רובוטקסי
צילום: טסלה
הטור של גרינברג

היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב

חלום הרכב האוטונומי קיים כבר עשרות שנים ועדיין לא הפך למציאות של ממש, אבל ברור כי מהפכת הטכנולוגיה שממשיכה להתקדם בצעדי ענק תאפשר לו להתגשם בסופו של דבר. איך אפשר להשקיע בתחום, למה מובילאיי הישראלית שפועלת שם כבר מזמן סובלת מחולשה בשנים האחרונות, ואיזו חברה דווקא כן רוכבת על המומנטום החיובי



סאנה טקאיצ'י, שמובילה את המפלגה הליברל-דמוקרטית ביפן, שמרנית קיצונית בדעותיה הלאומיות והכלכליות ומעריצה של מרגרט תאצ'ר, נבחרה ביום שלישי לראשת ממשלת יפן הראשונה. טקאיצ'י מתכוונת לבצע פנייה חדה, כלכלית וביטחונית, ימינה בעזרת קואליציה שיצרה עם מפלגת החדשנות היפנית השמרנית/לאומנית. המצע של שתי מרכיבות הקואליציה דומה - לשכתב את החוקה הפציפיסטית של יפן, להרחיב את כוחות ההגנה במטרה ברורה להרתיע את סין השכנה, לעורר בתמריצים את הכלכלה ולהטיל הגבלות מחמירות יותר על ההגירה. 

אין שום ספק שבבייג'ין מודאגים, בבית הלבן חוגגים, ובטייוואן, מאז החלו הסקרים לנבא את ניצחונה לפני כחצי שנה, עלתה הבורסה ב-48%. לדעתי, סין תעשה טעות אם תמשיך להרגיז את ארה"ב, במיוחד לאחר שטראמפ סגר חוזה על חומרים נדירים עם אוסטרליה.

משרד הביטחון האמריקאי שם את הרכב האוטונומי בקדמת הבמה

החלום על רכב אוטונומי התחיל במאה ה-16 כאשר לאונרדו דה וינצ'י עיצב עגלה מונעת עצמית שנחשבת לאב הקדמון של המכונית המודרנית.

בשנות ה-30 וה-40 של המאה ה-20 התחילה תעשיית הרכב להתייחס ברצינות לנושא הפיתוח של כלי רכב אוטונומיים. זה התחיל עם רכבים מונחי שדות מגנטיים בכביש. זה נמשך בשנות ה-50 כאשר ג'נרל מוטורס ו-RCA Labs ערכו ניסויים במערכות שהשתמשו בחוטים המוטמעים בכביש כדי לשלוט בהיגוי ובבלימה אוטומטית. בשנות ה-60, עם התקדמות המחשוב, נכנסה האקדמיה לעניין כאשר בשנת 1961 פיתחו חוקרים באוניברסיטת סטנפורד עגלה קטנה לניווט על פני הירח באמצעות צורה בסיסית של ראייה ממוחשבת. 

אבל רק בשנות ה-80 ניתנה הדחיפה הגדולה לנושא, כאשר מערכת הביטחון האמריקאית נכנסה לתמונה, באמצעות הפרויקט שכונה DARPA Grand Challenge (האתגר הגדול של הסוכנות לפרויקטים מתקדמים של הגנה), משרד הביטחון, בעזרת אוניברסיטת סטנפורד, הפך רכב של פולקסוואגן לרכב אוטונומי בעזרת מעבד של אינטל. הפיתוח הוכיח שטכנולוגיית נהיגה עצמית יכולה לעבוד. זה הביא לכך שבמהלך שנות ה-90 נכנסו לנושא ברצינות חברות טכנולוגיה, יצרניות רכב ושורה ארוכה של סטארטאפים.

מה חסר למובילאיי?

