
הקנסות מזנקים: רכיבה ללא לוחית זיהוי על קורקינטים ואופניים חשמליים תעלה 500 שקל
האם האכיפה תעלה? האם יש ביטוח חובה וצד ג' לאופניים וקורקינטים חשמליים? ומה קורה אם המעורב בתאונה בלי רישוי?
החל מ-1 בספטמבר יעלה הקנס על רכיבה ללא לוחית זיהוי מ-100 שקל ל-500 שקל. זהו צעד חריג וקיצוני במטרה לבלום את כאוס הרכיבה על הכלים החשמליים, שהפכו לחלק בלתי נפרד מהנוף העירוני בעיקר בתל אביב.
חצי מיליון כלים - רק חצי עם לוחית
על פי נתוני משרד התחבורה, מאז שהחוק נכנס לתוקף באוגוסט 2024 הונפקו כ־205 אלף לוחיות זיהוי, בעוד ההערכה היא שכמות הכלים החשמליים הדו-גלגליים עומדת על לפחות 400 אלף. המשמעות היא שמאות אלפי רוכבים ממשיכים לנוע בניגוד לחוק, ללא אפשרות לזהותם במקרה של תאונה או עבירה.
לוחית הזיהוי אמורה לשמש ככלי מרכזי לאכיפה חכמה - מצלמות, דוחות מרחוק, זיהוי עבריינים סדרתיים. בינתיים האכיפה חלשה, אבל הכוונה במקביל להעלאת סכום הקנס לא רק לאיים, אלא גם לפעול. מעבר לכך שקנס בגודל של 500 שקל מרתיע מאוד ביחס לקנס של 100 שקלים, העיריות יאכפו את התקנה גם כי זה בסוף "עסק כלכלי". בקנס של 500 שקלים יש הצדקה כלכלית גדולה לשלוח מפקחים לאזורים הבעייתים. ב-100 שקל המוטיבציה הכלכלית נמוכה.
ב־2024 נרשמו בתל אביב קרוב ל-44 אלף דו"חות לרוכבים, פי 10 יותר מכל עיר אחרת. נתניה (3.3 אלף), ראשון לציון (2.7 אלף) ופתח תקווה (1.6 אלף) מתמקמות הרחק מאחור. בירושלים, חיפה והרצליה רק כעת מייצרים פיקוח משמעותי על רוכבי הקורקינטים והאופניים.
- חברת הקורקינטים השיתופיים שבדרך לוול סטריט
- המכס מתאפס - האם מחיר הקורקינטים יירד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההכנסות של הרשויות ומשרד התחבורה יגדלו גם במקביל לגידול באכיפה וגם מכך שיש עוד 200 אלף קורקינטים ואופניים חשמליים בלי רישוי. העלאת הקנסות והאכיפה, יביאו רבים להסדיר את עניין הרישוי.
מה קורה בעולם?
במדינות רבות באירופה וגם בארה"ב, הסדרת הרכיבה על קורקינטים ואופניים חשמליים נעשית בצורה קפדנית מאוד והקנסות אפילו משמעותיים יותר:
-
צרפת - כל קורקינט חייב להיות רשום במשרד התחבורה, עם מספר זיהוי ומסמך ביטוח חובה. הרכיבה על מדרכות נאסרה כליל, והקנסות מגיעים ל־1,500 אירו.
קיראו עוד ב"רכב ותחבורה" -
גרמניה - נדרש רישוי וביטוח שנתי, והמשטרה עורכת מבצעי אכיפה יזומים. רוכבים ללא לוחית ביטוח מסתכנים בקנס של מאות אירו והחרמת הכלי.
-
ספרד - רשויות מקומיות מחייבות התקנת לוחית ייחודית המאפשרת קנסות אוטומטיים, והפקחים פעילים ברחובות כמו בהפרות חניה.
-
ארה"ב - במדינות כמו קליפורניה וניו יורק הוסדרו כללים מחמירים לגבי גיל מינימום, קסדה חובה ואיסור רכיבה על מדרכות. האכיפה מתבצעת בשילוב פקחים עירוניים ומשטרתיים, עם דו"חות שמגיעים ל-500 דולר.
ישראל נמצאת בשלב ביניים: מצד אחד, המחוקק יצר חובת לוחית זיהוי והכפיל פי חמישה את גובה הקנס. מצד שני, בשטח האכיפה נשארת יחסית מוגבלת, ובעיקר בתל אביב, אם כי היא אמורה לעלות בחודשים הקרובים.
אחריות של רוכבי האופניים והקורקינטים במקרה של תאונה
מעבר לקנסות ולאכיפה, אחת ההשלכות הקריטיות של רכיבה ללא לוחית זיהוי היא האחריות המשפטית והביטוחית במקרה תאונה. כאשר רוכב מעורב בתאונה עם הולך רגל, רכב פרטי או רוכב אחר, היכולת לזהות אותו היא תנאי בסיסי לניהול תביעה אזרחית או פלילית. בהיעדר לוחית, נפגעים מוצאים עצמם לעיתים חסרי אונים מול רוכב שנעלם מזירת התאונה, וההליך המשפטי הופך כמעט בלתי אפשרי. גם מבחינת ביטוח, כיום אין חובת ביטוח חובה על קורקינטים ואופניים חשמליים, אך חברות ביטוח פרטיות מציעות פוליסות ייעודיות.
