BYD  חדש
צילום: יצרן

המניה שמזנקת כאשר טסלה נופלת

הרצי אהרון | (5)
נושאים בכתבה BYD טסלה

מניית BYD שנסחרת בהונג קונג זינקה ב-4.1% ומשלימה זינוק של כ-51% מתחילת השנה. מאז פרסום הכתבה הזו המניה זינקה בכ-60% - ענקית הרכבים החשמליים שגדולה מטסלה ושווה שמינית ממנה - האם היא כדאית להשקעה? הסיבהלזינוק: החולשה של טסלה. BYD היא המתחרה ראש בראש של טסלה. היא אפילו עוקפת אותה במסירות הרכבים, אם כי היא עדיין נתפסת כשנייה לה מבחינת יכולות, איכות ומוניטין. המותגים שלה הולכים ומשתפרים ומהווים כבר תחרות משמעותית עולמית לטסלה וכשאילון מאסק הופך לפוליטי והחזקת טסלה עולה להתפרש כאקט או דעה פוליטית, יש אנשים שמתרחקים מטסלות. אחת האלטרנטיבות שלהם היא BYD שמובילה בסין ומתחזקת מאוד באירופה (באמריקה היא לא פועלת - עדיין).


> הצרות של טסלה: "אני מחנה רחוק מהבית, שלא יראו שיש לי טסלה" 

למה BYD מזנקת?

חברת BYD, היא ענקית רכב חשמלי סינית, שכבר נסחרת בכ-150 מיליארד דולר הציגה מערכת טעינה חדשה לרכבים חשמליים ששברה שיאים במהירות וביעילות, מה שדחף את המניה לשיא חדש (הרחבה על הטעינה החדשה -  בחלק האחרון של הכתבה). בנוסף, השקעה מוגברת של ברקשייר האת'ווי, של וורן באפט, בחברות היפניות שפועלות מול ועם BYD מחזקת את החשיפה של BYD למשקיעים מערביים. באפט מחזיק ב-BYD בסכום נמוך, אחרי שמימש את החזקתו בשנתיים האחרונות. מעבר לכך, המשקיעים בעולם מחפשים כרגע הזדמנויות מחוץ לארה"ב, שם השווקים תנודתיים, ו-BYD נראית לרבים אטרקטיבית. מדובר בחברה צומחת ומתרחבת שמרוויחה ונסחרת במכפיל רווח יחסית סביר. 

BYD - המספרים

ברבעון השלישי של 2024 הסתכמו הכנסות של החברה ב-28.2 מיליארד דולר – עלייה של 24% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023 – ומעל טסלה, שרשמה הכנסות של 25.2 מיליארד דולר באותה תקופה. הרווח הנקי של BYD ברבעון הזה היה 1.63 מיליארד דולר, עלייה של 11.5% משנה לשנה. מכפיל הרווח הנוכחי של BYD עומד על כ-24, נמוך מזה של טסלה שעומד על כ-120. -BYD זולה יחסית לרווחים שלה. במבט קדימה לשנה הבאה, מכפיל הרווח העתידי עומד על כ-19, בעוד שטסלה במכפיל באוזר ה-50 פלוס.BYD להערכת האנליסטים  תמשיך לצמוח בזכות מכירות חזקות בסין ובהתרחבות לחו"ל.


מה מייחד את BYD?

BYD בולטת בכך שהיא מייצרת כמעט הכל בעצמה – מסוללות ועד שבבים – מה שמוזיל עלויות ומאפשר לה להציע רכבים במחירים נמוכים יותר מטסלה. הדגם הזול ביותר שלה, ה-Seagull, נמכר בסין ב-8,000 דולר בלבד, לעומת ה-Model 3 של טסלה שמתחיל בסין ב-40,000 דולר. שנית, היא מובילה בטכנולוגיית סוללות LFP (ליתיום ברזל פוספט), שהן זולות יותר, בטוחות יותר ועמידות יותר מהסוללות של טסלה (הרחבה על הסוללה בהמשך), שלישית, BYD לא מתמקדת רק בחשמליות – היא מוכרת גם היברידיות פלאג-אין, שמהוות כ-60% מהמכירות שלה ומאפשרות לה לתפוס קהל רחב יותר.


