פרשת השבוע
צילום: פרשת השבוע
פרשת השבוע

כי תשא: התרופה לוורקהוליזם תוצרת היהדות - שבת

מצוות השבת חוזרת פעמים רבות בתורה; מה מלמדת אותנו הופעתה פעמיים באמצע תיאור פרויקט בניית המשכן שמתפרש על פני חמש הפרשות האחרונות בספר שמות?
גיא טל | (11)

באמצע שנת 2013 החל מוריץ ארהרדט, סטודנט גרמני בן 21, התמחות נחשקת בסניף הלונדוני של מחלקת ההשקעות של בנק אוף אמריקה. לאחר שנבחר יחד עם סטודנט נוסף מבין 1500 מועמדים, הוא החל בהתמחות היוקרתית שתוכננה להימשך 7 שבועות. הוא כל כך הצליח בעבדתו שהבנק עמד להציע לו משרה קבועה.

>>> לכל פרשות השבוע

כדי להגיע להישג המרשים ארהרדט עבד ללא הפסקה. כמה ללא הפסקה? בחקירה פנימית שערך הבנק אחר מותו של ארהרדט קצת לפני סיום ההתמחות התגלה כי עבד מעל 72 שעות ברצף לפני שנפטר מ"סיבות טבעיות". ייתכן שזה טבעי למות אחרי 72 שעות עבודה רצופות. בעקבות המקרה הבנק פרסם הנחיות למגבלות על שעות העבודה לפיהם העובדים מחויבים שלא לעבוד לפחות במשך 4 ימים בסופי השבוע בכל חודש. חריגה מהמגבלה הזו מחייבת אישור מיוחד של מנהל בכיר.

 

קארושי היא מילה ביפנית שמשמעותה "מוות מעבודת יתר". ביפן מדובר במגיפה של ממש שגורמת למאות מקרי מוות בשנה. הממשלה היפנית התגייסה למלחמה בתופעה עם הסברה, קו חם וחקיקה. יפן היא יוצאת דופן באופן הקיצוני בו מופיעה  תופעת עבודת היתר במדינה, וזאת בגלל מאפיינים תרבותיים וכלכליים, אבל התופעה כמובן רחבה יותר, ונפוצה בכל העולם. לעיתים עבודת יתר נובעת מצורך כספי אמיתי – המשכורת נמוכה ואינה מספיקה והאדם נאלץ לעבוד שעות נוספות כדי להשלים את החסר. לעיתים מתוך דרישות יתר של מעסיקים או מחויבות מוגזמת של העובד לעבדותו. במקרים אחרים, חיוביים יותר, העובד פשוט נהנה מהעבודה ומעדיף לבלות את זמנו בלעשות את מה שהוא אוהב מאשר בדברים אחרים. כך או כך מדובר בתופעה מדאיגה.

 

המושג וורקוהליזם – התמכרות לעבודה – מוזכר לראשונה בעיתון שפורסם בשנת 1947 בטורנטו. כעשרים שנה מאוחר יותר הוזכר לראשונה בבריטניה במגזין לאמהות עובדות המושג ההפוך "איזון עבודה חיים" (Work Life Balance) שמלמד על הצורך למצוא את האיזון הנכון בין העבודה לבין המשימות האחרות בחיים – בית, משפחה, מנוחה, פעילות גופנית וכו'. מחויבות יתר לעבודה מסיבה כזו או אחרת מפרה את האיזון בין העבודה לבין שאר מרכיבי החיים. גם אם לא מדובר בהתמכרות של ממש. ישנה מגמה בעולם המערבי של הפחתת שעות העבודה היומיות, קיצור שבוע העבודה ומספר ימי העבודה השנתיים, אולם ישנם לא מעט שבוחרים או נאלצים לנהוג הפוך מן המגמה הזו.