החברה הישראלית מובילאיי, שהוקמה ב-1999, ביססה את עצמה כמובילה במה שיהפוך לאבני הבניין של טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית. "מאז הקמתנו", כתבה החברה בתשקיף הנפקתה ב-2022, "Mobileye התמקדה בפיתוח ואספקה של טכנולוגיית ראייה ממוחשבת עבור מערכות סיוע מתקדמות לנהג, והניסיון והרקורד שלנו גדלו בהתמדה משם. עד 2013, הטכנולוגיה שלנו כבר שולבה ביותר ממיליון כלי רכב, ותכונות הסיוע לנהג שאפשרנו המשיכו להתקדם. אבל ככל שהגענו, היינו משוכנעים שאנחנו יכולים להגיע אפילו רחוק יותר. 

"הגענו למסקנה שמערכת נהיגה עצמית היא לא באמת מערכת אחת. זהו אוסף של פונקציות בודדות שעובדות יחד, פונקציות סיוע לנהג כמו אלו שהטכנולוגיה שלנו כבר תמכה בהן. לכן התאמנו מערך של מערכות אלו לאאודי A7 וחיברנו אותן כדי ליצור את המכונית האוטונומית הראשונה שלנו. זה עבד כל כך טוב שהלקוחות שלנו, שכבר החלו לסמוך עלינו עבור טכנולוגיות סיוע לנהג מתוחכמות יותר ויותר, החלו לבקש מאיתנו לספק להם את תכונות הנהיגה ללא ידיים שהאב טיפוס שלנו הדגים". 

קיראו עוד ב"גלובל"


מובילאיי
הנפקת מובילאיי בנאסד"ק - קרדיט: Photography courtesy of Nasdaq, Inc


להבדיל מחברות כמו טסלה, Waymo (ששייכת לחברת אלאפאבית שסימולה GOOGL למניות הבכורה או GOOG למניות רגילות) או Super Cruise של GM, שהן כנראה המובילות כרגע במרוץ למכונית האוטונומית האזרחית, מובילאיי הציעה את מערכות התמיכה לרכב האוטונומי, הונפקה, ולאחר מכן נרכשה על ידי אינטל שכנראה חלמה לפתח מכוניות משלה או להוביל את טכנולוגיות הסיוע. אלא שאינטל נקלעה לבעיות בתחומי העיסוק האחרים שלה, מה שכנראה פגע במובילאיי, שמאז סוף 2023 התדרדרו הכנסותיה ומנייתה ירדה בכ-70%.

לדעתי,  מובילאיי יכולה הייתה להיות בעמדת הובלה עם ניהול אגרסיבי יותר. כלומר, אם למשל היו מסתדרים עם אילון מאסק באותה שותפות שיצרו ושהתפוצצה בהאשמות של שני הצדדים. חיבור מסוג זה היה מצליח לדעתי הרבה יותר מהחיבור של בטר פלייס. לי נראה שמצבה של מובילאיי יהיה טוב יותר אם אינטל תמכור את החזקותיה בחברה. החלפה של השותפות עם אינטל בשותפות עם אחת החברות האירופאיות הגדולות שמפגרות במרוץ, כמו לדוגמה פולקסווגן לדוגמה, תחזיר לדעתי את מובילאיי למרוץ.

המומחים טוענים שמכוניות אוטונומיות לחלוטין לא יהוו גורם מוביל בשוק הרכב עד אחרי 2035. אבל מהפכת הטכנולוגיה מתקדמת והחברות שפועלות בתחום מתנהגות כאילו או-טו-טו האוטו על הכביש. ג'נרל מוטורס הודיעה שתכפיל את צי כלי הרכב שלה התומכים ב-Super-Cruise ל-720,000, "כאשר הטכנולוגיה תוכל לפעול על 750,000 מייל של כבישים בארה"ב ובקנדה עד סוף השנה". 

