מהפכת נדל"ן בתל אביב: בעלי הבתים יחוייבו לשפץ את חזית הבניין כל 15 שנה

בישיבת מועצת עיריית תל אביב מהערב הוחלט ברוב קולות כי העיריה תוכל לחייב בעלי בתים מוזנחים לשפץ את חזית הבניין. בעל בית אשר יעמדו בדרישות לשיפוץ יהיו זכאים לסיוע כספי לשם מימון הוצאות
סתיו שירייב |

היום הוחלט ברוב קולות בישיבת מועצת עיריית תל אביב מהערב (ב'), כי העירייה תוכל לחייב את בעלי הבתים לבצע שיפוץ לחזית הבניין כל 15 שנים.

לפי הצעת החוק, כל בעל בית יהיה חייב לשמור על מראה תקין של חזית הבית ולכן יהיה מחויב לבצע עבודות השיפוץ הדרושות בכדי למנוע את התבלותה והזנחתה של חזית הבית. במקרה שבו מהנדס העיר או עובד מטעם העירייה יחליטו שמראה חזית הבית איננו תקין, יהיו רשאים לדרוש מבעל הבית לבצע את השיפוץ האמור. בעלי בתים שיסרבו לבצע את התיקונים הדרושים, ייתבעו על ידי העירייה לאחר שזו תבצע את השיפוץ על חשבונה.

על מנת לקדם את המהלך תקים העירייה גוף שבראשו יעמוד מהנדס או ממונה אחר מטעמה אשר יוכל מטעם סמכותו לפנות בכתב לבעלי בתים ולדרוש מהם לשפץ אותם. סמכות העירייה לחייב את השיפוץ תתאפשר מטעם חוק עזר עירוני שגיבשה בנושא זה. השיקולים שיעמדו בפני מקבלי ההחלטות יהיו אופי הבית וכן מידת השתלבות חזיתו ברחוב ובשכונה.

נזכיר כי עד אישור הצעת החוק המהפכנית פעלה העירייה בתחום זה באמצעות חוק עזר "שמירה על סדר וניקיון", אך מדובר בחוק ללא 'שיניים', מאחר ואינו מפרט את מהות השיפוץ ואינו מעניק לעירייה סמכויות חוקיות לפעול נגד בעלי בתים סרבנים.

עבודות השיפוץ יכללו בין היתר עבודות צביעה, טיוח, סתימה, עיבוי חיפוי ושינוי מקום צנרת חיצונית, תיקון או החלפת ריצוף, גינון, גדרות והקמת מסתורי אשפה. כמו כן, כלולות בחוק גם עבודות להגנה מפני חלודה, סדיקה רטיבות או מים, הסרת מזגן, מיתקן קירור או הסקה, שיפור והוספת אדני חלון, שמשות דלתות, מצללות, הסרת תורני אנטנות, קולטים, הסדרה של תעלות מתקני גז, כבלים וכבלי חשמל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.