 

היהדות הביאה לעולם את רעיון יום המנוחה השבועי, ומאז הוא התפשט לכמעט כל התרבויות המוכרות בעולם. הצווי לקדש את היום השביעי ולנוח בו מופיע פעמים רבות בתורה, בין השאר בעשרת הדיברות אותן קראנו לפני שלושה שבועות:

"זכור את יום השבת לקדשו. ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך, ויום השביעי שבת לה' אלוקיך לא תעשה כל מלאכה אתה ובנך ובתך עבדך ואמתך וגרך אשר בשעריך..."

הרעיון החדשני המובע בפסוק הזה הוא שאפילו העבד והאמה, אליהם היו מתייחסים בעולם העתיק כרכוש גרידא, זכאים למנוחה. במקבילה בספר דברים מורחב העיקרון הזה אפילו לחיות משק הבית: "לא תעשה כל מלאכה אתה ובנך ובתך ועבדך ואמתך ושורך וחמרך וכל בהמתך, וגרך אשר בשעריך", ומודגש הצורך במנוחה, במיוחד בקרב השכבות החלשות: "למען ינוח עבדך ואמתך כמוך".

קיראו עוד ב"בארץ"

 

אולם התורה לא מסתפקת בפעמיים האלו, וחוזרת על האיסור במקומות רבים נוספים בין השאר בפרשת השבוע, פרשת כי תשא. כפי שכתבנו בשבועות האחרונים, הפרשות המסיימות את ספר שמות עוסקות בפרויקט הענק של בניית המשכן במדבר על ידי עם ישראל כולו. בולטת העובדה שגם בפרשות האלו המתרכזות בפרויקט הזה התורה חוזרת על החובה לשבות בשבת פעמיים. פרשות תרומה, תצווה, ופרשת השבוע כי תשא בחלקה הראשון, עוסקות בצווי שקיבל משה מה' לבנות את המשכן וכליו, ובסיום החלק הזה נכתב:

"ויאמר ה' אל משה לאמור: ואתה דבר אל בני ישראל לאמור אך את שבתותי תשמרו...".

בתחילת פרשת ויקהל, שם מתוארת העשייה בפועל של המשכן, חוזר  הצווי על שמירת השבת: "ויקהל משה את כל עדת בני ישראל ויאמר אליהם... ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי יהיה לכם קדש שבת שבתון לה'".

 

המפרשים מדגישים את ההקשר: למרות הפרויקט הגדול והתובעני, ולמרות החשיבות והדחיפות של מילוי הצווי האלוקי – חובה לשמור על קדושת השבת. כך מפרש רש"י את המילה "אך" בפסוק הראשון שהזכרנו: "אף על פי שתהיו רדופין בזריזות המלאכה, שבת אל תדחה מפניה". וכן מפרש נכדו, הרשב"ם: "אפילו מלאכת המשכן לא תעשו בשבת". כלומר, ישנו צורך לעצור, לנוח, לעסוק בדברים אחרים, אפילו כשהפרויקט שעומד על הפרק חשוב מאין כמותו. 

 

עבודה לפעמים נראית כדבר החשוב ביותר בחיים, במיוחד לבעלים של עסק או לעצמאיים שתלויים רק בעצמם. החשיבות והדחיפות מונעות לפעמים הצבת גבולות ואנו נסחפים ושוחקים את כוחנו, את גופנו ואת בריאתנו בעבודה שמעבר ליכולתנו. את התופעה הזו מצווה התורה לעצור, לפחות ליום אחד בשבוע.

בהיסחפות לעבודה ישנו פגם נוסף – היא לא משאירה פניות ומקום בנפש לעיסוק בענייני רוח, שחשובים לא פחות מענייני החומר. בפסוק נכתב שבת בלשון רבים – שבתותי. הרב יעקב צבי קלנבורג מסביר בספרו הכתב והקבלה את פשר הדבר:

"יש בכל שבת ושבת שתי שביתות, שביתת הגוף מעסקי העולם, ושביתת וישוב הנפש להתעסק בעניינים הרוחניים אלוקיים. ואין שביתת הגוף לבדה עיקר ותכלית קיום עשה דשביתת השבת, כי אמנם אינו רק (כלומר: אינו אלא) סבה גורמת אל שביתת וישוב דעת הנפש... בכל שבת ושבת תשמרו שתי שביתות, שביתת הגוף ממלאכת מעשה, ושביתת הנפש במלאכת עבודת ה'".

