המניה שמזנקת כאשר טסלה נופלת
מניית BYD שנסחרת בהונג קונג זינקה ב-4.1% ומשלימה זינוק של כ-51% מתחילת השנה. מאז פרסום הכתבה הזו המניה זינקה בכ-60% - ענקית הרכבים החשמליים שגדולה מטסלה ושווה שמינית ממנה - האם היא כדאית להשקעה? הסיבהלזינוק: החולשה של טסלה. BYD היא המתחרה ראש בראש של טסלה. היא אפילו עוקפת אותה במסירות הרכבים, אם כי היא עדיין נתפסת כשנייה לה מבחינת יכולות, איכות ומוניטין. המותגים שלה הולכים ומשתפרים ומהווים כבר תחרות משמעותית עולמית לטסלה וכשאילון מאסק הופך לפוליטי והחזקת טסלה עולה להתפרש כאקט או דעה פוליטית, יש אנשים שמתרחקים מטסלות. אחת האלטרנטיבות שלהם היא BYD שמובילה בסין ומתחזקת מאוד באירופה (באמריקה היא לא פועלת - עדיין).
> הצרות של טסלה: "אני מחנה רחוק מהבית, שלא יראו שיש לי טסלה"
למה BYD מזנקת?
חברת BYD, היא ענקית רכב חשמלי סינית, שכבר נסחרת בכ-150 מיליארד דולר הציגה מערכת טעינה חדשה לרכבים חשמליים ששברה שיאים במהירות וביעילות, מה שדחף את המניה לשיא חדש (הרחבה על הטעינה החדשה - בחלק האחרון של הכתבה). בנוסף, השקעה מוגברת של ברקשייר האת'ווי, של וורן באפט, בחברות היפניות שפועלות מול ועם BYD מחזקת את החשיפה של BYD למשקיעים מערביים. באפט מחזיק ב-BYD בסכום נמוך, אחרי שמימש את החזקתו בשנתיים האחרונות. מעבר לכך, המשקיעים בעולם מחפשים כרגע הזדמנויות מחוץ לארה"ב, שם השווקים תנודתיים, ו-BYD נראית לרבים אטרקטיבית. מדובר בחברה צומחת ומתרחבת שמרוויחה ונסחרת במכפיל רווח יחסית סביר.
BYD - המספרים
ברבעון השלישי של 2024 הסתכמו הכנסות של החברה ב-28.2 מיליארד דולר – עלייה של 24% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023 – ומעל טסלה, שרשמה הכנסות של 25.2 מיליארד דולר באותה תקופה. הרווח הנקי של BYD ברבעון הזה היה 1.63 מיליארד דולר, עלייה של 11.5% משנה לשנה. מכפיל הרווח הנוכחי של BYD עומד על כ-24, נמוך מזה של טסלה שעומד על כ-120. -BYD זולה יחסית לרווחים שלה. במבט קדימה לשנה הבאה, מכפיל הרווח העתידי עומד על כ-19, בעוד שטסלה במכפיל באוזר ה-50 פלוס.BYD להערכת האנליסטים תמשיך לצמוח בזכות מכירות חזקות בסין ובהתרחבות לחו"ל.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה מייחד את BYD?
BYD בולטת בכך שהיא מייצרת כמעט הכל בעצמה – מסוללות ועד שבבים – מה שמוזיל עלויות ומאפשר לה להציע רכבים במחירים נמוכים יותר מטסלה. הדגם הזול ביותר שלה, ה-Seagull, נמכר בסין ב-8,000 דולר בלבד, לעומת ה-Model 3 של טסלה שמתחיל בסין ב-40,000 דולר. שנית, היא מובילה בטכנולוגיית סוללות LFP (ליתיום ברזל פוספט), שהן זולות יותר, בטוחות יותר ועמידות יותר מהסוללות של טסלה (הרחבה על הסוללה בהמשך), שלישית, BYD לא מתמקדת רק בחשמליות – היא מוכרת גם היברידיות פלאג-אין, שמהוות כ-60% מהמכירות שלה ומאפשרות לה לתפוס קהל רחב יותר.
