מיכל כהן
צילום: אביגיל פיפרנו באר

מיכל כהן ומלחמתה בקרטל הבנקים

רשות התחרות עשויה להשיג לכם מה שאף אחד לא עשה למענכם בעבר - להתמודד עם הבנקים החזקים ולהכריח אותם לתת לכם ריבית בעו"ש, לספק עמלות סבירות, ופשוט - לעודד את התחרות על אמת, ולא כמו שבנק ישראל מתנהל - כמפקח שדואג דווקא להגדלת רווחי הבנקים

מנדי הניג | (18)

מיכל כהן, הממונה על רשות התחרות יכולה "לקנות את עולמה". היא נתפסת כיבשה, חלשה, אבל המהלך שהיא מניעה עכשיו יכול למחוק לה שנים של בינוניות ולהציב אותה בצמרת הרגולטורים שהשפיעו על הצרכן הישראלי. כולם יודעים שהבנקים עושקים אותנו. כמעט כולם יודעם שזה בחסות בנק ישראל שמדבר על יציבות הבנקים, אך בעצם דואג לרווחים שלהם. הרווחים האלו לא נורמליים וכשבנקים מרוויחים ככה זה על חשבונכם - אתם לא מקבלים ריבית בעו"ש, אתם מקבלים ריבית נמוכה על פיקדונות, אתם משלמים ריבית גבוהה על הלוואות ואתם משלמים עמלות מאוד גבוהות. 

בנק ישראל עוצם עיניים, אבל משקיע המון ביח"צ שמנסה לדברר כמה הוא עוזר לנו - הציבור, מול הבנקים וכמה הוא מצליח לכופף את הבנקים לתת לנו הטבות ומענקים. זה לא נכון, כל תרגילי היח"צ וההשקעה העצומה בהם רק מוכיחה את זה. אם מראש הבנקים היו דואגים פחות לרווחים שלהם ויותר לרווחה של הציבור, הם הרי לא היו צריכים יח"צ. יח"צ צריך בעיקר כדי להשפיע ולסובב את דעת הקהל. בפועל, הבנקים אכן מעבירים לכם עכשיו תשלומים, החזרי עמלות וכו', אבל זה כסף קטן. אם הם היו מספקים לכם את מה שמגיע לכם בעולם הגון והוגן - ריבית על העו"ש, זה היה מיליארדים רבים שנכנסים לחשבון שלכם; אם הם היו לוקחים עמלות סבירות בפעילות בניירות ערך, זה היה מוסיף לכם פי כמה וכמה מכל ההטבות לכאורה שהם נותנים. 

זו נתינה לשם יחסי ציבור, בפועל מדובר בזאב שמנסה להתחפש לכבש. כולם יודעים זאת, גם מיכל כהן, אלא שהיא מנסה ללכת עד הסוף. רשות התחרות לקראת הכרעה דרמטית ראשונה מסוגה במגזר הפיננסי, שתעניק לה סמכויות התערבות בפעילות חמשת הבנקים הגדולים - לצד בנק ישראל. זה לא עניין של מה בכך.

השאלה הגדולה היא האם חמשת הבנקים הגדולים יוגדרו כקבוצת ריכוז? רשות התחרות הזמינה אותם לשימוע נוסף, ומתגבש תרחיש שבו הרגולטור עשוי לקבל סמכויות חדשות להתערב בפעילותם. ההכרזה, אם תתבצע, תייצג צעד חסר תקדים במגזר הפיננסי, ותעניק לממונה על התחרות את היכולת להנחות בפועל את הבנקים,  במקביל לפיקוח הקיים של בנק ישראל.

המהלך מתרחש על רקע מבנה שוק מרוכז במיוחד - חמשת הבנקים מחזיקים כמעט את כל נכסי המערכת הבנקאית הקמעונאית ומשקי הבית מתמודדים עם חסמי מעבר וכניסה. רשות התחרות טוענת כי התחרות בענף נמוכה והחסמים קיימים, וההכרזה עשויה להיות צעד מפתח בהגדלת כושר המיקוח של הצרכנים וחיזוק התחרות הפיננסית. זה יהיה מאבק. לא ברור ולא ידוע עד כמה מיכל כהן נחושה וחזקה. הבנקים יגיעו, יאיימו, יזיזו את בנק ישראל לטובתם, יהיו לוביסטים, פוליטקאיים שיתנגדו. תזכרו שלא משנה מה אומרים ומי אומר, השורה התחתונה שידועה - אין תחרות אמיתית בין הבנקים.  ואם כך - אז בטח שרשות התחרות צריכה להתערב. 

