BYD SEAL U
צילום: יצרן

ענקית הרכבים החשמליים שגדולה מטסלה ושווה שמינית ממנה - האם היא כדאית להשקעה?

קרב הענקים: BYD עוקפת את טסלה במכירות – מה זה אומר על המניות שלהן?
אדיר בן עמי |

בנקודת ציון היסטורית בתעשיית הרכב החשמלי, יצרנית הרכב הסינית BYD השיגה הישג חסר תקדים ברבעון השלישי של 2024, כשעקפה לראשונה את טסלה TESLA INC בהכנסות. BYD רשמה הכנסות של 28.2 מיליארד דולר, לעומת 25.2 מיליארד דולר של טסלה. התפתחות זו מסמנת שינוי משמעותי במאזן הכוחות בתעשיית הרכב החשמלי העולמית.

מי מרוויחה יותר?

למרות הפער בהכנסות, טסלה עדיין מובילה משמעותית ברווחיות. החברה של אילון מאסק רשמה רווח תפעולי של 2.8 מיליארד דולר ברבעון השלישי, בעוד BYD הסתפקה ברווח תפעולי של 1.1 מיליארד דולר. הפער ברווחיות נובע בעיקר מהפרמיה שטסלה גובה על מכוניותיה ומהיתרונות התפעוליים שלה בתחומי האנרגיה המתחדשת והסוללות. היכולת של טסלה לשמור על מרווחי רווח גבוהים מדגישה את חוזקת המותג שלה בשוק הפרימיום.

כשבוחנים את שווי השוק של שתי החברות, הפער עדיין עצום: טסלה נסחרת בשווי שוק של כ-830 מיליארד דולר, עם מכפיל רווח עתידי של 78, המשקף ציפיות גבוהות להמשך צמיחה. לעומתה, BYD נסחרת בשווי שוק של 120 מיליארד דולר בלבד, עם מכפיל רווח עתידי צנוע יותר של 20. הפער העצום בשווי השוק מעיד על האמון שהמשקיעים נותנים ביכולת של טסלה להמשיך ולהוביל את המהפכה החשמלית בתעשיית הרכב.

ביצועי המניות משקפים את המומנטום החיובי של שתי החברות: מניית BYD בבורסת הונג קונג עלתה ב-38% מתחילת השנה, בעוד מניית טסלה רשמה עלייה מתונה יותר של 15%. העלייה החדה במניית BYD משקפת את ההתקדמות המשמעותית של החברה בשוק הרכב החשמלי העולמי והצלחתה בהרחבת נתח השוק שלה.

 

BYD מכוונת לפלח שוק רחב יותר

האסטרטגיה של BYD מתמקדת במגוון רחב של דגמים במחירים תחרותיים, המכוונים לפלח שוק רחב יותר. החברה הסינית מציעה מגוון רחב של רכבים חשמליים והיברידיים, החל ממכוניות קטנות וכלה ברכבי פנאי יוקרתיים. לעומתה, טסלה ממשיכה להתמקד בסגמנט הפרימיום תוך שמירה על מרווחי רווח גבוהים, ומשקיעה משאבים רבים בפיתוח טכנולוגיות חדשניות ומערכות נהיגה אוטונומית.

התחרות בין שתי החברות צפויה להתחמם עוד יותר בשנים הקרובות, כשכל אחת מהן מנסה לחזק את אחיזתה בשוק הרכב החשמלי הגלובלי. BYD מתכננת להרחיב את נוכחותה בשווקים בינלאומיים, במיוחד באירופה ובדרום מזרח אסיה, בעוד טסלה ממשיכה להשקיע בהרחבת כושר הייצור שלה ובפיתוח דגמים חדשים.

מומחים בתעשייה מציינים כי התחרות הגוברת בין שתי החברות צפויה להביא לחדשנות מוגברת ולהורדת מחירים בשוק הרכב החשמלי, מה שעשוי להאיץ את המעבר העולמי לתחבורה חשמלית. עם זאת, האתגרים העומדים בפני שתי החברות משמעותיים, כולל התמודדות עם שרשראות אספקה מורכבות, תחרות גוברת מצד יצרניות רכב מסורתיות, ושינויים רגולטוריים בשווקים השונים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

דוחות טסלה

ענקית הרכבים החשמליים רשמה בתוצאותיה לרבעון השלישי רווח למניה של 72 סנט על הכנסות של 25.2 מיליארד דולר. הצפי היה לרווח למניה של 58 סנט על הכנסות של 25.4 מיליארד דולר. שיעור הרווח הגולמי עמד על 19.8%, לעומת צפי של 16.8%. תזרים המזומנים החופשי הסתכם ב-2.74 מיליארד דולר, טוב מהצפי של 1.61 מיליארד.

