"צריך לגבות מס נסועה גם על רכב חשמלי- יהיו יותר מ-5.2 מיליון כלי רכב ב-2030"
"רכב חשמלי אולי לא מזהם בפליטות פחמן אך הוא תופס מקום בכביש ובחניה כמו רכב בנזין, הוא מייצר רעש צמיגים, יש תאונות ועוד - וכל אלו דורשים גם כן מיסוי נסועה ולא פטורים, בוודאי לאור ההנחה שהנתח של המכוניות הללו בכבישים ימשיך לצמוח. היא התחזית שמצבת כלי הרכב תעלה בשנים הקרובות ותעבור את 5.2 מיליון רכבים ב-2030. לכן צריך לגבות מס על נסועה גם על רכב חשמלי" כך אומר היום ערן יעקב, מנהל רשות המיסים, בוועידה ה-8 לאנרגיה וכלכלה.
יעקב הוסיף כי "המיסוי על רכבים משתנה בהתאם לרמת הזיהום של הרכב. עלות מס נמוכה לרכב שמזהם מעט. יש יעדים ממשלתיים של כניסת רכבים חשמליים ויש את המציאות. כיום אנחנו הרבה מעל היעד של המדינה. מקווים שזה ימשך ככה למרות שאנחנו בסביבה אינפלציונית שמשפיעה על המשק וגם על שוק הרכב. כשאנחנו מסתכלים קדימה אחרי צמיחה מדהימה בשנתיים האחרונות - אנחנו עכשיו בירידה.
מה שיעקב אומר במילים פשוטות זה שמדינת ישראל נמצאת בדרך ל"פיצוץ אוכלוסין בכבישים" - בכל שנה עולות על כבישי ישראל 300 אלף מכוניות חדשות, יורדות רק חצי ולכן מתווספות בנטו עוד מאות אלפי מכוניות בכל שנה.
ערן יעקב מתייחס לכך ואומר בעצם שרכב חשמלי אמנם לא מזהם את האוויר אבל הוא תופס מקום בכביש, הוא תופס מקומות חניה. המיסוי כיום על כלי רכב הוא על הדלק שלהם, על הבנזין, ובכך (לפחות בתיאוריה) אנשים נוסעים פחות כי זה כואב להם בכיס. אבל מה יקרה כאשר כלי הרכב יהיו חשמליים? זה לא יכאב לאף אחד בכביש ולכן אנשים ייסעו יותר. מחקרים בעולם בהחלט מראים שמחירי דלק גבוהים יותר גורמים לאנשים לנסוע פחות בכבישים. אבל בשביל זה צריך אומץ פוליטי, להעביר החלטות לא פופולריות. בשבדיה עשו את זה. האם בישראל זה יקרה? הממשלה הקודמת העבירה את הצעת 'אגרות הגודש' - תשלום על כניסה לגוש דן ברכב בשעות העומס, אבל שרת התחבורה החדשה מירי רגב כבר הודיעה שהיא מתנגדת. חבל, היא עושה את עצמה כאילו חברתית, אבל היא פוגעת בכל אזרחי ישראל.
- אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
- מס גודש - מה זה והאם הוא יוטל? המלחמות בין האוצר למשרד התחבורה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז כולם אומרים 'צריך לסלול עוד ועוד נתיבים בכבישים' אבל האמת היא שלא ממש משנה כמה נתיבים יסללו זה לא יפתור את הבעיה: בסופו של דבר מגיעים לערים ושם אי אפשר לסלול 10 נתיבים לכל כיוון. גם לבנות את איילון לגובה לא יפתור את הבעיה כי מתישהו המכוניות יוצאות מאיילון לתוך תל אביב.
הפתרון היחידי הוא לגרום לאנשים לצאת מהרכב הפרטי ולהגיע לעבודה בדרכים אחרות: אוטובוסים, אופניים, הליכה ברגל, קורקינט ועוד. או כמובן - למלא את המכונית ביותר מאדם אחד. כיום הממוצע בישראל הוא 1.2 אנשים לרכב. כלומר 6 אנשים על כל 5 מכוניות. תסתכלו בפעם הבאה שאתם נוסעים, או ממתינים לאוטובוס, וחפשו בכמה מכוניות אתם רואים יותר מאדם אחד. אם זה ישתנה - לא יהיו פקקים בישראל. מספיק שיהיו בכל רכב שני אנשים כדי שלא יהיו פקקים. אבל כדי שזה יקרה - חייבים לשלם על הנסיעה בכביש. ולכן צריך אגרות גודש.