לפי החברה, יש ל-Super-Cruise כ-1,500 רכבי רובוטקסי שמסיעים אלפי נוסעים בחמש ערים מרכזיות בארה"ב. לפי ה-USA TODAY מתחילת החודש, יש על הכבישים בארה"ב 12 מיליון רכבי רובוטקסי והסעות, 2 מיליון רכבי משלוחים ו-2.4 מיליון כלי רכב לשימוש אישי. הכניסה של הדורות X ו-Y להובלת הכלכלה הגלובלית לצד ההתקדמות המהירה מהצפוי של המהפכה הטכנולוגית, תזרז את אימוץ הרכב האוטונומי.

ארבעה סלי השקעה ממוקדים רכבים עתידיים

אז במה משקיעים? ארבעה סלי השקעה ממוקדי רכבים עתידיים הם ה-ARKQ, הסל לטכנולוגיה אוטונומית ורובוטיקה של קבוצת ARK, שהניב 85% בחמש השנים האחרונות ואחריו ה-Global X Autonomous & Electric Vehicles (סימול:DRIV) עם 60% תשואה. סלי ה-KARS וה-HAIL הניבו תשואות שליליות של 33% ו-13% בהתאמה. 

בשנה האחרונה הניב הסל ARKQ 85.6%, הסלים HAIL ו-KARS הניבו 30% ו-40%, ואילו DRIV הניב 26.5%. הסל נפל בתיקון 2022 ב-56%, ומאז סוף 2022 עלה בכ-200%. אישית אני מעדיף את ARKQ שמנוהלת באופן פעיל (המניות בסל אינן קבועות) ומשקיעה במניות של חברות טכנולוגיה אוטונומיות ורובוטיקה, הרלוונטיות לנושא ההשקעה של הקרן - חדשנות פורצת דרך. 

חברות בתוך ARKQ מתמקדות בפיתוח מוצרים או שירותים חדשים, שיפורים טכנולוגיים והתקדמות במחקר מדעי הקשורים בין היתר לאנרגיה, אוטומציה וייצור, חומרים, בינה מלאכותית ותחבורה, וצפויות להפיק תועלת משמעותית מכך. חברות אלו עשויות לפתח, לייצר או לאפשר ניידות אוטונומית, פיתוח של מכשירים חכמים, טכנולוגיות סוללות מתקדמות, רובוטיקה, רשתות עצביות, רקטות, ענן מהדור הבא, הדפסה תלת-ממדית וכדומה. כלומר, מדובר בסל שמתואם להתקדמות הטכנולוגית ומכסה את כל ההתפתחויות הפוטנציאליות. עשר המניות המובילות כרגע בסל הן: TSLA, Kratos Defense & Security Solutions, (סימול:KTOS), TER, ROCKET LAB, PALANTIR, AEROVIRONMENT (סימול:AVAV), ARCHER AVIATION, AMD ו-DE.

חברות כמו שהזכרתי קודם מעניינות אף הן להשקעה, אבל בחרתי להציג היום דווקא את המניה של חברת Bloom Energy (סימול:BE) שלדעתי מייצגת את הקשר שבין התקדמות מהפכת הטכנולוגיה להצלחת פרויקט המכונית האוטונומית.

חברת פתרונות האנרגיה שצוברת מומנטום

Bloom Energy מקליפורניה שהוקמה ב-2001, היא המובילה העולמית בייצור חשמל מתאי דלק נייחים. מדובר בייצור חשמל שמתבסס על תא אלקטרוכימי שממיר אנרגיה כימית לחשמל באמצעות ריאקציה בין דלק (כמו מימן, פַּחְמֵימָן או כוהל) וחומר מחמצן (כמו חמצן) בנוכחות אלקטרוליט. תא דלק, בניגוד לסוללה, אינו אוגר אנרגיה אלא פועל באופן רציף כל עוד מסופקים לו דלק וחומר מחמצן, מה שמאפשר לו לייצר חשמל ללא הגבלת זמן. 

בגדול, החברה עוסקת בייצור חשמל ומספקת ללקוחותיה פתרונות טכנולוגיים חדשניים בתחום האנרגיה המבוזרת, וזאת ברגע חשוב במעבר האנרגטי העולמי. הם מייצרים אחת מפלטפורמות האנרגיה של תאי דלק המתקדמות והרב-תכליתיות ביותר שתומכות בזמינות המסחרית של שני מוצרים, האחד לייצור חשמל והשני לייצור מימן. יש לחברה למעלה מ-1000 מערכות כאלו בתשע מדינות.