המאבק הזה קריטי לכיס של כולנו, נראה שכבר בשבועות הקרובים נבין לאן זה הולך, בינתיים - שאלות ותשובות על מה זו בעצם "קבוצת ריכוז" ועל המאבק של רשות התחרות מול הבנקים:

מהי הכרזה על "קבוצת ריכוז"?

הכרזה כזו מאפשרת לרשות התחרות להטיל הוראות מחייבות על קבוצת גופים שמחזיקה בכוח שוק מרוכז, גם אם אין ביניהם הסדר כובל. במילים אחרות, גם בלי קרטל, אם קבוצת שחקנים חזקה מייצרת בפועל מבנה שוק שמגביל תחרות, ניתן להחיל עליהם מגבלות שמטרתן להגן על הציבור.

קיראו עוד ב"בארץ"

מדוע נשקלת ההכרזה דווקא עכשיו?

הרשות נדרשה לבדוק את מבנה התחרות במערכת הבנקאית, בין היתר בעקבות רווחיות שיא, חסמי פריקות מוצרים, ונוכחות מוגבלת של לקוחות עם חשבונות בכמה בנקים שונים. ממצאים אלו חיזקו את המסקנה לפיה הבנקים מתנהלים כמעין גופים עצמאיים עם כוח שוק כלפי הלקוחות, תוך מניעת תחרות אפקטיבית.

מה כולל ההליך לקראת ההכרזה?

הליך ההכרזה כולל שימוע, וכבר בוצעו שניים, בהם מוצגים ממצאי הרשות והבנקים מציגים את עמדתם. לאחר מכן מתקיים תהליך גיבוש ממצאים סופי והתייעצות עם בנק ישראל. בסופה, הרשות יכולה להכריז על קבוצת ריכוז ולהטיל עליה הוראות מחייבות.

מהן ההשלכות אם ההכרזה תאושר?

הממונה על התחרות תקבל סמכות להורות לבנקים לפעול להגברת התחרות. זה כולל הוראות כמו איסור הפליה בין לקוחות פיקדון, חיוב לאפשר פיקדונות עצמאיים, דרישה לחשוף מידע השוואתי ללקוחות על מוצרים חוץ-בנקאיים, וחיוב קבלת כספים מגופים שירכזו פיקדונות לציבור.

כיצד מגיבים הבנקים?

הבנקים צפויים להגיש ערעור לבית הדין לתחרות אם יוכרזו כקבוצת ריכוז. הם טוענים כי אין ראיות לקיומה של תחרות מועטה בפועל וכי יש חפיפה גבוהה בין לקוחות ומעבר חופשי בין שירותים. הם גם מדגישים כי רגולציה נוספת עשויה להכביד שלא לצורך.

מה עמדת בנק ישראל?

בבנק המרכזי סבורים שהדרך הנכונה להגביר תחרות היא באמצעות שינויים מבניים, בעיקר הוספת שחקנים חדשים למערכת, ולא הכרזות על קבוצות ריכוז. יחד עם זאת, הרשות אינה מחויבת לעמדת הבנק בהכרעתה.

מהן ההוראות המרכזיות שעל הפרק?

הוראות כמו איסור הפליית ריבית לפי שירותים אחרים, חיוב בהצגת קרנות כספיות כחלופה לפיקדונות, חיוב שני הבנקים הגדולים לעבוד מול גופים שירכזו כספים, הקלות בניוד בין פיקדונות ועוד.

מה לוח הזמנים הצפוי?

הרשות מתכוונת לפרסם את החלטתה עד סוף שנת 2025, אך אם יוגש ערעור, כמו שצפוי, ההליך עשוי להתארך חודשים ואף שנים.

מה ירגיש הציבור במקרה של הכרזה?

עשויים להיראות שיפורים בריבית הפיקדונות והעו"ש, אפשרות פתיחה של פיקדון ללא קיום חשבון עו"ש, הקלות בניוד, מידע השוואתי פשוט וברור יותר בין פיקדון לבין אפיקי חיסכון נוספים – וייתכן גם עידוד מעבר בין בנקים.

האם זו פעולה חסרת תקדים?

