BYD  חדש
צילום: יצרן

המניה שמזנקת כאשר טסלה נופלת

הרצי אהרון | (5)
נושאים בכתבה BYD טסלה

מניית BYD שנסחרת בהונג קונג זינקה ב-4.1% ומשלימה זינוק של כ-51% מתחילת השנה. מאז פרסום הכתבה הזו המניה זינקה בכ-60% - ענקית הרכבים החשמליים שגדולה מטסלה ושווה שמינית ממנה - האם היא כדאית להשקעה? הסיבהלזינוק: החולשה של טסלה. BYD היא המתחרה ראש בראש של טסלה. היא אפילו עוקפת אותה במסירות הרכבים, אם כי היא עדיין נתפסת כשנייה לה מבחינת יכולות, איכות ומוניטין. המותגים שלה הולכים ומשתפרים ומהווים כבר תחרות משמעותית עולמית לטסלה וכשאילון מאסק הופך לפוליטי והחזקת טסלה עולה להתפרש כאקט או דעה פוליטית, יש אנשים שמתרחקים מטסלות. אחת האלטרנטיבות שלהם היא BYD שמובילה בסין ומתחזקת מאוד באירופה (באמריקה היא לא פועלת - עדיין).


> הצרות של טסלה: "אני מחנה רחוק מהבית, שלא יראו שיש לי טסלה" 

למה BYD מזנקת?

חברת BYD, היא ענקית רכב חשמלי סינית, שכבר נסחרת בכ-150 מיליארד דולר הציגה מערכת טעינה חדשה לרכבים חשמליים ששברה שיאים במהירות וביעילות, מה שדחף את המניה לשיא חדש (הרחבה על הטעינה החדשה -  בחלק האחרון של הכתבה). בנוסף, השקעה מוגברת של ברקשייר האת'ווי, של וורן באפט, בחברות היפניות שפועלות מול ועם BYD מחזקת את החשיפה של BYD למשקיעים מערביים. באפט מחזיק ב-BYD בסכום נמוך, אחרי שמימש את החזקתו בשנתיים האחרונות. מעבר לכך, המשקיעים בעולם מחפשים כרגע הזדמנויות מחוץ לארה"ב, שם השווקים תנודתיים, ו-BYD נראית לרבים אטרקטיבית. מדובר בחברה צומחת ומתרחבת שמרוויחה ונסחרת במכפיל רווח יחסית סביר. 

BYD - המספרים

ברבעון השלישי של 2024 הסתכמו הכנסות של החברה ב-28.2 מיליארד דולר – עלייה של 24% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023 – ומעל טסלה, שרשמה הכנסות של 25.2 מיליארד דולר באותה תקופה. הרווח הנקי של BYD ברבעון הזה היה 1.63 מיליארד דולר, עלייה של 11.5% משנה לשנה. מכפיל הרווח הנוכחי של BYD עומד על כ-24, נמוך מזה של טסלה שעומד על כ-120. -BYD זולה יחסית לרווחים שלה. במבט קדימה לשנה הבאה, מכפיל הרווח העתידי עומד על כ-19, בעוד שטסלה במכפיל באוזר ה-50 פלוס.BYD להערכת האנליסטים  תמשיך לצמוח בזכות מכירות חזקות בסין ובהתרחבות לחו"ל.


מה מייחד את BYD?

BYD בולטת בכך שהיא מייצרת כמעט הכל בעצמה – מסוללות ועד שבבים – מה שמוזיל עלויות ומאפשר לה להציע רכבים במחירים נמוכים יותר מטסלה. הדגם הזול ביותר שלה, ה-Seagull, נמכר בסין ב-8,000 דולר בלבד, לעומת ה-Model 3 של טסלה שמתחיל בסין ב-40,000 דולר. שנית, היא מובילה בטכנולוגיית סוללות LFP (ליתיום ברזל פוספט), שהן זולות יותר, בטוחות יותר ועמידות יותר מהסוללות של טסלה (הרחבה על הסוללה בהמשך), שלישית, BYD לא מתמקדת רק בחשמליות – היא מוכרת גם היברידיות פלאג-אין, שמהוות כ-60% מהמכירות שלה ומאפשרות לה לתפוס קהל רחב יותר.


