סקודה אוקטביה 2024
צילום: יצרן
ניתוח

התייקרות כלי הרכב אינה 'כח עליון' - אפשר גם הוזלות; מי ייקבע את המחירים בהמשך?

סדרת הוזלות דגמי סקודה בישראל אינה מקרית. היא מצביעה על כוונת מכוון, ומראה שהתייקרות כלי הרכב אינה הכרחית, ואינה מחוייבת המציאות. הכדור עכשיו בידיים של הצרכן הישראלי שיכול להוכיח צרכנות נבונה או התנהגות עדר 

יואב פולס | (7)

נדמה שאם יש ענף בו הציבור התרגל לעליות מחירים קבועות ויציבות זהו ענף הרכב. הביקוש הקשיח לכלי רכב בישראל שנאמד בכ 250,000 כלי רכב בשנה גורם ליבואנים להאמין שהציבור יקנה את הסחורה כמעט בכל מחיר. גם ציי הרכב הגדולים שמגלים פחות רגישות למחיר הרכב תורמים לתחושה שניתן להעלות מחירים באופן קבוע, אפילו כמה פעמים בשנה.

היבואנים מצידם יסבירו לנו שיש גורמים חיצוניים, 'כח עליון'. פעם זה משבר הקורונה והיעדר הצ'יפים, פעם זו רווחיות גבוהה של היצרנים השונים בשווקים שאינם השוק הישראלי שלא מאפשר לתת הנחות ליבואנים בישראל, פעם זה משבר החות'ים שטורף את הקלפים שוב, ומביא לעלויות גבוהות של שרשרת האספקה ועוד ועוד. והאמת שכל ההסברים גם הגיוניים וניתן להזדהות איתם.

עד שמגיע יבואן גדול וחזק, כזה שיש לו מותגים מהמבוקשים בשוק ומוכיח הלכה למעשה בדיוק ההפך.

אני מתכוון לצ'מפיון מוטורס ולמותג סקודה. בשבוע שעבר חשפנו לראשונה את המחירים לאוקטביה המתחדשת, מתיחת הפנים של אמצע חיים. קיבלנו הרבה תגובות שמרביתן היו 'בחיים לא יקרה' ו 'אתם תאכלו את הכובע'. היו שהגדילו להסביר לנו מדוע המחירים שפרסמנו לא אפשריים כי אם אוקטביה עם מנוע 1.0 ליטר תומחרה ב 161.0 אש"ח, לא יכול להיות שהדגם העדכני עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר יעלה 151.0 אש"ח, הוזלה של 10.0 אש"ח. על אף האמור, היו לנו האינדיקציות שלנו לכך שהמחירים נכונים, ולכן הם פורסמו. 

אתמול חשפה צ'מפיון מוטורס את מחירי האוקטביה, שהיו זהים למחירים שפרסמנו. הסיבה שאני מתעכב על האירוע הזה וסבור שיש כאן גם אומץ ניהולי וגם אומץ אירגוני נעוצה בתמחיר החדש של דגמי סקודה.

הוזלות דגמים מעודכנים

הקאמיק של סקודה, קרוסאובר קטן ומצוין תומחר טרם מתיחת הפנים במחירים של החל מ 138.0 אש"ח. לאחר מכן השמועות היו שהדגם העדכני אחרי מתיחת הפנים יעלה כבר 140.0 – 141.0 אש"ח. אבל כשהרכב הושק מחירו היה למרבית ההפתעה 134.0 אש"ח. הוזלה של 4000 ₪.

הקודיאק שהושק בתחילת החודש, על אף שינוי הדגמים והאיבזור, תומחר ב 215.0 אש"ח. מבחינת רמת איבזור וגימור, הוא מקביל פחות או יותר לקודיאק 'סטייל' ששווק כאן טרם מתיחת הפנים במחיר של כ 235.0 אש"ח. הוזלה ריאלית של כ 20.0 אש"ח.