כן. מדובר בפעם הראשונה שבה נשקלת הכרזה כזו על גופים פיננסיים בישראל. הפעם הקודמת בה הוכרזה קבוצת ריכוז הייתה ב-2013, בנמלי חיפה ואשדוד.

מהם הסיכונים או החסרונות?

רגולציה כפולה, עיכוב בהטמעת ההוראות עקב ערעורים, חשש לפגיעה ביציבות מערכתית אם ההוראות יובילו לשינוי עסקי עמוק מדי בבנקים, והגברת חיכוך בין הרשויות.

האם זו עשויה להיות יריית פתיחה להרחבת סמכויות רשות התחרות?

בהחלט ייתכן. אם תתקבל ההכרזה, זו תהיה פריצת דרך עבור רשות התחרות מול גופים גדולים, וייתכן שהיא תסמן את תחילתו של עידן רגולטורי אקטיבי יותר,  גם בתחומים נוספים.

מה הצעד הבא?

סיום הליך ההתייעצות עם בנק ישראל, קבלת החלטת הממונה והגשת ההודעה הרשמית, ולאחר מכן הערעור הצפוי של הבנקים וההליך המשפטי שיקבע את גורל המהלך.


תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    רון1970 28/10/2025 08:24
    הגב לתגובה זו
    אני לא קראתי את הכתבה אבל הדרך היחידה לגרום לתחרות היא הקמת בנק חברתי
  • 17.
    גרשום 27/10/2025 20:46
    הגב לתגובה זו
    היכן היא הייתה עד עתה לא רק כלפי הבנקים. מה עם רשתות השיווק.ועוד ועוד......
  • 16.
    אולי זו הסיבה שהשר הממונה רוצה לפטר אותנ (ל"ת)
    אנוננגב מערביימי 26/10/2025 17:39
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אנונימי 26/10/2025 16:56
    הגב לתגובה זו
    הייתם מוציאים תקנה שתפחית את השכר של הבוס לעתיד שלכם
  • 14.
    אנונימי 26/10/2025 13:54
    הגב לתגובה זו
    החמדנות והחזירות של הבנקים וחוסר המשילות והעניין של הממשלה יצרה מפלצת עשירה שנהנית מלגזול את האזרחים בצורה מוגזמת מי שיטפל בהם ביד קשה יקבל את שכרו
  • 13.
    אנונימי 26/10/2025 11:22
    הגב לתגובה זו
    תתחילו ממוצרים בסיסיים אחרי זה תעברו למוצרי ביטוח לפנסיה ולקופות הגמל שלי אצל חברות הביטוח בסוף תעברו לבנקים... בנק זו הוצאה קטנה יחסית עבור האזרח הקטן במדינה. לא סוגרים חודש בגלל רשתות השיווק.
  • 12.
    אנונימי 26/10/2025 09:58
    הגב לתגובה זו
    כל מי שכיהן בתפקיד עבר לעבוד בבנקים חבורת פושעים
  • 11.
    נועה 26/10/2025 09:52
    הגב לתגובה זו
    בנקאות רזרבה חלקיתכאשר בנקים מלווים הם יוצרים כסף יש מאין. ואחר כך לוקחים עליו ריבית כדי לשעבד אותנו
  • 10.
    חברות הביטוח עושקות אותנו פי כמה. (ל"ת)
    אנונימי 26/10/2025 09:38
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    ביזפורטל נהייתם כמו ערוצי התרעלה! מסננים תגובות שלא מתאימות לאגנדה!! (ל"ת)
    עידו קורן 26/10/2025 09:27
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    כתבת פירגון ממומנת הרשות העלובה מכרה את אזרחי ישראל!!!! (ל"ת)
    תת רמה 26/10/2025 09:25
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מאיר 26/10/2025 09:13
    הגב לתגובה זו
    הכי קל לקבוע עוד רגולציה לבנקים אבל מעבר לזה הממונה על התחרות אפס ביצועים בקדנציה שלה. כמו כלב פינצר שנובח והציבור ממשיך לשלם
  • 6.
    אנונימי 26/10/2025 09:01
    הגב לתגובה זו
    כמה הרשות הזו בפועל היא רק מקפצה לדירקטוריון כלשהו ולא בדיוק לתועלת הציבור
  • 5.
    הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם 26/10/2025 08:48
    הגב לתגובה זו
    תוציאו את הכסף לבתי השקעות כדי שיעבוד מור ילין אלטשולר מיטב לא חסר
  • 4.
    מוטי 26/10/2025 08:46
    הגב לתגובה זו
    הממשלה נלחמת בקרטל הבנקים ממשששששש זו גם הסיבה שכבר 40 שנה אין כמעט בנק חדש בישראל למרות הרווחים האדירים פשוט אין אף בנק בינלאומי שרוצה לבוא לארץ ולהרוויח כסף. יאללה תני להם איזה קנס וזהופשוט המדינה רוצה להתחלק איתם ברווחים
  • 3.
    כותרות גדולות ומריחת זמן כל הזמן . מה שנקרא בכאילו (ל"ת)
    אנונימי 26/10/2025 08:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימיmoran 26/10/2025 08:02
    הגב לתגובה זו
    ה וסד לביטוח לאומי הינו מוסד לגביית מס. כל הכספים נעלמים מהקופה לגחמות אחרות של משרד האוצר ולא לטובת אזרחי מדינת ישראל
  • 1.
    שי 26/10/2025 07:40
    הגב לתגובה זו
    מיכל כהן היא אוייב של האזרח הקטן ויקירת הקרטלים במדינה באשר הם. לא מאמינים תראו את מחירי הרכב רשתות השיווק פארם ועוד. והיא בתפקיד כבר כמה שניםאז פתאום משחקת אותה נגד הבנקים נו באמת.אגב כבר הגבת ככה אתמול ואתם לא פרסמתם מקווה שהפעם לא תצנזרו אותי.
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

