
סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים
סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו
באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.
האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.
הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק
הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.
הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים
פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.
- סעודיה וג'ארד קושנר רוכשים את חברת המשחקים Electronic Arts ב-29 מיליארד דולר
- פגישה משולשת בטהרן: בכירים טורקיים וסעודיים בביקור רשמי באירן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב
הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.
האצטדיון צפוי להדגים שילוב של טכנולוגיות דיגיטליות, הנדסה חדשנית ועיצוב בר קיימא, עם מערכות בקרה חכמות לניהול אנרגיה, טמפרטורה ותאורה. לצד ההיבט הספורטיבי, מדובר גם בהצהרה תרבותית וכלכלית – סעודיה מבקשת להציג עצמה כמעצמה אזורית של חדשנות, קיימות ותיירות חווייתית במסגרת תוכנית Vision 2030 להפחתת התלות בנפט.
מה זה פרויקט ניאום?
פרויקט ניאום (NEOM) הוא אחד המיזמים האורבניים והטכנולוגיים הגדולים והשאפתניים בהיסטוריה המודרנית, שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן במסגרת תוכנית Vision 2030. מדובר בתוכנית להקמת מטרופולין עתידני בשטח של כ-26,500 קמ"ר בצפון־מערב ערב הסעודית, על חופי מפרץ אילת, שיחובר לחצי האי סיני באמצעות גשר בין-יבשתי. העיר תחולק למספר אזורים חדשניים, ביניהם מרכז סחר בינלאומי, אזור תעשייה ימי צף בשם Oxia (האוקסגון), מתחם סקי הררי בשם Trojena, ואת העיר העתידנית The Line. על פי החזון, ניאום תופעל באנרגיה ירוקה בלבד ותהווה מוקד עולמי לחדשנות, קיימות, טכנולוגיה ותיירות חכמה, עם אוכלוסייה צפויה של תשעה מיליון תושבים.
- לקראת דוחות מיקרון: מחירי הזיכרון עולים והציפיות גבוהות במיוחד
- המשקיעים מאבדים סבלנות: קורוויב נאבקת להוכיח שהיא יכולה להרוויח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
הפרויקט, שמוערך בהיקף השקעה של כ־500 מיליארד דולר, ממומן על ידי קרן ההשקעות הציבורית של סעודיה (PIF) ומשקיעים בינלאומיים. ניאום צפויה לפעול כיישות חצי-אוטונומית, עם מערכת חוקים וכלכלה נפרדת מהמדינה, ותכלול שימוש נרחב ברובוטיקה, בינה מלאכותית ואנרגיות מתחדשות. לצד החזון הגרנדיוזי, הפרויקט מעורר גם מחלוקות בשל פינוי אלפי תושבים בדואים באזור וביקורת על סוגיות סביבתיות וחברתיות. עם זאת, עבור סעודיה, ניאום מהווה סמל למעבר לעידן חדש, מדינה שמביטה מעבר לנפט, ומשתמשת בטכנולוגיה, אדריכלות וחזון סביבתי כדי לבסס את מעמדה כמעצמה חדשנית במזרח התיכון.
אמנם הפרויקט שאפתני בהיקף היסטורי, אך יש לזכור שגם לאס וגאס היא פרויקט מדבר אדיר שקרם עור וגידים. אמנם ההתפתחות של לאס וגאס היתה יותר אורגנית מאשר ניאום, אבל יש די והותר דוגמאות לפרויקטי ענק שהצליחו להפוך חזון למציאות.
בדובאי (שהיא בעצמה פרויקט מדברי שהתגשם), יש את איי התמרים, פרויקט שהיה אמור להרחיב את רצועת החוף ב-520 ק"מ, אבל הצליח רק חלקית. באבו דאבי יש את פרויקט מסדאר סיטי, עיר אקולוגית עתידנית, שאמנם נדחה בכל פעם, אבל בכל זאת צפוי להתממש בקרוב.
ואם לא די בדוגמאות האלה, להזכירכם, אנחנו בעצמנו חיים בהגשמה של חזון בן כ-150 שנה.
עם זאת, בנוסף להשתאות
מהיקף החזון, היוזמה מעוררת גם ביקורת בינלאומית חריפה על סוגיות של זכויות אדם ו-”ניקוי תדמית” באמצעות הספורט. בסעודיה דוחים את הטענות ומדגישים כי ההשקעות בתחום נועדו "לעודד פעילות גופנית, לפתוח את המדינה לתיירות, ולבנות עתיד טוב ובר-קיימא לכלל האזרחים".
