ראיון

"השווי האמיתי של אבוג'ן הרבה יותר גבוה מהשווי בשוק ואנשים מתחילים לקנות"

עופר חביב, מנכ"ל אבוג'ן בראיון בלי חסמים: "אבוג'ן היא מפלצת שמייצרת ערך; אני מניח שבשנים 2021-2022 החברה הזאת תתפוצץ, אנחנו מתחילים לראות את זה כבר עכשיו" ;נשמע מעניין ואפילו מפתה, רק צריך להיזהר - אבוג'ן היא סוג של חממת סטארטאפים וחביב תמיד היה אופטימי  

אור צרפתי | (7)
נושאים בכתבה אבוגן אבוג'ן

חברת  אבוג'ן -0.17%  המתמחה בביולוגיה מיחשובית לא הצליחה עד היום לספק את הסחורה. החלום שלה היה עטוף יפה בגלגול הקודם שלה - היא הוקמה כבר לפני 20 שנה כספין אוף מ קומפיוגן -2.86%  כשהמטרה שלה היתה דומה למה שקומפיוג'ן עושה רק בתחום הצמחים - מיפוי הגנים בתחום הצומח כדי לשפר את תכונות הצמח. החברה נפנפה בהסכם חשוב ויוקרתי מול מונסנטו שגם היתה בעלת מניות גדולה, אבל למרות החלומות, זה לא הצליח, גם ובעיקר בגלל אופנה - העולם התחיל לחשוש מצמחים מהונדסים ואוכל מהונדס. מאז אחרי שהוציאה מאות מיליוני דולרים על מחקר ופיתוח, החברה שינתה מיקוד. למעשה, היא בחרה בפיזור - היא הפכה לחברת החזקות של חברות בת בתחומים קשורים, משיקים או נשענים על התחום הבסיסי כשלכל אחת מהן יש זכות קיום משל עצמה. בדרך הזו, לא כל הביצים בסל אחד, בדרך הזו הסיכוי להצליח כנראה גבוה יותר, אבל צריך לזכור - חלום זה חלום, לטוב ולרע. החברה חזרה שנים אחורה בשלב המו"פ והיא סוג של סטארט אפ שפונה לכמה כיוונים. יש פוטנציאל אבל זה מסוכן. 

מניית החברה שנסחרת גם בארץ וגם בוול סטריט עלתה ב-100% בשלושה חודשים לשווי של 55 מיליון דולר. לאחרונה היא השלימה גיוס של 10 מיליון דולרר על גיוס של 10 מיליון דולר מחברת ההשקעות Ark Investment Management ומאלפא קפיטל של מרטין שלאף. ארק השקיעה 7 מיליון דולר ואלפא קפיטל 3 מיליון דולר.

אז האם ההתעוררות במניה מבוססת על התקדמות אמיתית? מנכ"ל החברה הוותיק עופר חביב טוען שכן ומעריך שב-2021-2022 החברה תממש את הפוטנציאל. אבל, רגע לפני העתיד, נתחיל בבייסיק - מי זאת אבוג'ן? "אבוג׳ן מתמקדת בעיקר במחקר ופיתוח של מוצרים לבני אדם וחקלאות", מסביר חביב, "הדרך בה מפתחים מוצרים בתעשיות אלו לוקחת הרבה מאד זמן, גובה עלויות רבות ובעלת סיכוי הצלחה נמוכים. המפכה הטכנולוגית שינתה את הדרך שבה מפתחים מוצרים, וזה הקונספט שלנו. כשאנחנו מדברים על המפכה המיחשובית, אנחנו מדברים על שני נושאים עיקריים, הראשון הוא נושא ה-'ביג-דאטה' והדבר השני הוא נושא האלגוריתמיקה, או בשמו המקצועי 'בינה מלאכותית'. הבינה המלאכותית מחליפה את מוחו של האדם באנליזה לדאטה.

"כיום ביולוגים מתמודדים עם בעיות בפיתוח מוצרים, רק עם מוחם ועם דאטה מצומצמת בראשות החברה. אנחנו מספקים להם שני כלים נוספים שלוקחים את הביולוגיה למקום אחר, חיברנו את המפכה החישובית יחד עם הביולוגיה כדי לשנות את הצורה בה מפתחים מוצרים״. 

 

מה הפתרונות/ המוצרים שלכם?

״אנחנו מציעים שלושה פתרונות, בדמות שלוש פלטפורמות שונות. הראשונה נקראת מיקרו-בוסט, התומכת בפיתוח מוצרים המבוססים על מיקרובים, ובעצם אומרת למדען על אילו מיקרובים להסתכל וכיצד הופכים אותם למוצר. השנייה, נקראת CHEMPASS, בעלת קונספט דומה רק על מוצרים שמבוססים על מולקולות קטנות, כלומר מוצרים כימיים. המוצר השלישי, נקרא GENERATOR, ומתמקד במוצרים המבוססים על שינויים גנטיים״. 

