המניה שמזנקת כאשר טסלה נופלת
מניית BYD שנסחרת בהונג קונג זינקה ב-4.1% ומשלימה זינוק של כ-51% מתחילת השנה. מאז פרסום הכתבה הזו המניה זינקה בכ-60% - ענקית הרכבים החשמליים שגדולה מטסלה ושווה שמינית ממנה - האם היא כדאית להשקעה? הסיבהלזינוק: החולשה של טסלה. BYD היא המתחרה ראש בראש של טסלה. היא אפילו עוקפת אותה במסירות הרכבים, אם כי היא עדיין נתפסת כשנייה לה מבחינת יכולות, איכות ומוניטין. המותגים שלה הולכים ומשתפרים ומהווים כבר תחרות משמעותית עולמית לטסלה וכשאילון מאסק הופך לפוליטי והחזקת טסלה עולה להתפרש כאקט או דעה פוליטית, יש אנשים שמתרחקים מטסלות. אחת האלטרנטיבות שלהם היא BYD שמובילה בסין ומתחזקת מאוד באירופה (באמריקה היא לא פועלת - עדיין).
> הצרות של טסלה: "אני מחנה רחוק מהבית, שלא יראו שיש לי טסלה"
למה BYD מזנקת?
חברת BYD, היא ענקית רכב חשמלי סינית, שכבר נסחרת בכ-150 מיליארד דולר הציגה מערכת טעינה חדשה לרכבים חשמליים ששברה שיאים במהירות וביעילות, מה שדחף את המניה לשיא חדש (הרחבה על הטעינה החדשה - בחלק האחרון של הכתבה). בנוסף, השקעה מוגברת של ברקשייר האת'ווי, של וורן באפט, בחברות היפניות שפועלות מול ועם BYD מחזקת את החשיפה של BYD למשקיעים מערביים. באפט מחזיק ב-BYD בסכום נמוך, אחרי שמימש את החזקתו בשנתיים האחרונות. מעבר לכך, המשקיעים בעולם מחפשים כרגע הזדמנויות מחוץ לארה"ב, שם השווקים תנודתיים, ו-BYD נראית לרבים אטרקטיבית. מדובר בחברה צומחת ומתרחבת שמרוויחה ונסחרת במכפיל רווח יחסית סביר.
BYD - המספרים
ברבעון השלישי של 2024 הסתכמו הכנסות של החברה ב-28.2 מיליארד דולר – עלייה של 24% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023 – ומעל טסלה, שרשמה הכנסות של 25.2 מיליארד דולר באותה תקופה. הרווח הנקי של BYD ברבעון הזה היה 1.63 מיליארד דולר, עלייה של 11.5% משנה לשנה. מכפיל הרווח הנוכחי של BYD עומד על כ-24, נמוך מזה של טסלה שעומד על כ-120. -BYD זולה יחסית לרווחים שלה. במבט קדימה לשנה הבאה, מכפיל הרווח העתידי עומד על כ-19, בעוד שטסלה במכפיל באוזר ה-50 פלוס.BYD להערכת האנליסטים תמשיך לצמוח בזכות מכירות חזקות בסין ובהתרחבות לחו"ל.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ירידה במכירות החודשיות של BYD; המניה נפלה 40% מהשיא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה מייחד את BYD?
BYD בולטת בכך שהיא מייצרת כמעט הכל בעצמה – מסוללות ועד שבבים – מה שמוזיל עלויות ומאפשר לה להציע רכבים במחירים נמוכים יותר מטסלה. הדגם הזול ביותר שלה, ה-Seagull, נמכר בסין ב-8,000 דולר בלבד, לעומת ה-Model 3 של טסלה שמתחיל בסין ב-40,000 דולר. שנית, היא מובילה בטכנולוגיית סוללות LFP (ליתיום ברזל פוספט), שהן זולות יותר, בטוחות יותר ועמידות יותר מהסוללות של טסלה (הרחבה על הסוללה בהמשך), שלישית, BYD לא מתמקדת רק בחשמליות – היא מוכרת גם היברידיות פלאג-אין, שמהוות כ-60% מהמכירות שלה ומאפשרות לה לתפוס קהל רחב יותר.