- 33.אלי 01/03/2024 10:37הגב לתגובה זוצורת החשיבה של המדינה הזאת חייבת להשתנות .במקום להעניש ולקנוס תהיו יצירתיים ותעשו מהלכים כדי שתחבורה ציבורית תהיה נגישה נוחה ואז הנהגים יבחרו להגיע בתחבורה ציבורית .
- 32.חי 11/06/2023 09:28הגב לתגובה זוקודם כל שתע ייה תלבורה ציבורית כמו שצריך ועוד דבר שרת התחבורה המטוטמת מירי רגב איו מישרד שקיענה בו ולא הרסה ליפני שהמדינה רוצה עוד כסף מהאזרחים שיפתרו את בעית התחבורה הציבורית
- 31.ערן יעקב כישלון פוליטי נחרץ בתולדות מדינת ישראל (ל"ת)ערן יעקב 10/06/2023 10:34הגב לתגובה זו
- 30.רפי גבא 08/06/2023 15:30הגב לתגובה זולך!
- 29.יגאל 08/06/2023 11:20הגב לתגובה זובמקום להמשיך ולחלוב את נהגי הרכב הפרטי אשר עושים בו שימוש מחוסר ברירה וזמינות של תחב"צ. אולי למען השם במקום לברבר ללא הפסקה תשקיעו בתחבורה ציבורית ראויה ???????
- כמו כל דבר במדינה מנצלים את המצוקה בשביל לגבות עוד מס (ל"ת)אוהד 09/06/2023 14:34הגב לתגובה זו
- 28.אמנון 08/06/2023 10:45הגב לתגובה זואת זוכת הקיניין שקובעת שמה ששלי שלי ואי אפשר למסות את השימוש במה ששלי!!!
- 27.E.K 08/06/2023 07:49הגב לתגובה זוהכי קל לבוא ולקחת מס, במקום לחשוב איך משפרים ומיעלים את התחבורה הציבורית במדינה! ביזיון.
- 26.מושחתים הביתה 08/06/2023 01:01הגב לתגובה זומה שיעקב אומר: לא מספיק לי חמישים אחוז מס בקניה. הב הב
- 25.אילן נ 07/06/2023 13:26הגב לתגובה זומזמן זה עשרות בשנים שבעל הרכב הישראלי מהווה פרה חולבת ל ממשלה שלא משקיעה בתשתיות, ויודעת רק לקחת ולא לתת , אנחנו במו ידנו אשמים , מצביעים שוב ו שוב על ביטחון , מלבד על יוקר המחייה והמצב בכבישים , וזה כי " הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם " בתמצית זוהי הבעיה.
- 24.ישראל 07/06/2023 11:16הגב לתגובה זוהכי קל לקחת מס...אולי תשפרו את התחבורה הציבורית????
- 23.אזרח יהודי 07/06/2023 11:12הגב לתגובה זוהחברה לפני פיצוץ על יוקר המחיה. לדעתי, הציבור יעצור את המדינה בשביתות. עד כאן!
- 22.קולולולו 07/06/2023 08:39הגב לתגובה זומדינה אוכל יושביה במיסים ויוקר מחיה . לא מספיק שמשלמים בקניית רכב מע״מ,הבעלים משלם מס הכנסה עכשיו באים ורוצים מס נסועה .השלב הבא יהיה מס על אוויר שאנו נושמים והליכוד יוכל לשלם לדתיים שישבו בבית ולא יעבדו לא יתגייסו.
- 21.סתם הגיון בריא 07/06/2023 06:32הגב לתגובה זוכמה מפתיע שלבכיר במס הכנסה תהיה המלצה להטיל מס גודש כדי לפתור בעיות תחבורה אלא שכדי לוותר על רכב פרטי צריך תחבצ נורמלי וכזה שיפעל גם בשבת בשביל כל אלו שגרים בחורים..
