
היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב
חלום הרכב האוטונומי קיים כבר עשרות שנים ועדיין לא הפך למציאות של ממש, אבל ברור כי מהפכת הטכנולוגיה שממשיכה להתקדם בצעדי ענק תאפשר לו להתגשם בסופו של דבר. איך אפשר להשקיע בתחום, למה מובילאיי הישראלית שפועלת שם כבר מזמן סובלת מחולשה בשנים האחרונות, ואיזו חברה דווקא כן רוכבת על המומנטום החיובי
סאנה טקאיצ'י, שמובילה את המפלגה הליברל-דמוקרטית ביפן, שמרנית קיצונית בדעותיה הלאומיות והכלכליות ומעריצה של מרגרט תאצ'ר, נבחרה ביום שלישי לראשת ממשלת יפן הראשונה. טקאיצ'י מתכוונת לבצע פנייה חדה, כלכלית וביטחונית, ימינה בעזרת קואליציה שיצרה עם מפלגת החדשנות היפנית השמרנית/לאומנית. המצע של שתי מרכיבות הקואליציה דומה - לשכתב את החוקה הפציפיסטית של יפן, להרחיב את כוחות ההגנה במטרה ברורה להרתיע את סין השכנה, לעורר בתמריצים את הכלכלה ולהטיל הגבלות מחמירות יותר על ההגירה.
אין שום ספק שבבייג'ין מודאגים, בבית הלבן חוגגים, ובטייוואן, מאז החלו הסקרים לנבא את ניצחונה לפני כחצי שנה, עלתה הבורסה ב-48%. לדעתי, סין תעשה טעות אם תמשיך להרגיז את ארה"ב, במיוחד לאחר שטראמפ סגר חוזה על חומרים נדירים עם אוסטרליה.
משרד הביטחון האמריקאי שם את הרכב האוטונומי בקדמת הבמה
החלום על רכב אוטונומי התחיל במאה ה-16 כאשר לאונרדו דה וינצ'י עיצב עגלה מונעת עצמית שנחשבת לאב הקדמון של המכונית המודרנית.
בשנות ה-30 וה-40 של המאה ה-20 התחילה תעשיית הרכב להתייחס ברצינות לנושא הפיתוח של כלי רכב אוטונומיים. זה התחיל עם רכבים מונחי שדות מגנטיים בכביש. זה נמשך בשנות ה-50 כאשר ג'נרל מוטורס ו-RCA Labs ערכו ניסויים במערכות שהשתמשו בחוטים המוטמעים בכביש כדי לשלוט בהיגוי ובבלימה אוטומטית. בשנות ה-60, עם התקדמות המחשוב, נכנסה האקדמיה לעניין כאשר בשנת 1961 פיתחו חוקרים באוניברסיטת סטנפורד עגלה קטנה לניווט על פני הירח באמצעות צורה בסיסית של ראייה ממוחשבת.
- וואימו תשיק מוניות אוטונומיות בבריטניה במהלך 2026
- מפריצות סייבר לשאלת האחריות אילו בעיות עדיין לא פתרו בתעשיית הרכב האוטונומי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל רק בשנות ה-80 ניתנה הדחיפה הגדולה לנושא, כאשר מערכת הביטחון האמריקאית נכנסה לתמונה, באמצעות הפרויקט שכונה DARPA Grand Challenge (האתגר הגדול של הסוכנות לפרויקטים מתקדמים של הגנה), משרד הביטחון, בעזרת אוניברסיטת סטנפורד, הפך רכב של פולקסוואגן לרכב אוטונומי בעזרת מעבד של אינטל. הפיתוח הוכיח שטכנולוגיית נהיגה עצמית יכולה לעבוד. זה הביא לכך שבמהלך שנות ה-90 נכנסו לנושא ברצינות חברות טכנולוגיה, יצרניות רכב ושורה ארוכה של סטארטאפים.
מה חסר למובילאיי?
החברה הישראלית מובילאיי, שהוקמה ב-1999, ביססה את עצמה כמובילה במה שיהפוך לאבני הבניין של טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית. "מאז הקמתנו", כתבה החברה בתשקיף הנפקתה ב-2022, "Mobileye התמקדה בפיתוח ואספקה של טכנולוגיית ראייה ממוחשבת עבור מערכות סיוע מתקדמות לנהג, והניסיון והרקורד שלנו גדלו בהתמדה משם. עד 2013, הטכנולוגיה שלנו כבר שולבה ביותר ממיליון כלי רכב, ותכונות הסיוע לנהג שאפשרנו המשיכו להתקדם. אבל ככל שהגענו, היינו משוכנעים שאנחנו יכולים להגיע אפילו רחוק יותר.