בזן
צילום: שגיא מורן

חשד להפרות וזיהום אוויר: בז"ן הוזמנה לשימוע במשרד להגנת הסביבה

עידית סילמן: "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה" קבוצת בזן: "קבוצת בזן פועלת ותמשיך לפעול בשקיפות מלאה אל מול גורמי המקצוע בתחום הגנת הסביבה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בזן

מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה שלח התראה וזימון לשימוע לבז"ן בזן 0.87%   , לכרמל אולפינים ולגדיב, בעקבות שורה של הפרות לכאורה של תנאי היתרי הפליטה והרעלים ושל הוראות חוק אוויר נקי וחוק החומרים המסוכנים. המסמכים שנמסרו לחברות מתארים ליקויים חוזרים בפליטות מזהמות, בתשתיות ובניהול חומרים מסוכנים.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אמרה כי "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה. המשרד להגנת הסביבה לא יאפשר למפעלים לסכן את בריאות הציבור והסביבה ויפעל בכל הכלים העומדים לרשותו כדי להבטיח עמידה מלאה בחוק".

על פי נתוני המשרד, בתחנות הניטור ובדיגומים על גדר המתחם נרשמה מגמת עלייה עקבית בריכוזי בנזן, חומר המוגדר כמסרטן, החל מ-2020 ועד 2024. לפי המשרד, העלייה נובעת מפליטות המתחם המשותף של בז"ן וגדיב, וחשפה את הציבור לרמות מזהם הגבוהות מאלה שנקבעו בערכי הסביבה. בנוסף לכך נמצאו חריגות רבות מערכי הפליטה המותרים לבז"ן ולכאו"ל לגבי מזהמים שונים, בהם תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן וחלקיקים. בחלק מהמקרים דווח על פליטות עשן שחור שהוגדרו כזיהום אוויר חזק או בלתי סביר, בניגוד לתנאי היתר הפליטה.

בממצאים הנוגעים לגדיב התגלו שתי הפרות מהותיות של תנאי היתר הרעלים: הפעלה של קווי דלק חוץ-מפעליים המוליכים חומרים מסוכנים ללא מערכת הגנה קתודית במקטע מסוים, מצב שמגביר את הסיכון לקורוזיה ולדליפות; וכן הפעלה מחדש של מכלי אחסון מסוכנים אחרי אירועים חריגים ללא אישור מחודש של בודק מוסמך, בניגוד לדרישות ההיתר.

בשל הליקויים, המשרד להגנת הסביבה שוקל צעדי אכיפה ובהם צו מינהלי לפי חוק אוויר נקי לצמצום ומניעת זיהום, וכן הטלת עיצומים כספיים. לפני קבלת החלטה סופית זומנו החברות לשימוע.