BYD היא המלכה הבלתי מעורערת של שוק הרכב החשמלי בסין, עם נתח שוק של כ-35% במכירות חשמליות והיברידיות ב-2024. היא עקפה את טסלה במכירות רבעוניות כבר בסוף 2023 והמשיכה להוביל ב-2024 עם יותר מ-3 מיליון כלי רכב שנמכרו לעומת 1.8 מיליון של טסלה. מחוץ לסין, היא מתרחבת במהירות – עם מפעלים חדשים בתאילנד, ברזיל והונגריה – ומכרה כ-94,000 רכבים בחו"ל ברבעון השלישי של 2024, עלייה של 32% משנה קודמת. למרות זאת, היא עדיין לא נכנסה לשוק האמריקאי בגלל מכסים גבוהים, אבל היא תופסת נתחים גדולים באירופה ובדרום-מזרח אסיה.

האם היא נהנית מהקשר הפוליטי של טסלה ואילון מאסק?

כן, אם כי קשה למדוד זאת. טסלה, ובעיקר אילון מאסק, מזוהים כיום עם דונלד טראמפ ועם מדיניות ימנית בארה"ב, מה שגרם לחלק מהצרכנים והמשקיעים לראות בה פחות "ירוקה" או ניטרלית פוליטית. מאסק, שמונה ליועץ בכיר של טראמפ, ובפועל הוא סוג של "משנה לנשיא" מעורב עמוקות בתהליכים ובהחלטות שמקבל הנשיא והוא עומד בראש ה-DOGE להתייעלות במגזר הציבורי. הוא מזוהה פוליטית והוא נמצא במרכז העימותים. כאשר טראמפ מקבל כתף קרה באירופה, המכירות של טסלה צונחות, וזה קורה. 

קיראו עוד ב"גלובל"


BYD היא חברה ממוקדת טכנולוגיה וצמיחה, בלי המטען הפוליטי שהוא נטל על טסלה והסיבה המרכזית לצניחה במנייתה בשיעור של 45% בשלושה חודשים.  צניחה שמקבילה גם לצניחה במכירות רכבים של טסלה במספר מדינות בעולם. את החלל של זה תתפוס BYD. אנשים שלא ירצו לקנות טסלה כדי לא להיות מזוהים פוליטית, עשויים לבחור במתחרה הגדולה לה BYD וזה מה שמרים את המניה לשיאים חדשים. 


על הסוללה של BYD - היתרון הטכנולוגי

BYD הציגה אתמול מערכת טעינה חדשה לרכבים חשמליים ששברה כאמור שיאים במהירות וביעילות. מדובר בעצם על פלטפורמה לטעינה בארכיטקטורת 1,000 וולט, שמסוגלת לספק טווח של 400 ק"מ בחמש דקות בלבד – מהירות שמתחרה במילוי דלק רגיל. הטכנולוגיה הזו, שמשלבת מערכת ניהול סוללות (BMS) ובקרת טמפרטורה, מאפשרת לסוללות לפעול ביעילות בטווח טמפרטורות של מינוס 30 עד 60 מעלות צלזיוס. החברה מתכננת להקים 4,000 תחנות טעינה כאלה בסין בלבד. הסוללה מציעה מעל 3,000 מחזורי טעינה-פריקה (כ-1.2 מיליון ק"מ בנסיעה ממוצעת), הרבה מעבר לרוב הסוללות המתחרות. מעבר לכך העלות של הסוללה נמוכה ביחס לסוללות אחרות. זה יתרון טכנולוגי חשוב ובמקביל היא מתקדמת בפתרונות טכנולוגיים נוספים בעיקר לשיפור הסוללות: 

