BYD  חדש
צילום: יצרן

המניה שמזנקת כאשר טסלה נופלת

הרצי אהרון | (5)
נושאים בכתבה BYD טסלה

מניית BYD שנסחרת בהונג קונג זינקה ב-4.1% ומשלימה זינוק של כ-51% מתחילת השנה. מאז פרסום הכתבה הזו המניה זינקה בכ-60% - ענקית הרכבים החשמליים שגדולה מטסלה ושווה שמינית ממנה - האם היא כדאית להשקעה? הסיבהלזינוק: החולשה של טסלה. BYD היא המתחרה ראש בראש של טסלה. היא אפילו עוקפת אותה במסירות הרכבים, אם כי היא עדיין נתפסת כשנייה לה מבחינת יכולות, איכות ומוניטין. המותגים שלה הולכים ומשתפרים ומהווים כבר תחרות משמעותית עולמית לטסלה וכשאילון מאסק הופך לפוליטי והחזקת טסלה עולה להתפרש כאקט או דעה פוליטית, יש אנשים שמתרחקים מטסלות. אחת האלטרנטיבות שלהם היא BYD שמובילה בסין ומתחזקת מאוד באירופה (באמריקה היא לא פועלת - עדיין).


> הצרות של טסלה: "אני מחנה רחוק מהבית, שלא יראו שיש לי טסלה" 

למה BYD מזנקת?

חברת BYD, היא ענקית רכב חשמלי סינית, שכבר נסחרת בכ-150 מיליארד דולר הציגה מערכת טעינה חדשה לרכבים חשמליים ששברה שיאים במהירות וביעילות, מה שדחף את המניה לשיא חדש (הרחבה על הטעינה החדשה -  בחלק האחרון של הכתבה). בנוסף, השקעה מוגברת של ברקשייר האת'ווי, של וורן באפט, בחברות היפניות שפועלות מול ועם BYD מחזקת את החשיפה של BYD למשקיעים מערביים. באפט מחזיק ב-BYD בסכום נמוך, אחרי שמימש את החזקתו בשנתיים האחרונות. מעבר לכך, המשקיעים בעולם מחפשים כרגע הזדמנויות מחוץ לארה"ב, שם השווקים תנודתיים, ו-BYD נראית לרבים אטרקטיבית. מדובר בחברה צומחת ומתרחבת שמרוויחה ונסחרת במכפיל רווח יחסית סביר. 

BYD - המספרים

ברבעון השלישי של 2024 הסתכמו הכנסות של החברה ב-28.2 מיליארד דולר – עלייה של 24% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023 – ומעל טסלה, שרשמה הכנסות של 25.2 מיליארד דולר באותה תקופה. הרווח הנקי של BYD ברבעון הזה היה 1.63 מיליארד דולר, עלייה של 11.5% משנה לשנה. מכפיל הרווח הנוכחי של BYD עומד על כ-24, נמוך מזה של טסלה שעומד על כ-120. -BYD זולה יחסית לרווחים שלה. במבט קדימה לשנה הבאה, מכפיל הרווח העתידי עומד על כ-19, בעוד שטסלה במכפיל באוזר ה-50 פלוס.BYD להערכת האנליסטים  תמשיך לצמוח בזכות מכירות חזקות בסין ובהתרחבות לחו"ל.


מה מייחד את BYD?

BYD בולטת בכך שהיא מייצרת כמעט הכל בעצמה – מסוללות ועד שבבים – מה שמוזיל עלויות ומאפשר לה להציע רכבים במחירים נמוכים יותר מטסלה. הדגם הזול ביותר שלה, ה-Seagull, נמכר בסין ב-8,000 דולר בלבד, לעומת ה-Model 3 של טסלה שמתחיל בסין ב-40,000 דולר. שנית, היא מובילה בטכנולוגיית סוללות LFP (ליתיום ברזל פוספט), שהן זולות יותר, בטוחות יותר ועמידות יותר מהסוללות של טסלה (הרחבה על הסוללה בהמשך), שלישית, BYD לא מתמקדת רק בחשמליות – היא מוכרת גם היברידיות פלאג-אין, שמהוות כ-60% מהמכירות שלה ומאפשרות לה לתפוס קהל רחב יותר.


BYD היא המלכה הבלתי מעורערת של שוק הרכב החשמלי בסין, עם נתח שוק של כ-35% במכירות חשמליות והיברידיות ב-2024. היא עקפה את טסלה במכירות רבעוניות כבר בסוף 2023 והמשיכה להוביל ב-2024 עם יותר מ-3 מיליון כלי רכב שנמכרו לעומת 1.8 מיליון של טסלה. מחוץ לסין, היא מתרחבת במהירות – עם מפעלים חדשים בתאילנד, ברזיל והונגריה – ומכרה כ-94,000 רכבים בחו"ל ברבעון השלישי של 2024, עלייה של 32% משנה קודמת. למרות זאת, היא עדיין לא נכנסה לשוק האמריקאי בגלל מכסים גבוהים, אבל היא תופסת נתחים גדולים באירופה ובדרום-מזרח אסיה.