וול סטריט התחילה "לחבב" את החברה בשנתיים האחרונות בגלל השיפור המטאורי בדוחות הכספיים תחילה. בשלוש השנים האחרונות עלו המכירות ב-37%, הרווח התפעולי עלה ל-72.5 מיליון דולר מהפסד של 260 מיליון והרווח הנקי עלה ל-24 מיליון מהפסד של 302 מיליון. הרווח למניה עלה ל-13 סנט מהפסד של 1.62 דולר. 

המניה, שהונפקה בקיץ 2018 לפי 18 דולר ולאחר ההנפקה ירדה לסביבות 10 דולר, מחיר שבסביבתו נשארה עד סוף 2024, עלתה בשנה האחרונה ב-1,200% - 43% בחודש האחרון, והאנליסטים, שבמהלך החודש הורידו את הקונצנזוס על המניה מ"קנייה" ל"החזק", ממתינים כעת לתוצאות הרבעון השלישי וההנחיות. מערכת הדירוג של Zacks, לעומת זאת, ממליצה עדיין ב"קנייה חזקה". הקונצנזוס מצפה שהחברה תודיע על רווח למניה של 8 סנט, עלייה של 900% בהשוואה לרבעון השלישי אשתקד.

מה שמעניין בחברה הזו הוא שהביקוש לחשמל גובר, מונע על ידי מרכזי נתונים ובינה מלאכותית, שזמן אספקת החשמל גובר בחשיבותו ככל שהביקוש עולה על ההיצע (וזה קורה ובגדול), ששיתוף עומסים גדולים עם ייצור מבוזר המוגדר כרשתות מיקרו-רשתות מבוזרות צובר תאוצה כפתרונות אנרגיה לעקיפת תורי חיבור ארוכים ושדרוגי הולכה, ושספקי השירותים פונים לפתרונות אנרגיה מבוזרים כדי להפחית את זמן אספקת החשמל של לקוחותיהם.

קבוצת Escalent שמסייעת ללקוחותיה להבין התנהגויות אנושיות ושיווקיות כדי לבצע מעבר עסקי שנוצר כתוצאה מההתקדמות הטכנולוגית, בדקה את נושא המעבר לרכב האוטונומי/דיגיטלי ואילו נושאים ישפיעו על החלטות הצריכה. לדבריהם, "צרכן הרכב האוטונומי מאמין שדברים כמו מערכות ניווט, מצלמות רוורס, טלפוניה, ווייז, אביזרי נוחות וכדומה פחות מעניינים כי הם חלק מהתכונות ברכבים מודרניים שהצרכן מקבל כמובנות מאליהן. רכב שאינו מאובזר יתקשה להתחרות, אבל פתרונות אנרגיה ובטיחות הם שיקבעו את החלטות הצרכנים", מה שיגדיל את הביקוש לפלטפורמות של BE.

לבסוף ישנו המייסד, היו"ר והמנכ"ל קיי.אר סרידהאר שבעברו היה פרופסור להנדסת אווירונאוטיקה וחלל, מנהל מעבדת טכנולוגיות החלל (STL) באוניברסיטת אריזונה וחבר באקדמיה הלאומית להנדסה של ארה"ב. סרידהאר היגר לארה"ב בגיל 22. הוא מחזיק בדוקטורט בכימיה ובהנדסת גרעין. סרידהאר הוא אחד מאותם מהגרים הודים שממלאים תפקידי מפתח בתעשייה האמריקאית. הוא הופך רעיונות לטכנולוגיות שימושיות מסוג הטכנולוגיה שפיתח שממירה גזים אטמוספריים של כוכב מאדים לחמצן שמיש בתעשייה לצורך הנעה ותמיכה בחיים או תא אלקטרוכימי ייחודי שמסוגל לייצר אוויר ודלק מחשמל המופק על ידי פאנל סולארי שפיתח עבור נאס"א. האיש הוא מיזוג נדיר בין מדען על למנהל על והאנליסטים אוהבים אותו.