סוללות נתרן-יון -  ב-2024, BYD הכריזה על הקמת מפעל ענק לייצור סוללות נתרן-יון בהיקף של 30 גיגה-ואט לשנה. היתרון? נתרן זול וזמין בהרבה מליתיום, והסוללות האלה עמידות בטעינה מהירה ובתנאי קור קיצוניים. החיסרון הוא צפיפות אנרגיה נמוכה יותר (כ-160 וואט-שעה לק"ג לעומת 300 בליתיום-יון), ולכן הן מיועדות בעיקר לרכבים קטנים או קורקינטים חשמליים. דגם ה-Seagull של BYD צפוי להיות הראשון שישתמש בהן.

סוללות מצב מוצק -  BYD חשפה לאחרונה תוכניות להשיק סוללות מצב מוצק עד 2027, בתחילה בדגמי יוקרה כמו דנזה ויאנגוואנג, ובהמשך בייצור המוני עד 2030. הסוללות האלה משתמשות באלקטרוליט מוצק במקום נוזלי, מה שמפחית משקל ונפח (עד 40% ו-25% בהתאמה), מגדיל טווח נסיעה ומשפר בטיחות. הן גם מבטיחות עד 45,000 מחזורי טעינה בתנאים אופטימליים.

טכנולוגיה נוספת שמייחדת את BYD היא ה-CTB, שמשלבת את הסוללה ישירות במבנה השלדה של הרכב. זה לא רק חוסך מקום ומשקל, אלא גם מגביר את החוזק המבני ומשפר את הבטיחות במקרה של תאונה. ה-Seal וה-Shark הם דוגמאות לדגמים שכבר משתמשים בטכנולוגיה הזו, עם טווחים שחוצים את ה-800 ק"מ בגרסאות היברידיות-נטענות.

הסוללות של BYD נותנות לה יתרון תחרותי עצום. העלות הנמוכה של LFP והייצור העצמאי (BYD היא גם יצרנית הסוללות השנייה בגודלה בעולם, עם נתח שוק של 17%) מאפשרות לה להציע רכבים כמו ה-Seagull ב-8,000 דולר בלבד. טווחי המרחק של טעינת הסוללה 400-1,000 ק"מ (תלוי בדגם) והטעינה המהירה הופכים אותה לנגישה גם למי שחושש מ"חרדת טווח".


ואיך זה ביחס לטסלה? טסלה משתמשת ב-LFP רק בדגמי הבסיס שלה (מודל 3 ו-Y) ומסתמכת על ספקים כמו CATL, בעוד BYD מייצרת הכל בעצמה. סוללות ה-4680 של טסלה (גליליות, 46 מ"מ קוטר, 80 מ"מ גובה) מתקדמות, אבל עדיין סובלות מאתגרי ייצור. BYD, לעומת זאת, כבר נמצאת בייצור המוני ומציעה פתרונות זולים ובטוחים יותר, אם כי עם צפיפות אנרגיה נמוכה יותר בינתיים. המנכ"ל של BYD, וואנג צ'ואנפו טען לפני כחצי שנה שסין מקדימה את העולם ב-3-5 שנים בטכנולוגיה הזו והביצועים בשטח מחזקים זאת - הטווח, בטיחות טעינה והמחיר של הסוללות של BYD הופכים את הסוללות שלה לעדיפות על פני המתחרות.




תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לא ייאמן..פשוט משתלטים על כל תחום (ל"ת)
    אנונימי 19/03/2025 14:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נראה הכמו פרסומת ל BYD (ל"ת)
    אנונימי 18/03/2025 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איך אפשר להשקיע במניה הזאת דרך ארהב או ישראל (ל"ת)
    זורזיניו 18/03/2025 16:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימיao 18/03/2025 15:54
    הגב לתגובה זו
    כנראה שמאסק הסכים להכנס לפוליטיקה בעיקר כדי לייצר את הרושם שפוליטיקה זו הסיבה להפסד לסינים
  • אור 19/03/2025 10:40
    הגב לתגובה זו
    20% מס על סיניות זה מתנה לטסלה STARLINK בנויה על חוזים ממשלתיים וטיסה למאדים תסדר לו תקציבים ממשלתים בשביל לא לפגוע בגירעון מפטרים בכמויות ומפסיקים לממן את האוקריאנים
אנליסטים בורסה AIאנליסטים בורסה AI

לקראת ה"שבוע של אנבידיה" - למה מחכים האנליסטים?