- 20.ואיל 06/06/2023 23:34הגב לתגובה זואם באמת אתה רוצה פיתרון לפקקים ולא להוסיף עוד מס על האזרח וגורם לו לסבול עוד יותר מיוקר המחייה, תחשוב מחוץ לקופסה יא מטומטם ותשפר את התח"צ! צריך ליד כל עיר גדולה חנייה גדולה או חניון תת קרקעי או לגובה ואז לאסור על כל הרכבים להיכנס לעיר. ולהשתמש בתח"צ במקום רכב פרטי להסעת אנשים מהחניונים לתוך העיר.. וכך אנשים ישלמו גם על החנייה של הרכב וגם על הנסיעה בתח"צ.
- 19.אבי. 06/06/2023 23:18הגב לתגובה זוכל מה שקורה במדינה זו זיבה למסיבה לראשות המיסים לקפוץ על העגלה ו.... לגזור קופון ואולי הגיע הזמן לעבור לשיטת הגזר ולא שיטת המקל ואולי לתת הטבות, נקודות זיכוי או כל הטבה אחרת
- 18.אנונימי 06/06/2023 22:31הגב לתגובה זושנוסע ברכב שרד על חשבוננו כולל הדלק שהוא ומשפחתו מבזבזים בלי הכרה והוא מטיף לנו מוסר..
- 17.נהגוס 06/06/2023 20:48הגב לתגובה זואבל אני לא מבין איך הוא אומר: הדרך היחידה לעשות את זה היא באמצעות אגרות גודש. אני בטוח שהוא היה במקום כמו לונדון או עם תחבורה ציבורית יעילה . מעניין למה הוא לא חושב שתחבורה ציבורית בטוחה ויעילה יכולה ליצור את השינוי. מה הוא יודע שאני לא ?
- הכל זבלה 07/06/2023 01:54הגב לתגובה זוואנחו כבר בדרך.נעלה מחירים ונוריד ביקוש. נוריד את גודש הביקוש לדירות. ככה אנחנו אלופים בפתרון עקום של בעיות. תציע אלטרנטיבות טובות לתחבורה וזה יעבוד. תציע אלטרנטיבה טובה למחירי הדירות (הורדת עלות קרקע, עלות כם אדם וחומרי גלם) ומחירי הדירות ירדו.
- 16.זיו 06/06/2023 20:01הגב לתגובה זוגם בקורונה הם העלו לעצמם את המשכורות בשביל ''לייצב את המשק''
- 15.אחד שיודע 06/06/2023 19:32הגב לתגובה זומדינה מושחתת....למה עוד מיסים..תגדיר 2 מ 3 נתיבים ל hov (מעל 2 או שלושה ברכב)...מי שנוסע לבד שיתקע בפקק ארוך ומי שלא, ירוויח בגדול...למה לחייב את האזרח בעוד מיסים ? הפתרון פשוט אבל כל הממשלה פשוט זוועה!!!!!
- 14.אה 06/06/2023 18:32הגב לתגובה זומעניין איך הוא נוסע לעבודה עם אופניים או עם קורקינט או עם תחבורה ציבורית קל לו לדבר עם הלשון זה פשוט
- 13.אלן 06/06/2023 18:20הגב לתגובה זוהם נרקומנים של מסים. זה לא התפקיד שלו לדאוג לחניה וכבישים אם הוא רוצה שידאג שהתחבורה הציבורית תיהיה נגישה ויעילה.
- רשות המיסים מתעסקת בכל דבר שיש לה פוטנציאל לגזור קופון (ל"ת)אבי. 06/06/2023 23:21הגב לתגובה זו
- 12.פחח 06/06/2023 17:32הגב לתגובה זוואצלנו מס הוא רק לשם הוצאת עוד כסף מהאזרח שמשלם כבר הון עתק על מס הכנסה, מעמ, ומס רכישה... תתקן את התשתיות, ואנשים לא ינהגו כי יהיה יותר נוח להגיע ברכבת, לדוגמה. אי אפשר לתקן הכל בקנסות, ובעלויות - פשוט שיקדמו משהו חיובי?