 

״בכל המוצרים שציינתי יש שני שלבים מהותיים, הראשון הוא המחקר, מתוך מיליוני מיקרובים או מיליארדי מולקולות, נדרש למצוא את התרכובת בעלת הפוטנציאל הגבוה ביותר להפוך למוצר, המערכות שלנו יודעות לעשות זאת. השלב השני, הוא שלב הפיתוח, כלומר איך הופכים את אותם תרכובות למוצר. זהו בעצם השינוי המשמעותי שעשתה אבוג׳ן, אנחנו כיום תומכים גם בתהליך המחקר וגם בתהליך הפיתוח. באמצעות דאטה ובינה מלאכותית אנחנו עוזרים לאותם קנדידטים (מועמדים) להשלים את התהליך עד הגעה למוצר מסחרי״.

 

מהו המודל העסקי של החברה? 

״החברה פועלת בשני מודלים עסקיים. במודל הראשון אנחנו מגדירים ביחד עם שותף אסטרטגי את המוצר שיש לפתח על פי דרישות השותף. לאחר הגדרת המוצר אנו מפעילים את המערכת שלנו, ובהתבסס על דאטה יעודי, אנו מוצאים את הקנדידטים בעלי הפוטנציאל הגבוה ביותר להיות הבסיס למוצר המיועד. בד"כ לאחר סיום שלב הגילוי אנו ממשיכים לבצע גם את שלבי הפיתוח הראשונים של המוצר תוך כדי השימוש במערכות שלנו, ואז מעבירים לשותף האסטרטגי את האחריות לפיתוח המוצר, עם התמיכה שלנו, אל שלבי הפיתוח המתקדמים יותר והמסחור. במודל זה פעלנו בהצלחה בעיקר עד שנת 2014, וכיום אנחנו מבצעים מספר מצומצם של עסקאות לפי מודל זה. ההכנסות שאבוג'ן יכולה לייצר במסגרת מודל זה מבוססות על תשלומי מחקר ופיתוח, תשלומי אבני דרך, תמלוגים מהמוצר הסופי ועוד"

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"בשנת 2014, גייסנו כסף בסכום די גדול בנאסד"ק, והחלטנו לא לעזור רק לאחרים, אלא לפתח מוצרים משלנו. הקמנו חטיבות בתוך אבוג׳ן, המשתמשות בטכנולוגיות השונות ובונות סל של מוצרים, כל אחת בתחומה. לאחר שנתיים, ראינו התקדמות מרשימה, והחלטנו לבנות מכל אחת מהחטיבות, חברת נפרדת, עצמאית לגמרי שיכולה להיות שווה הרבה מאד כסף. הדבר שמייחד את כל חברות הבנות של אבוג'ן הוא שיש להן רישיון בלעדי להשתמש בטכנולוגיה של אבוג׳ן בתחום הפיתוח שלה״. 

מספר חברות בנות שעשויות להציף ערך 

חבי מפרט את החברות של אבוג'ן. הראשונה - BIOMICA -״היא מתמקדת במיקרובים שנמצאים במערכות העיכול של האדם, שכאשר אתה משנה את הכמות שלהם בגוף, אתה יכול להשפיע על בריאות האדם", אורמ חביב, "כיום יש לנו שלושה פרויקטים מדהימים בתחום, כאשר המרגש ביותר הוא בו בתחום הסרטן. הצלחנו לייצר מיקרובים בודדים, כאשר אתה מעלה את המינון שלהם במערכת העיכול, אתה משפר את היכולת החיסונית בגוף האדם, וחולה אשר מקבל טיפול כנגד סרטן, התגובה של מערכת החיסון היא הרבה יותר טובה. בשנה שעבר בדקנו זאת על עכברים ולשמחתנו התוצאות היו הרבה יותר טובות מבחינת מובהקות סטטיסטית.

"השנה ביצענו ניסוי דומה בצורה גדולה ומקיפה הרבה יותר, אשר נמצע בשלבי סיום וכרגע אנו מבצעים אנליטיקה של התוצאות, במידה והם יהיו טובות נחל כבר בשנת 2021 ניסוי בבני אדם שתוצאותיהם יתקבלו בשנת 2022. בגלל שהמיקרובים עצמם נמצאים כבר בגוף האדם, הפאזה הראשונה העוסקת בבטיחות היא צפויה להיות הרבה יותר פשוטה ותיקח הרבה פחות זמן״. 