האם היא נהנית מהקשר הפוליטי של טסלה ואילון מאסק?

כן, אם כי קשה למדוד זאת. טסלה, ובעיקר אילון מאסק, מזוהים כיום עם דונלד טראמפ ועם מדיניות ימנית בארה"ב, מה שגרם לחלק מהצרכנים והמשקיעים לראות בה פחות "ירוקה" או ניטרלית פוליטית. מאסק, שמונה ליועץ בכיר של טראמפ, ובפועל הוא סוג של "משנה לנשיא" מעורב עמוקות בתהליכים ובהחלטות שמקבל הנשיא והוא עומד בראש ה-DOGE להתייעלות במגזר הציבורי. הוא מזוהה פוליטית והוא נמצא במרכז העימותים. כאשר טראמפ מקבל כתף קרה באירופה, המכירות של טסלה צונחות, וזה קורה. 

קיראו עוד ב"גלובל"


BYD היא חברה ממוקדת טכנולוגיה וצמיחה, בלי המטען הפוליטי שהוא נטל על טסלה והסיבה המרכזית לצניחה במנייתה בשיעור של 45% בשלושה חודשים.  צניחה שמקבילה גם לצניחה במכירות רכבים של טסלה במספר מדינות בעולם. את החלל של זה תתפוס BYD. אנשים שלא ירצו לקנות טסלה כדי לא להיות מזוהים פוליטית, עשויים לבחור במתחרה הגדולה לה BYD וזה מה שמרים את המניה לשיאים חדשים. 


על הסוללה של BYD - היתרון הטכנולוגי

BYD הציגה אתמול מערכת טעינה חדשה לרכבים חשמליים ששברה כאמור שיאים במהירות וביעילות. מדובר בעצם על פלטפורמה לטעינה בארכיטקטורת 1,000 וולט, שמסוגלת לספק טווח של 400 ק"מ בחמש דקות בלבד – מהירות שמתחרה במילוי דלק רגיל. הטכנולוגיה הזו, שמשלבת מערכת ניהול סוללות (BMS) ובקרת טמפרטורה, מאפשרת לסוללות לפעול ביעילות בטווח טמפרטורות של מינוס 30 עד 60 מעלות צלזיוס. החברה מתכננת להקים 4,000 תחנות טעינה כאלה בסין בלבד. הסוללה מציעה מעל 3,000 מחזורי טעינה-פריקה (כ-1.2 מיליון ק"מ בנסיעה ממוצעת), הרבה מעבר לרוב הסוללות המתחרות. מעבר לכך העלות של הסוללה נמוכה ביחס לסוללות אחרות. זה יתרון טכנולוגי חשוב ובמקביל היא מתקדמת בפתרונות טכנולוגיים נוספים בעיקר לשיפור הסוללות: 

סוללות נתרן-יון -  ב-2024, BYD הכריזה על הקמת מפעל ענק לייצור סוללות נתרן-יון בהיקף של 30 גיגה-ואט לשנה. היתרון? נתרן זול וזמין בהרבה מליתיום, והסוללות האלה עמידות בטעינה מהירה ובתנאי קור קיצוניים. החיסרון הוא צפיפות אנרגיה נמוכה יותר (כ-160 וואט-שעה לק"ג לעומת 300 בליתיום-יון), ולכן הן מיועדות בעיקר לרכבים קטנים או קורקינטים חשמליים. דגם ה-Seagull של BYD צפוי להיות הראשון שישתמש בהן.

סוללות מצב מוצק -  BYD חשפה לאחרונה תוכניות להשיק סוללות מצב מוצק עד 2027, בתחילה בדגמי יוקרה כמו דנזה ויאנגוואנג, ובהמשך בייצור המוני עד 2030. הסוללות האלה משתמשות באלקטרוליט מוצק במקום נוזלי, מה שמפחית משקל ונפח (עד 40% ו-25% בהתאמה), מגדיל טווח נסיעה ומשפר בטיחות. הן גם מבטיחות עד 45,000 מחזורי טעינה בתנאים אופטימליים.

טכנולוגיה נוספת שמייחדת את BYD היא ה-CTB, שמשלבת את הסוללה ישירות במבנה השלדה של הרכב. זה לא רק חוסך מקום ומשקל, אלא גם מגביר את החוזק המבני ומשפר את הבטיחות במקרה של תאונה. ה-Seal וה-Shark הם דוגמאות לדגמים שכבר משתמשים בטכנולוגיה הזו, עם טווחים שחוצים את ה-800 ק"מ בגרסאות היברידיות-נטענות.

הסוללות של BYD נותנות לה יתרון תחרותי עצום. העלות הנמוכה של LFP והייצור העצמאי (BYD היא גם יצרנית הסוללות השנייה בגודלה בעולם, עם נתח שוק של 17%) מאפשרות לה להציע רכבים כמו ה-Seagull ב-8,000 דולר בלבד. טווחי המרחק של טעינת הסוללה 400-1,000 ק"מ (תלוי בדגם) והטעינה המהירה הופכים אותה לנגישה גם למי שחושש מ"חרדת טווח".