כלומר, מנוחת הגוף בשבת נועדה גם ואולי בעיקר, לתת מקום וזמן לאדם לעסוק בדברים שהם מעבר לקיום היומיומי. זהו גם צורך נפשי של האדם, שבשגרת היום יום ותחת העומס העבודה לעיתים קרובות הוא לא מוצא לו מקום. האדם הבריא בנפשו וברוחו יודע לשים גבולות לרדיפה אחר ענייני הפרנסה, גם אם הוא אוהב אותם והם ממלאים את עולמו, וגם אם הם צורך כלכלי חשוב ודחוף, ומוצא מקום בחייו למנוחה, למשפחה, לתחביבים וגם לחיי רוח. 

 

 לקריאה נוספת:

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מעניין. (ל"ת)
    הקורא 12/04/2023 01:02
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    דת שהיתה פורצת דרך ונתקעה בעבר. דרוש עדכון גרסא. (ל"ת)
    גפני 10/03/2023 15:45
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יצחק 10/03/2023 12:56
    הגב לתגובה זו
    קודם כל יפה מאד מה שכתבת לכאורה נכון אבל לפני שהקב"ה נתן את השבת כמתנה למשה רבנו ומשה רבנו בטובו נתן אותה לעם ישראל האם אז לא היה צורך באיזון ? אלא יכול להיות שאנשים היו מסתדרים עם העבודה אבל הקב"ה רצה שיהיה רק לעם ישראל את המנוחה ביום השביעי כדי שיתעסקו בתורה ולא לאומות העולם וגוי ששבת חייב מיתה
  • דני 10/03/2023 16:16
    הגב לתגובה זו
    שאלה נהדרת, התשובה טמונה בקידוש השבת (הפיכת השבת למושא לענייני רוח בלבד, בדומה לצום) אין איסור על גוי לנוח בשבת ואין לגוי חובה לעבוד בשבת אלא האיסור מכוון על קידוש השבת, מתנת הקב"ה לעם ישראל.. גדרות חז"ל על מצוות מדאורייתא בנושאים כמו טהרת המשפחה, כשרות גם הן מכוונות לצורך בטיהור מוחלט, קידוש הגוף והנפש.
  • 3.
    אז מדוע מכריחים את עובדי המרכולים והרשתות לעבוד בשבת (ל"ת)
    שלמה 10/03/2023 10:36
    הגב לתגובה זו
  • לרון 10/03/2023 13:09
    הגב לתגובה זו
    הם מקבלים שכר גבוה יותר מביום רגיל,הלא כן?
  • 2.
    ברוך 10/03/2023 08:48
    הגב לתגובה זו
    השבת נתנה כתרופה לעבדות של בני ישראל במצריים וזה כתוב במפורש בהרבה מקומות בתורה.
  • לרון 10/03/2023 13:08
    הגב לתגובה זו
    השבת זה לא היום השביעי לבריאה??? עוד תאמר שהשבת קשורה לנחש הסמל המבריא המופיע במדבר
  • 1.
    לרון 10/03/2023 07:06
    הגב לתגובה זו
    בבית הכנסת שישי שבת,כיפור חגים,תוך עינוי על ספסל עץ ייקרא "מנוחה"?,עדיף להיות יפני חופשי הרבה יותר
  • יוסי שריד ראה את עצמו מלמעלה ואפילו הוא הבין שיש המשך (ל"ת)
    שלמה 10/03/2023 13:25
    הגב לתגובה זו
  • נהנה מכל רגע 10/03/2023 12:31
    הגב לתגובה זו
    אנשים דתיים בוחרים להיות דתיים. בדרך כלל אחרי שהם מרגישים את ההנאה, תחושת הסיפוק והמשמעותיות שיש בתפילה בבית כנסת, ביום כיפור וכו וכו. תשאל כל אדם דתי, הוא לא מוכן להחליף את השבת בשום דבר אחר שבעולם.
הדמיה של מרכז הפיתוח החדש של אנבידיה הצפוי לקום בבאר שבעהדמיה של מרכז הפיתוח החדש של אנבידיה הצפוי לקום בבאר שבע