הממשל חזר לעבוד אחרי השבתת שיא של 43 ימים וסוף-סוף נקבל את הנתונים על שוק העבודה האמריקאי ונבין לאן פני הריבית של הפד'; אנבידיה ושורה של חברות מענף הצריכה ידווחו ויתנו לנו הבנה גם על מצב ה-AI וגם על מצבו של הצרכן האמריקאי - מה עוד על הלוח הכלכלי השבוע ומה חושבים האנליסטים?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

בשבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נכנס אל הישורת האחרונה והמשמעותית ביותר של עונת הדוחות. אבל המשקיעים ממתינים לדברים נוספים, להבין מה תוואי הריבית של הפד, והאם מניות הטק והקמעונאות ימשיך לסחוב את השוק על הכתפיים או שהרוטציה שראינו בסוף השבוע שעבר, של זרימה מטכנולוגיה אל עבר ענפים מסורתיים, תימשך. עוד דבר שמעודד את המשקיעים הוא סיום השבתת הממשל, שהייתה הארוכה בהיסטוריה האמריקאית, 43 ימים ועכשיו נוכל לקבל את הנתונים הרשמיים שהתעכבו, ושצפויים להתפרסם השבוע. אבל שוב, מעל הכל אלו יהיו התוצאות של אנבידיה שיתנו את הטון.

זה השבוע של אנבידיה.

ברביעי בערב לאחר הנעילה תפרסם ענקית השבבים את תוצאות הרבעון הפיסקלי שלה שהסתיים באוקטובר, והציפיות - בשמיים. לפי קונצנזוס של 42 אנליסטים חברת השבבים צפויה לדווח על הכנסות של 54.94 מיליארד דולר, זינוק של כ-57% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, אז עמדו ההכנסות על 35 מיליארד דולר. טווח התחזיות נע בין 53.46 ל-58.34 מיליארד דולר - כלומר, גם האומדן הנמוך משקף קפיצה חדה.

ברווח הנקי למניה (EPS), התחזיות עומדות על רווח של 1.25 דולר למניה בממוצע, לעומת 0.81 דולר ברבעון המקביל. התחזיות נעות בין 1.14 ל-1.34 דולר - כאשר המספר העליון מגלם כמעט 66% צמיחה שנתית ברווח למניה.

המספרים האלה מציבים רף מאוד גבוה לאנבידיה, וזה כבר אחרי שנה שבה המניה יותר מהכפילה את שוויה - על רקע הביקושים האדירים לשבבי AI. גם אם אנבידיה תעמוד בציפיות, כולם מחכים לשמוע בעיקר את התחזית קדימה. האם קצב ההזמנות יימשך באותו קצב, מה יקרה במכירות לשוק הסיני לנוכח המגבלות, ואיך נראו ההזמנות מצד הענקיות - אמזון, מיקרוסופט, גוגל וכל השאר.

אנחנו "צועדים על ביצים". אנבידיה התממשה בעצבנות ב-5 ימי המסחר האחרונים וירדה מהשיר שלה. עכשיו כל שינוי הכי קטן בתמהיל של המגזרים, כל הסתייגות בטון של ג'נסן הואנג או כל עדכון מינורי בתחזית - יכול לגרום לכדור שלג בשוק.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

צים קופצת ב-7%, גוגל עם 5%; המדדים חזרו לירידות

הישורת האחרונה של השנה נחשבת סטטיסטית לתקופה חזקה - האם גם השנה נראה "ראלי סוף-שנה"? במורגן סטנלי חושבים שכן; בינתיים ירידות קלות בוול סטריט