יצרנית הרכבים החשמליים צופה "צמיחה מתונה" במסירות רכב ב-2024: "למרות התנאים המאקרו-כלכליים המאתגרים, אנו צופים להשיג צמיחה מתונה במסירות כלי רכב ב-2024. התקנות מערכות אגירת אנרגיה צפויות להכפיל את עצמן ביחס לשנה שעברה ב-2024."

עוד ציינה החברה כי התוכניות לדגמי רכב חדשים, כולל דגמים במחירים נגישים יותר, נשארות במסלול להתחלת ייצור במחצית הראשונה של 2025. טסלה הודיעה מוקדם יותר החודש כי המסירות ברבעון ספטמבר צמחו ביותר מ-6% בהשוואה לשנה שעברה, מה שמסמן את הרבעון הראשון של צמיחה לאחר ירידה בתקופה ינואר-יוני.

החברה הורידה מחירים בשנה שעברה, מה שהוביל לירידה חדה בשולי הרווח. באביב, היא שינתה את האסטרטגיה שלה והחלה להציע אפשרויות מימון זולות יותר והנחות, צעד שלדברי אנליסטים עשוי להאט את שחיקת הרווחיות ברבעונים הבאים. מחירי חומרי הגלם המשמשים לייצור סוללות לרכב חשמלי נמצאים בירידה, וטסלה ציינה כי העלויות שלה יפחתו כתוצאה מכך השנה, כאשר ההשפעה תקטן עם הזמן.

 

הרובוטקסי - ישנה הכל?

לאחר אירוע ההשקה האחרון של טסלה, המשקיעים התאכזבו. לפי דעתם, טסלה לא סיפקה מספיק מידע אודות ציר הזמן של הסייברקאב והמוניות האוטונומיות, למרות שהחברה הדגימה נסיעות באב-טיפוס שהציגה באירוע. טסלה רוצה להשיק את שירות המוניות האוטונומיות בסוף 2025, כשתשתמש ברכבי ה-Model 3 וה-Model Y שלה לשם כך. את הסייברקאב בכוונתה להתחיל לייצר בסוף 2026.

אך מנגד, יש משקיעים שהסתפקו במה שטסלה כן הציגה באירוע. ״אין הגאים, אין דוושות, אין כלום!״ כך אמר סנדי מונרו, מייסד חברת הייעוץ להנדסת כלי רכב מונרו ושות׳, בסרטון שפרסם בערוץ היוטיוב של החברה. ״זה כאילו שיש לך נהג, רק שאתה גם בכסא הנהג במקום במושב האחורי... זה גאוני״.

"אנחנו בטסלה רואים את הרובוטקסי ככלי שמשנה את כל התפיסה של בעלות על רכב", אמר מאסק באירוע החשיפה של הרובוטקסי ביום חמישי, "במקום לקנות מכונית ולחנות אותה רוב הזמן, הרכב יכול לעבוד עבורכם, להרוויח כסף בזמן שאתם ישנים או בעבודה. זה לא רק מהפכה מבחינת הטכנולוגיה, זה משנה את כל הכלכלה של תחבורה. אנשים יכולים להחליט אם הם רוצים להשתמש ברכב הפרטי שלהם, להשכיר אותו דרך האפליקציה, או להיות חלק ממערכת תחבורה רחבה יותר".

הרובוטקסי אמור לאפשר לבעלי טסלה להשמיש את רכבם בזמן שהם לא משתמשים בו. כך, אדם שנמצא בעבודה או במהלך הלילה כשהוא ישן, יכול לתת לרכב שלו לעבוד בשבילו כמונית אוטונומית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טראמפ ופאוולטראמפ ופאוול

הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25% – מה אמר פאוול במסיבת העיתונאים?

הפדרל ריזרב הפחית את הריבית ברבע אחוז לטווח של 4%-4.25% וצופה עוד 2 הורדות ריבית השנה. הבנק המרכזי ציין כי נוכח האינפלציה הגבוהה יפעל בזהירות ויבחן הפחתות נוספות לפי הנתונים

אדיר בן עמי |

בפעם הראשונה השנה ומאז חזרתו של טראמפ לבית הלבן, הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%. החלטת הפדרל ריזרב התקבלה כצפוי לאחר תקופה ארוכה של סימנים להאטה בשוק העבודה והיחלשות בלחצי האינפלציה. מדובר במהלך שנועד להמריץ את הצמיחה ולתמוך בתעסוקה, ומסמן שינוי כיוון מובהק אחרי חודשים של ריבית יציבה ברמות גבוהות. כעת נותר לראות מה פאוול יגיד במסיבת העיתונאים.


הפדרל ריזרב הוריד את הריבית לראשונה מזה תשעה חודשים, אך שמר על גישה זהירה כאשר הפחית אותה ברבע אחוז בלבד. בתום ישיבת מדיניות בת יומיים קבעה ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי יעד ריבית חדש בטווח של 4%-4.25%, בהתאם לציפיות המשקיעים. עוד לפני ההחלטה העריך שוק החוזים על הריבית בסבירות של 96% שהפד יבחר בהפחתה צנועה זו.