 

חברה נוספת - Lavie Bio - ״לביא ביו היא סיפור די מעניין, אנחנו מחזיקים ב-72% בחברה, ויתר האחזקות מחזיקה חברת קורטיבה (סימול:CTVA), אחת מחברות החקלאות הגדולות בעולם, שנסחרת בארצות הברית במעל ל-20 מיליארד דולר. קורטיבה השקיעה כ-27 מיליון דולר עבור 28% ממניות החברה, כאשר תשלום של 10 מיליון דולר הגיעה בצורת מזומן, ו-17 מיליון דולר נוספים בנכסים שנקנו על ידם בסכום גבוה הרבה יותר. לצרכים שלנו הוערכו אותם מוצרים בכ-17 מיליון דולר, והם מספקים לנו את מאגר המיקרובים ומאגר הדאטה מהגדולים בעולם. בעצם כל הכוח של קרוטיבה נכנס אל תוך לביא ביו״

 

״לביא ביו, משתמשת גם היא במיקרו-בוסט, ומחפשת מיקרובים שקיימים באדמה ובצמח עצמו ומשפיעים על הגידול החקלאי. יש לנו שני מוצרים בפיתוח, הראשון נקרא ביו-סטימולנטים, מיקרובים משפרי יבול, בדומה לדשן, הופכים את הגידול לחזק יותר וטוב יותר ובכך מגדילים את התפוקה מהיבול. המוצר השני ממתמקד בחרקים ופטריות שמזיקים בצמח, תחליף למוצרים הכימיים בקיימים השוק, תחום שנמצא בהתעניינות אדירה של המגזר החקלאי״. 

 

״הפרויקט המוביל של החברה הוא במשפרי יבול בגידול של חיטה, כאשר המיקרובים נבדקו במשך שנתיים בארצות הברית והראו תוצאות מעולות. השנה אנו בודקים את השנה השלישית, בשדות רחבים הרבה יותר ומצפים לתוצאות טובות נוספות. בשנה הבאה אנו מתכוונים לפעול בכל נושא הרגולציה והתחלת עבודה משותפת אל מול חקלאים גדולים באזורי היעד שיחלו לגדל בצורה מסחרית מלאה, חיטה באמצעות אותם מיקרובים. בשנת 2022 אנו מקוויים לפתח את ליין המוצרים הראשון שלנו, ולפתח בכל שנה שלאחר מכן מוצרים חדשים המתמקדים בהגנה על הצמח.

"העולם הולך לכיוון של חקלאות ירוקה, אורגנית, ולכן הפוטנציאל הוא אדיר. לצד המחקר אנו פועלים רבות בשלב הפיתוח, כיצד לייצר את אותם מיקרובים בכמויות אדירות, בצורה זולה ומוודאים שאורך חיי המיקרוב הוא ארוך ונשאר חי בשדה במשך זמן רב, זה הגאונות של לביא ביו״. 

 

חברה שלישית - AgPlenus - ״אגפלנוס עוסקת גם היא בעולם החקלאות, ומתמקדת בעולם של כימיה בחקלאות, בעיקר בקוטלי עשבים. השנה אנו מבצעים ניסוי שדה מאד חשוב, שמידה ונעבור אותו בהצלחה זה יהווה אבן דרך מרכזית. נושא זה הוא אחד מהבוערים בעולם החקלאות, כאשר חברה אשר מפתחת את אחד מקוטלי העשבים הנמכרים עולם הפסידה בתביעה בגלל שאותו קוטל עשבים גורם לסרטן.

"חודשים ספורים נמכרה אותה חברה ב-68 מיליארד דולר, והיום שווה כ-50 מיליארד דולר, לאחר הסכם פשרה בסך 14 מיליארד דולר. יש צורך אדיר למוצר שלנו, וזה מה שאנחנו עושים. בתחילת השנה הודענו על שיתוף פעולה יחד עם חברת קרוטיבה, אותה ענקית שהשקיעה בלביא ביו״ 

 

חברה רביעית - CANONIC - ״החברה הצעירה שלנו, המשתמשת בטכנולוגיית הג׳נרייטור. החברה שפועלת בתחום הקאנביס, לומדת את הגנומיקה של הצמח, ומנסים לשפר את הצמח. החברה מצליחה להשיג ושלושה דברים מרכזיים שבאמצעותם היא פותרת את הבעיות הקשות ביותר בתחום הקאנביס. הראשון הוא יציבות, מטופל יכול לקנות היום את אותו המוצר, מאותו המגדל ומאותה החממה, והאפקט של החומר הפעיל משתנה בגלל שהצמח אינו יציב. אנו פותרים זאת באמצעות הגנומיקה של הצמח, אנליזה רחבה, בעוד שחברות רבות משקיעות סכומי כסף אדירים ותוקפות את זה מכיוון של גידול ופיתוח. הדבר השני הוא הגברת היבול של הצמח דרך הגנומיקה, והדבר השלישי הוא לעלות את הייצור של קאנבינואיד ספציפי כדי לתת טיפול ייעודי לחולים בהתוויות ספציפיות.

