גרירת רכב
צילום: PIXABAY

גרירה לא רק על מכוניות: גרירת משכנתא, לאלו שחושבים שהמשכנתא שלהם בונבוניירה

פעולה חדשה על משכנתא נכנסה כתוצאה מגידול מחירי הדירות והגבלות בנק ישראל על המשכנתאות: גרירת של המשכנתא
תוכן בחסות |

אתם רוצים לעבור דירה ועדיין יש לכם משכנתא שלא נגמרה ואתם חושבים שהיא משכנתא "טובה" כלומר עם תנאים טובים? אז אתם יכולים לעשות זאת בפעולה של הגרירה של המשכנתא.

גרירת משכנתא היא שימור משכנתא קיימת על נכס מסוים והעברתה לנכס אחר עם אותם התנאים אחד לאחד.

פעולת הגרירה עושים על משכנתא קיימת בלבד ולא על משכנתא חדשה ואם לא מספיק הכסף לקנות את הנכס החדש גם אחרי גרירת המשכנתא אז מוספים למשכנתא קיימת עוד מסלולים כדי לכסות את מחיר הנכס החדש.

פעולת הגרירה נוצרה בגלל שהלווים הגיעו למצב שהם היו רוצים לשמר את אותם התנאים שהיה להם במשכנתא הנוכחית שלהם ולהעביר אותה לנכס החדש.

יש תנאים לגרירת משכנתא צריך שהנכס שבבעלותכם, הנכס יש לו משכנתא קיימת, המשכון והגרירה הם באותו הבנק (למעט משכנתא/הלוואת זכאות), ערך הנכס החדש מעל המשכנתא הנוכחית (כזכור משכנתא לוקחים עד 70% מימון למחליפי/משפרי דיור) אחרת יש לעשות פירעון מוקדם של המשכנתא עד לאחוז המימון מסויים שצריך, אם הנכס בבנייה אז יש לחכות עד לגמר היסודות, יש ערבות למשכנתא, אתם מוכנים לזה שתצטרכו למכור את הנכס הקיים ושזה יהיה בטווח של 24 חודשים (שנתיים) למציאת/חיפוש נכס (למטרה לשמה אתם רוצים אותה - בהמשך).

יש כמה סוגי גרירה שיש להתייחס אליהם:

  • גרירה מבנק לבנק על כל נכס ולכל מטרה לשמה הנכס קיים היא אינה אפשרית (חוץ מזכאות).
  • גרירה מנכס לדיור לנכס לדיור אחר אפשרית ולשמה גרירה של משכנתא הוקמה.
  • גרירה מדירה למגרש או לכל סוג נכס מסחרי אחר זה תלוי אם זה נכס לדיור או נכס להשקעה: אם נכס לדיור אז זה לא אפשרי אבל אם הנכס הוא  נכס להשקעה אז זה כן אפשרי וכמובן צריך לדבר עם הבנק.
  • גרירה מנכס לדיור לנכס להשקעה אינה אפשרית כי נכס להשקעה לא יכול לקבל תנאים כמו שהלוואות לדיור יכולות לקבל.
  • גרירה מנכס להשקעה לנכס להשקעה אפשרית.
  • גרירה מנכס להשקעה לנכס לדיור אפשרית וכמובן באישור הבנק.
  • גרירה מנכס לדירה מקבלן בבנייה אפשרית רק לאחר סיום יסודות בנייה.
  • גרירה מנכס לדיור לנכס בבניה עצמית אפשרית שוב רק בגמר יסודות.
הזמן שלוקח לעשות גרירה תלוי בזמן שאתם קונים את הדירה החדשה ובמקביל מוכרים את הדירה הקיימת. אם אתם אחרי שני המצבים האלו (מכרתם את הדירה שלכם כבר והקפאתם את המשכנתא ושמתם הון ראשוני לדירה חדשה כלומר קניתם אותה ונשאר לכם רק עניין המשכנתא) אז זה עניין קצר ובירוקרטי של העברת המשכנתא עד 10 ימים. אבל אם הדירה היא מקבלן או אם הדירה היא בבנייה עצמית אז זה יכול לקחת חודשים וזה תלוי בקצב הבניה והאישורים.