אנבידיה משלשת את מרכז הפיתוח בבאר שבע: מאות משרות חדשות בדרום

ענקית השבבים תעתיק את פעילותה למתחם חדש בפארק ההייטק גב-ים בהיקף של כ-3,000 מ"ר; המרכז יורחב עד אמצע 2026 ויתמקד בפיתוח טכנולוגיות AI

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה באר שבע

ענקית השבבים אנבידיה (NVIDIA Corp. 2.25%  ) מודיעה על הרחבת מרכז המחקר והפיתוח בבאר שבע פי שלושה. המתחם החדש, שייבנה בפארק ההייטק גב-ים בעיר, יתפרס על שטח של כ-3,000 מ"ר ועתיד להתחיל לפעול במתכונת מלאה עד סוף המחצית הראשונה של 2026. במקביל, מתכננת החברה לגייס מאות עובדים חדשים באזור הדרום - ובהם מפתחי שבבים, מהנדסי חומרה ותוכנה, ארכיטקטים ובוגרי תארים מתקדמים במדעי המחשב וההנדסה.

מעבר להיבט העסקי, המהלך הזה של אנבידיה צפוי להשפיע על תעסוקת ההייטק בדרום ועל יצירת סביבת עבודה נוחה ואיכותית יותר למהנדסים שרחוקים מהמרכז. יש לזה פוטנציאל לשנות את מפת ההייטק במדינה, אחרי שחברות גלובליות מעדיפות להתרכז סביב תל אביב והרצליה רבתי, להחלטה של אנבידיה להשקיע דווקא בבאר שבע יש משמעות רחבה - לא רק מבחינת פיתוח טכנולוגי, אלא גם כחלק ממאמץ לחזק את הפריפריה על ידי תעשיית ההייטק.

האתר החדש ממוקם בבניין החמישי שמקימה גב-ים בפארק ההייטק בבאר שבע, בו פועלות גם חברות כמו מיקרוסופט ואלביט וכן יחידות תקשוב של צה"ל. סמיכותו לאוניברסיטת בן גוריון ולבית החולים סורוקה ממחישה את התבססות האזור כאחד ממוקדי החדשנות המרכזיים בדרום. מדובר באחד ממהלכי ההתרחבות המשמעותיים של אנבידיה מחוץ לגוש דן, ומבחינת העיר באר שבע - צעד נוסף בדרך לביסוס מעמדה כעיר טכנולוגית בצמיחה.

עמית קריג, סגן נשיא בכיר באנבידיה ומנהל מרכז המו"פ בישראל, אמר כי "הרחבת מרכז הפיתוח בבאר שבע משקפת את המחויבות שלנו להגיע אל המהנדסות והמהנדסים הטובים ביותר - בכל מקום שבו הם נמצאים. הסייט החדש ישמש בית מקצועי למאות אנשי פיתוח נוספים מהדרום, שייקחו חלק בפיתוח טכנולוגיות חומרה ותוכנה פורצות דרך ויקדמו חדשנות עולמית בבינה מלאכותית."

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', הוסיף כי "מדובר בבשורה חשובה לעיר ולנגב כולו. ההחלטה של אנבידיה מבטאת אמון באקו-סיסטם הבאר-שבעי ותיצור מאות מקומות עבודה חדשים, שיחזקו את ההון האנושי בעיר וימשיכו להציב את באר שבע בחזית החדשנות הישראלית."

