פוטון טונלנד חשמלי
צילום: יח"צ יבואן

פוטון eTunland - פיקאפ 1.0 טון חשמלי

קבוצת דלהום המוכרת מתחום הרכב הכבד הודיעה על תחילת שיווק של טנדר 1.0 טון חשמלי eTunland במחיר של 298.0 אש"ח. לצד התמחור הגבוה, ה eTunland חסר מערכות בטיחות אקטיביות מודרניות. 
יואב פולס |

קבוצת דלהום המוכרת יותר בתחום כלי הרכב הכבדים, הודיעה על תחילת שיווק של טנדר חשמלי Foton-eTunland. ה Tunland הוא פיק אפ 1 טון (בדומה לאיסוזו דימקס, טויוטה היילקס ופורד ריינג'ר) שהוצג לראשונה בשנת 2011. עתה מתחיל שיווק הגירסה החשמלית של הטנדר הוותיק שתיקרא eTunland. המימדים של ה eTunland דומים למתחרים עם אורך כולל של 5.34 מטר ובסיס גלגלים של 3.11 מטר. כושר הנשיאה עומד על 900 ק"ג, מעט נמוך מהמתחרים. בדומה למקובל בקטגוריה גם ה eTunland יהיה עם קבינה כפולה, כלומר מקום לנהג + ארבעה נוסעים. הגירסה החשמלית של הטנדר מצויידת במנוע חשמלי בהספק 177 כ"ס ומומנט של 33.6 קג"מ. סוללת ה eTunland מיוצרת על ידי ענקית הסוללות CATL בטכנולוגיית LFP (Lithium Iron Phospate המוכר גם בשם LifePO), והיא בקיבולת של 88.5Kwh האמורים לספק טווח של כ 450 ק"מ בתקן WLTP. את ה eTunland ניתן לטעון בטעינה איטית AC בקצב של עד 11Kw או טעינה מהירה DC בקצב של עד 77Kw. הגירסה החשמלית תגיע רק עם הנעה אחורית, כאשר בעתיד תגיע גם גירסת דיזל 4X4. מרווח הטיפולים של ה eTunland מוגדר כרגע ל 40,000 ק"מ או 24 חודשים, המוקדם מביניהם. ה eTunland מקבל אחריות מלאה של 5 שנים או 200,000 ק"מ, ואילו האחריות לסוללה תהיה 8 שנים או 160,000 ק"מ. לרכב אין כרגע מערכות בטיחות אקטיביות, והוא יגיע עם מערכות התראה בהתקנה מקומית. המחיר הרשמי של ה eTunland עומד על 306.0 אש"ח, עם הנחת השקה של 8000 ₪ כך שהמחיר בפועל יעמוד על 298.0 אש"ח.

תחרות ומגבלות ההנעה החשמלית

הפרשנות שלי לנושא מעט מורכבת, הגיע הזמן לפיקאפ 1.0 טון חשמלי מלא. עם זאת, לא בטוח שפלטפורמה בת 13 שנים היא המתאימה ביותר להטמיע מערכות הנעה חשמלית מתקדמת. על אף הסוללה הגדולה למדי, ככל שהרכב יהיה עמוס (ובנינו לא קונים כזה רכב לטובת קניות בסופר, אלא למטרות עבודה) כך הטווח יתקצר. אם נוסיף עליו עוד שלושה או ארבעה פועלים אני משער שנגיע באופטימום לטווח ריאלי שינוע בין 300 ל 350 ק"מ. לא שזה רע, רק צריך להיות מודעים. עוד יש לקחת בחשבון שבדגם החשמלי מדובר בהנעה אחורית בלבד, דבר שמגביל את השימושיות ולא יאפשר ל eTunland להיות רכב פנאי. המתחרים של ה eTunland בגירסאות הנעה אחורית דוגמת טויוטה היילקס (259.0 אש"ח) או איסוזו דימקס (263.0 אש"ח), מביאים עימם בטחון, מוניטין אמינות ושמירת ערך מוכחים. המחיר בו משווק ה eTunland לא ישכנע לקוחות לזנוח את רכבי הדיזל לטובת המתחרה החשמלי החדש. פער של כ 40.0 אש"ח לחובת ה eTunland  מספיק לכ 50,000 ק"מ על דיזל ( 40,000 ₪, לחלק ל 7.5 ₪ לליטר סולר, ו 10 ק"מ לליטר) שיספיקו למרבית הרוכשים לכשנתיים וחצי עד שלוש שנים של שימוש. לעניות דעתי יש כאן פספוס גדול בתחום התמחור, כאשר הנסיון מלמד שלעיתים רבות היצרן לא מסייע מספיק ליבואן המקומי להיות תחרותי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוניות
צילום: תמר מצפי

נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?

