המשביר לצרכן בדרך לבורסה: המכרז המוסדי הושלם
חברת המשביר לצרכן החדש, השלימה אתמול בהצלחה את שלב המכרז המוסדי של הנפקת המניות ואיגרות החוב שלה בבורסה בתל-אביב. השלמת השלב הציבורי של ההנפקה עשויה להפוך את המשביר לצרכן לחברה ציבורית לאחר כ-60 שנה של פעילות. בהנפקת המשביר נרשמו אתמול ביקושים של כ-111 מיליון שקל, הגבוהים פי 1.7 מכמות ניירות הערך שהוצעה למשקיעים המוסדיים. המכרז המוסדי היה על גובה הריבית שיישאו איגרות החוב, ובעקבות הביקושים הגבוהים נקבעה במכרז ריבית המינימום בגובה של 4.3% ושיעור ההקצאה למזמינים בריבית זו יעמוד על כ-65%. המשביר לצרכן החדש מתכוונת לגייס בהנפקה סכום של כ-80 מיליון שקל, כאשר לגבי כ-64 מיליון שקל מתוכם הובטחו אתמול התחייבויות לרכישה מצד משקיעים מוסדיים. ההנפקה מורכבת מגיוס איגרות חוב להמרה בסכום של כ-50 מיליון שקל ומהנפקת מניות בהיקף של כ-30 מיליון שקל, כאשר כ-15 מיליון שקל מתוכן מוצעות למכירה על ידי קופות הגמל של בנק מרכנתיל, המחזיק ערב ההנפקה כ-9.9% ממניות החברה. לאחר השלמת ההנפקה צפויות אחזקות קבוצת שביט בחברה לעמוד על כ-85%, ואילו אחזקות הציבור וקופות הגמל של מרכנתיל יגיעו לכ-15%. שווי החברה על פיו מונפקות המניות נקבע לכ-300 מיליון שקל "לפני הכסף". איגרות החוב המוצעות לציבור דורגו על ידי מעלות בדירוג של BBB ("טריפל בי") עם תחזית "חיובית" (Positive) והן יעמדו לפדיון במהלך 6 השנים שבין 2008 ל-2013. איגרות החוב ניתנות להמרה במהלך השנתיים הראשונות לפי מחיר של כ-5.4 אג"ח למניה, ולאחר מכן יעלה יחס ההמרה ל-7.2 אג"ח למניה. את הנפקת המשביר לצרכן החדש מובילים החתמים: הבינלאומי חיתום, איפקס חיתום, אפסילון חיתום ודיסקונט חיתום. הנפקת המשביר לצרכן החדש מסמלת ציון דרך נוסף בתהליך הבראת הרשת מאז נרכשה על ידי קבוצת שביט באמצע שנת 2003. שביט הוביל תהליך ארגון מחדש אינטסיבי בחברה, שבא לידי ביטוי משמעותי לראשונה בדו"חות החברה לסיכום שנת 2006, במהלכה הציגה החברה פדיון של למעלה מ-1 מיליארד שקל ורווח לפני מס בסך של כ-25 מיליון שקל (הרווח הנקי הסתכם בכ-44 מיליון שקל וכלל הכנסות ממיסים בסך של כ-19 מיליון שקל). גם ברבעון הראשון של שנת 2007 נמשך השיפור בתוצאות המשביר. הפדיון של הרשת עלה בכ-17% לכ-235 מיליון שקל והרווח הרבעוני לפני מס הסתכם בכ-7.6 מיליון שקל. הרווח התפעולי הסתכם ברבעון הראשון, שנחשב לחלש מבחינה עונתית, הסתכם בכ-8.3 מיליון שקל, לעומת כ-4.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. המשביר החלה לכלול ברבעון הראשון את תוצאותיה של חברת קשרי תעופה, המתמחה בתחום השיווק של טיסות שכר וחבילות נופש, ושהשליטה בה (כ-73%) נרכשה בתחילת הרבעון הראשון של שנת 2007. רשת המשביר החדש, המנוהלת על ידי רמי שביט ואסף בן-דב, הינה רשת בתי הכל-בו היחידה בישראל. החברה מפעילה 21 חנויות ו-5 חנויות קונספט (המתמקדות בתמהיל מוצרים מצומצם יותר, המכוון בעיקר לקהל הנשים) ברחבי הארץ, שממוקמות על שטח כולל של כ-87,000 מ"ר. לרשת ארבעה תחומי פעילות מרכזיים: אופנה והלבשה, עולם הבית, קוסמטיקה וזכיינות. חברת הבת, מועדון 365, המנוהלת על ידי המנכ"ל איתי שפיר, עוסקת בהקמת פלטפורמה למתן שירותים עסקיים וליצירת שיתופי פעולה עם גורמים עסקיים מובילים באופן שיעניקו ללקוחות החברה ערך מוסף בעת רכישת מוצרים ושירותים שונים בשוק הישראלי. עד כה לא פעלה בישראל מערכת אובייקטיבית למדידת הרייטינג של אתרי האינטרנט, שתוצאות המדידה שלה מוסכמים על כל משרדי הפרסום וכל אתרי האינטרנט הגדולים. פרט לשני האתרים הגדולים בישראל - וואלה ו-Ynet - שבעבר התנגדו לשתף פעולה עם המכרז, הסכימו כל אתרי האינטרנט הבולטים בישראל להימדד מדידה חיצונית ובלתי-תלויה על ידי הגוף שייבחר במכרז, ביניהם, MSN, נענע, תפוז, NRG, הארץ, TheMarker, גלובס ו-ONE.