- 11.צחי 06/06/2023 17:32הגב לתגובה זוהמשכורת שלו 50 אלף בחודש , עוד מס, פחות מס. הוא על הסוס.
- 10.רונן 06/06/2023 17:07הגב לתגובה זוזבל שבכנסת
- 9.יובל 06/06/2023 17:01הגב לתגובה זוגם בעלי רכב חשמלי צריכים להשתתף בבניית מחליפם גשרים רמזורים, עלומות אכיפה, שימוש במשאב הכביש. לא ייתכן שרק בעלי רכבים עם דלקים ישלמו על זה. רכב חשמלי גם יוצר זיהום סביבה מצמיגים מתפוררים ותופס חניות.
- 8.נתנאל אריאל מי?????? 06/06/2023 16:40הגב לתגובה זופשוט בזיון!! מחפשים איפה לסחוט ולמלוק אנשים בכיס, אנחנו גם ככה בין המדינות היקרות בעולם!! רכב כאן עולה לפחות!!!!!!!! פי שניים מכל מדינה נורמאלית.. פשוט תדאגו לתשתיות! אבל יש חמורים שמתכננים אותם וגם זה לוקח 10 שנים.. אהה כן וכמובן אם אפשר פשוט לקחת יותר כסף.. מה הבעיה? הוא לא יוותר על הרכב הפרטי שלו ככל הנראה, מה השכר שלו? 60 אלף בחודש? רק אומרים
- 7.dw 06/06/2023 16:39הגב לתגובה זולא עוזר לנו שום דבר אם עוד טסלה מצטרפת לפקק הנהגים באיילון או בגהה אז שאף אחד לא יעשה לנו טובה. אוטו זה אוטו ואין שום הצדקה שנהג עשירון עליון בטסלה ישלם פחות מיסי רכב מחברו עם פיאט פונטו 1995 (או קורולה 2010, אותו דבר). אפשר למשל טסט שנתי לרכב חשמלי במחיר 12 אלשח. לא, זה לא יקר כי זה מה שמשלם נהג הרכב הרגיל (דלק, מיסי רכב). אפשר לשלם ב 12 תשלומים. לא מתאים לנהג? סבבה, שיעבור לתח"צ. הוא לא עושה לנו שום טובה אם מוסיף עוד קופסת פח לאיילון המפוקק. הרכב החשמלי כיום זה מקלט המס הכי הכי בוטה שיש במדינת ישראל.
- 6."מנהל רשות המסים" - מעניין אותו הפקקים והזיהום?? (ל"ת)נבלה רקובה 06/06/2023 16:36הגב לתגובה זו
- 5.אפשר לדרוש ביטול רכב צמוד לבכירים!!!!!!!!!!!!! (ל"ת)אוקי 06/06/2023 16:32הגב לתגובה זו
- 4.אפשר לדרוש ביטול רכב צמוד לבכירים!!!!!!!!!!!!! (ל"ת)אוקי 06/06/2023 16:30הגב לתגובה זו
- 3.חצוצרה בואדי 06/06/2023 16:20הגב לתגובה זוגם במדינות מודרניות בלי כפיה דתית בוודאי שיותר כיף לנסוע ברכב מאשר בתחבורה ציבורית, גם אם היא פועלת בסופ"ש. לכן, מדינת ישראל צריכה לגבות עמלת גודש, כדי לווסת את התנועה בכבישים. כל התושבי פרברים וילדע חייס שרוצים להגיע לתל אביב שישלמו כסף. לכאורה פגעת באנשים, אבל אממה, אנשים יתחברו יחד כי הם קמצנים וירד העומס. מי לא ישלם 15 שקל אם מבטיחים לו שהוא יוצא מהעבודה בתל אביב ומגיע הביתה לנתניה או הרצליה ב-25 דקות? יוצא ששכרו ברווחו ואידך זיל גמור מ.ש.ל ברוכה השכינה
- חוקרת תחבורה במקצועי 07/06/2023 06:33הגב לתגובה זומוזמנים לחפש את מהנדס העיר של קוריטיבה בהרצאת טד..