תעריפי הנסיעה במוניות לא עודכנו ובנתב"ג חסרות מוניות: הנהגים מאיימים בשביתה כללית, האם הגיע הזמן שהאוצר יאיים בחזרה - נכניס לכאן את אובר!

רן קידר |
נושאים בכתבה מונית נתב"ג

מי שנחת בישראל בשבוע האחרון בנמל התעופה בן גוריון (נתב"ג) ודאי שם לב לתורים ארוכים של נוסעים שמחכים למונית, אך המוניות עצמן מגיעות בטפטוף. הנסיעות הבין עירוניות פשוט לא משתלמות יותר לנהגים במיוחד מנתב"ג והם מעדיפים לוותר עליהן לטובת נסיעות קצרות ומכניסות יותר באזורים עירוניים.

לפני כשש שנים עודכנו תעריפי המוניות בפעם האחרונה ומאז הפכה הנסיעה הארוכה לפחות כדאית כלכלית לנהגים. התוצאה? נהגים רבים בוחרים להישאר באזורי המטרופולינים והשירות לשדה התעופה נפגע קשות. לאורך כל התקופה ארגוני נהגי המוניות דורשים עדכון מחירים מיידי אך משרד האוצר לא מקבל החלטה. יש הסכמות בין המשרדים הרלוונטיים אך ההצעה עדיין לא עברה. 

לפי ההצעה שסוכמה בין משרדי האוצר והתחבורה כל קילומטר לאחר הקילומטר ה-11 יתייקר בכ-1.75 שקלים בתנאי שהעלייה הכוללת לא תעלה על 16%. זוהי התייקרות משמעותית כשגם כך המחירים בשמיים. לדוגמה נסיעה מרמת גן לנתב"ג שמחירה כיום נע בין 140 ל-160 שקלים (תלוי בשעה ובתעריף) צפויה לעלות לאחר העדכון בין 155 ל-190 שקלים. במקביל נסיעה ארוכה יותר כמו מנתניה לנתב"ג (כ-54 ק"מ) שעולה כיום כ-250 שקלים תעלה לכ-280-310 שקלים.

למה המחירים המטורפים האלו? גם הוצאות שוטפות אכן התייקרו לרבות דלק, תיקונים וכו', וגם עלות הזמן של הנהג. אין שלא נסתכל על זה, העלות הגדולה היא שכר העבודה של הנהג וכנוסעים במונית במשך שעה, רק הזמן הוא במינימום 100 שקלים. יש חוסר הגיון בסיסי לנסוע במונית, אם יש תחבורה ציבורית זולה, אבל במקרים רבים אין תחב"צ ואין ברירה. הבעיה שמשרד התחבורה גם בולם כל התקדמות - שאלת השאלות היא מדוע איך אובר בארץ? זה היה חוסך סכומי עתק לנוסעים, אבל מעבר להסבר הפשוט לגבי הלובי של נהגי המוניות, יש בארץ רגולציה כבדה על נהגי מוניות ולהבדיל מהמנגנון של אובר, שבו ניתן להפוך לנהג פרילנס בפרוצדורה פשוטה, מבלי יותר מדי עלויות, בארץ הערכה גסה של עלויות היא כחצי מיליון שקל לפני שניתן לקחת את הנוסע הראשון, מנתב"ג או מכל מקום אחר. 

אמנם ההכשרה של נהגי מוניות אינה יקרה במיוחד, וניתן להעריך אותה בכ-15 אלף שקל, אבל ההמתנה לקורס עלולה לקחת מספר חודשים. החלק המשמעותי והיקר יותר הוא בראש ובראשונה "מספר", או במלים אחרות רישיון העסק לכלי רכב מסחרי להסעת נוסעים בתשלום. ניתן לסחור ב-"מספר", והעלות שלו לרכישת מספר היא כ-250 אלף שקל. כמובן שניתן להשכיר מספר קיים, אבל העלות תהיה כ-5000 שקל לחודש בממוצע. בנוסף, כלי הרכב עצמו חייב להיות לא יותר מ-12 חודשים על הכביש כשהוא נכנס לתפקד כמונית, וכך בעצם העלות להפעלת מונית היא גדולה לאין שיעור מאשר במדינות אחרות, שבהן ניתן לעבוד תוך יום עד שבוע, עם הוצאה של מאות בודדות של שקלים.