ועכשיו האוקטביה. כאמור הדגם היוצא עם מנוע טורבו בנזין 1.0 ליטר תומחר ב 161.0 אש"ח. הדגם העדכני עם מנוע 1.5 ליטר, (והספק מופחת) מתומחר בב 10.0 אש"ח פחות – 151.0 אש"ח, ואילו הדגם עם ההספק הרגיל של 150 כ"ס, הרכב מתומחר ב 156.5 אש"ח. עדיין נמוך בכ 5000 ₪ מהדגם היוצא עם מנוע 1.0 ליטר.

נשאלת השאלה למה סקודה עושים את זה, וההערכה שלי היא שיש כאן שני מרכיבים עיקריים – תמיכה מהיצרן בהחדרה אגרסיבית של דגמי סקודה לישראל, ומדיניות אגרסיבית של היבואן גם על חשבון רווחיות לטווח קצר. במחצית הראשונה של 2024 סקודה היא המותג הרביעי במכירות בישראל מכלל מותגי הרכב הנכרים כאן, (אחרי טויוטה, יונדאי וקיה) והיא המותג האירופאי המוביל בפער גדול על פני יתר המותגים האירופיים. על אף האמור, יש לסקודה הרבה לאן לצמוח בישראל, למעשה היא יכולה להכפיל את המכירות וזה אתגר גדול מאוד שחייב מדיניות תמחור מתאימה לרוחב כל קשת הדגמים.  

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תרחיש נוסף שיכול להתקיים במקביל הוא שיש כאן ניצול הזדמנות מצד היבואן בקליטה של עודפי ייצור או מלאים שדילרים מקומיים באירופה לא יכולים למכור, ובהינתן מחיר נכון מצד היצרן קלטו בצ'מפיון את מלאי כלי הרכב ותמחרו בהתאם.

האם הציבור יתגמל את המהלך? 

הסיבות לא באמת משנות. התוצאה היא המשמעותית, יש כאן יבואן שבחר במודע לא רק שלא להעלות מחירים כמו מתחריו, אלא אף להוזיל אותם ככל שהוא יכול, מסיבותיו שלו, ועל כך מגיע לצ'מפיון ואנשי סקודה בישראל ציון לשבח.

שאלת ה'מיליון דולר' היא שאלת התנהגות הצרכן המקומי. האם רוכשי הרכב המקומיים יגלו התנהגות צרכנית נבונה (אין חולק על כך שדגמי סקודה הם מהטובים ביותר בכל סגמנט בהם הם מתחרים) ויאמץ את המותג בהתאם, או שימשיך בהתנהגות עדר שאינה מלווה בתבונה צרכנית.  

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    שיעשו ככה לדירות עדר שלם (ל"ת)
    רמי 28/08/2024 15:36
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    במחירים הלא מוצדקים האלה:לא תודה,נשאר עם הגולף. (ל"ת)
    ירון 28/08/2024 12:25
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    תומר 28/08/2024 11:24
    הגב לתגובה זו
    גם עליה יש ירידת מחיר?
  • 4.
    MJ 28/08/2024 10:49
    הגב לתגובה זו
    מלבד העובדה המעצבנת שהם נותנים רק שנתיים אחריות והגדלת אחריות כרוכה בתשלום זה רכב שנותן תמורה פנטסטית למחיר. הציבור הישראלי יודע זאת ואני מניח שתהיה התנפלות על הסוכנויות
  • 3.
    זה נחמד אוטו חדש, לא שווה את המחיר. (ל"ת)
    אבי 28/08/2024 10:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ירון אופק 28/08/2024 09:54
    הגב לתגובה זו
    יכול להיות שהסיבה - רצון למכור דיגמי בנזין / סולר? נאם ההוזלה גם על דגמים חשמליים / היברידים ?
  • 1.
    מוני 28/08/2024 09:44
    הגב לתגובה זו
    שולי רווח גבוהים מאפשרים ליבואנים אמיצים ללכת נגד הזרם.נקווה שיהיו עוד אמיצים כאלו.
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?

על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים. 

במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.

טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.

הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)


הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו).