זרקור על מניה: נטקס - ההזדמנויות מחו"ל עומדות בפתח
עוגת הפרסום משתנה מדי שנה. הדבר היחיד שנותר קבוע בעוגת הפרסום בשנים האחרונות הוא מגמת הצמיחה של הפרסום באינטרנט על חשבון מדיות הפרסום המסורתיות.
נוסף לכך, גם בפלח הפרסום באינטרנט חלות תמורות מעניינות. עם כניסתה של גוגל לענף החל להתפתח תחום החיפוש (Search) בקצב מסחרר, עד שהוא מהווה היום כמעט מחצית מתקציב הפרסום באינטרנט בארה"ב.
מהו Search?
מנועי חיפוש הם כלים המאפשרים לגולשים למצוא את מבוקשם ברשת ההולכת ומתרחבת באינטרנט. האתר הפופולארי בעולם, Google, הוא דוגמא לאתר חיפוש.
המודל העסקי של Google ומתחרותיה בעולם הוכח כמנצח. ברגע שהגולש מבקש למצוא מידע בתחום מסוים, הוא מקבל גם תשובות אובייקטיביות וגם קישורים ממומנים (מילה יפה לפרסומות).
מודלים נוספים לתמחור
PPC - Pay Per Click, המפרסם בוחר את מילות החיפוש שכשיחפשו אותם הוא יופיע. אולם, התשלום לאתר החיפוש יעשה רק באם הגולש הקליק על הקישור לאתר של המפרסם. משמע, תשלום לפי כניסות בפועל לאתר המפורסם.
PPP - Pay Per Place, המפרסם מופיע באופן קבוע לפי מילות חיפוש מסוימות. התשלום נעשה פר הופעה. חשוב לציין, ששיטה זאת הולכת ונעשית פחות מקובלת.
למה זה מצליח?
א. הסיכוי שגולש יכנס לאתר שעוסק בתחום אותו הוא חיפש גבוה יותר.
לדוגמא, אם יופיע קישור להשכרת רכב בחו"ל כאשר גולש חיפש "נופש בחו"ל".
ב. כאשר הגולש נכנס כבר לאתר שפורסם, הסיכוי שהוא יבצע בו רכישה גבוה יותר כאשר הגולש הגיע אליו כתוצאה מחיפוש של נושא קרוב.
מו"מ מתקדם עם חברה רוסית מובילה
בסוף שנת 2006 דיווחה נטקס על מו"מ מתקדם עם חברה מובילה בתחום התקשורת והאינטרנט ברוסיה למתן זיכיון להפעלה של שירותי נטקס ברוסיה. תמורת הזיכיון תקבל החברה תשלום חד"פ, תשלומים שנתיים נוספים ותמלוגים מההכנסות.
במרץ השנה דיווחה נטקס שהתקבלה הודעה מהחברה ברוסיה שהנהלתה אישרה את ביצוע ההתקשרות ותנאיה העסקיים.
ההזדמנות של נטקס
בעוד שבארה"ב תחום החיפוש נמצא בשלב מתקדם, במקומות רבים בעולם שוק הפרסום הממוקד במנועי חיפוש נמצא בראשית דרכו.
בישראל לדוגמא, חלקו היחסי של תחום החיפוש בעוגת הפרסום באינטרנט מגיע רק למחצית מחלקו בארה"ב. אולם, ההזדמנות של נטקס אינה בשוק המקומי בגלל גודלו המוגבל יחסית.
במדינות שונות ברחבי העולם ובשווקים מתפתחים בייחוד, קיים צורך אמיתי לפתרונות חיפוש המספקים עבור נטקס הזדמנויות משמעותיות.
השבוע הושלמה רכישת הטכנולוגיה של Gammasite המאפשרת קטלוג אוטומטי של אתרי אינטרנט בשפות שונות. הרכישה מהווה הצהרת כוונות מצד הנהלת נטקס שמתכוונת לשלב טכנולוגיות נוספות שיתרמו להרחבת פעילות החברה למדינות נוספות.
סיכום
תחום החיפוש הוא התחום הצומח ביותר בעולם האינטרנט ונטקס היא החברה הישראלית היחידה העוסקת בתחום זה באופן ממוקד. עובדה זאת, בשילוב מהלכים מתקדמים לפריצה לשווקים חדשים הופכת את נטקס לאחת מאפשרויות ההשקעה המעניינות בענף האינטרנט.
חשוב לזכור, שעתידה של נטקס תלוי ביכולתה להגיע להסכמים במדינות מחוץ לישראל, משמע להפוך את משאים ומתאים לכדי חוזים משמעותיים. בשלב זה, חובת ההוכחה עדיין מוטלת על כתפי הנהלת החברה.
לעסקה הראשונה שתיחתם נודעת חשיבות משום שהיא שאפשר למשקיעים להבין את קנה המידה של העסקאות וכן תהווה אינדיקציה ליכולתה של החברה לייצא את הטכנולוגיה שלה ולצורך של גורמים בחו"ל בה.
מתחילת השנה זינקה נטקס בלמעלה מ-80 אחוזים. העליות החדות נובעות מהודעת החברה על התקדמות המו"מ מול החברה הרוסית. אני מעריך שחתימת החוזה באופן סופי ורישמי לצד התקדמות במשאים ומתנים במדינות נוספות יביאו לעליות משמעותיות נוספות בשער המניה.
*הכותב הינו מנהל השקעות ב"רמקו בית השקעות".

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".