"הגענו למסקנה שמערכת נהיגה עצמית היא לא באמת מערכת אחת. זהו אוסף של פונקציות בודדות שעובדות יחד, פונקציות סיוע לנהג כמו אלו שהטכנולוגיה שלנו כבר תמכה בהן. לכן התאמנו מערך של מערכות אלו לאאודי A7 וחיברנו אותן כדי ליצור את המכונית האוטונומית הראשונה שלנו. זה עבד כל כך טוב שהלקוחות שלנו, שכבר החלו לסמוך עלינו עבור טכנולוגיות סיוע לנהג מתוחכמות יותר ויותר, החלו לבקש מאיתנו לספק להם את תכונות הנהיגה ללא ידיים שהאב טיפוס שלנו הדגים".
- תקלה טכנית במטוס מורידה את המניה
- אירלנד בפני מהפך: המועמדת השמאלנית צועדת לניצחון מוחץ בבחירות לנשיאות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הזהב נופל ב-5%, הכסף צונח ב-7% - מה הסיבה?

להבדיל מחברות כמו טסלה, Waymo (ששייכת לחברת אלאפאבית שסימולה GOOGL למניות הבכורה או GOOG למניות רגילות) או Super Cruise של GM, שהן כנראה המובילות כרגע במרוץ למכונית האוטונומית האזרחית, מובילאיי הציעה את מערכות התמיכה לרכב האוטונומי, הונפקה, ולאחר מכן נרכשה על ידי אינטל שכנראה חלמה לפתח מכוניות משלה או להוביל את טכנולוגיות הסיוע. אלא שאינטל נקלעה לבעיות בתחומי העיסוק האחרים שלה, מה שכנראה פגע במובילאיי, שמאז סוף 2023 התדרדרו הכנסותיה ומנייתה ירדה בכ-70%.
לדעתי, מובילאיי יכולה הייתה להיות בעמדת הובלה עם ניהול אגרסיבי יותר. כלומר, אם למשל היו מסתדרים עם אילון מאסק באותה שותפות שיצרו ושהתפוצצה בהאשמות של שני הצדדים. חיבור מסוג זה היה מצליח לדעתי הרבה יותר מהחיבור של בטר פלייס. לי נראה שמצבה של מובילאיי יהיה טוב יותר אם אינטל תמכור את החזקותיה בחברה. החלפה של השותפות עם אינטל בשותפות עם אחת החברות האירופאיות הגדולות שמפגרות במרוץ, כמו לדוגמה פולקסווגן לדוגמה, תחזיר לדעתי את מובילאיי למרוץ.
המומחים טוענים שמכוניות אוטונומיות לחלוטין לא יהוו גורם מוביל בשוק הרכב עד אחרי 2035. אבל מהפכת הטכנולוגיה מתקדמת והחברות שפועלות בתחום מתנהגות כאילו או-טו-טו האוטו על הכביש. ג'נרל מוטורס הודיעה שתכפיל את צי כלי הרכב שלה התומכים ב-Super-Cruise ל-720,000, "כאשר הטכנולוגיה תוכל לפעול על 750,000 מייל של כבישים בארה"ב ובקנדה עד סוף השנה".
לפי החברה, יש ל-Super-Cruise כ-1,500 רכבי רובוטקסי שמסיעים אלפי נוסעים בחמש ערים מרכזיות בארה"ב. לפי ה-USA TODAY מתחילת החודש, יש על הכבישים בארה"ב 12 מיליון רכבי רובוטקסי והסעות, 2 מיליון רכבי משלוחים ו-2.4 מיליון כלי רכב לשימוש אישי. הכניסה של הדורות X ו-Y להובלת הכלכלה הגלובלית לצד ההתקדמות המהירה מהצפוי של המהפכה הטכנולוגית, תזרז את אימוץ הרכב האוטונומי.
ארבעה סלי השקעה ממוקדים רכבים עתידיים
אז במה משקיעים? ארבעה סלי השקעה ממוקדי רכבים עתידיים הם ה-ARKQ, הסל לטכנולוגיה אוטונומית ורובוטיקה של קבוצת ARK, שהניב 85% בחמש השנים האחרונות ואחריו ה-Global X Autonomous & Electric Vehicles (סימול:DRIV) עם 60% תשואה. סלי ה-KARS וה-HAIL הניבו תשואות שליליות של 33% ו-13% בהתאמה.
