מנכ"ל קבוצת דלק: "בעתיד הקרוב נירשם למסחר בבורסת לונדון"
יצחק תשובה ממשיך בתכניתו להפוך את קבוצת דלק לחברת אנרגיה גלובאלית. דלק שמחזיקה בנתחים גדולים מ'תמר' ו'לוויתן' והשלימה לאחרונה את רכישת השליטה במפעילת הקידוחים הקנדית איתקה לאחר שרכשה מניות בעוד 350 מיליון דולר, מתכוונת לרישום למסחר בבורסה בלונדון.
"אם קבוצת דלק רוצה להיות חברה בינלאומית, אנחנו צריכים להיסחר בבורסה בינלאומית. אני חושב שלונדון היא אחד המקומות הטובים לעשות זאת ובעתיד הקרוב אנחנו מתכוונים להירשם שם למסחר", כך אמר מנכ"ל קבוצת דלק אסי ברטפלד בראיון לבלומברג.
נזכיר כי בחודש מארס 2015 החליטה הנהלת קבוצת דלק על דחיית התכניות לרישום מניותייה בבורסת לונדון וזאת בעקבות תנודתיות ואי ודאות בענף האנרגיה הבינלאומי ויתרה מכך, בשל בעיות רגולטוריות בישראל, שנדרשו לפתרון.
- 3.אריאל 13/05/2017 21:32הגב לתגובה זופה בישראל כבר גנבתם מספיק עם דלק נדלן. עכשיו צריך ללכת לגנוב קצת גם בבריטניה
- 2.למחוק את המניות מישראל. (ל"ת)רק אל תשכח 09/05/2017 19:46הגב לתגובה זו
- 1.פ 09/05/2017 15:48הגב לתגובה זוהנוספים אותן הן מחזיקות וגם אם מסתכלים על תמר כנכס היחידי -עדין שמרני לדעתי.
- מוטי 09/05/2017 17:45הגב לתגובה זולא ברור למה חברות הגז עם עתודות, צמיחה ורווחים נאים לא עולות בבורסה
- כתבת את התשובה עתודות אז תמתין לעתיד (ל"ת)דור 13/05/2017 15:07
- הצבור נרתע 09/05/2017 20:35אחרי שהתעללו במשקיעי הגז כל כך הרבה פעמים עם דילולים והפסדי כספים ועם שישנסקי ויחימוביץ ובג"ץ . רק מזוכיסט יקנה מניות גז. שתתכבד המדינה ותשקיע בעצמה לא על חשבון המשקיעים.
קידוח גז (רשתות)מי שולט בשוק הגז העולמי - קטאר פותחת פער מול ארה"ב
שתי המדינות מראות התרחבות מהירה , אך יתרון העלויות, השליטה הריכוזית והגישה לשווקים מתעוררים מציבים את קטאר בעמדה תחרותית מול יצוא הגז האמריקאי, דווקא לקראת עודף היצע עולמי והאטה בביקוש
בעוד ארה"ב וקטאר ממשיכות להרחיב את יצוא הגז הטבעי הנוזלי במהירות, הפערים במודלים העסקיים, בעלויות ובגמישות השוק הופכים את התחרות לאסימטרית. קטאר, עם קיבולת יצוא נוכחית של 77 מיליון טון בשנה, מתכננת להגיע ל-126 מיליון טון עד 2027 דרך פרויקט North Field East, שיתחיל לפעול באמצע 2026. עד סוף העשור, הקיבולת תגדל ל-142 מיליון טון, כולל הרחבה של North Field West בשווי 5 מיליארד דולר. ההשקעות האלה, בהיקף עשרות מיליארדים, מבוססות על עלויות ייצור נמוכות של 25-50 סנט ליחידת חום, מה שמאפשר רווחיות גם במחירי גז נמוכים סביב 5-7 דולר ליחידת חום באסיה.
ארה"ב, לעומת זאת, הגדילה את קיבולת היצוא ב-24 מיליון טון ב-2025, והגיעה ל-116 מיליון טון בעקבות הפעלת פרויקטים כמו Plaquemines. עד 2030, הקיבולת צפויה להכפיל עצמה ל-200 מיליון טון, עם 12 פרויקטים בבנייה והשקעות של 40 מיליארד דולר בתשתיות. אולם, היצוא האמריקאי תלוי במחירי גז מקומיים, שקפצו בדצמבר 2025 ל-5 דולר ליחידת חום בשל מזג אוויר קר וגידול בביקוש לחשמל. אם המחירים יישארו גבוהים, חלק מהמשלוחים יאבדו תחרותיות מול יצרנים זולים יותר.
עודף ההיצע מחכה מעבר לפינה
השוק הגלובלי צפוי לעודף היצע של 300 מיליארד קוב בשנה עד 2030, כאשר 70 אחוז מהגידול מגיע מארה"ב וקטאר. הביקוש בסין מאכזב ב-2025 לשנה שנייה, עם גידול של 2 אחוז בלבד ל-120 מיליון טון, בעוד יצוא אמריקאי לסין ירד ב-15 אחוז. אירופה, שקלטה 69 מיליון טון מארה"ב בשמונת החודשים הראשונים של 2025, עלולה לראות ירידה אם גז רוסי יחזור דרך הסכמים מדיניים, עם פוטנציאל להפחית 15-20 מיליארד קוב בביקוש אירופי.
בשוק של דרום ומזרח אסיה, שצפוי להגדיל את הביקוש לכ-200 מיליון טון מעבר ל-2030, קטאר בולטת בגמישותה. QatarEnergy, הגוף הממשלתי, שולט ב-20% ממסחר הגז הגלובלי ומספק גז לשווקים מאתגרים כמו הודו ובנגלדש, שם סיכוני אשראי גבוהים מרתיעים חברות פרטיות. בניגוד לכך, ארה"ב פועלת דרך פסיפס של יזמים, מה שגורם לביטולים במצבי עודף, כמו ב-2025 כשהייתה ירידה של 10% במשלוחים לאירופה.
- קטאר מתעצמת במיזמי AI - עסקה של 20 מיליארד עם ברוקפילד
- ארה״ב וקטאר נגד אירופה: חוק הקיימות החדש יוביל להפסקת מסחר וסנקציות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ישנו מצבור של 50 דוחות אנליסטים ואיתם תחזיות בהקשרי פרויקטים חדשים, וכולם שמנבאים עודף היצע. אמנם ערים נוספות כמו קנדה ומקסיקו צפויות להרחיב גם הן ביקוש, עם גידול של 30 מיליון טון בקיבולת, וכמו כן רוסיה מוסיפה אי ודאות, עם פוטנציאל ל-60 מיליון טון נוספים אם פרויקטים כמו Arctic LNG 2 יופעלו מחד - אך עדיין הביקוש הגלובלי לגז יגדל ב-1% בלבד במהלך 2025, לעומת 2.8% ב-2024, והדבר מגביר את הלחץ על המחירים.