המניה כרגע נורא יקרה, נסחרת במכפיל 2026 של 124 פעם ובמכפיל היסטורי מעל 1000. אבל אם המניה תרד, כתוצאה מ"אכזבה" מהדוחות או בגלל "תיקון סיני" נוסף, שימו אותה על הרדאר. אבל אל תצפו לקנות אותה במחיר כלכלי, זה לא צפוי להגיע.

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ. העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.




תגובות לכתבה(29):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    אופיר מורן 26/10/2025 07:55
    הגב לתגובה זו
    תופסת מקום מיותר בכביש בחניות מזהמת בחייה ומותה. ההצדקה לרכב אוטונומי טמונה רק בהיעלמות המכונית הפרטית כלומר שלא נהיה יותר בעלי רכב כך שנוכל להוריד מהכביש 80% מהרכבים ולחיות טוב יותר. אבל אז מה יהיה עם טסלה ושאר יצרני המכוניות שייסגרו
  • אל תדאג שום דבר לא יסגר (ל"ת)
    שלמה גרינברג 26/10/2025 08:31
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    נועם נקש 25/10/2025 19:54
    הגב לתגובה זו
    בבלום אנרגיה פיספסת את ההסכם עם ברוקפילדמהותי ביותר
  • הכתבה נכתבה לפני ההודעה שרק מחזקת את הכתבה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 27/10/2025 09:28
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    יובל 25/10/2025 15:38
    הגב לתגובה זו
    שלמה יקר.הכל כבר נאמר ובצדק רב !! על גאונותו של באפט. לדעתך אחרי לכתו המתקרבת גרג אייבל יכול להשאיר את ברקשייר גדולה וחזקה להמשך
  • נחיה ונראה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 26/10/2025 08:31
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    ישראל 25/10/2025 15:19
    הגב לתגובה זו
    האם באמת צריך להתייחס למס עיזבון ששלטונות המס בארהב יכולים לגבות על קרנות סל אמריקאיות במקרה של פטירה
  • 13.
    מישהו 24/10/2025 12:58
    הגב לתגובה זו
    על הבעיה האלקטרו חשמלית מבחינת העולםוהנה באמת כבר מתחילים לדבר על הנושא החשמלי הככ מתבקש להתפתח אך מתחיל להיות סטגנטיבי. לפיכך למדינה ככ קטנה החשמל יאזל והרובוטקסי אולי יהיה בארהב כאן תהיינה רק תאונות
  • 12.
    גדי 24/10/2025 12:05
    הגב לתגובה זו
    שלמה מדובר בחברה מוכרת ואיכותית ביותר ירדה השנה 55% שזה די מטורף !!יש תחרות.. נכון המחיר היה גבוה נכוןאבל.... 55% לדעתך יש לה פוטנציאל להמשך הדרך תודה
  • שלמה גרינברג 24/10/2025 14:45
    הגב לתגובה זו
    יש שם בעיות ניהול חריפות הדירקטורים מוחלפים ובעל המניות המוביל חוזר לנהל את החברה. הירידה בעיקרבגלל התחרות בתחום התרופות לעיכוב השמנת היתר LLY לוקחת את השוק.
  • תודה שלמה !! (ל"ת)
    גדי 25/10/2025 15:35
  • 11.
    אנונימי 24/10/2025 12:04
    הגב לתגובה זו
    ARKQ משקיעה בחברות כמו טסלה שהן בועה מתהלכת וחברות שעושות אלף דברים אחרים ועל הדרך גם את זה. בחיים לא הייתי שם שם כסף
  • כגן 24/10/2025 20:36
    הגב לתגובה זו
    QQQCIBRVGT
  • 10.
    אנונימי 24/10/2025 11:40