BYD היא המלכה הבלתי מעורערת של שוק הרכב החשמלי בסין, עם נתח שוק של כ-35% במכירות חשמליות והיברידיות ב-2024. היא עקפה את טסלה במכירות רבעוניות כבר בסוף 2023 והמשיכה להוביל ב-2024 עם יותר מ-3 מיליון כלי רכב שנמכרו לעומת 1.8 מיליון של טסלה. מחוץ לסין, היא מתרחבת במהירות – עם מפעלים חדשים בתאילנד, ברזיל והונגריה – ומכרה כ-94,000 רכבים בחו"ל ברבעון השלישי של 2024, עלייה של 32% משנה קודמת. למרות זאת, היא עדיין לא נכנסה לשוק האמריקאי בגלל מכסים גבוהים, אבל היא תופסת נתחים גדולים באירופה ובדרום-מזרח אסיה.
האם היא נהנית מהקשר הפוליטי של טסלה ואילון מאסק?
כן, אם כי קשה למדוד זאת. טסלה, ובעיקר אילון מאסק, מזוהים כיום עם דונלד טראמפ ועם מדיניות ימנית בארה"ב, מה שגרם לחלק מהצרכנים והמשקיעים לראות בה פחות "ירוקה" או ניטרלית פוליטית. מאסק, שמונה ליועץ בכיר של טראמפ, ובפועל הוא סוג של "משנה לנשיא" מעורב עמוקות בתהליכים ובהחלטות שמקבל הנשיא והוא עומד בראש ה-DOGE להתייעלות במגזר הציבורי. הוא מזוהה פוליטית והוא נמצא במרכז העימותים. כאשר טראמפ מקבל כתף קרה באירופה, המכירות של טסלה צונחות, וזה קורה.
- פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?
- קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין...
BYD היא חברה ממוקדת טכנולוגיה וצמיחה, בלי המטען הפוליטי שהוא נטל על טסלה והסיבה המרכזית לצניחה במנייתה בשיעור של 45% בשלושה חודשים. צניחה שמקבילה גם לצניחה במכירות רכבים של טסלה במספר מדינות בעולם. את החלל של זה תתפוס BYD. אנשים שלא ירצו לקנות טסלה כדי לא להיות מזוהים פוליטית, עשויים לבחור במתחרה הגדולה לה BYD וזה מה שמרים את המניה לשיאים חדשים.
על הסוללה של BYD - היתרון הטכנולוגי
BYD הציגה אתמול מערכת טעינה חדשה לרכבים חשמליים ששברה כאמור שיאים במהירות וביעילות. מדובר בעצם על פלטפורמה לטעינה בארכיטקטורת 1,000 וולט, שמסוגלת לספק טווח של 400 ק"מ בחמש דקות בלבד – מהירות שמתחרה במילוי דלק רגיל. הטכנולוגיה הזו, שמשלבת מערכת ניהול סוללות (BMS) ובקרת טמפרטורה, מאפשרת לסוללות לפעול ביעילות בטווח טמפרטורות של מינוס 30 עד 60 מעלות צלזיוס. החברה מתכננת להקים 4,000 תחנות טעינה כאלה בסין בלבד. הסוללה מציעה מעל 3,000 מחזורי טעינה-פריקה (כ-1.2 מיליון ק"מ בנסיעה ממוצעת), הרבה מעבר לרוב הסוללות המתחרות. מעבר לכך העלות של הסוללה נמוכה ביחס לסוללות אחרות. זה יתרון טכנולוגי חשוב ובמקביל היא מתקדמת בפתרונות טכנולוגיים נוספים בעיקר לשיפור הסוללות:
סוללות נתרן-יון - ב-2024, BYD הכריזה על הקמת מפעל ענק לייצור סוללות נתרן-יון בהיקף של 30 גיגה-ואט לשנה. היתרון? נתרן זול וזמין בהרבה מליתיום, והסוללות האלה עמידות בטעינה מהירה ובתנאי קור קיצוניים. החיסרון הוא צפיפות אנרגיה נמוכה יותר (כ-160 וואט-שעה לק"ג לעומת 300 בליתיום-יון), ולכן הן מיועדות בעיקר לרכבים קטנים או קורקינטים חשמליים. דגם ה-Seagull של BYD צפוי להיות הראשון שישתמש בהן.