רוכב שייסע ללא לוחית זיהוי עלול להיחשב כמי שפועל בניגוד לחוק, ולמצוא את עצמו מול סירוב של חברת הביטוח לשלם פיצוי במקרה של תאונה. משמעות הדבר היא חשיפה אישית לתביעות נזיקין שעלולות להגיע למאות אלפי שקלים ואף למעלה מכך, במיוחד במקרים של פגיעות גוף חמורות. בכך, הקנס המוגדל הוא רק קצה הקרחון, בעוד הסיכון הכלכלי האמיתי טמון דווקא באחריות המשפטית והביטוחית שמרחפת מעל כל רוכב ללא לוחית.
במקרה של תאונה בין רוכב עם לוחית זיהוי לבין רוכב ללא לוחית - נקודת המוצא היא שלרוכב עם לוחית יש אמצעי זיהוי, ולכן אפשר לנהל מולו הליך משפטי, להגיש תביעה נזיקית או להפעיל פוליסת ביטוח צד ג' אם רכש כזו. לעומת זאת, אם הרוכב שפגע לא התקין לוחית זיהוי, במקרים רבים קשה עד בלתי אפשרי לאתר אותו - והנפגע עלול למצוא את עצמו ללא גורם שניתן להטיל עליו אחריות ישירה. זה מצב דומה לתאונה עם "פגע וברח".
מבחינת ביטוח - נכון להיום אין ביטוח חובה לקורקינטים ואופניים חשמליים, בניגוד לכלי רכב מנועיים רגילים. המשמעות היא שכל פגיעה בגוף שנגרמת לרוכב או להולך רגל לא מכוסה אוטומטית. קיימות פוליסות ביטוח צד ג' ייעודיות, שמכסות נזקי גוף ורכוש של אחרים, אך הן וולונטריות ורק מי שרכש אותן מוגן. העלות נעה לרוב סביב 400 עד 600 שקל לשנה לאדם פרטי, תלוי בגיל הרוכב ותנאי הפוליסה. יש גם הרחבות למשקי בית שלמים שמגיעות לעיתים ל־1,000 שקל לשנה.
במקרה של תאונה:
רוכב עם רישוי + ביטוח צד ג' – הנפגע יכול לתבוע את חברת הביטוח של הרוכב.
-
רוכב עם רישוי אך בלי ביטוח צד ג' – התביעה תוגש ישירות נגדו, והוא יישא באחריות אישית.
-
רוכב ללא רישוי – קשה מאוד לאתר אותו, והנפגע נותר לעיתים ללא פיצוי. אם הוא כן מזוהה, אחריותו האישית נחשבת חמורה יותר שכן רכב בניגוד לחוק.
במילים פשוטות, מי שרוכב בלי לוחית זיהוי ובלי ביטוח חושף את עצמו לא רק לקנס של 500 שקל, אלא גם לסיכון של תביעות עתק במקרה שיפגע במישהו.
- 10.אנונימיאהוד 01/09/2025 08:00הגב לתגובה זורק למצוץ כסף מהאזרחים. שמאל ערב רב. מאוהב בכסף
- 9.קשקש 31/08/2025 06:15הגב לתגובה זובתור התחלה לאסור את השימוש בסלולרי בזמן הרכיבה מה שגורם להרבה תאונות כמו כן לחייב את הכלים להתקין מראות צד ותאורה
- 8.אנונימי 30/08/2025 21:35הגב לתגובה זוכאילו אכפת למישהו מבטיחות חוק וסדר כאן. כל העניין זו מצלמה שתייצר כסף. אם אכפת לרשויות אז היו סוללים שבילי אופניים אם היו שבילי אופניים העברות ירדו ב70 אחוז
- 7.אזרח מודאג 30/08/2025 18:42הגב לתגובה זוהכל קישקוש בלבושאין שום אכיפה ממש המערב הפרוע בכל אופן בחולון. אני מחולון ומה שאני רואה פה ממש מדאיג. אין לוחיות זיהוי אנשים ללא קסדות. ילדים מרכיבים את את השני בכילים מפלצתיים. איפה ההורים הדבילים שקונים לילדים את הכילים האלו לכל הרוחות
- 6.לבטל את כל הטבות המס לנשים זה מיליארדים (ל"ת)אנונימי 30/08/2025 13:50הגב לתגובה זו
- 5.רון חולדאי 30/08/2025 12:44הגב לתגובה זושלום לכולם החלטתי להכניס את הצינור עוד קצת עמוק ולהגדיל את ההכנסה בעוד 20 אחוזים
- 4.זיהוי עאלק. שהמשטרה המושחתת תתחיל לתת דוחות לרכבים בנתצים. (ל"ת)הזוטר אז אולי 30/08/2025 11:33הגב לתגובה זו
- 3.גולדפינגר 30/08/2025 11:25הגב לתגובה זואת הרשויות לא מעניינת הבעיה המוטיבציה היא כלכלית!!!
- 2.אנונימי 30/08/2025 10:10הגב לתגובה זוותהיה אכיפה שוויונית את כל האריתראים והסודנים שחותכים בכביש גם ייכנסו
- 1.אנונימי 30/08/2025 09:36הגב לתגובה זוזה שנותנים להם לנסוע במהירות זו הבעיה

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל
אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים,
שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר
כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.
מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.
גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.
הירידה בביצועים מורגשת
במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.
- ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה
- הנאסד״ק ירד ב-0.7%; טסלה נפלה ב-4%, אפלובין קפצה ב-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל
אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים,
שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר
כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.
מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.
גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.
הירידה בביצועים מורגשת
במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.
- ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה
- הנאסד״ק ירד ב-0.7%; טסלה נפלה ב-4%, אפלובין קפצה ב-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.