פועלים: ישנה עליה ברמת הסיכון בשוק המניות; רמת התנודתיות תמשיך להיות גבוהה

בבנק ממליצים להמשיך ולהחזיק בעיקר במניות גדולות, במניות בעלות מדיניות דיבידנד ברורה, ולהתמקד בחברות המוטות לצריכה המקומית, אשר להערכתם צפויות להפגע פחות מהנעשה בעולם ולהמשיך ולהנות מהשיפור הכלכלי המקומי
שי יוכט |

כלכלני בנק הפועלים מציינים בסקירתם השבועית את האירועים והגורמים אשר השפיעו על המסחר באחד העם בשבוע החולף ואת האירועים אשר צפויים להשפיע על המסחר בשבוע הקרוב.

השבוע החל בזעזוע

שבוע המסחר האחרון הוכיח כי רמת הסיכון בשוק המניות עלתה מאוד בחודשים האחרונים. ביום א' נרשמו ירידות שערים חדות בשוק בכלל, ובשוק המניות בפרט, וזאת בעקבות סוף שבוע שלילי בעולם, ותגובה סוערת לעליה החדה מהצפוי במדד המחירים לצרכן (ראו להלן). לאחר הזעזוע של תחילת השבוע, חלה התייצבות בבורסה, כשהמדדים התאוששו קלות (אך נותרו מתחת לרמתם בסוף השבוע הקודם).

בפועלים סבורים כי השבוע האחרון ממחיש כאמור את רמת הסיכון הגבוה כיום בשוק המניות, שמקבלת ביטוי בעוצמת התגובה לחדשות שליליות, אם וכאשר אלו מתפרסמות. נוכח אי הודאות בשוקי העולם, מאפיינים אלו ימשיכו לשרור להערכתנו בשוק, והם מחזקים את המלצתנו למקד את הרכיב המנייתי בתיק המניות במניות דפנסיביות המאופיינות בין היתר גם במדיניות דיבידנדים יציבה, אשר תחפה על זעזועים מקומיים.

הפתעה במדד נובמבר – כיצד יגיב בנק ישראל?

כאמור, בסוף השבוע האחרון הפתיעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כשדיווחה כי מדד המחירים לצרכן עלה בחודש נובמבר בשיעור של 0.4% - גבוה מהתחזיות המוקדמות. ההפתעה הביאה כאמור לתגובה שלילית בשוק ההון המקומי, זאת על רקע חשש מפני העלאת ריבית על ידי בנק ישראל, ששוק ההון מעריך כי תתבצע כבר בשבוע הבא, כך ש-2008 תחל בריבית של 4.25%.

כלכלני הפועלים מזכירים, כי על פי הערכות המחלקה הכלכלית של בנק הפועלים, צפויה הריבית להגיע בשנה הקרובה לשיעור של 4.5%. אומנם מדובר בעליה לעומת השפל של 3.5% בו שררה הריבית בקיץ האחרון, אך במונחים היסטוריים מדובר עדיין בריבית נמוכה מאוד למשק הישראלי.

היבט נוסף של המדד הגבוה הוא בהקשר של ביצועי החברות. תחזית המחלקה הכלכלית היא לעליה של 0.5% במדד חודש דצמבר, מה שמעלה את המדד המצטבר של הרבעון הרביעי ל-1%. עליה זו עלולה לייקר את הוצאות המימון של פירמות רבות, אשר להן התחייבויות צמודות מדד. עם זאת, עדיין לא ברור אילו חברות יציגו פגיעה זו כבר בדוחות הרבעון הרביעי, שכן המדד הידוע ברבעון היה 0% (לעומת עליה של 2.5% במדד הידוע ברבעון השלישי, בה הציגו חברות רבות פגיעה בהוצאות המימון, כאמור).

שוק העבודה ממשיך להתאושש

החדשות הטובות של השבוע האחרון הגיעו משוק העבודה. על פי הלמ"ס, ירד שיעור הבלתי מועסקים במשק ל-6.9% - השיעור הנמוך ביותר זה כעשור. השיפור המתמשך בשוק העבודה צפוי להטיב גם עם החברות המוכרות לשוק המקומי, שכן הוא עשוי להתגלגל לשיפור נוסף בצריכה הפרטית. נזכיר כי על פי תחזיות המחלקה הכלכלית, צפויה הצריכה הפרטית לצמוח בשנה הבאה בשיעור של כ-5% - מה שכאמור יטיב את מצבם של ענפי המסחר המקומיים.

ראוי לציין, כי למרות השיפור בשוק העבודה השכר הממוצע לא רשם עד כה עליה משמעותית, וגם הסכמי העובדה שנחתמים במשק מציעים העלאות שכר מתונות מאוד – מה שלפי שעה מהווה גורם מרסן לאינפלציה ולסעיף הוצאות השכר של הפירמות.

מבט לעתיד

כלכלני הבנק סבורים כי השבוע האחרון ממחיש את העליה ברמת הסיכון בשוק המניות. במבט לעתיד, אנו מעריכים כי רמת התנודתיות תמשיך להיות גבוהה, וזאת נוכח מגמה דומה בשוקי המניות בעולם. יחד עם זאת, בשנים האחרונות השוק המקומי הפך להיות דפנסיבי יחסית לשווקים רבים, בעיקר ביחס לשווקים המתעוררים, ולכן אנו סבורים כי גם אם ימשך הלחץ השלילי בעולם, הרי שהוא יורגש גם בתל אביב אך במידה מתונה יותר.

במבט לעתיד, סבורים בבנק כי בימים שנותרו עד לסוף 2007 ינסה השוק לשמור על יציבות, המאפיינת אותו באופן מסורתי בסוף השנה. עם זאת, קיים בעולם חשש מפני הרבעון הראשון של 2008, אשר עלול להתאפיין בלחץ שלילי. החשש העיקרי הוא מפני השלכות נוספות של משבר הסאב פריים, ובעיקר מפני מחיקות נוספות שתבצענה חברות בעולם – מה שיתורגם לשחיקה נוספת במניותיהן.

מנגד, הנתונים הכלכליים הטובים של המשק הישראלי בכלל, וביצועי החברות בפרט, צפוים להמשיך ולהטיב עם המניות המקומיות. ההערכות הן כי הצמיחה בישראל צפויה להמשך גם ב-2008 (גם אם בקצב מתון יחסית לצמיחה החדה של 2007), וכמוה גם הצריכה הפרטית, כך שמבחינה זו אנו חשים נוח עם החשיפה המנייתית בראיה לטווח הארוך, מעבר ללחצים האפשריים בטווח הקצר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאגר לוויתן  (צילום: אלבטרוס)מאגר לוויתן (צילום: אלבטרוס)

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל

כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום

רן קידר |
נושאים בכתבה מצרים לוויתן

מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק. 

כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?

האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.     


על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית. 


הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM


באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.