BYD היא המלכה הבלתי מעורערת של שוק הרכב החשמלי בסין, עם נתח שוק של כ-35% במכירות חשמליות והיברידיות ב-2024. היא עקפה את טסלה במכירות רבעוניות כבר בסוף 2023 והמשיכה להוביל ב-2024 עם יותר מ-3 מיליון כלי רכב שנמכרו לעומת 1.8 מיליון של טסלה. מחוץ לסין, היא מתרחבת במהירות – עם מפעלים חדשים בתאילנד, ברזיל והונגריה – ומכרה כ-94,000 רכבים בחו"ל ברבעון השלישי של 2024, עלייה של 32% משנה קודמת. למרות זאת, היא עדיין לא נכנסה לשוק האמריקאי בגלל מכסים גבוהים, אבל היא תופסת נתחים גדולים באירופה ובדרום-מזרח אסיה.
האם היא נהנית מהקשר הפוליטי של טסלה ואילון מאסק?
כן, אם כי קשה למדוד זאת. טסלה, ובעיקר אילון מאסק, מזוהים כיום עם דונלד טראמפ ועם מדיניות ימנית בארה"ב, מה שגרם לחלק מהצרכנים והמשקיעים לראות בה פחות "ירוקה" או ניטרלית פוליטית. מאסק, שמונה ליועץ בכיר של טראמפ, ובפועל הוא סוג של "משנה לנשיא" מעורב עמוקות בתהליכים ובהחלטות שמקבל הנשיא והוא עומד בראש ה-DOGE להתייעלות במגזר הציבורי. הוא מזוהה פוליטית והוא נמצא במרכז העימותים. כאשר טראמפ מקבל כתף קרה באירופה, המכירות של טסלה צונחות, וזה קורה.
- טראמפ מאלץ את ענקיות הפארמה להוריד מחירים בתמורה לשקט ממכסים
- בועת ה-AI או מנוע צמיחה היסטורי? מאחורי מרכז הנתונים העצום של מטא בלואיזיאנה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
BYD היא חברה ממוקדת טכנולוגיה וצמיחה, בלי המטען הפוליטי שהוא נטל על טסלה והסיבה המרכזית לצניחה במנייתה בשיעור של 45% בשלושה חודשים. צניחה שמקבילה גם לצניחה במכירות רכבים של טסלה במספר מדינות בעולם. את החלל של זה תתפוס BYD. אנשים שלא ירצו לקנות טסלה כדי לא להיות מזוהים פוליטית, עשויים לבחור במתחרה הגדולה לה BYD וזה מה שמרים את המניה לשיאים חדשים.
על הסוללה של BYD - היתרון הטכנולוגי
BYD הציגה אתמול מערכת טעינה חדשה לרכבים חשמליים ששברה כאמור שיאים במהירות וביעילות. מדובר בעצם על פלטפורמה לטעינה בארכיטקטורת 1,000 וולט, שמסוגלת לספק טווח של 400 ק"מ בחמש דקות בלבד – מהירות שמתחרה במילוי דלק רגיל. הטכנולוגיה הזו, שמשלבת מערכת ניהול סוללות (BMS) ובקרת טמפרטורה, מאפשרת לסוללות לפעול ביעילות בטווח טמפרטורות של מינוס 30 עד 60 מעלות צלזיוס. החברה מתכננת להקים 4,000 תחנות טעינה כאלה בסין בלבד. הסוללה מציעה מעל 3,000 מחזורי טעינה-פריקה (כ-1.2 מיליון ק"מ בנסיעה ממוצעת), הרבה מעבר לרוב הסוללות המתחרות. מעבר לכך העלות של הסוללה נמוכה ביחס לסוללות אחרות. זה יתרון טכנולוגי חשוב ובמקביל היא מתקדמת בפתרונות טכנולוגיים נוספים בעיקר לשיפור הסוללות:
סוללות נתרן-יון - ב-2024, BYD הכריזה על הקמת מפעל ענק לייצור סוללות נתרן-יון בהיקף של 30 גיגה-ואט לשנה. היתרון? נתרן זול וזמין בהרבה מליתיום, והסוללות האלה עמידות בטעינה מהירה ובתנאי קור קיצוניים. החיסרון הוא צפיפות אנרגיה נמוכה יותר (כ-160 וואט-שעה לק"ג לעומת 300 בליתיום-יון), ולכן הן מיועדות בעיקר לרכבים קטנים או קורקינטים חשמליים. דגם ה-Seagull של BYD צפוי להיות הראשון שישתמש בהן.
