מה יסגור את הגירעון? הנפקה של חברות ממשלתיות

שר האוצר הנכנס, אביגדור ליברמן רוצה לקבל כמה מאות מיליוני שקלים כדיבידנדים מהחברות הממשלתיות, אבל הכסף הגדול נמצא בהנפקות - השוק רותח ויש חברות ממשלתיות שיכולות לגייס מיליארדים; ליברמן: "לא תהיה העלאת מסים"
נתנאל אריאל | (11)
שר האוצר הנכנס אביגדור ליברמן קיים פגישת עבודה ראשונה עם הנהלת המשרד וניסה להציג שלהבדיל מקודמו, ישראל כ"ץ, הוא מתייחס אליהם אחרת - "אתם לא פקידי האוצר, אתם דרג מקצועי". אמר ובאותה נשימה הכפיף את כולם למנכ"ל משרדו הנכנס - רם בלינקוב. המשימה הראשונה אליבא ליברמן היא להעביר את התקציב, כשבמקביל הוא שם דגש על שיקום משרד האוצר והעלאת המורל, בהמשך לעזיבות רבות שהיו בשנה האחרונה. ליברמן הוסיף - "אני לא מתכוון לעבוד אצלכם, אבל אני כן מתכוון לעבוד איתכם". אחת מהמשימות הגדולות של האוצר היא לסגור את החור התקציבי. אז למזלנו ולמזלו של ליברמן, יש הנפקות הייטק שיגדילו משמעותית את גביית המסים, אך בסביבה של ליברמן מדברים גם על דיבידנדים מהחברות הממשלתיות.  הבעיה שאין שם סכומים של מיליארדים רבים אלא מאות מיליונים. זה לא מה שיסגור את הגירעון. אם כבר - ליברמן צריך להאיץ את ההנפקות של החברות הממשלתיות - שם יש כסף גדול ושוק ההנפקות חם.    אלו חברות ממשלתיות אפשר וכדאי להנפיק? רוצים דוגמאות? לא חסר. ההנפקה של התעשייה האווירית תקועה כבר מספר שנים. לאחרונה דובר על שחרור החסמים והתקדמות להנפקה, כאשר גם נבחרו חתמים, אך בינתיים גם מבקר המדינה בודק את הנושא ובינתיים - ההנפקה תקועה. לצידה, ניתן להנפיק גם את רפאל, חברת החשמל, דואר ישראל, הנמלים, נתיבי ישראל, מקורות, חברות בנייה ומו"פ. בקיצור - כששוק ההנפקות רותח אפשר להנפיק מספיק חברות ממשלתיות משמעותיות. השאלה הגדולה היא - האם זה גם יקרה? לא יעלה מסים בהמשך, בישיבת הסיעה בכנסת חזר ליברמן על התחייבותו שלא להעלות מסים ואמר: "לא תהיה העלאת מסים. אנו מתנגדים להעלאת מסים, לא צריך להעלות מסים ולא תהיה השתוללות בנושא התקציב. אני שומע שאומרים לא לשים לב לגירעון, להוצאה, ליחס החוב תוצר, אבל אנחנו כן שמים לב לזה. זה חשוב שננהל תקציב אחראי וממלכתי. לא יהיו מסים ולא תהיה השתוללות בכל הפרמרטים המאקרו כלכליים".    

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    Ram 14/06/2021 23:57
    הגב לתגובה זו
    מר ליברמן תוריד את המס על הדיוידנד ל 20 אחוז יכנסו לאוצר עשרות מיליארדים כך תסגור את החובות
  • 10.
    אבי מ. 14/06/2021 21:44
    הגב לתגובה זו
    הנפקה דהיינו הפרטה חלקית כלומר לעשות סיבוב מהיר,האינטרס של מדינה היא להחזיק חברות ממשלתיות . בשביל לשקם את המצב המדינה חייבת להוריד את שער הדולר מול השקל ,ולתת הנחה משמעותית במשיכת דבידנד
  • 9.
    א. ב. 14/06/2021 17:40
    הגב לתגובה זו
    במחיר מצחיק של 3.24 ש"ח לדולר. פיחות השקל יוסיף לאוצר מיליארדי שקלים מבלי להתאמץ.
  • 8.
    דוד מירושלים 14/06/2021 17:11
    הגב לתגובה זו
    הגרעון ענק. כ150 מיליארד.מה יעזרו כמו מאות מיליונים. צריך כמובן צעדים נוספים ובמהירות, כדי שלא יורידו דירוג אשראי
  • 7.
    מגיב שפוי 14/06/2021 15:46
    הגב לתגובה זו
    אפס גדול במעשים...
  • 6.
    רבקה 14/06/2021 14:35
    הגב לתגובה זו
    צריך לבדוק היטב כל מקרה לגופו.
  • 5.
    הנפקה של חברות ממשלתיות חכמה יותר ממכירתן (ל"ת)
    אדם 14/06/2021 14:27
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    YL 14/06/2021 13:54
    הגב לתגובה זו
    דוגמית להודיע בצורה תקיפה ל חברה לישראל עד לכן..... שלמו את כל החובות או ש אן חוזה להמשך ב ים המלח ההההה כל החנפנים ישר טל ל ליברמן
  • 3.
    נכון 14/06/2021 13:18
    הגב לתגובה זו
    מס דיבידנד מופחת במיודל כדי לעודד הוצאת רווחים כלואים מחברות
  • 2.
    גרעון 14/06/2021 13:04
    הגב לתגובה זו
    באמצעות פיחות של השקל. יעשה את העבודה הרבה יותר טוב
  • 1.
    לילי 14/06/2021 13:00
    הגב לתגובה זו
    מטרת הפרטת מונופולים ממשלתיים היינה יצירת תחרות בתחום המונופול . להפרטת המונופול חייבת להיות מושלמת עם יצירת תחרות משוכללת .
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?