סוללות מצב מוצק - BYD חשפה לאחרונה תוכניות להשיק סוללות מצב מוצק עד 2027, בתחילה בדגמי יוקרה כמו דנזה ויאנגוואנג, ובהמשך בייצור המוני עד 2030. הסוללות האלה משתמשות באלקטרוליט מוצק במקום נוזלי, מה שמפחית משקל ונפח (עד 40% ו-25% בהתאמה), מגדיל טווח נסיעה ומשפר בטיחות. הן גם מבטיחות עד 45,000 מחזורי טעינה בתנאים אופטימליים.
טכנולוגיה נוספת שמייחדת את BYD היא ה-CTB, שמשלבת את הסוללה ישירות במבנה השלדה של הרכב. זה לא רק חוסך מקום ומשקל, אלא גם מגביר את החוזק המבני ומשפר את הבטיחות במקרה של תאונה. ה-Seal וה-Shark הם דוגמאות לדגמים שכבר משתמשים בטכנולוגיה הזו, עם טווחים שחוצים את ה-800 ק"מ בגרסאות היברידיות-נטענות.
הסוללות של BYD נותנות לה יתרון תחרותי עצום. העלות הנמוכה של LFP והייצור העצמאי (BYD היא גם יצרנית הסוללות השנייה בגודלה בעולם, עם נתח שוק של 17%) מאפשרות לה להציע רכבים כמו ה-Seagull ב-8,000 דולר בלבד. טווחי המרחק של טעינת הסוללה 400-1,000 ק"מ (תלוי בדגם) והטעינה המהירה הופכים אותה לנגישה גם למי שחושש מ"חרדת טווח".
ואיך זה ביחס לטסלה? טסלה משתמשת ב-LFP רק בדגמי הבסיס שלה (מודל 3 ו-Y) ומסתמכת על ספקים כמו CATL, בעוד BYD מייצרת הכל בעצמה. סוללות ה-4680 של טסלה (גליליות, 46 מ"מ קוטר, 80 מ"מ גובה) מתקדמות, אבל עדיין סובלות מאתגרי ייצור. BYD, לעומת זאת, כבר נמצאת בייצור המוני ומציעה פתרונות זולים ובטוחים יותר, אם כי עם צפיפות אנרגיה נמוכה יותר בינתיים. המנכ"ל של BYD, וואנג צ'ואנפו טען לפני כחצי שנה שסין מקדימה את העולם ב-3-5 שנים בטכנולוגיה הזו והביצועים בשטח מחזקים זאת - הטווח, בטיחות טעינה והמחיר של הסוללות של BYD הופכים את הסוללות שלה לעדיפות על פני המתחרות.
- 4.לא ייאמן..פשוט משתלטים על כל תחום (ל"ת)אנונימי 19/03/2025 14:35הגב לתגובה זו
- 3.נראה הכמו פרסומת ל BYD (ל"ת)אנונימי 18/03/2025 17:08הגב לתגובה זו
- 2.איך אפשר להשקיע במניה הזאת דרך ארהב או ישראל (ל"ת)זורזיניו 18/03/2025 16:27הגב לתגובה זו
- 1.אנונימיao 18/03/2025 15:54הגב לתגובה זוכנראה שמאסק הסכים להכנס לפוליטיקה בעיקר כדי לייצר את הרושם שפוליטיקה זו הסיבה להפסד לסינים
- אור 19/03/2025 10:40הגב לתגובה זו20% מס על סיניות זה מתנה לטסלה STARLINK בנויה על חוזים ממשלתיים וטיסה למאדים תסדר לו תקציבים ממשלתים בשביל לא לפגוע בגירעון מפטרים בכמויות ומפסיקים לממן את האוקריאנים

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
גולדמן זקס הוריד את המלצה למניית איתקה הנסחרת בלונדון ל"מכירה" עם יעד של 180 פני שהפילה אותה בסוף השבוע, בעוד בנק אוף אמריקה ו-Peel Hunt עדיין רואים בה פוטנציאל קנייה במחיר של עד 250-260 פני. הכול ממתין לשינויים במיסוי האנרגיה בבריטניה שיקבעו את הכיוון
מניית איתקה Ithaca Energy -4.93% נפלה כ-5% במסחר בלונדון בסוף השבוע, אחרי שבית ההשקעות גולדמן זקס הוריד את ההמלצה למניה ל"מכירה" וקבע לה מחיר יעד של 180 פני, כ-23% מתחת למחיר השוק בעת ההמלצה. בגולדמן מציינים שהמניה כבר זינקה 111% מתחילת השנה, נסחרת בפרמיית שווי מול מתחרותיה, וחשופה במיוחד לשוק הגז האירופי לקראת עודף היצע אפשרי ב-2027. עוד הם מדגישים כי למרות הציפיות בענף, ייתכן שהשינויים הפיסקליים בצד המס יידחו לשנים הבאות, ולכן לדעתם המשקיעים נדרשים לזהירות רבה יותר.