בשנה האחרונה הניב הסל ARKQ 85.6%, הסלים HAIL ו-KARS הניבו 30% ו-40%, ואילו DRIV הניב 26.5%. הסל נפל בתיקון 2022 ב-56%, ומאז סוף 2022 עלה בכ-200%. אישית אני מעדיף את ARKQ שמנוהלת באופן פעיל (המניות בסל אינן קבועות) ומשקיעה במניות של חברות טכנולוגיה אוטונומיות ורובוטיקה, הרלוונטיות לנושא ההשקעה של הקרן - חדשנות פורצת דרך.
חברות בתוך ARKQ מתמקדות בפיתוח מוצרים או שירותים חדשים, שיפורים טכנולוגיים והתקדמות במחקר מדעי הקשורים בין היתר לאנרגיה, אוטומציה וייצור, חומרים, בינה מלאכותית ותחבורה, וצפויות להפיק תועלת משמעותית מכך. חברות אלו עשויות לפתח, לייצר או לאפשר ניידות אוטונומית, פיתוח של מכשירים חכמים, טכנולוגיות סוללות מתקדמות, רובוטיקה, רשתות עצביות, רקטות, ענן מהדור הבא, הדפסה תלת-ממדית וכדומה. כלומר, מדובר בסל שמתואם להתקדמות הטכנולוגית ומכסה את כל ההתפתחויות הפוטנציאליות. עשר המניות המובילות כרגע בסל הן: TSLA, Kratos Defense & Security Solutions, (סימול:KTOS), TER, ROCKET LAB, PALANTIR, AEROVIRONMENT (סימול:AVAV), ARCHER AVIATION, AMD ו-DE.
חברות כמו שהזכרתי קודם מעניינות אף הן להשקעה, אבל בחרתי להציג היום דווקא את המניה של חברת Bloom Energy (סימול:BE) שלדעתי מייצגת את הקשר שבין התקדמות מהפכת הטכנולוגיה להצלחת פרויקט המכונית האוטונומית.
חברת פתרונות האנרגיה שצוברת מומנטום
Bloom Energy מקליפורניה שהוקמה ב-2001, היא המובילה העולמית בייצור חשמל מתאי דלק נייחים. מדובר בייצור חשמל שמתבסס על תא אלקטרוכימי שממיר אנרגיה כימית לחשמל באמצעות ריאקציה בין דלק (כמו מימן, פַּחְמֵימָן או כוהל) וחומר מחמצן (כמו חמצן) בנוכחות אלקטרוליט. תא דלק, בניגוד לסוללה, אינו אוגר אנרגיה אלא פועל באופן רציף כל עוד מסופקים לו דלק וחומר מחמצן, מה שמאפשר לו לייצר חשמל ללא הגבלת זמן.
בגדול, החברה עוסקת בייצור חשמל ומספקת ללקוחותיה פתרונות טכנולוגיים חדשניים בתחום האנרגיה המבוזרת, וזאת ברגע חשוב במעבר האנרגטי העולמי. הם מייצרים אחת מפלטפורמות האנרגיה של תאי דלק המתקדמות והרב-תכליתיות ביותר שתומכות בזמינות המסחרית של שני מוצרים, האחד לייצור חשמל והשני לייצור מימן. יש לחברה למעלה מ-1000 מערכות כאלו בתשע מדינות.
וול סטריט התחילה "לחבב" את החברה בשנתיים האחרונות בגלל השיפור המטאורי בדוחות הכספיים תחילה. בשלוש השנים האחרונות עלו המכירות ב-37%, הרווח התפעולי עלה ל-72.5 מיליון דולר מהפסד של 260 מיליון והרווח הנקי עלה ל-24 מיליון מהפסד של 302 מיליון. הרווח למניה עלה ל-13 סנט מהפסד של 1.62 דולר.
המניה, שהונפקה בקיץ 2018 לפי 18 דולר ולאחר ההנפקה ירדה לסביבות 10 דולר, מחיר שבסביבתו נשארה עד סוף 2024, עלתה בשנה האחרונה ב-1,200% - 43% בחודש האחרון, והאנליסטים, שבמהלך החודש הורידו את הקונצנזוס על המניה מ"קנייה" ל"החזק", ממתינים כעת לתוצאות הרבעון השלישי וההנחיות. מערכת הדירוג של Zacks, לעומת זאת, ממליצה עדיין ב"קנייה חזקה". הקונצנזוס מצפה שהחברה תודיע על רווח למניה של 8 סנט, עלייה של 900% בהשוואה לרבעון השלישי אשתקד.