    הגב לתגובה זו
    קרן ששמה יהבה על טסלה במסווה של קרן היי טק היא לא קרן.מי שמאמין בטסלה ואני לא חושב שהיא שווה 100$ שייקנה ישר טסלה בלי תיווך ובלי דמי ניהול.
  • 9.
    אנונימי 24/10/2025 11:30
    הגב לתגובה זו
    גם אני אישית מחזיק ARKQ כשזה נוגע להשקעה בתחום הנל.
  • 8.
    אנונימי 24/10/2025 11:30
    הגב לתגובה זו
    האם אודיטי כבר באיזור קנייה
  • שלמה גרינברג 24/10/2025 14:48
    הגב לתגובה זו
    המחיר הנוכחי עדיף מזה שהיה בעת המאמר והרי כתבתי בפרוש שאסור לרדוף
  • 7.
    אנונימי אחד שמבין 24/10/2025 11:28
    הגב לתגובה זו
    להשקיע אך ורק בטסלה!!!היא כוללת הכל והיא 5 דרגות מעל כל המתחרים.מובילאיי קרסה ברגע ששעשוע רב עם אילון מאסק. טסלה זה ליגה אחרת והיא תבלע את כל המתחרים שמפגרים אחריה בפער עצום
  • 6.
    אנונימי 24/10/2025 11:01
    הגב לתגובה זו
    בני אדם יתחננו לקיצבה.
  • 5.
    בנצי 24/10/2025 10:29
    הגב לתגובה זו
    שלמה התותח תודה על המאמרזוכר לא מעט מאמרים שלך שדיברת על בלאקרוק Kkr Bx ולא זכור לי דיבור על אפולו אןלי הזכרת אותה האם מכיר את החברה נראית מעניינת. תודה רבה
  • שלמה גרינברג 24/10/2025 11:24
    הגב לתגובה זו
    בתחום הזה אני עוקב מקרוב ומזה שנים אחרי KKR ו BLK
  • 4.
    אריה 24/10/2025 10:25
    הגב לתגובה זו
    שלמה יקר חברה קנדית לא ארהב אולי אתה מכיר ומעט עוקב. מדובר ברוכשת סדרתית מוצלחת במיוחד. לאחרונה נעצרה הדהירה של המניה ולא ממש מצאתי סיבה.יודע משהו לגביה שלמה יקר
  • שלמה גרינברג 24/10/2025 11:35
    הגב לתגובה זו
    המניה לדעתי יורדת בעיקר בגלל העובדה שהמייסד מרק ליאונרד עוזב תקרא המאמר המצורף ב YAHOOhttpsca.finance.yahoo.comnewsconstellationsoftwarestockdown29140000116.html
  • אלוף שלמה !! תודה (ל"ת)
    אריה 25/10/2025 15:37
  • 3.
    בני 24/10/2025 10:22
    הגב לתגובה זו
    שלמה מסתכל בצדק רב על העתיד.השבוע עלתה לי חברה מהעבר ברדאר.מדובר בCrpt ללא ספק אימפריית ביצועי עבר בתחום מכירות רכבים שבורים לחברות ביטוח שלמה מה דעתך על עתידה של Copart בהקשר לרכבים חשמליים ואוטונומיים יש בקופארט פוטנציאל עתידי או שעבר זמנה תודה
  • איני מכיר (ל"ת)
    שלמה גרינברג 24/10/2025 11:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 24/10/2025 10:20
    הגב לתגובה זו
    שלמה תודה על הסקירה וההמלצות למעקב. תוכל להסביר היכן ואם בכלל לארבה רובוטיקס יש מקום בכל ההתפתחות הטכנולוגית האוטונומית והאם היא רלוונטית לתחוםתודה
  • איני מכיר (ל"ת)
    שלמה גרינברג 24/10/2025 11:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תודה רבה שלמה. מעניין מאוד. (ל"ת)
    עמית 24/10/2025 10:19
    הגב לתגובה זו
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX 135.45%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.53%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.