מ-10% ל-80% ב-5 דקות - החברה הבריטית שמפתחת טעינה מהירה

אחרי ההכרזה של BYD בחודש שעבר על מערכת הטעינה המהירה שלה, גם החברה הבריטית Nyobolt מתחילה למשוך תשומת לב אחרי שהשלימה לאחרונה גיוס של 30 מיליון דולר: אנחנו מוכנים לשיתוף פעולה שיביא את הטכנולוגיה לשוק תוך 3-5 שנים", אומר המנכ"ל

רוי שיינמן | (2)

טעינה מהירה היא אחד התחומים הלוהטים בתחום הרכב החשמלי בתקופה האחרונה ואפשר להבין למה. עניין הטעינה הוא אולי עדיין הגורם העיקרי שמעיק על בעלי הרכבים החשמליים לעומת רכבי בנזין, כל מי שאין לו תחנת טעינה יקרה בבית נאלץ לקחת על עצמו סיכון שהוא לא ימצא תחנה קרובה בחוץ כשיצטרך או שבמקרה הטוב יצטרך לחכות בתור ארוך כשהמכוניות שלפניו נטענות. מערכת הטעינה המהירה ש-BYD הכריזה עליה לפני בחודש שעבר שואפת לשנות את התמונה וכעת גם חברה בריטית נוספת עשויה להיכנס לתחום.


הסוללה של Nyobolt - כרגע ברובוטים קטנים במחסנים, בעתיד ברכבים

חברת הסוללות הבריטית Nyobolt גייסה לאחרונה 30 מיליון דולר כדי לקדם את הפיתוח של הסוללות המהירות שלה שכרגע מוטמעות בעיקר ברובוטים במחסני לוגיסטיקה, מתוך הצורך שהרובוטים האלה יפעלו כמעט 24/7 ללא מנוחה. הגיוס מביא את סך הכספים שהחברה גייסה ל-100 מיליון דולר אך עיקר העניין בשוק הוא דווקא בכניסה של החברה לעולם הרכבים החשמליים. החברה הבריטית ציינה שכבר קיבלה פניות מ-8 יצרניות רכב גדולות רק בשנה האחרונה, והטכנולוגיה שלה עשויה להפוך את טעינת הרכב לפעולה מהירה ואפילו להתחרות בזו של BYD.


ניובולט פיתחה סוללות שמבוססות על אנודת גרפיט, ומאפשרות טעינה מהירה במיוחד. בניסוי שנערך בשנה שעברה, החברה הצליחה להטעין רכב חשמלי מ-10% ל-80% בפחות מחמש דקות. מנכ"ל החברה, סאי שיוורדי, סיפר שבשנה האחרונה ניהלה החברה שיחות עם שמונה יצרניות רכב גדולות בנוגע לשילוב הטכנולוגיה בפלטפורמות הרכב שלהן. "אנחנו במיקום ייחודי", אמר שיוורדי. "הטכנולוגיה שלנו מתאימה לרכבים בייצור המוני ואנחנו פתוחים לשיתופי פעולה עם כל מי שרוצה ליישם אותה בקנה מידה גדול. למעשה, אנחנו יכולים להביא את הטכנולוגיה לשוק תוך שלוש עד חמש שנים". הוא הוסיף.


שיוורדי גם התייחס לסיבה שהחברה בחרה להתמקד תחילה ברובוטים במחסני לוגיסטיקה: "בחרנו בשוק הזה כי הוא מרגיש כמו קרקע טובה לבחון את הטכנולוגיה וכי כמעט אין בו תחרות", הסביר שיוורדי.


הפיתוחים הנוספים של BYD

מי שנראית כמו השחקנית המובילה בפיתוח טכנולוגיית טעינה מהירה היא בינתיים החברה הסינית BYD שהציגה מערכת טעינה חדשה שמספקת טווח של 400 ק"מ בטעינה של חמש דקות בלבד.


BYD מתכננת להקים 4,000 תחנות טעינה כאלו בסין, והיא גם ציינה שהסוללות החדשות מחזיקות מעל 3,000 מחזורי טעינה, המתורגמים ללמעלה ממיליון קילומטרים, הרבה מעבר לרוב הסוללות בשוק.


BYD מפתחת גם חידושים נוספים, ב-2024 היא הכריזה על הקמת מפעל חדש לייצור סוללות נתרן-יון בקיבולת של 30 גיגה-ואט לשנה. היתרון המרכזי של הטכנולוגיה הזו הוא העלות: נתרן זול וזמין הרבה יותר מלית'יום למשל, וגם עמיד בטמפרטורות קיצוניות. החיסרון? צפיפות אנרגיה נמוכה יותר. לכן, הסוללות הללו מיועדות בעיקר לרכבים קטנים, כמו דגם ה-Seagull של החברה, או לכלי תחבורה קלים כמו קורקינטים.

קיראו עוד ב"גלובל"


בנוסף, BYD מתכננת להשיק סוללות מצב מוצק עד שנת 2027, תחילה בדגמי היוקרה ובהמשך בייצור המוני עד 2030. הסוללות האלו משתמשות באלקטרוליט מוצק שמפחית את המשקל והנפח של הסוללה, מגדיל את הטווח ומשפר את הבטיחות, עם פוטנציאל להגיע לעשרות אלפי מחזורי טעינה. חידוש נוסף של החברה הוא טכנולוגיית CTB, בה הסוללה הופכת לחלק מהשלדה עצמה, מה שחוסך משקל באופן משמעותי. הדגמים של BYD כמו Seal ו-Shark כבר מציגים טווחים של מעל 800 ק"מ בגרסאות ההיברידיות שלהם.