- 35.לרון 22/11/2025 09:43הגב לתגובה זושהכל תפאורת כיסוי
- 34.אנונימי 02/11/2025 10:13הגב לתגובה זומענין כמה מעליות הם יבנו וכמה ישבנו עדין לא יספיק שאנשים יעלו וירדו 30 אלף נגיד הם צריכים לפחות 1000 מעליות
- 33.הפרויקט המטופש שהולך להקריס את סעודיה. (ל"ת)ליאור 30/10/2025 08:51הגב לתגובה זו
- 32.אולי לזה התכון הגרנדמיזר הטיפש בגמל (ל"ת)גרנדמיזר 30/10/2025 08:13הגב לתגובה זו
- 31.כמה אנשים ימותו בשיל האצטדיון הזה (ל"ת)אחד 29/10/2025 10:44הגב לתגובה זו
- 30.חבל שבאוצר אין סעודי על גמל אלא גרנדמיזר (ל"ת)האסון המוחלט 29/10/2025 08:41הגב לתגובה זו
- 29.גמלים אה (ל"ת)האידיוט המושלם 29/10/2025 08:38הגב לתגובה זו
- 28.אנונימי 29/10/2025 08:31הגב לתגובה זוחשוב להעביר את הכתבה הזאת לשר בכיר בישראל ששמו בצלאל סמוטריץ שחי בעולם שבו בסעודיה התחבורה מתנהלת עם גמלים.
- 27.החזון בישראל הוא לצערי חצי שנה קדימה (ל"ת)אורן 29/10/2025 07:54הגב לתגובה זו
- 26.אוו מיי גאד מה לעאזאזל (ל"ת)אנונימי 28/10/2025 19:25הגב לתגובה זו
- 25.אנונימי 28/10/2025 19:22הגב לתגובה זולכל השמאלנים הטמבלים שמגיבים כאן עזבו את סמוטריץ אותו ניקיתי בתגובה אחרת עזבו אותנו....קחו את הכמות הודים וסרי לנקים שהולכים למות תוך כדי העבודות ואתכם מעניין סעודיה לקקו להם בדרך לגהנום
- 24.קישקוש איך יכנסו ויצאו 45000 צופים יחד במעליות של 100 אנשים (ל"ת)אנונימי 28/10/2025 19:04הגב לתגובה זו
- שמואל 29/10/2025 10:22הגב לתגובה זובמקרה של שריפה נא לרדת במדרגות.
- 23.אנונימי 28/10/2025 15:42הגב לתגובה זוהולכים להקריב שם הרבה מאוד בני אדם
- 22.תימני 28/10/2025 14:23הגב לתגובה זוחזון בן 2000 שנה.
- 21.אנונימי 28/10/2025 12:13הגב לתגובה זובקרוב אצלנו איפה משרד האוצר חבורה שלושעים ואיפה רוכבי הגמליםשנות אור לפנינו
- 20.אנונימי 28/10/2025 11:44הגב לתגובה זובושה כסף מלוכלך עושה עיוורון לכוחות הטוב
- 19.אני בהלם לא כתוב על זה בתורה...איצטדיון באוויר! ועוד בסעודיה! (ל"ת)סמוטצי 28/10/2025 10:59הגב לתגובה זו
- כן כתוב 22/11/2025 09:45הגב לתגובה זועל הר אררט
- 18.סמוט. ריץ 28/10/2025 10:41הגב לתגובה זוכולם מגיעים לשם עם פרארי ופורשה
- וגופות של עיתונאים קצוצים בתא המטען (ל"ת)הג 29/10/2025 18:24הגב לתגובה זו
- 17.אחמד 28/10/2025 09:08הגב לתגובה זותשלחו את הכתבה לסמוטריץ שיבין מי יותר קרוב לרכב על חמור הוא כמשיח או הסעודים . נראה מדהים צריך לקרוא לו אצטדיון הפנינה .
- 16.אהבל מקפלן 28/10/2025 08:18הגב לתגובה זואיפה קונים כרטיסים רוצה לנגב חומוס
- 15.יהונתן 27/10/2025 19:38הגב לתגובה זוכמה מטומטם צריך להיות כדי לזלזל בסעודיה אחרי שאפילו הנכס שלך החמאס עשה לך בית ספר!
- 14.אנונימי 27/10/2025 18:38הגב לתגובה זועוד פרוייקט שלא יצא לפועל מכיוון שאין כיסוי לעוד פרוייקט שאפתני ועוד סיבות הקשורות לכך
- 13.לא יקרה מיליון אחוז. (ל"ת)אנונימיהד 27/10/2025 18:05הגב לתגובה זו
- 12.שמשון 27/10/2025 16:52הגב לתגובה זועם כל ענייני הבינה מלאכותית ועיר חכמה זה סוג של כלוב מזהב. לא שיש בדיוק לאן לברוח משם אלא אם מישהו מעדיף לשרוד במדבר
- 11.אוסקר 27/10/2025 15:18הגב לתגובה זובגלל שזה יוצא יקר יותר ממה שהעריכו...בקיצור כמו שהם חלמו על עיר עתידית יכולים גם לחלום על איצטדיוןשניהם לא יקרו
- 10.סמוכטריץ הגמל לא רואה את הדבשת (ל"ת)אנונימי סמוטריץ הפך למוכטה 27/10/2025 11:55הגב לתגובה זו
- 9.יש חנייה לגמלים (ל"ת)שי שוויון בנטל 27/10/2025 10:53הגב לתגובה זו
- 8.יש שם חניה לגמלים (ל"ת)בצלאל 26/10/2025 19:47הגב לתגובה זו
- 7.NEOM ברומנית לא אדם (ל"ת)ז בע 26/10/2025 16:39הגב לתגובה זו
- 6.אנונימי 26/10/2025 16:10הגב לתגובה זוכמות הסיטרא אחרא יש בעולם הזה היא אינסופית. בדיוק השבוע אנחנו קוראים את סיפור מגדל בבל. שהשם יחריב אותם. האמת גם אנחנו די נדבקנו מהם.