צוות גלובל |

שלושת המדדים חזרו לירידות שערים. אנחנו צועדים לקראת שבוע עמוס מאוד גם בנתונים וגם בדוחות. סיום השבתת הממשל הארוכה בהיסטוריה האמריקאית תזרים לנו כבר בימים הקרובים את נתוני שוק העבודה. ובמקביל נקבל את התוצאות של אנבידיה לצד ענקיות הקמעונאות. אנבידיה במרכז תשומת הלב, וזה בהחלט "השבוע שלה" לא רק בגלל הדוחות שבדרך, אלא גם בגלל שהיא הפכה לברומטר של כל מה שקשור בבינה מלאכותית, מרכזי נתונים וצמיחה טכנולוגית. פספוס הכי קטן בביצועים או בתחזית קדימה יכול לדרדר לא רק את "מלכת השבבים" אלא את השוק כולו גם מתוקף העובדה שהיא שוקלת כ-8% במדד ה-S&P 500. כך שבמילים אחרות התוצאות של אנבידיה יכולות להשפיע אפילו יותר מגורלה של החלטת ריבית - ללא גוזמה.

התמונה הזאת מגיעה אחרי שבוע שבו השוק התקשה למצוא כיוון: המשקיעים הורידו את הציפיות שלהם להורדת ריבית מהירה, היו חששות סביב התמחורים הגבוהים של "מניות ה-AI" זה הוביל לסגירת שבוע חסרת-כיוון הנאסד"ק סיים את השבוע שעבר עם ירידה קלה, בעוד ה-S&P והדאו רשמו עליות מזעריות של עד 0.6%.

זה השבוע של אנבידיה NVIDIA Corp. -1.79%    וזה נראה שכל השוק מתיישר סביב האירוע המרכזי של יום רביעי בערב. אנבידיה תפרסם את דוחות הרבעון הפיסקלי שהסתיים באוקטובר, והציפיות אליה גבוהות מאוד. קונצנזוס של 42 אנליסטים מצביע על הכנסות צפויות של 54.94 מיליארד דולר, זינוק של כ-57% לעומת הרבעון המקביל שבו רשמה 35 מיליארד דולר. טווח התחזיות נע בין 53.46 ל-58.34 מיליארד דולר, מה שאומר שגם הצד הנמוך משקף קפיצה משמעותית. גם ברווח למניה מצפים לזינוק - רווח ממוצע של 1.25 דולר לעומת 0.81 דולר בשנה שעברה. התחזיות נעות בין 1.14 ל-1.34 דולר, והקצה העליון משקף צמיחה שנתית של כמעט 66%.

הנתונים האלה מציבים רף גבוה, במיוחד אחרי שנה שבה המניה כבר יותר מהכפילה את שוויה ברקע ביקושי-ענק לשבבי AI. המשקיעים פחות מתמקדים בשאלה אם אנבידיה תעמוד בתחזיות - ויותר במה שיגיד ג'נסן הואנג וההנהלה על ההמשך: האם הביקושים ממשיכים בקצב הנוכחי, מה קורה במכירות לסין מול מגבלות הייצוא, ואיך נראות ההזמנות מצד הענקיות אמזון, מיקרוסופט, גוגל וכל השאר. כל שינוי בטון, כל רמז על התמתנות או האצה, יכול להדליק את השוק או לכבות אותו.

ברקע, גם הסקטור הצרכני עומד למבחן: וולמארט, טרגט, הום דיפו, גאפ, לואו’ס ורשתות נוספות יפרסמו דוחות שיכולים להעיד עד כמה הצרכן האמריקאי מרגיש ביטחון לפני עונת הקניות והבאלק פריידי. זה מגיע אחרי תקופה של התייקרויות מחירים ולחצים בשוק העבודה, כל שינוי קטן בדפוסי הרכישה או ברווחיות עשוי להתפרש כסימן למצב המאקרו הרחב.