המגבלות של טעינה מהירה

למרות הפוטנציאל הגדול, עדיין יש מגבלות שלדעת חלק מהגורמים בשוק הופכים את הטעינה המהירה כיום ללא כדאית. לגבי המערכת של BYD למשל נטען שהיא פועלת על צריכת חשמל גבוהה במיוחד של כ-1.2 מגה וואט, צריכת חשמל של 2-3 בתים למשך חודש שלם. הצריכה הגבוהה הזו גוררת גם עלויות גבוהות יותר, של בערך כ-3 שקל לקוט"ש לעומת 0.5 שקל לקוט"ש בטעינה ביתית רגילה. מעבר לכך שעמדה ביתית של טעינה מהירה כנראה תהיה יקרה בהרבה, הטענות בשוק הן שהתשתית ברוב המדינות גם לא מאפשרת פריסה רחבה של תחנות כאלה לאורך הכבישים.


בנוסף, ולמרות הצהרות החברות, טעינה מהירה כן מביאה לשחיקה יחסית מהירה של הסוללה. לצד זאת לא ברור גם האם המערכת של BYD למשל תתאים גם לרכבים אחרים, ולא ברור האם במידה וניובולט תשתף פעולה עם יצרנית אחת גם הסוללות שלה יתאימו לרכבים של יצרניות אחרות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סוללות שמבוססות על אנודת גרפיט חחח. כמו כל סוללת אצבע AA (ל"ת)
    כתב אוויל! 16/04/2025 14:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 16/04/2025 13:49
    הגב לתגובה זו
    זה העתיד כל הבעיות ייפתרו לא הגיוני לחכות בתור בתחנות טעינה כל כך הרבה זמן והעולם הולך לחשמלי
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

פאוול
צילום: טוויטר
לקראת ה-CPI

מדד המחירים הכי קריטי בשנתיים האחרונות - מה ייחשב להפתעה ומה לאכזבה?

גולדמן, מורגן, סיטי, בנק אוף אמריקה, ברקליס - כולם מסמנים את אותו מספר: אינפלציה שנתית של 2.9%; אבל מה יקרה אם עוד כמה שעות תופיע קריאה של 3.0%? או 2.8%? זה יכול להצית תגובות שרשרת בכל השוק - הפד' אולי ימתין, השוק לא - הנה כל המספרים שאתם צריכים לדעת כדי להגיע מוכנים למדד המחירים האמריקאי

מנדי הניג |
נושאים בכתבה CPI

אחד מהדו"חות הכלכליים החשובים ביותר של השנה - אולי החשוב ביותר מאז שהפד' החל להעלות ריבית יתפרסם בשעות הקרובות. בשעה 15:30 נקבל את הנתונים של מדד המחירים לצרכן (CPI) של ארה"ב לחודש אוגוסט ובהם נתוני הליבה, האינפלציה השנתית והחודשית.

שוק עבודה במשבר ואינפלציה סיטונאית שמתקרבת ליעד

מדד המחירים שיתפרסם היום יחתום שרשרת של נתוני אינפלציה לצד נתונים משוק העבודה שגיבשו את ההבנה שהפד' הולך להוריד ריבית. דוח התעסוקה של אוגוסט שפורסם בשבוע שעבר הציג תוספת של 22 אלף משרות בלבד, לעומת תחזיות שעמדו על 75 אלף. זה נתון חלש במיוחד, השני ברציפות, אחרי שגם ביולי נוספו רק 79 אלף משרות. במקביל, שיעור האבטלה טיפס ל-4.3%, הרמה הגבוהה ביותר זה כמעט ארבע שנים.

גם קצב עליית השכר נשאר מתון: עלייה חודשית של 0.3% בלבד, ובשיעור שנתי של 3.7%. השילוב הזה שבין האטה במשרות החדשות, עלייה באבטלה והתמתנות של השכר משקפת תמונה על שוק עבודה שנמצא במשבר.

בנוסף לזה קיבלנו אתמול נתונים מעודדים (מעודדים במובן של הורדת ריבית) מהאינפלציה הסיטונאית. מדד מחירי היצרן (PPI) לחודש אוגוסט הפתיע בירידה של 0.1%, לעומת תחזיות שצפו עלייה של 0.3%. גם מדד הליבה, שמנטרל מחירי מזון ואנרגיה, ירד באותו שיעור. אבל הנתון הדרמטי יותר נמצא בקריאה השנתית זו ירדה מ-3.3% ביולי ל-2.6% בלבד באוגוסט.

הירידה החדה במדד הסיטונאי מחזקת את ההערכה שהלחצים בצד ההיצע נרגעים, ומקטינה את הסיכון לאינפלציה חוזרת בשרשרת הייצור. גם בתוך סעיפי המדד ניכרת התקררות: מחירי השירותים ירדו ב-0.2% שזאת הירידה החודשית הכי החדה מאז אפריל כשסעיף בולט במיוחד היה ירידה של 3.9% במרווחי התיווך הסיטונאיים לציוד מכני ורכב.