אבל זו רק אחת משתי הגישות כרגע בשוק. מנגד, איתקה נהנתה מגל המלצות חיובי בחודשיים האחרונים, דווקא בזכות אותם שינויים צפויים במדיניות המיסוי. בנק אוף אמריקה, שביצע סקירה רחבה על סקטור האנרגיה בבריטניה, טוען שאם אכן ייכללו בתוכנית הממשלה הקלות בפועל במס ה-EPL, איתקה תהיה המוטבת הגדולה ביותר. על פי הסקירה של הבנק, הפחתה של 10% בשיעור המס יכולה להקפיץ את תזרים המזומנים של החברה כבר השנה בכ-27%. בהתאם לכך, הם העלו את ההמלצה ל"קניה" וקבעו מחיר יעד של 250 פני למניה.
אל העמדה האופטימית מצטרפים גם Peel Hunt, מהגופים המובילים בתחום האנרגיה בבריטניה. בדוח שפרסמו לאחר תוצאות הרבעון, הם מדגישים את השיפור בתפעול, את היעילות בעלויות ואת התחזקות המאזן, ומעלים את מחיר היעד ל-260 פני תוך חידוש המלצת הקנייה. מהדוח שלהם עולה תמונה של חברה שהתרחבה משמעותית, מציגה עלייה בייצור, נהנית מתחזיות תזרים גבוהות ונסחרת עדיין בזולה יחסית לשווי הכלכלי ארוך הטווח שהם רואים בפעילות.
מה ישפיע במבט קדימה והקשר לישראל
האמת היא שהפער בין ההמלצות מגיע בדיוק ברגע שבו השוק ממתין לאירוע מרכזי: תקציב הסתיו של בריטניה, שיתפרסם ביום רביעי. במסגרת התקציב צפויות להתברר הכוונות של ממשלת אנגליה לגבי מס ה-EPL, מס רוחב שהכביד בצורה חריגה על פעילות החברות מאז 2022. אם אכן תוצג בו גישה "ידידותית" יותר לענף כדי לעודד השקעות, כפי שמוערך בחודשים האחרונים, זה עשוי להפוך את איתקה לשחקנית המרוויחה ביותר בענף.
- דלק משלימה את עסקת סיגנוס; צופה רווח חשבונאי של 600-750 מיליון דולר
- מנצלים את המומנטום: קבוצת דלק ו-ENI מכרו 3% ממניות איתקה תמורת כ-100 מיליון פאונד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולמשקיעים הישראלים יש גם זווית מקומית: דלק קבוצה דלק קבוצה -3.62% , המחזיקה העיקרית באיתקה, רגישה מאוד לביצועים ולתמחור של החברה הבריטית. העליות החדות באיתקה בחודשים האחרונים תמכו במניית דלק, וכעת, הירידה במניה בשילוב עם חוסר הוודאות לפני התקציב בבריטניה, לצד הפער החריג בין ההמלצות, יוצרים תנודתיות שמכבידה על המניה בשוק המקומי.