- 2.אלמוג 06/06/2023 15:27הגב לתגובה זובמקום לתת חלופות ראויות, נעלה מיסים
- 1.אחד שיודע מה ההשלכות 06/06/2023 15:21הגב לתגובה זוקבלן שעובד עם הרכב וכלי עבודה יגלם את המס המטומטם בעלות העבודה. כנ״ל חברות הובלה משלוחים ושאר האנשים שמשתמשים ברכב וכמובן כל רכבי הממשלה יהיו פטורים או ישלמו את המס מכספי הציבור איזה טמטום נדיר
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסשוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר
איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?
רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.
על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.
על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.
התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני.
- עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר
- רכב אפס קילומטר - הלהיט של החצי שנה אחרונה, יתרונות וחסרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.
שביל אופניים (משרד התחבורה)30 מיליון שקלים נוספים הוקצבו לפרויקט המטרופן
במסגרת הפרויקט נסללת רשת שבילי האופניים במטרופולין חיפה כאשר התוספת מיועדת לסלול שבילים חדשים בעיר, יחד עם קריית מוצקין וקריית ביאליק
משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל מקדמים את הרחבת פרויקט המטרופן כאשר לצורך השלמת שלבי הפרויקט, הוקצה תקציב נוסף בסך 30 מיליון שקלים, שיאפשר סלילת שבילי אופניים נוספים ברחבי מטרופולין חיפה.
העבודה על הפרויקט החלה עוד באוגוסט 2024 וכעת עם תוספת התקציב לפרויקט יסללו שבילי אופניים חדשים בערים קריית מוצקין, קריית ביאליק וחיפה, באורך כולל של 4 ק"מ. לפי הודעת משרד התחבורה, יבוצעו עבודות נרחבות לשיקום המרחב הציבורי לאורך השבילים החדשים,, שיכללו את חידוש ושדרוג תשתיות המים, הביוב והחשמל, שיקום המדרכות תוך מתן דגש על נגישות ועבודות תאורה, גינון וריצוף. כמו כן, יוקמו מתקני דרך, אזורי מנוחה מוצלים ונקודות שתייה וריענון מונגשות, תוך העתקת ושתילת עצים חדשים לאורך שבילי האופניים החדשים. מקטעים מהפרויקט שכבר קיימים נמצאים בקריית ים ובקריית חיים שבחיפה.
פרויקט המטרופן שמקדם משרד התחבורה באמצעות חברת חוצה ישראל, שהיא זרוע ביצועית של משרד התחבורה, כולל הקמת רשת שבילי אופניים המחברת את כלל מטרופולין חיפה, באורך של כ-25 ק"מ. המטרופן יעבור בתחומן של חמש רשויות: חיפה, קריית אתא, קריית חיים, קריית מוצקין וקריית ביאליק. המטרופן יספק גישה מהירה, נוחה ויעילה למרכזי המסחר והתעסוקה, קישוריות לרשת התחבורה הציבורית, מוסדות הלימוד ומרכזי פנאי ובילוי באזור, ויצור תשתית זמינה, רציפה ובטוחה לרוכבי האופניים והולכי הרגל.
שאיפת הפרויקט היא לתרום למעבר נוח בצמתים, לצד קישוריות טובה ומהירה באמצעי התחבורה השונים המטרופולין: רכבת ישראל המטרוניות, האוטובוסים, הרכבלית, ובעתיד גם הרכבת הקלה "נופית".
- עסקה ראשונה בעידן קוואלקום: אוטוטוקס בהסכם עם יצרנית אופניים
- ״ההזדמנות האחרונה״, פלוטון תפטר 12% מכוח האדם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל'), מירי רגב: "המטרופן הוא חלק מהחזון שלנו לתחבורה מתקדמת, מקושרת ונגישה לכלל האזרחים. תוספת התקציב שאישרנו מבטאת מחויבות ברורה לפיתוח פתרונות תחבורה משלימים, שמפחיתים עומסים, משפרים את איכות החיים ומחזקים את המטרופולין החיפאי. שבילי האופניים שאנו מקדמים יוצרים חיבור ישיר בין מגורים, תעסוקה, לימודים ופנאי ומשלבים את הרכיבה כחלק אינטגרלי ממערכת התחבורה הציבורית בישראל.״
