ברוש: להאיץ הפחתת מס חברות ל-20% בתוך 3 שנים

מ-34% ב-2005. מהלך שבהתאחדות התעשיינים מעריכים, כי יביא לתוספת השקעות של 2 מיליארד ד' עד 2007 ויאיץ הצמיחה ב-1.5%-2% לאחר מכן
שרון שפורר |

על ממשלת ישראל להאיץ את התהליך של הפחתת מיסי חברות מ-34% בשנת 2005 ל-20% תוך 3 שנים עד 2007, זאת במקום מס בשיעור של 30% באותה שנה. כך דורש נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, בעקבות אישור תקציב המדינה לשנת 2005.

ברוש מעריך, כי מהלך כזה של ממשלת ישראל, לא רק שיסייע למניעת בריחתם של עסקים והשקעות מהארץ, אלא יגרום לתוספת השקעות זרות ומקומיות במשק בהיקף של כ-2 מיליארד דולר עד 2007 ולתוספת השקעות של עוד כמיליארד דולר בשנה החל משנת 2008 ואילך.

ברוש מעריך, כי מהלך כזה יביא גם לקליטתם של אלפי עובדים בתעשייה ובמגזר העסקי, ובתום מהלך הפחתת מיסי החברות (משנת 2008), תואץ הצמיחה ב-1.5%-2%.

נשיא התאחדות התעשיינים מציין, כי לאחרונה החליטה ממשלת גרמניה להוריד את מס החברות במטרה לבלום בריחת חברות ומשקיעים למדינות אחרות.

מניתוח כלכלני התאחדות התעשיינים מתברר, כי מס החברות בישראל הינו גבוה כיום מעל לממוצע במדינות המפותחות (ה-OECD) שם מס החברות הממוצע הינו בשיעור של 30%. גם באיחוד האירופי הממוצע הינו נמוך מזה שבישראל ועומד על 31.3%. זאת ועוד, במדינות כמו אוסטריה, רומניה, טיוואן וליטא מגיע מס החברות ל-25%, באירלנד ל-12.5%, בהונגריה ל-16%, בסלוקביה ופולין ל-19%, בקפריסין ל-10% ובשוויץ ל-24.1%.

נציין, כי בשנת 2004 הגיע היקף ההשקעות הזרות הישירות בישראל ל-1.6 מיליארד דולר.

נשיא התאחדות התעשיינים ברך את חברי הכנסת על אישור תקציב המדינה לשנת 2005. לדעתו, ניתן להגיע עוד השנה לצמיחה של 5% במשק כדי להוריד עוד יותר את שיעור האבטלה, זאת אם הממשלה תנקוט בפעולות הנכונות – האצת התהליך, כאמור, של הפחתת מיסי חברות; הנהגת פחת מואץ בתעשייה בשיעור של 100% לשנה אחת, הוצאה לפועל של הכלים החדשים לעידוד היצוא, הגדלת תקציב המו"פ ועוד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
לוי הלוי, מנכ"ל כאל
צילום: רמי זרניגר

מנכ"ל כאל לוי הלוי בדרך להוביל את אל על

הלוי עובר מכרטיסי אשראי לתעופה - האם בן טל-גננסיה תעבור מתעופה לכרטיסי אשראי?

רן קידר |

לוי הלוי, מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות למנכ"ל אל על. המהלך מסמן סיום תקופה של דינה בן טל-גננסיה בתפקיד, שנמשכה כשלוש שנים  ופותח דף חדש עבור חברת התעופה הלאומית בתקופה מאתגרת. התקופה של בן טל-גננסיה היתה נהדרת לחברה עם רווחי שיא בשל תקופת המלחמה. 

פרידה מכאל בעיתוי רגיש

הלוי עוזב את כאל בעיתוי רגיש. רק ביום חמישי האחרון פורסם כי בנק דיסקונט הגיע להסכם עם קבוצת יוניון-הראל השקעות על מכירת השליטה בכאל בתמורה ל-3.75 מיליארד שקל. ההסכם כולל גם מנגנון של תשלומים עתידיים שעשויים להביא את התמורה הכוללת עד לרף של כ-4 מיליארד שקל. מדובר בעסקה משמעותית בשוק הפיננסי המקומי, והעזיבה של הלוי אומנם היתה צפויה, אבל לא בכזו מהירות. 

הלוי נחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי בשנים האחרונות. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול המתחרות ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בעולם האשראי הצרכני והדיגיטלי, ושיפרה את רווחיותה.

אתגרי אל על

כעת הוא עובר לאתגר מסוג אחר לחלוטין: ניהול חברת תעופה לאומית המתמודדת עם שורה של אתגרים, תחרות בינלאומית שנעלמה בשנים האחרונות אבל צפויהלחזור ולשחוק את הרווח, תנודות חדות במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות מחמירות וצורך מתמשך בשדרוג צי המטוסים.

ההחלטה להביא מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים ולא מתעשיית התעופה עצמה עשויה לשקף גישה ניהולית שונה: דגש על התייעלות, ניהול סיכונים פיננסיים והובלת תהליכי מיזוגים או שיתופי פעולה עסקיים.