מבצע "עופרת יצוקה": עד כה כ-85 מ' ש' נזקים ישירים למפעלים בדרום

כך על פי נתוני התאחדות התעשיינים. הפסד התוצר נגזר ברובו מהיעדרות עובדים. בטווח של עד 40 ק"מ מעזה ישנם קרוב ל-1,700 מפעלי תעשייה המעסיקים כ-39,500 אלף איש
אריאל אטיאס |

מאז תחילת מבצע "עופרת יצוקה", נגרמו למפעלי התעשייה בדרום נזקים ישירים של כ-85 מיליוני שקלים. מדובר בהפסד התוצר הישיר אותו ספגו מפעלי התעשייה בדרום בארץ במהלך 18 הימים למבצע. הפסד התוצר נגזר ברובו מהיעדרות עובדים. כך על פי בדיקת מנהל חדר המצב בהתאחדות התעשיינים , ארנון קשנסקי, את מצב פעילות המפעלים בדרום.

רובי גינל, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, ציין, כי הפסד זה אינו כולל הפסדים כספיים עקיפים המוערכים בעשרות מיליוני שקלים נוספים. מדובר בהפסדים עקיפים שנגזרים מפיצוי לקוחות בשל אי-עמידה בלוחות זמנים, פגיעה במוניטין מול הלקוחות בחו"ל, החמרה נוספת של מחנק האשראי - שגם כך מכביד על המשק.

מאז תחילת המבצע עובדים מפעלי התעשייה בדרום הארץ תחת מתקפת טילים. בטווח של עד 40 ק"מ מעזה ישנם קרוב ל-1,700 מפעלי תעשייה המעסיקים כ-39,500 אלף איש.

קשנסקי מסר, כי מבדיקה שבוצעה היום מתברר כי מרבית המפעלים בשדרות פתוחים וכ-94% מעובדי המפעלים שם הגיעו היום לעבודה. מדובר בכ-4,800 עובדים שהגיעו לעבודה מתוך כ-5,000.

עוד מתברר, כי באשקלון כל המפעלים פתוחים ו-95% מהעובדים במפעלים שיש בהם מיגון הגיעו לעבודה. מדובר בכ-3,800 עובדים. במפעלים באשקלון שאין בהם מיגון הגיעו לעבודה כ- 85% מהעובדים, מדובר בכ- 2,500 עובדים. סה"כ מועסקים במפעלי התעשייה באשקלון כ-7,000 עובדים.

מהבדיקה מתברר עוד שבבאר שבע כל המפעלים פתוחים וכ-95% מהעובדים הגיעו לעבודה. מדובר בכ-11,400 עובדים מתוך כ-12,000. בנתיבות – כל המפעלים פתוחים וכ- 95% מהעובדים הגיעו לעבודה, מדובר בכ-1,050 עובדים מתוך כ-1,100.

באופקים כל המפעלים פתוחים וכ-85% מהעובדים הגיעו לעבודה. מדובר בכ-800 עובדים מתוך כ-900.בקרית גת, קרית מלאכי , אשדוד ויבנה כל המפעלים עבדו כרגיל והעובדים הגיעו לעבודה, למעט היעדרות מועטה בלבד של עובדים בגין גיוס למילואים והיעדר מסגרות לילדים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


משרד אורבך הלוי, צילום: תומר שמשמשרד אורבך הלוי, צילום: תומר שמש

מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?

מצד אחד משקיעים יותר מאי פעם בעיצוב משרדים, מצד שני מודל העבודה מהבית פופולרי יותר מאי פעם- במה חברות צריכות להשקיע כשהן באות לעצב משרד?

אורי הלוי |

שוק המשרדים, בניגוד לשוק המגורים, תמיד פעל בגלים. אין בו קו צמיחה אחיד או יציב, אלא תנועות חדות שנובעות ממבנה הכלכלה, מהחלטות רשויות ומהשינויים בתרבות העבודה. כיום אנו נמצאים באחת הנקודות המשמעותיות ביותר שידע התחום בשנים האחרונות: היצף בשטחי משרדים לצד אי־ודאות מתמשכת.

אחת הסיבות המרכזיות למצב היא מדיניות הרשויות המקומיות, שמעדיפות בניית משרדים על פני מגורים מסיבות של ארנונה. לכך הצטרפה האופוריה שאחרי הקורונה, תקופה שבה רבים האמינו שהשוק עומד לחזור בגדול. ניתנו היתרי בנייה רבים, ופרויקטים של משרדים יצאו לדרך כמעט בכל עיר מרכזית. אך במקביל, התרבות הארגונית השתנתה: עבודה מרחוק, לפחות יום או יומיים בשבוע, הפכה לנורמה ולא רק בהייטק, אלא גם בענפים מסורתיים. כך מצאנו את עצמנו עם כמות עצומה של פרויקטים זמינים, אך עם פחות עובדים שמגיעים למשרד מדי יום.


קפיטריית חברת אנבידיה בעיצוב משרד אורבך הלוי, צילום: יואב פלד
קפיטריית חברת אנבידיה בעיצוב משרד אורבך הלוי - קרדיט: יואב פלד


למרות ההצפה, לשוק יש חוקיות ברורה: בניינים ממותגים, יוקרתיים, חדשניים ובעלי נגישות תחבורתית גבוהה ימשיכו להוביל את הביקושים למשרדים אלה כאשר העלות עבור עיצוב משרד יוקרה כבר עלה מעל ל-5,000 שקל למטר רבוע . סוגיה נוספת היא מיקום המשרד, כאשר מיקום בנקודת מפתח, קרבה לרכבת ישראל או לקווי הרכבת הקלה וסביבת עירוב שימושים ושירותים מעניקים לבניינים יתרון משמעותי.

כך למשל, חברת Google בחרה להעביר את משרדיה במיקום אסטרטגי שקרוב יותר לתחנת הרכבת, שינוי של 300 מטר שהיה שווה מבחינתם השקעה לוגיסטית ותקציבית למגדל TOHA 2. דוגמא שמדגישה היטב את החשיבות של נגישות ויעילות, שהפכו לשיקול מרכזי בבחירת משרד.

מתי יתרחש המפנה הבא וההיצע יקטן? אינני נביא. אך ברור שהגלים ימשיכו,  והשוק יתעדף תמיד את האיכותי והנחשק.