BYD היא המלכה הבלתי מעורערת של שוק הרכב החשמלי בסין, עם נתח שוק של כ-35% במכירות חשמליות והיברידיות ב-2024. היא עקפה את טסלה במכירות רבעוניות כבר בסוף 2023 והמשיכה להוביל ב-2024 עם יותר מ-3 מיליון כלי רכב שנמכרו לעומת 1.8 מיליון של טסלה. מחוץ לסין, היא מתרחבת במהירות – עם מפעלים חדשים בתאילנד, ברזיל והונגריה – ומכרה כ-94,000 רכבים בחו"ל ברבעון השלישי של 2024, עלייה של 32% משנה קודמת. למרות זאת, היא עדיין לא נכנסה לשוק האמריקאי בגלל מכסים גבוהים, אבל היא תופסת נתחים גדולים באירופה ובדרום-מזרח אסיה.

האם היא נהנית מהקשר הפוליטי של טסלה ואילון מאסק?

כן, אם כי קשה למדוד זאת. טסלה, ובעיקר אילון מאסק, מזוהים כיום עם דונלד טראמפ ועם מדיניות ימנית בארה"ב, מה שגרם לחלק מהצרכנים והמשקיעים לראות בה פחות "ירוקה" או ניטרלית פוליטית. מאסק, שמונה ליועץ בכיר של טראמפ, ובפועל הוא סוג של "משנה לנשיא" מעורב עמוקות בתהליכים ובהחלטות שמקבל הנשיא והוא עומד בראש ה-DOGE להתייעלות במגזר הציבורי. הוא מזוהה פוליטית והוא נמצא במרכז העימותים. כאשר טראמפ מקבל כתף קרה באירופה, המכירות של טסלה צונחות, וזה קורה. 

קיראו עוד ב"גלובל"


BYD היא חברה ממוקדת טכנולוגיה וצמיחה, בלי המטען הפוליטי שהוא נטל על טסלה והסיבה המרכזית לצניחה במנייתה בשיעור של 45% בשלושה חודשים.  צניחה שמקבילה גם לצניחה במכירות רכבים של טסלה במספר מדינות בעולם. את החלל של זה תתפוס BYD. אנשים שלא ירצו לקנות טסלה כדי לא להיות מזוהים פוליטית, עשויים לבחור במתחרה הגדולה לה BYD וזה מה שמרים את המניה לשיאים חדשים. 


על הסוללה של BYD - היתרון הטכנולוגי

BYD הציגה אתמול מערכת טעינה חדשה לרכבים חשמליים ששברה כאמור שיאים במהירות וביעילות. מדובר בעצם על פלטפורמה לטעינה בארכיטקטורת 1,000 וולט, שמסוגלת לספק טווח של 400 ק"מ בחמש דקות בלבד – מהירות שמתחרה במילוי דלק רגיל. הטכנולוגיה הזו, שמשלבת מערכת ניהול סוללות (BMS) ובקרת טמפרטורה, מאפשרת לסוללות לפעול ביעילות בטווח טמפרטורות של מינוס 30 עד 60 מעלות צלזיוס. החברה מתכננת להקים 4,000 תחנות טעינה כאלה בסין בלבד. הסוללה מציעה מעל 3,000 מחזורי טעינה-פריקה (כ-1.2 מיליון ק"מ בנסיעה ממוצעת), הרבה מעבר לרוב הסוללות המתחרות. מעבר לכך העלות של הסוללה נמוכה ביחס לסוללות אחרות. זה יתרון טכנולוגי חשוב ובמקביל היא מתקדמת בפתרונות טכנולוגיים נוספים בעיקר לשיפור הסוללות: 

סוללות נתרן-יון -  ב-2024, BYD הכריזה על הקמת מפעל ענק לייצור סוללות נתרן-יון בהיקף של 30 גיגה-ואט לשנה. היתרון? נתרן זול וזמין בהרבה מליתיום, והסוללות האלה עמידות בטעינה מהירה ובתנאי קור קיצוניים. החיסרון הוא צפיפות אנרגיה נמוכה יותר (כ-160 וואט-שעה לק"ג לעומת 300 בליתיום-יון), ולכן הן מיועדות בעיקר לרכבים קטנים או קורקינטים חשמליים. דגם ה-Seagull של BYD צפוי להיות הראשון שישתמש בהן.

סוללות מצב מוצק -  BYD חשפה לאחרונה תוכניות להשיק סוללות מצב מוצק עד 2027, בתחילה בדגמי יוקרה כמו דנזה ויאנגוואנג, ובהמשך בייצור המוני עד 2030. הסוללות האלה משתמשות באלקטרוליט מוצק במקום נוזלי, מה שמפחית משקל ונפח (עד 40% ו-25% בהתאמה), מגדיל טווח נסיעה ומשפר בטיחות. הן גם מבטיחות עד 45,000 מחזורי טעינה בתנאים אופטימליים.