- 5.שמואל 26/10/2025 15:56הגב לתגובה זומה זה מעניין מה בונים בשבט סעוד. את כל הפאר מתכנן ובונה הטכנולוגיה של המערב. הכל בכוח הנפט הזורם. אם לא היה נפט הם עדיין היו רוכבים על גמלים כדבריו הצודקים של סמוטריץ. עובדה היא שעדיין רוכבים על גמלים. עם או שבט בדומה לכל השכנים מעולם לא המציאו אפילו פנס של אופניים. יש להם מזל שמצאו להם מאגריםשוב מחפשי הנפט של המערב אחרת היו חיים כמו ירדן.
- אנונימי 27/10/2025 14:21הגב לתגובה זוגם אצלנו רוכבים על גמלים
- ומה המציאו הרבנים החרדים החרדלים (ל"ת)הרב עקרב 26/10/2025 20:03הגב לתגובה זו
- 4.אנונימי 26/10/2025 14:00הגב לתגובה זואחרי שקוראים כתבה זו סמוטריץ צריך לאכול את הכובע יחד עם הגמלים שלו.
- 3.עדיף שימשיכו לרכב על גמלים (ל"ת)בצלאל 26/10/2025 13:40הגב לתגובה זו
- 2.הזיות של מגלומן תמיד מתרסקות (ל"ת)עושה חשבון 26/10/2025 13:18הגב לתגובה זו
- 1.מה שתלוי מתיבש ונופל (ל"ת)סוחר ממולח 26/10/2025 13:05הגב לתגובה זו

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה
הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026
נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.
בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה.
מסחר מסביב לשעון
המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.
במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.
- וולמארט עוברת לנאסד"ק במהלך היסטורי - המניה טסה ב-6%
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.
וול סטריט השוק האמריקאיטסלה סיימה בשיא חדש, למונייד זינקה ב-8%; הנאסד״ק עלה ב-0.2%
השווקים בוול סטריט סיימו את יום שלישי במגמה מעורבת, לאחר שפרסום נתוני תעסוקה הצביע על תמונה לא אחידה של שוק העבודה האמריקאי. המשקיעים ניסו לאזן בין עלייה במספר המשרות שנוספו בנובמבר לבין עלייה חדה בשיעור האבטלה, שהגיעה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2021.
אחרי יום תנודתי במיוחד, מדד הנאסד״ק, המוטה לטכנולוגיה, עלה בכ־0.2%, בין היתר בעקבות עלייה במניית טסלה לשיא חדש על רקע התקדמות בפרויקט הרובוטקסי של החברה. מנגד, מדד S&P 500 ירד בכ־0.2%, ומדד דאו ג׳ונס איבד כ־0.6%, כאשר מניות של חברות תעשייה ופיננסים הכבידו על המסחר.
דו״ח התעסוקה הציג תמונה מעורבת. מספר המשרות במשק האמריקאי עלה בנובמבר ב־64 אלף בלבד, לאחר ירידה חדה באוקטובר, בין היתר על רקע צמצום בתעסוקה הפדרלית בעקבות השבתת הממשל. שיעור האבטלה עלה ל־4.6%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2021, אך כלכלנים מזהירים כי הנתונים מושפעים מגורמים חד־פעמיים ולכן אינם משקפים בהכרח שינוי מגמה ברור.
בפדרל ריזרב ובשוק ההון נוטים להתייחס לנתונים בזהירות. כלכלנים מציינים כי הנתונים האחרונים מספקים הצדקה להורדות הריבית שכבר בוצעו בעבר, אך אינם תומכים בהרחבה מוניטרית עמוקה יותר בטווח הקצר. ההערכה הרווחת היא שהבנק המרכזי יעדיף להמתין לנתוני דצמבר, שייחשבו אמינים יותר, לפני קבלת החלטות מדיניות נוספות.
- לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?
- תופעת ההדבקה הפיננסית: למה כשהבורסה בוול סטריט מתעטשת – כל השווקים חולים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נתונים נוספים מהכלכלה הריאלית מחזקים את תמונת הביניים. מכירות הקמעונאות בארה״ב נותרו כמעט ללא שינוי באוקטובר, כאשר הוצאות חזקות בכמה תחומים קוזזו בירידה במכירות רכב. במקביל, מחירי הנפט המשיכו לרדת לרמות של כ־55 דולר לחבית. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שמאטה אך אינה נשברת, תרחיש שמציב את השווקים במצב של המתנה זהירה להמשך הנתונים.
