עיקר העניין בשוק הוא דווקא בכניסה של החברה לעולם הרכבים החשמליים. החברה הבריטית ציינה שכבר קיבלה פניות מ-8 יצרניות רכב גדולות רק בשנה האחרונה, והטכנולוגיה שלה עשויה להפוך את טעינת הרכב לפעולה מהירה ואפילו להתחרות בזו של BYD.


ניובולט פיתחה סוללות שמבוססות על אנודת גרפיט, ומאפשרות טעינה מהירה במיוחד. בניסוי שנערך בשנה שעברה, החברה הצליחה להטעין רכב חשמלי מ-10% ל-80% בפחות מחמש דקות. מנכ"ל החברה, סאי שיוורדי, סיפר שבשנה האחרונה ניהלה החברה שיחות עם שמונה יצרניות רכב גדולות בנוגע לשילוב הטכנולוגיה בפלטפורמות הרכב שלהן. "אנחנו במיקום ייחודי", אמר שיוורדי. "הטכנולוגיה שלנו מתאימה לרכבים בייצור המוני ואנחנו פתוחים לשיתופי פעולה עם כל מי שרוצה ליישם אותה בקנה מידה גדול. למעשה, אנחנו יכולים להביא את הטכנולוגיה לשוק תוך שלוש עד חמש שנים". הוא הוסיף.


שיוורדי גם התייחס לסיבה שהחברה בחרה להתמקד תחילה ברובוטים במחסני לוגיסטיקה: "בחרנו בשוק הזה כי הוא מרגיש כמו קרקע טובה לבחון את הטכנולוגיה וכי כמעט אין בו תחרות", הסביר שיוורדי.


הפיתוחים הנוספים של BYD

מי שנראית כמו השחקנית המובילה בפיתוח טכנולוגיית טעינה מהירה היא בינתיים החברה הסינית BYD שהציגה מערכת טעינה חדשה שמספקת טווח של 400 ק"מ בטעינה של חמש דקות בלבד.


BYD מתכננת להקים 4,000 תחנות טעינה כאלו בסין, והיא גם ציינה שהסוללות החדשות מחזיקות מעל 3,000 מחזורי טעינה, המתורגמים ללמעלה ממיליון קילומטרים, הרבה מעבר לרוב הסוללות בשוק.


BYD מפתחת גם חידושים נוספים, ב-2024 היא הכריזה על הקמת מפעל חדש לייצור סוללות נתרן-יון בקיבולת של 30 גיגה-ואט לשנה. היתרון המרכזי של הטכנולוגיה הזו הוא העלות: נתרן זול וזמין הרבה יותר מלית'יום למשל, וגם עמיד בטמפרטורות קיצוניות. החיסרון? צפיפות אנרגיה נמוכה יותר. לכן, הסוללות הללו מיועדות בעיקר לרכבים קטנים, כמו דגם ה-Seagull של החברה, או לכלי תחבורה קלים כמו קורקינטים.

קיראו עוד ב"גלובל"


בנוסף, BYD מתכננת להשיק סוללות מצב מוצק עד שנת 2027, תחילה בדגמי היוקרה ובהמשך בייצור המוני עד 2030. הסוללות האלו משתמשות באלקטרוליט מוצק שמפחית את המשקל והנפח של הסוללה, מגדיל את הטווח ומשפר את הבטיחות, עם פוטנציאל להגיע לעשרות אלפי מחזורי טעינה. חידוש נוסף של החברה הוא טכנולוגיית CTB, בה הסוללה הופכת לחלק מהשלדה עצמה, מה שחוסך משקל באופן משמעותי. הדגמים של BYD כמו Seal ו-Shark כבר מציגים טווחים של מעל 800 ק"מ בגרסאות ההיברידיות שלהם.


המגבלות של טעינה מהירה

למרות הפוטנציאל הגדול, עדיין יש מגבלות שלדעת חלק מהגורמים בשוק הופכים את הטעינה המהירה כיום ללא כדאית. לגבי המערכת של BYD למשל נטען שהיא פועלת על צריכת חשמל גבוהה במיוחד של כ-1.2 מגה וואט, צריכת חשמל של 2-3 בתים למשך חודש שלם. הצריכה הגבוהה הזו גוררת גם עלויות גבוהות יותר, של בערך כ-3 שקל לקוט"ש לעומת 0.5 שקל לקוט"ש בטעינה ביתית רגילה. מעבר לכך שעמדה ביתית של טעינה מהירה כנראה תהיה יקרה בהרבה, הטענות בשוק הן שהתשתית ברוב המדינות גם לא מאפשרת פריסה רחבה של תחנות כאלה לאורך הכבישים.


בנוסף, ולמרות הצהרות החברות, טעינה מהירה כן מביאה לשחיקה יחסית מהירה של הסוללה. לצד זאת לא ברור גם האם המערכת של BYD למשל תתאים גם לרכבים אחרים, ולא ברור האם במידה וניובולט תשתף פעולה עם יצרנית אחת גם הסוללות שלה יתאימו לרכבים של יצרניות אחרות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סוללות שמבוססות על אנודת גרפיט חחח. כמו כל סוללת אצבע AA (ל"ת)
    כתב אוויל! 16/04/2025 14:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 16/04/2025 13:49
    הגב לתגובה זו
    זה העתיד כל הבעיות ייפתרו לא הגיוני לחכות בתור בתחנות טעינה כל כך הרבה זמן והעולם הולך לחשמלי
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.