טכנולוגיה נוספת שמייחדת את BYD היא ה-CTB, שמשלבת את הסוללה ישירות במבנה השלדה של הרכב. זה לא רק חוסך מקום ומשקל, אלא גם מגביר את החוזק המבני ומשפר את הבטיחות במקרה של תאונה. ה-Seal וה-Shark הם דוגמאות לדגמים שכבר משתמשים בטכנולוגיה הזו, עם טווחים שחוצים את ה-800 ק"מ בגרסאות היברידיות-נטענות.

הסוללות של BYD נותנות לה יתרון תחרותי עצום. העלות הנמוכה של LFP והייצור העצמאי (BYD היא גם יצרנית הסוללות השנייה בגודלה בעולם, עם נתח שוק של 17%) מאפשרות לה להציע רכבים כמו ה-Seagull ב-8,000 דולר בלבד. טווחי המרחק של טעינת הסוללה 400-1,000 ק"מ (תלוי בדגם) והטעינה המהירה הופכים אותה לנגישה גם למי שחושש מ"חרדת טווח".


ואיך זה ביחס לטסלה? טסלה משתמשת ב-LFP רק בדגמי הבסיס שלה (מודל 3 ו-Y) ומסתמכת על ספקים כמו CATL, בעוד BYD מייצרת הכל בעצמה. סוללות ה-4680 של טסלה (גליליות, 46 מ"מ קוטר, 80 מ"מ גובה) מתקדמות, אבל עדיין סובלות מאתגרי ייצור. BYD, לעומת זאת, כבר נמצאת בייצור המוני ומציעה פתרונות זולים ובטוחים יותר, אם כי עם צפיפות אנרגיה נמוכה יותר בינתיים. המנכ"ל של BYD, וואנג צ'ואנפו טען לפני כחצי שנה שסין מקדימה את העולם ב-3-5 שנים בטכנולוגיה הזו והביצועים בשטח מחזקים זאת - הטווח, בטיחות טעינה והמחיר של הסוללות של BYD הופכים את הסוללות שלה לעדיפות על פני המתחרות.




תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לא ייאמן..פשוט משתלטים על כל תחום (ל"ת)
    אנונימי 19/03/2025 14:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נראה הכמו פרסומת ל BYD (ל"ת)
    אנונימי 18/03/2025 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איך אפשר להשקיע במניה הזאת דרך ארהב או ישראל (ל"ת)
    זורזיניו 18/03/2025 16:27
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימיao 18/03/2025 15:54
    הגב לתגובה זו
    כנראה שמאסק הסכים להכנס לפוליטיקה בעיקר כדי לייצר את הרושם שפוליטיקה זו הסיבה להפסד לסינים
  • אור 19/03/2025 10:40
    הגב לתגובה זו
    20% מס על סיניות זה מתנה לטסלה STARLINK בנויה על חוזים ממשלתיים וטיסה למאדים תסדר לו תקציבים ממשלתים בשביל לא לפגוע בגירעון מפטרים בכמויות ומפסיקים לממן את האוקריאנים
בועה
צילום: גיא טל
ניתוח טכני

מה צפוי ב-S&P 500 - האם יצא מספיק אוויר מהבלון?

לאחרונה נערכנו ליציאת אוויר מוול סטריט ואוויר אכן יצא. השאלה האם יצא מספיק? הנה התובנות שלנו

זיו סגל |

ובכן, הגענו ליעד הפיבונאצ׳י הראשון לירידה באזור ה-6480, מבחינה סטטיסטית התנודה למטה הייתה קיצונית וביום שישי היה יום היפוך (סגירה חיובית מעל הפתיחה) כך שיש סיכוי שלטווח הקצר נושפי האוויר ירגעו.  שבירה של 6480 תלמד על 6200 כעל היעד הבא. איתות חיובי יהיה מעל 6720. 

6480-6720 הם לפיכך גבולות המעקב שלנו לתחילת שבוע המסחר ומפה נמשיך. 



מה אומרות המניות המופלאות

הגם שמבחינתי תשומת הלב המוגברת למניות ה״מופלאות״ היא בעיקר עניין למערכת היחסים בין תקשורת פיננסית לקוראים (שכן יש מלא מניות מעניינות לתיק) אז שמבחינת אומדן סיכויי השוק לעלות או לרדת יש לניתוח המצרפי שלהן משמעות. נעבור עליהן ביחד ונסכם.


- AAPL: מצב טכני מורכב שכן היא ברמת שיא אבל יש אופטימיות כל עוד מעל 260. שם אותה בצד הירוק בינתיים.


- AMZN: מעל רמת תמיכה ואין סיבה שלא תהיה בצד הירוק כרגע. 


ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.