זרקור על מניה: נטקס - ההזדמנויות מחו"ל עומדות בפתח
עוגת הפרסום משתנה מדי שנה. הדבר היחיד שנותר קבוע בעוגת הפרסום בשנים האחרונות הוא מגמת הצמיחה של הפרסום באינטרנט על חשבון מדיות הפרסום המסורתיות.
נוסף לכך, גם בפלח הפרסום באינטרנט חלות תמורות מעניינות. עם כניסתה של גוגל לענף החל להתפתח תחום החיפוש (Search) בקצב מסחרר, עד שהוא מהווה היום כמעט מחצית מתקציב הפרסום באינטרנט בארה"ב.
מהו Search?
מנועי חיפוש הם כלים המאפשרים לגולשים למצוא את מבוקשם ברשת ההולכת ומתרחבת באינטרנט. האתר הפופולארי בעולם, Google, הוא דוגמא לאתר חיפוש.
המודל העסקי של Google ומתחרותיה בעולם הוכח כמנצח. ברגע שהגולש מבקש למצוא מידע בתחום מסוים, הוא מקבל גם תשובות אובייקטיביות וגם קישורים ממומנים (מילה יפה לפרסומות).
מודלים נוספים לתמחור
PPC - Pay Per Click, המפרסם בוחר את מילות החיפוש שכשיחפשו אותם הוא יופיע. אולם, התשלום לאתר החיפוש יעשה רק באם הגולש הקליק על הקישור לאתר של המפרסם. משמע, תשלום לפי כניסות בפועל לאתר המפורסם.
PPP - Pay Per Place, המפרסם מופיע באופן קבוע לפי מילות חיפוש מסוימות. התשלום נעשה פר הופעה. חשוב לציין, ששיטה זאת הולכת ונעשית פחות מקובלת.
למה זה מצליח?
א. הסיכוי שגולש יכנס לאתר שעוסק בתחום אותו הוא חיפש גבוה יותר. לדוגמא, אם יופיע קישור להשכרת רכב בחו"ל כאשר גולש חיפש "נופש בחו"ל". ב. כאשר הגולש נכנס כבר לאתר שפורסם, הסיכוי שהוא יבצע בו רכישה גבוה יותר כאשר הגולש הגיע אליו כתוצאה מחיפוש של נושא קרוב.
מו"מ מתקדם עם חברה רוסית מובילה
בסוף שנת 2006 דיווחה נטקס על מו"מ מתקדם עם חברה מובילה בתחום התקשורת והאינטרנט ברוסיה למתן זיכיון להפעלה של שירותי נטקס ברוסיה. תמורת הזיכיון תקבל החברה תשלום חד"פ, תשלומים שנתיים נוספים ותמלוגים מההכנסות.
במרץ השנה דיווחה נטקס שהתקבלה הודעה מהחברה ברוסיה שהנהלתה אישרה את ביצוע ההתקשרות ותנאיה העסקיים.
ההזדמנות של נטקס
בעוד שבארה"ב תחום החיפוש נמצא בשלב מתקדם, במקומות רבים בעולם שוק הפרסום הממוקד במנועי חיפוש נמצא בראשית דרכו.
בישראל לדוגמא, חלקו היחסי של תחום החיפוש בעוגת הפרסום באינטרנט מגיע רק למחצית מחלקו בארה"ב. אולם, ההזדמנות של נטקס אינה בשוק המקומי בגלל גודלו המוגבל יחסית.
במדינות שונות ברחבי העולם ובשווקים מתפתחים בייחוד, קיים צורך אמיתי לפתרונות חיפוש המספקים עבור נטקס הזדמנויות משמעותיות.
השבוע הושלמה רכישת הטכנולוגיה של Gammasite המאפשרת קטלוג אוטומטי של אתרי אינטרנט בשפות שונות. הרכישה מהווה הצהרת כוונות מצד הנהלת נטקס שמתכוונת לשלב טכנולוגיות נוספות שיתרמו להרחבת פעילות החברה למדינות נוספות.
סיכום
תחום החיפוש הוא התחום הצומח ביותר בעולם האינטרנט ונטקס היא החברה הישראלית היחידה העוסקת בתחום זה באופן ממוקד. עובדה זאת, בשילוב מהלכים מתקדמים לפריצה לשווקים חדשים הופכת את נטקס לאחת מאפשרויות ההשקעה המעניינות בענף האינטרנט.
חשוב לזכור, שעתידה של נטקס תלוי ביכולתה להגיע להסכמים במדינות מחוץ לישראל, משמע להפוך את משאים ומתאים לכדי חוזים משמעותיים. בשלב זה, חובת ההוכחה עדיין מוטלת על כתפי הנהלת החברה. לעסקה הראשונה שתיחתם נודעת חשיבות משום שהיא שאפשר למשקיעים להבין את קנה המידה של העסקאות וכן תהווה אינדיקציה ליכולתה של החברה לייצא את הטכנולוגיה שלה ולצורך של גורמים בחו"ל בה.
מתחילת השנה זינקה נטקס בלמעלה מ-80 אחוזים. העליות החדות נובעות מהודעת החברה על התקדמות המו"מ מול החברה הרוסית. אני מעריך שחתימת החוזה באופן סופי ורישמי לצד התקדמות במשאים ומתנים במדינות נוספות יביאו לעליות משמעותיות נוספות בשער המניה.
*הכותב הינו מנהל השקעות ב"רמקו בית השקעות".
הערה: אין בנכתב לעיל המלצה לפעולות בניירות ערך. כל הקונה/מוכר ניירות ערך על סמך הסקירה לעיל לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו. כותב סקירה זו עשוי לבצע פעולות בני"ע המוזכרים בסקירה.