מבצע "עופרת יצוקה": עד כה כ-85 מ' ש' נזקים ישירים למפעלים בדרום
מאז תחילת מבצע "עופרת יצוקה", נגרמו למפעלי התעשייה בדרום נזקים ישירים של כ-85 מיליוני שקלים. מדובר בהפסד התוצר הישיר אותו ספגו מפעלי התעשייה בדרום בארץ במהלך 18 הימים למבצע. הפסד התוצר נגזר ברובו מהיעדרות עובדים. כך על פי בדיקת מנהל חדר המצב בהתאחדות התעשיינים , ארנון קשנסקי, את מצב פעילות המפעלים בדרום.
רובי גינל, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, ציין, כי הפסד זה אינו כולל הפסדים כספיים עקיפים המוערכים בעשרות מיליוני שקלים נוספים. מדובר בהפסדים עקיפים שנגזרים מפיצוי לקוחות בשל אי-עמידה בלוחות זמנים, פגיעה במוניטין מול הלקוחות בחו"ל, החמרה נוספת של מחנק האשראי - שגם כך מכביד על המשק.
מאז תחילת המבצע עובדים מפעלי התעשייה בדרום הארץ תחת מתקפת טילים. בטווח של עד 40 ק"מ מעזה ישנם קרוב ל-1,700 מפעלי תעשייה המעסיקים כ-39,500 אלף איש.
קשנסקי מסר, כי מבדיקה שבוצעה היום מתברר כי מרבית המפעלים בשדרות פתוחים וכ-94% מעובדי המפעלים שם הגיעו היום לעבודה. מדובר בכ-4,800 עובדים שהגיעו לעבודה מתוך כ-5,000.
עוד מתברר, כי באשקלון כל המפעלים פתוחים ו-95% מהעובדים במפעלים שיש בהם מיגון הגיעו לעבודה. מדובר בכ-3,800 עובדים. במפעלים באשקלון שאין בהם מיגון הגיעו לעבודה כ- 85% מהעובדים, מדובר בכ- 2,500 עובדים. סה"כ מועסקים במפעלי התעשייה באשקלון כ-7,000 עובדים.
מהבדיקה מתברר עוד שבבאר שבע כל המפעלים פתוחים וכ-95% מהעובדים הגיעו לעבודה. מדובר בכ-11,400 עובדים מתוך כ-12,000. בנתיבות – כל המפעלים פתוחים וכ- 95% מהעובדים הגיעו לעבודה, מדובר בכ-1,050 עובדים מתוך כ-1,100.
באופקים כל המפעלים פתוחים וכ-85% מהעובדים הגיעו לעבודה. מדובר בכ-800 עובדים מתוך כ-900.בקרית גת, קרית מלאכי , אשדוד ויבנה כל המפעלים עבדו כרגיל והעובדים הגיעו לעבודה, למעט היעדרות מועטה בלבד של עובדים בגין גיוס למילואים והיעדר מסגרות לילדים.
לוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשותיד 2 - מאפס ל-3 מיליארד שקל; האתר הכי רווחי בישראל עובר לאייפקס
מאתר מודעות צנוע ליד שנייה ודרושים לעסק דיגיטלי שנמכר בכ-950 מיליון דולר לקרן אייפקס, אחרי מסלול בעלים שנע בין וואלה, אקסל שפרינגר ו-KKR
מה שהתחיל כפלטפורמה פשוטה לפרסום מודעות דרושים ומכירת יד שנייה, הפך לאחד האתרים המרכזיים בישראל ששווה 950 מיליון דולר (3.07 מיליארד שקל). יד2, אחד המותגים החזקים באינטרנט הישראלי, נמכר היום לאייפקס. המוכרת KKR קיבלה את האתר כחלק מרכישת אקסל שפרינגר שהחזיקה בו, אחרי שרכשה אותו מוואלה ב-2014 ב-820 מיליון שקל.
יד2 - כך נבנתה הדרך לאקזיט
2005 - ההתחלה הצנועה
שני יזמים, שמעון וינר ויאיר גולן, משיקים את yad2.co.il כפלטפורמה לפרסום מודעות קנייה ומכירה של מוצרים ושירותים - בעיקר רכבים, נדל"ן, דרושים ויד שנייה. תוך זמן קצר האתר הופך לכתובת מוכרת למודעות חינם באינטרנט.
2009 - רכישה על ידי וואלה תקשורת

מתווכי הנשק גוזרים עמלה של 350 מיליון דולר בשנה מהתעשייה הביטחונית בישראל
דו"ח מבקר המדינה: החברות הביטחוניות התחייבו לתשלומי עתק של מעל מיליארד דולר למתווכים בין 2022 ל־2024, משרד הביטחון לא הקים מנגנון פיקוח למרות התחייבויות והנחיות
דו"ח מבקר המדינה האחרון מציג תמונת מצב בעייתית במיוחד בענף היצוא הביטחוני של ישראל. מאות מיליוני דולרים שולמו למשווקים ולמתווכים שפועלים מול לקוחות זרים, אך הפיקוח הממשלתי על המנגנון הזה כמעט ואינו קיים. למרות הנחיות ברורות שניתנו כבר ב־2017, משרד הביטחון לא הקים מערכת בקרה לבחינת עמידת החברות הביטחוניות בכללי הציות, ולא דרש אישור דירקטוריון לעסקאות הכוללות תשלום עמלות.
לפי ההערכות, בין השנים 2022 ל־2024 הסתכם היצוא הביטחוני בכ־40 מיליארד דולר, כאשר העמלות ששולמו למתווכים חצו את רף מיליארד הדולר. חלקים גדולים מהדו"ח נשארו חסויים מטעמי ביטחון, אך הנתונים שכן פורסמו מעידים על מערכת שמאפשרת זרימת כספים בהיקף עצום - בלי בקרה מהותית מצד המדינה.
המבקר מצביע על שורה של כשלים שיטתיים: לא הוקם מנגנון שמבצע ביקורות תקופתיות, לא קיימים מסמכים שמעידים על עבודת מטה סדורה, ובפועל אין דרישה להצהרה על אישור דירקטוריון לעמלות. גם תוכניות הציות שנדרשו מחברות גדולות אינן נבדקות או מפוקחות בפועל, ובקרב חברות קטנות ובינוניות אין כלל סטנדרט אחיד.
המבקר מציין מקרה שבו עסקה ביטחונית נבלמה רק לאחר שגורמים במשרד נחשפו לגובה העמלה באופן מקרי. הדוגמה הזו ממחישה עד כמה היעדר הפיקוח עלול להוביל להקצאת כספים משמעותית לגורמים חיצוניים, בלי שקיפות ובלי מנגנון בקרה.
- לראשונה בישראל: תערוכה ביטחונית בהשתתפות חברות ומשלחות מהעולם
- התעשייה הביטחונית תחת לחץ; מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החשש: פתח לשחיתות
ישראל מחויבת להסכמים בינלאומיים למניעת שחיתות בעסקאות ביטחוניות. עם זאת, המצב בפועל רחוק מהדרישות. משרד הביטחון לא קבע כללים ברורים לחברות הקטנות והבינוניות, לא בחן את יישום תוכניות הציות בחברות הגדולות, ולא הגדיר כלים לפיקוח אפקטיבי על מניעת מתן שוחד לעובדי ציבור זרים.
