כטבמ
צילום: תעשייה אווירית

ביידן שולח לישראל נשק ב-8 מיליארד דולר; העביר מה-7/10 נשק ב-30 מיליארד דולר

עמית בר | (2)

ארה"ב העבירה לישראל נשק ב-22 מיליארד דולר וכעת הנשיא ג'ו ביידן אישר העברה של נשק בסכום של 8 מיליארד דולר. למעשה, מאז ה-7/10 העבירה ארה"ב לישראל מערכות נשק ותחמושת בהיקף של 30 מיליארד דולר.



 שיאי אספקה


מאז פרוץ המלחמה בעזה באוקטובר 2023, ארצות הברית סיפקה לישראל סיוע צבאי אדיר חסר תקדים.  לפי נתוני המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם (SIPRI), מדובר באחת התקופות האינטנסיביות ביותר באספקת נשק לישראל, עם זינוק חד באספקה האמריקאית, וכמובן שלא צריך את המכון כדי לדעת שזו המלחמה הארוכה ביותר, היקרה ביותר עם השימוש במערכות ותחמושת באופן הרב ביותר. 

על פי ההערכות כ-70% מהנשק של ישראל מקורו בארה"ב כשבמלחמה זה עלה לשיעורים גבוהים יותר. כלומר, קיימת הסתמכות כמעט מלאה על ארה"ב בתחום הביטחוני וזאת למרות שלישראל יש תעשייה ביטחונית גדולה. 


עד דצמבר 2023, הועברו לישראל כ-10,000 טונות של נשק בשווי 2.4 מיליארד דולר. המספר הזה טיפס ליותר מ-50,000 טונות עד אוגוסט 2024, באמצעות מאות מטוסים ואוניות.

בין הפריטים שסופקו:

  • טילים למערכת כיפת ברזל
  • פצצות מונחות מדויקות
  • מסוקי קרב אפאצ'י ומסוקי תובלה מדגם CH-53
  • פגזי ארטילריה 155 מ"מ
  • פצצות חודרות בונקרים
  • רכבים משוריינים


הצד הישראלי: תעשיות הביטחון בשיא חדש

לצד הסיוע האמריקאי, המלחמה הציבה את יצרניות הנשק הישראליות ברמות שיא של הכנסות. שלוש חברות ישראליות נכללו ברשימת 100 החברות המובילות בעולם בתחום הביטחוני, עם עלייה כוללת של 15% בהכנסות, שהסתכמו ב-13.6 מיליארד דולר בשנת 2023 וצפויות לעבור את ה-15 מיליארד ב-2024.

אלביט מערכות דורגה ב-2023 במקום ה-27,  התעשייה האווירית לישראל (IAI) דורגה במקום ה-34,  רפאל מערכות לחימה מתקדמות דורגה במקום ה-42. סיכוי טוב ששלוש החברות ישפרו את מקומם גם בדירוג למחזורים ב-2024. 

לאחרונה, כאמור ממשל ביידן מקדם חבילת נשק לישראל בשווי 8 מיליארד דולר, הכוללת מגוון רחב של טילים, פצצות מרגמה, ופצצות חודרות בטון. מדובר באחת החבילות הגדולות שאושרו מאז פרוץ המלחמה בעזה באוקטובר 2023. על פי דיווחים, החבילה כוללת אלפי טילי אוויר-אוויר, פצצות מונחות מדגם JDAM שמסבות פצצות "רגילות" לפצצות חכמות, וכן מערכות טילים חודרות בטון מדגם BLU-109. מדובר בהמשך למכירה של מערכות JDAM בשווי 680 מיליון דולר שאושרה כבר בנובמבר 2024.

קיראו עוד ב"בארץ"


החבילה מעוררת התנגדות בקרב מספר חברי קונגרס דמוקרטיים. חברי הקונגרס הללו טוענים כי חלק מהתחמושת, במיוחד פצצות כבדות, גורם לנפגעים אזרחיים בעזה וקוראים להגביל את מכירות הנשק לישראל. הם עשויים לפעול לעכב את אישור החבילה בקונגרס, בעיקר בוועדות המפתח שבשליטתם.


אם תאושר, תהיה זו עסקת הנשק הגדולה ביותר מאז אוגוסט 2024, אז אושרה חבילת נשק בשווי 20 מיליארד דולר. מדובר במסר ברור שממשל ביידן, לקראת סיום כהונתו, מחויב לחיזוק הקשרים הביטחוניים עם ישראל, למרות הלחצים מבית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אני 13/03/2025 09:45
    הגב לתגובה זו
    מה
  • 1.
    לא הועברו שום מסוקי אפאצי לישראל. (ל"ת)
    bvd 05/01/2025 18:33
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.