"אנו מייצרים מוצר עם אפקט הרבה יותר חזק לפי סוגי טיפול, אנו עושים זאת באמצעות טכנולוגייה ומוצרים פרה-קליניים, ומתכוונים להביא לשוק הצומח מוצרים שאין לאחרים. בתחום הקאנביס, אנו מצפים שהמוצר הראשון שלנו יהיה כבר בשנת 2022, ואנחנו הולכים לפעול במודל סופר אגרסיבי. אנחנו לא הולכים למכור מוצרים שתומכים בצמח הקאנביס, אלא הולכים למכור את זני הקאנביס עצמם. יש לנו חוזים עם מגדלים בישראל ומגדלים בארצות הברית, שיגדלו ויארזו את המוצר, והחברה תשווק את המוצר את מפיצים. אנחנו יודעים בדיוק מה המחיר שעולה גידול וכמה עולה האריזה, למה אנחנו צריכים למכור את הקווים שלנו למישהו אחר? כיום אנו משקיעים בשלב המיתוג, בכדי לשווק אותם נכון ולהעביר לצרכן בקצה שיש לו מוצר מסוג אחר״ 

 

מה אתם מתכוונים לעשות עם הכסף מגיוס ההון האחרון? 

״אנחנו מתכננים להמשיך ולתמוך בפעילות החברות שלנו, אנחנו רוצים להגיע לשיוויים גבוהים כאשר נגייס להם כסף, זה יהיה בשווי שיגרום לכל בעלי המניות של אבוג׳ן לחייך. בעיקרון הפלטפורמות שלנו יכולות לעשות הרבה מאד דברים, אנחנו מעדיפים להתמקד בחברות שלנו. לכל אחת יש מסלול מאד ברור עם פוטנציאל אדיר, אם הן תצלחנה אנחנו נהיה מאושרים ונוכל לעבוד עם עוד חברות נוספות.״ 

 

הגרף של המניה מתאר את סיפור החברה, המשקיעים לא אהבו את אותו שינוי במודל העסקי בשנת 2014 ? 

״היום, אנשים מתחילים להבין את הערך של אבוג׳ן. אנשים מתחילים להבין שיש לנו מפלצת שמייצרת ערך, וגם אם רק חלק קטן מהפיתוחים יתרחשו, השווי של החברה הוא הרבה יותר גבוה משווי השוק ולכן אנשים מתחילים לקנות את המניה. בלי שום קשר לאירוע מסוים, אם כי גם ההודעה האחרונה על השקעה באבוג'ן של 10 מיליון דולר שהובלה ע"י קרן ארק האמריקאית היא אבן דרך מהותית בעניין הגובר שהחברה מייצרת. קרן ארק ידועה בארה"ב כאחד מגופי ההשקעה המתוחכמים והמוצלחים ביותר בתחום של טכנולוגיות קצה. בבחירה שלהם להשקיע באבוג'ן יש מסר חשוב לגבי היכולות הטכנולוגיות שלנו כפי שהם רואים אותן״ 

 

מתי נראה את נקודת ההצלחה שלכם ?

"אני מניח שבשנים 2021-2022 החברה הזאת תתפוצץ, אנחנו מתחילים לראות את זה כבר עכשיו״. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אבי 25/09/2020 09:44
    הגב לתגובה זו
    לאתר כלכלי יש אחריות רבה על דברים שנכתבים בו. אתם צריכים לבדוק את עצמכם טוב טוב
  • 6.
    חרטטן קלאסי נפלת ב80 אחוז (ל"ת)
    גבי 14/09/2020 20:59
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מישור הנוף אימפריה (ל"ת)
    יובל ג'וני 14/09/2020 14:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שמואל ברגר 14/09/2020 13:23
    הגב לתגובה זו
    חברה שמפסידה כסף כל שנה, איבדה כבר 80% משוויה ועוד לא מצאה תחתית. לא נוגע גם עם מקל
  • 3.
    לא אמין 14/09/2020 13:22
    הגב לתגובה זו
    לאוסף המניות הישראליות. אולי זה קורה כי מניות אחרות שמחלקות דיבדנדים משלמות הרבה מס אז מפמפמים לנו מניות קיקיוניות . כגודל העליה גודל הירידה רק בכפול. זה כמו הבלוף עם פלוריסטים כבר עשור שהיא רק מבטיחה לקיים ואין ממנה כלום.
  • 2.
    djdjdj 14/09/2020 12:02
    הגב לתגובה זו
    תשאלו את אלה שקנו ב 4000...אתם לא מתביישים יא אפסים דוחים שכמותכם....מקווה שהנייר הזה יתרסק למריצים...
  • 1.
    אייל 14/09/2020 11:21
    הגב לתגובה זו
    פעמיים בחודש כתבה על אבוגן ??? משהוא לחוץעל מחיר המניה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?