מה שמעניין בחברה הזו הוא שהביקוש לחשמל גובר, מונע על ידי מרכזי נתונים ובינה מלאכותית, שזמן אספקת החשמל גובר בחשיבותו ככל שהביקוש עולה על ההיצע (וזה קורה ובגדול), ששיתוף עומסים גדולים עם ייצור מבוזר המוגדר כרשתות מיקרו-רשתות מבוזרות צובר תאוצה כפתרונות אנרגיה לעקיפת תורי חיבור ארוכים ושדרוגי הולכה, ושספקי השירותים פונים לפתרונות אנרגיה מבוזרים כדי להפחית את זמן אספקת החשמל של לקוחותיהם.
קבוצת Escalent שמסייעת ללקוחותיה להבין התנהגויות אנושיות ושיווקיות כדי לבצע מעבר עסקי שנוצר כתוצאה מההתקדמות הטכנולוגית, בדקה את נושא המעבר לרכב האוטונומי/דיגיטלי ואילו נושאים ישפיעו על החלטות הצריכה. לדבריהם, "צרכן הרכב האוטונומי מאמין שדברים כמו מערכות ניווט, מצלמות רוורס, טלפוניה, ווייז, אביזרי נוחות וכדומה פחות מעניינים כי הם חלק מהתכונות ברכבים מודרניים שהצרכן מקבל כמובנות מאליהן. רכב שאינו מאובזר יתקשה להתחרות, אבל פתרונות אנרגיה ובטיחות הם שיקבעו את החלטות הצרכנים", מה שיגדיל את הביקוש לפלטפורמות של BE.
לבסוף ישנו המייסד, היו"ר והמנכ"ל קיי.אר סרידהאר שבעברו היה פרופסור להנדסת אווירונאוטיקה וחלל, מנהל מעבדת טכנולוגיות החלל (STL) באוניברסיטת אריזונה וחבר באקדמיה הלאומית להנדסה של ארה"ב. סרידהאר היגר לארה"ב בגיל 22. הוא מחזיק בדוקטורט בכימיה ובהנדסת גרעין. סרידהאר הוא אחד מאותם מהגרים הודים שממלאים תפקידי מפתח בתעשייה האמריקאית. הוא הופך רעיונות לטכנולוגיות שימושיות מסוג הטכנולוגיה שפיתח שממירה גזים אטמוספריים של כוכב מאדים לחמצן שמיש בתעשייה לצורך הנעה ותמיכה בחיים או תא אלקטרוכימי ייחודי שמסוגל לייצר אוויר ודלק מחשמל המופק על ידי פאנל סולארי שפיתח עבור נאס"א. האיש הוא מיזוג נדיר בין מדען על למנהל על והאנליסטים אוהבים אותו.
המניה כרגע נורא יקרה, נסחרת במכפיל 2026 של 124 פעם ובמכפיל היסטורי מעל 1000. אבל אם המניה תרד, כתוצאה מ"אכזבה" מהדוחות או בגלל "תיקון סיני" נוסף, שימו אותה על הרדאר. אבל אל תצפו לקנות אותה במחיר כלכלי, זה לא צפוי להגיע.
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ. העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 6.אנונימי 24/10/2025 11:01הגב לתגובה זובני אדם יתחננו לקיצבה.
- 5.בנצי 24/10/2025 10:29הגב לתגובה זושלמה התותח תודה על המאמרזוכר לא מעט מאמרים שלך שדיברת על בלאקרוק Kkr Bx ולא זכור לי דיבור על אפולו אןלי הזכרת אותה האם מכיר את החברה נראית מעניינת. תודה רבה
- שלמה גרינברג 24/10/2025 11:24הגב לתגובה זובתחום הזה אני עוקב מקרוב ומזה שנים אחרי KKR ו BLK
- 4.אריה 24/10/2025 10:25הגב לתגובה זושלמה יקר חברה קנדית לא ארהב אולי אתה מכיר ומעט עוקב. מדובר ברוכשת סדרתית מוצלחת במיוחד. לאחרונה נעצרה הדהירה של המניה ולא ממש מצאתי סיבה.יודע משהו לגביה שלמה יקר
- 3.בני 24/10/2025 10:22הגב לתגובה זושלמה מסתכל בצדק רב על העתיד.השבוע עלתה לי חברה מהעבר ברדאר.מדובר בCrpt ללא ספק אימפריית ביצועי עבר בתחום מכירות רכבים שבורים לחברות ביטוח שלמה מה דעתך על עתידה של Copart בהקשר לרכבים חשמליים ואוטונומיים יש בקופארט פוטנציאל עתידי או שעבר זמנה תודה
- 2.אנונימי 24/10/2025 10:20הגב לתגובה זושלמה תודה על הסקירה וההמלצות למעקב. תוכל להסביר היכן ואם בכלל לארבה רובוטיקס יש מקום בכל ההתפתחות הטכנולוגית האוטונומית והאם היא רלוונטית לתחוםתודה
- 1.תודה רבה שלמה. מעניין מאוד. (ל"ת)עמית 24/10/2025 10:19הגב לתגובה זו
B2 (X)10 הצבאות החזקים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות
הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.
הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה
המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר.
1 # ארצות הברית
תקציב ביטחון: 997 מיליארד
דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)
- ארה"ב פורסת מערכת THAAD בישראל - איך השווקים יגיבו?
- לוקהיד מרטין עקפה את הציפיות ועדכנה תחזיות - המניה עולה ב-3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים.
קתרין קונולי (X)אירלנד בפני מהפך: המועמדת השמאלנית צועדת לניצחון מוחץ בבחירות לנשיאות
קתרין קונולי מובילה בפער גדול על יריבתה; הבחירות משקפות שינוי עמוק באירלנד על רקע משבר דיור חריף ומתיחות סביב ההגירה
אירלנד עומדת בפני בחירות נשיאותיות מכריעות בסוף השבוע הקרוב, כאשר קתרין קונולי, פוליטיקאית עצמאית ותיקה המזוהה עם השמאל, מובילה בסקרים בפער של כ-19% על פני הת'ר האמפריז, שרה לשעבר ממפלגת פיין גייל המרכזית-ימנית. הסקרים האחרונים, שפורסמו מצביעים על תמיכה של כ-44% לקונולי לעומת 25% להאמפריז, כאשר כ-30% מהמצביעים עדיין מהססים. זה נראה סופי.
אף שתפקיד הנשיא באירלנד הוא בעיקרו סמלי וייצוגי, ללא סמכויות חקיקתיות או מנהלתיות ישירות, ניצחון סוחף לקונולי מבטא את השינוי בתודעה הפוליטית האירית, על רקע משבר הדיור המתמשך, מתיחויות סביב הגירה ואי-שוויון שגדל.
הבחירות, שיתקיימו היום ותוצאותיהן יתפרסמו בשבת, מגיעות ברגע קריטי בהיסטוריה האירית. המדינה, שנהנית מצמיחה כלכלית מהירה בשנים האחרונות בזכות ענפי ההייטק והפרמצבטיקה, מתמודדת עם אתגרים פנימיים חריפים: מחירי דיור שזינקו ב-10% בשנה האחרונה, מחסור של כ-250 אלף יחידות דיור ומתיחות חברתית סביב זרם מבקשי מקלט שמובילה למהומות אלימות.
מקורות שמרניים באירלנד טוענים כי הבחירות הללו חושפות "פרצה אלקטורלית", מצב שבו הציבור, מתוסכל ממדיניות הממשלה, עלול להעניק כוח סמלי לדמות שמאלנית רדיקלית כמו קונולי, שתחזק את הלחץ על מדיניות ההגירה והכלכלה. מבקרים מהימין מגדירים זאת כ"בחירה בין סדר לאנרכיה, בין ממשלה יציבה לבין קולות שמאלניים שמסכנים את הכלכלה האירית."
קונולי: מהתנגדות למלחמות ועד תמיכה בזכויות חברתיות
קתרין קונולי, בת 68 מגאלווי, היא דמות ותיקה בפוליטיקה האירית אך לא שגרתית. כעורכת דין ופסיכולוגית בהכשרתה, היא החלה את דרכה במפלגת הלייבור בשנות ה-80, אך עזבה אותה ב-1996 בעקבות חילוקי דעות אידיאולוגיים והפכה לפעילה עצמאית. נבחרה לפרלמנט (Dáil) ב-2016 כעצמאית, שימשה כסגנית יו"ר הפרלמנט בין 2020 ל-2024, והייתה חברה בוועדת התקציב הציבורית, שם ביקרה בחריפות את כשלי הממשלה בניהול הכספים הציבוריים.