ואיך זה ביחס לטסלה? טסלה משתמשת ב-LFP רק בדגמי הבסיס שלה (מודל 3 ו-Y) ומסתמכת על ספקים כמו CATL, בעוד BYD מייצרת הכל בעצמה. סוללות ה-4680 של טסלה (גליליות, 46 מ"מ קוטר, 80 מ"מ גובה) מתקדמות, אבל עדיין סובלות מאתגרי ייצור. BYD, לעומת זאת, כבר נמצאת בייצור המוני ומציעה פתרונות זולים ובטוחים יותר, אם כי עם צפיפות אנרגיה נמוכה יותר בינתיים. המנכ"ל של BYD, וואנג צ'ואנפו טען לפני כחצי שנה שסין מקדימה את העולם ב-3-5 שנים בטכנולוגיה הזו והביצועים בשטח מחזקים זאת - הטווח, בטיחות טעינה והמחיר של הסוללות של BYD הופכים את הסוללות שלה לעדיפות על פני המתחרות.




תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לא ייאמן..פשוט משתלטים על כל תחום (ל"ת)
    אנונימי 19/03/2025 14:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נראה הכמו פרסומת ל BYD (ל"ת)
    אנונימי 18/03/2025 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איך אפשר להשקיע במניה הזאת דרך ארהב או ישראל (ל"ת)
    זורזיניו 18/03/2025 16:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימיao 18/03/2025 15:54
    הגב לתגובה זו
    כנראה שמאסק הסכים להכנס לפוליטיקה בעיקר כדי לייצר את הרושם שפוליטיקה זו הסיבה להפסד לסינים
  • אור 19/03/2025 10:40
    הגב לתגובה זו
    20% מס על סיניות זה מתנה לטסלה STARLINK בנויה על חוזים ממשלתיים וטיסה למאדים תסדר לו תקציבים ממשלתים בשביל לא לפגוע בגירעון מפטרים בכמויות ומפסיקים לממן את האוקריאנים
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

מדריד ספרד
צילום: Freepik

שיא של 18 שנה: הבנקים מובילים את העליות בבורסת מדריד

מדד המניות המרכזי של ספרד, Ibex 35, חצה השבוע רף היסטורי שלא נרשם ממ-אז 2007. הכלכלה הספרדית צומחת בקצב מהיר יותר משאר מדינות האיחוד האירופי, והבנקים הגדולים מושכים את המשקיעים בזכות דיבידנדים נדיבים ותשואות גבוהות. גם מניות הדיפנסטק רושמות זינוק חד, ובראשן אינדרה, שעלתה ביותר מ-180% מתחילת השנה

עוזי גרסטמן |

מדד Ibex 35 הספרדי רושם יום שני של עליות והגיע לרמה של 15,948 נקודות - שיא שלא נרשם מאז תקופת הגאות שקדמה למשבר הפיננסי של 2008. מדובר בזינוק של כ-38% מתחילת השנה, זה קצב מהיר בהרבה מזה שנרשם בשווקים האירופיים האחרים. המדד עולה כעת בספרד בכ-0.5%. העליות נתמכות בעיקר בסקטור הבנקאות, שמרכיב כמעט שליש מהמדד, על רקע תחזיות לצמיחה כלכלית מהירה פי שניים מהממוצע באיחוד האירופי ב-2025. המשקיעים רואים בשוק הספרדי יעד אטרקטיבי, בייחוד בתקופה שבה הם מנסים להקטין חשיפה לשוק האמריקאי. המדד הספרדי מפיק כיום כ-32% מהכנסותיו מהשוק המקומי, 55% מאירופה כולה, וכ-20% מאמריקה הלטינית - חלוקה גיאוגרפית שמסייעת להפחית סיכונים ולהעניק יציבות.

הכוכבות הגדולות של השנה הן שתי ענקיות הבנקאות Banco Santander ו-Banco Bilbao Vizcaya Argentaria (BBVA), שמניותיהן זינקו ביותר מ-80% מתחילת 2025. בכך נהפכו השתיים לשני הבנקים הגדולים ביותר באירופה לפי שווי שוק, ביחד עם UBS השווייצרי. החברות מציעות למשקיעים דיבידנדים גבוהים ורכישות עצמיות של מניות, ומצליחות לשמור על מגמת עלייה גם כשהבנק המרכזי האירופי החל להוריד את הריבית.

לצד הבנקים, גם תחום הדיפנסטק נהנה מתנופה יוצאת דופן. Indra Sistemas, שפועלת בתחום מערכות ביטחון ומודיעין, היא המניה הטובה ביותר במדד השנה, לאחר שקפצה ביותר מ-180% מתחילת 2025. העלייה מוסברת בגל ביקושים למערכות ביטחוניות ברחבי אירופה, על רקע המתיחות הגיאופוליטית וההשקעות הגוברות של ממשלות בתחום זה.

הנתונים האלה ממקמים את ספרד כאחת הכלכלות החזקות באירופה בשנה הנוכחית, עם שילוב נדיר של צמיחה מהירה, מערכת בנקאית יציבה ומומנטום השקעות שמזכיר ימים שלא נראו מאז טרום המשבר העולמי של 2008.