עם זאת, אתגר האינפלציה ממשיך להעיב על קובעי המדיניות. מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט טיפס כמעט באחוז שלם מעל יעד האינפלציה של 2% שנקבע על ידי הבנק, מה שמעיד כי לחצי המחירים טרם שככו. הפד הדגיש כי ימשיך לעקוב מקרוב אחר הנתונים הכלכליים וכי המשך הורדות ריבית יישקלו בזהירות, בהתאם להתפתחויות בשוק העבודה וברמות המחירים.


בהודעתו ציין הפדרל ריזרב כי זוהי הפחתת הריבית הראשונה לשנת 2025, וכי התחזית החציונית מצביעה על הורדה כוללת של כ-0.5% נוספים עד סוף השנה. עם זאת, לא כולם שותפים לקצב הזה: המושל מירן הצביע בעד הפחתה חדה יותר של חצי אחוז כבר בהחלטה הנוכחית, בעוד שישה בכירים סבורים שלא תהיינה עוד הורדות במהלך השנה ותשעה בכירים מעריכים שתי הפחתות נוספות. עוד הדגיש הבנק כי הסיכונים להיחלשות בשוק העבודה גברו, מה שמעיד על שינוי דגש במדיניות – ממאבק באינפלציה להגנה על התעסוקה והצמיחה.


שוק העבודה 

למרות סימנים ברורים להאטה בשוק העבודה, הפדרל ריזרב הותיר ללא שינוי את תחזיותיו לשיעור האבטלה לשנה הקרובה. לפי התחזית החציונית בעדכון האחרון של תחזיות המדיניות (SEP), שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-4.5% עד סוף 2025 – בדיוק כפי שנקבע בתחזיות הקודמות.


וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

עסקת אנבידיה-אינטל מרימה את וול סטריט - הנאסד"ק וה-S&P מטפסים עד 0.8%

ההססנות שליוותה את הורדת הריבית מתחלפת לתקווה מצד העיצוב המחודש של שוק השבבים ושילוב הידיים בין הענקיות - אינטל מזנקת ואחריה אנבידיה - גם ברודקום פלנטיר וטסלה מצטרפות לחגיגה עם סיבות חיוביות משלהן  

מערכת ביזפורטל |

שחר של יום חדש מפציע בוול סטריט. החלטת הריבית מאחורינו וכצפוי - הפד' שחרר את החגורה, בכפתור אחד - 25 נקודות בסיס. השווקים אתמול הגיבו לזה בצורה אדישה אם משווים להחלטות אחרות בהם הריבית ירדה. המדדים סגרו אתמול בצורה מעורבת -  מדד ה-S&P 500 סיים אתמול בירידה קלה של 0.1%, הנאסד״ק איבד 0.3% והדאו עלה ב-0.6%. במקביל נרשמו ירידות קלות באגרות החוב הממשלתיות, והדולר התחזק במעט מול סל המטבעות אחרי שהפד' הודיע על הפחתת ריבית של 0.25% והשאיר תחזית לשתי הפחתות נוספות בהמשך השנה.

אבל בשעה האחרונה מגיעה נקודת מפנה. ה-S&P 500 פותח עם עליה של כ-0.4%, הנאסד"ק מטפס ב-0.8%, הדאו יציב על האפס. מאחורי העליות האלה מגיעה רוח גבית טכנולוגית: אינטל טסה ב-28% אחרי שאנבידיה הודיעה על השקעה של 5 מיליארד דולר לשיתוף פעולה בפיתוח שבבים למרכזי נתונים ומחשבים אישיים. גם מניית אנבידיה עצמה עולה כ-3%, וברודקום, פלנטיר וטסלה מוסיפות מעל ל-1% כל אחת.

הירידות שנרשמו אתמול במדדי הטכנולוגיה והצמיחה הגיעו למרות שהמשקיעים קיבלו את מה שהם רצו כל כך הרבה זמן - הורדת ריבית אבל מה שבפועל קבע את הטון בשוק היה הנאום של יו"ר הבנק המרכזי ג'רום פאוול במסיבת העיתונאים שהגיעה חצי שעה אחרי פרסום ההחלטה ובה הוא אמר שהקיצוץ הנוכחי הוא בעיקר "ניהול סיכונים" ולא תחילתו של מהלך רחב זו אמריה שציננה מאוד את ההתלהבות ואת הציפיות למדיניות מקלה יותר בהמשך. בעוד חברי הפד' צופים עוד שני קיצוצים עד סוף השנה, התחזית לשנת 2026 הצטמצמה עכשיו להפחתה אחת בלבד לעומת תמחור מוקדם של שתיים-שלוש הורדות ריבית.


ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה. מניית אינטל מזנקת עד 30% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל. אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה ענקית השבבים הוותיקה מקבלת חבל הצלה מהמתחרה לשעבר - האם זה יספיק להחזיר אותה לגדולה?