סוללות מצב מוצק - BYD חשפה לאחרונה תוכניות להשיק סוללות מצב מוצק עד 2027, בתחילה בדגמי יוקרה כמו דנזה ויאנגוואנג, ובהמשך בייצור המוני עד 2030. הסוללות האלה משתמשות באלקטרוליט מוצק במקום נוזלי, מה שמפחית משקל ונפח (עד 40% ו-25% בהתאמה), מגדיל טווח נסיעה ומשפר בטיחות. הן גם מבטיחות עד 45,000 מחזורי טעינה בתנאים אופטימליים.
טכנולוגיה נוספת שמייחדת את BYD היא ה-CTB, שמשלבת את הסוללה ישירות במבנה השלדה של הרכב. זה לא רק חוסך מקום ומשקל, אלא גם מגביר את החוזק המבני ומשפר את הבטיחות במקרה של תאונה. ה-Seal וה-Shark הם דוגמאות לדגמים שכבר משתמשים בטכנולוגיה הזו, עם טווחים שחוצים את ה-800 ק"מ בגרסאות היברידיות-נטענות.
הסוללות של BYD נותנות לה יתרון תחרותי עצום. העלות הנמוכה של LFP והייצור העצמאי (BYD היא גם יצרנית הסוללות השנייה בגודלה בעולם, עם נתח שוק של 17%) מאפשרות לה להציע רכבים כמו ה-Seagull ב-8,000 דולר בלבד. טווחי המרחק של טעינת הסוללה 400-1,000 ק"מ (תלוי בדגם) והטעינה המהירה הופכים אותה לנגישה גם למי שחושש מ"חרדת טווח".
ואיך זה ביחס לטסלה? טסלה משתמשת ב-LFP רק בדגמי הבסיס שלה (מודל 3 ו-Y) ומסתמכת על ספקים כמו CATL, בעוד BYD מייצרת הכל בעצמה. סוללות ה-4680 של טסלה (גליליות, 46 מ"מ קוטר, 80 מ"מ גובה) מתקדמות, אבל עדיין סובלות מאתגרי ייצור. BYD, לעומת זאת, כבר נמצאת בייצור המוני ומציעה פתרונות זולים ובטוחים יותר, אם כי עם צפיפות אנרגיה נמוכה יותר בינתיים. המנכ"ל של BYD, וואנג צ'ואנפו טען לפני כחצי שנה שסין מקדימה את העולם ב-3-5 שנים בטכנולוגיה הזו והביצועים בשטח מחזקים זאת - הטווח, בטיחות טעינה והמחיר של הסוללות של BYD הופכים את הסוללות שלה לעדיפות על פני המתחרות.
- 4.לא ייאמן..פשוט משתלטים על כל תחום (ל"ת)אנונימי 19/03/2025 14:35הגב לתגובה זו
- 3.נראה הכמו פרסומת ל BYD (ל"ת)אנונימי 18/03/2025 17:08הגב לתגובה זו
- 2.איך אפשר להשקיע במניה הזאת דרך ארהב או ישראל (ל"ת)זורזיניו 18/03/2025 16:27הגב לתגובה זו
- 1.אנונימיao 18/03/2025 15:54הגב לתגובה זוכנראה שמאסק הסכים להכנס לפוליטיקה בעיקר כדי לייצר את הרושם שפוליטיקה זו הסיבה להפסד לסינים
- אור 19/03/2025 10:40הגב לתגובה זו20% מס על סיניות זה מתנה לטסלה STARLINK בנויה על חוזים ממשלתיים וטיסה למאדים תסדר לו תקציבים ממשלתים בשביל לא לפגוע בגירעון מפטרים בכמויות ומפסיקים לממן את האוקריאנים
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה
למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים
מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93% נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.
התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.
היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.
במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.
- האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?
- אנבידיה מפתחת את הצפון: קמפוס ענק בקריית טבעון ליותר מ-10,000 עובדים עד 2031
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.
טראמפ מחייךטראמפ מאלץ את ענקיות הפארמה להוריד מחירים בתמורה לשקט ממכסים
תשע ענקיות תרופות חתמו על הסכמים עם ממשל טראמפ להפחתת מחירי תרופות בארה״ב, תוך איום מרומז במכסים וצעדים רגולטוריים; במקביל, הנשיא מסמן יעד חדש: חברות הביטוח
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ הודיע אמש כי תשע חברות תרופות גדולות הגיעו להסכמות עם הממשל, במסגרת מהלך שנועד להוזיל את מחירי התרופות לצרכנים אמריקאים. ההסכמים נחתמו לאחר שטראמפ איים בקיץ האחרון להטיל מכסים על חברות תרופות שלא יסכימו להפחתות מחירים, בעיקר עבור
אוכלוסיות מוחלשות.
בין החברות שהצטרפו להסכמים נמנות רוש Roche GS 1.88% , נוברטיס Novartis AG 0.58% , בריסטול־מאיירס סקוויב Bristol-Myers Squibb
Co , גיליאד Gilead Sciences Inc 2.32% , בוהרינגר אינגלהיים, אמג’ן Amgen Inc 0.91% , GSK GSK 0.66% , סאנופי Sanofi 0.4%
ומרק Merck & Co. Inc. . הן מצטרפות לפייזר Pfizer Inc 0.6% ואסטרהזנקה AstraZeneca plc 0.83% , שכבר חתמו מוקדם יותר השנה. בסך הכול, 14 מתוך 17 החברות
שאליהן פנה טראמפ כבר נענו לדרישות, כאשר שלוש נוספות: אבווי AbbVie 1.8% , ג’ונסון אנד ג’ונסון Johnson & Johnson Inc וריג’נרון Regeneron Pharmaceuticals
Inc עדיין במו״מ מתקדם עם הבית הלבן.
על פי ההסכמים, החברות יוזילו מחירים עבור תוכנית Medicaid, ימכרו תרופות בהנחות ישירות לצרכנים, וישיקו תרופות חדשות בארה״ב במחירים זהים לאלו שבשווקים זרים. טראמפ הצהיר כי מחירי התרופות בארה״ב "יירדו מהר
ובחדות, ויהפכו לנמוכים ביותר בעולם המפותח".
הנחות, האצות רגולטוריות והבטחות השקעה
כחלק מהמהלך, הודיע ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) כי מרק תקבל מסלול בחינה מואץ לשתי תרופות מרכזיות בצנרת שלה, תרופה להורדת כולסטרול וטיפול
אונקולוגי, מהלך שעשוי לקצר תהליכי אישור מכשנה לחודשים ספורים בלבד.
- טראמפ נכנס לגרעין: טראמפ מדיה מתמזגת עם חברת היתוך גרעיני והמניה קופצת
- ארצות הברית מאשרת לטייוואן חבילת נשק בהיקף 11.1 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברות, מצידן, הדגישו כי ישקיעו בייצור מקומי והתחייבו לאספקה בשעת חירום. בריסטול-מאיירס הודיעה שתספק את תרופת הדגל שלה לדילול דם, Eliquis, בחינם למטופלי Medicaid, בעוד גיליאד
התחייבה להוריד את מחיר תרופת צהבת C שלה, Epclusa, לפחות מ-2,500 דולר, ירידה חדה לעומת מחירים קודמים.