מיכל כהן
צילום: אביגיל פיפרנו באר

מיכל כהן ומלחמתה בקרטל הבנקים

רשות התחרות עשויה להשיג לכם מה שאף אחד לא עשה למענכם בעבר - להתמודד עם הבנקים החזקים ולהכריח אותם לתת לכם ריבית בעו"ש, לספק עמלות סבירות, ופשוט - לעודד את התחרות על אמת, ולא כמו שבנק ישראל מתנהל - כמפקח שדואג דווקא להגדלת רווחי הבנקים

מנדי הניג |

מיכל כהן, הממונה על רשות התחרות יכולה "לקנות את עולמה". היא נתפסת כיבשה, חלשה, אבל המהלך שהיא מניעה עכשיו יכול למחוק לה שנים של בינוניות ולהציב אותה בצמרת הרגולטורים שהשפיעו על הצרכן הישראלי. כולם יודעים שהבנקים עושקים אותנו. כמעט כולם יודעם שזה בחסות בנק ישראל שמדבר על יציבות הבנקים, אך בעצם דואג לרווחים שלהם. הרווחים האלו לא נורמליים וכשבנקים מרוויחים ככה זה על חשבונכם - אתם לא מקבלים ריבית בעו"ש, אתם מקבלים ריבית נמוכה על פיקדונות, אתם משלמים ריבית גבוהה על הלוואות ואתם משלמים עמלות מאוד גבוהות. 

בנק ישראל עוצם עיניים, אבל משקיע המון ביח"צ שמנסה לדברר כמה הוא עוזר לנו - הציבור, מול הבנקים וכמה הוא מצליח לכופף את הבנקים לתת לנו הטבות ומענקים. זה לא נכון, כל תרגילי היח"צ וההשקעה העצומה בהם רק מוכיחה את זה. אם מראש הבנקים היו דואגים פחות לרווחים שלהם ויותר לרווחה של הציבור, הם הרי לא היו צריכים יח"צ. יח"צ צריך בעיקר כדי להשפיע ולסובב את דעת הקהל. בפועל, הבנקים אכן מעבירים לכם עכשיו תשלומים, החזרי עמלות וכו', אבל זה כסף קטן. אם הם היו מספקים לכם את מה שמגיע לכם בעולם הגון והוגן - ריבית על העו"ש, זה היה מיליארדים רבים שנכנסים לחשבון שלכם; אם הם היו לוקחים עמלות סבירות בפעילות בניירות ערך, זה היה מוסיף לכם פי כמה וכמה מכל ההטבות לכאורה שהם נותנים. 

זו נתינה לשם יחסי ציבור, בפועל מדובר בזאב שמנסה להתחפש לכבש. כולם יודעים זאת, גם מיכל כהן, אלא שהיא מנסה ללכת עד הסוף. רשות התחרות לקראת הכרעה דרמטית ראשונה מסוגה במגזר הפיננסי, שתעניק לה סמכויות התערבות בפעילות חמשת הבנקים הגדולים - לצד בנק ישראל. זה לא עניין של מה בכך.

השאלה הגדולה היא האם חמשת הבנקים הגדולים יוגדרו כקבוצת ריכוז? רשות התחרות הזמינה אותם לשימוע נוסף, ומתגבש תרחיש שבו הרגולטור עשוי לקבל סמכויות חדשות להתערב בפעילותם. ההכרזה, אם תתבצע, תייצג צעד חסר תקדים במגזר הפיננסי, ותעניק לממונה על התחרות את היכולת להנחות בפועל את הבנקים,  במקביל לפיקוח הקיים של בנק ישראל.

המהלך מתרחש על רקע מבנה שוק מרוכז במיוחד - חמשת הבנקים מחזיקים כמעט את כל נכסי המערכת הבנקאית הקמעונאית ומשקי הבית מתמודדים עם חסמי מעבר וכניסה. רשות התחרות טוענת כי התחרות בענף נמוכה והחסמים קיימים, וההכרזה עשויה להיות צעד מפתח בהגדלת כושר המיקוח של הצרכנים וחיזוק התחרות הפיננסית. זה יהיה מאבק. לא ברור ולא ידוע עד כמה מיכל כהן נחושה וחזקה. הבנקים יגיעו, יאיימו, יזיזו את בנק ישראל לטובתם, יהיו לוביסטים, פוליטקאיים שיתנגדו. תזכרו שלא משנה מה אומרים ומי אומר, השורה התחתונה שידועה - אין תחרות אמיתית בין הבנקים.  ואם כך - אז בטח שרשות התחרות צריכה להתערב.