יש מצבים בהם שאתם יכולים לקבל סירוב לגרירה שערך הדירה החדשה נמוכה מערך המשכנתא המשכנתא שנותרה, המשכורת שלכם השתנתה אבל כלפי מטה ועכשיו הבנק דורש מכם החזר חודשי נמוך יותר, הבנק לא רוצה להתמודד עם הנכס החדש בגלל שהוא בעייתי, הנכס החדש לא עומד בתנאי הזכאות ולכן לא ניתן להעביר את המסלול של הזכאות (אבל אולי מסלולים אחרים כן אפשר והבנק יסכים אליהם).

גרירה לא באה בחינם ולכן תצטרכו לשלם עמלות. למרות שהעמלות אינן גבוהות הן עדיין עולות כסף.

אם תצטרכו לעשות מסלולים חדשים אז הריביות יהיו גבוהות יותר מהממוצע בשוק בגלל שהבנק יודע זאת שיותר קל שתישארו אצלו ושאתם רוצים את המשכנתא הקיימת ולכן הוא מנצל זאת לטובתו.

כדאי להתייעץ עם יועץ משכנתא מקצועי על בניית המסלולים החדשים והאם יש כדאיות לגרירה עצמה. אין טעם לגרור אם יש תנאים טובים יותר כרגע בשוק המשכנתאות.

לפני שאתם עושים את הגרירה, עליכם להוציא מכתב כוונות כדי שתדעו מה נשאר לכם לשלם ולאיזה גרירה אתם הולכים לעשות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: קרני תכלתצילום: קרני תכלת

פילוסופיות תאורה מרתקות לעיצוב חללים

הגישה היפנית, הגישה הסקנדינבית והגישה הים תיכונית - הכירו את שלוש הגישות לתכנון תאורה ותוכלו לבחור את זאת שהכי מתאימה לכם 

נושאים בכתבה תאורה

בשיתוף קרני תכלת – גופי תאורה בינלאומיים

כשמעצבים פנים או אדריכלים בוחרים גופי תאורה, הם לא רק בוחרים מקור אור – הם בוחרים פילוסופיה תרבותית שלמה. למעשה, מאחורי כל מנורה עומדת תפיסת עולם שמשפיעה על האופן שבו אנחנו חווים מרחב.
שלוש גישות תכנון מרכזיות – היפנית, הסקנדינבית והים תיכונית – מציעות תשובות שונות בתכלית לשאלה הפשוטה לכאורה: מהו אור טוב?

הגישה היפנית - הצל כשותף ליצירה

בפילוסופיה היפנית המסורתית, האור אינו גיבור יחיד. התרבות היפנית רואה בצל שותף מלא בחוויה החזותית, ובמקום להילחם בו, מעצבים יפניים משתמשים בו כחלק מהקומפוזיציה.
גופי תאורה מעוצבים יפניים מסורתיים משתמשים בחומרים טבעיים מפזרים – נייר אורז, במבוק, משי – שיוצרים אור עדין המתמזג עם הסביבה במקום להכריז על נוכחותו.
העיקרון המרכזי הוא המרווח המשמעותי, הריק שמאפשר למבט לנוח. תאורה יפנית אינה שואפת להאיר כל פינה, אלא ליצור שכבות של אור ואפלה שמזמינות התבוננות ומיקוד.
זו תאורה שלוחשת, לא צועקת. ביישום המעשי, ניתן להביא את הגישה היפנית לפרויקט באמצעות בחירה במנורות עם אהילים מזכוכית מעושנת או חומרים טבעיים המסננים את האור. המטרה היא לא לחשוף הכול, אלא ליצור הדרגתיות שמעוררת סקרנות ומזמינה את העין לנוע בחלל.

הגישה הסקנדינבית - אור כמענה לצורך

במדינות הצפון, שם החורף ארוך וחשוך, התאורה היא לא רק עניין אסתטי – היא צורך קיומי. הגישה הסקנדינבית נולדה מהרצון ליצור חמימות ונוחות בתנאים קיצוניים. מושגים כמו הוּגֶה הדני – אותה תחושת נעימות ושלווה ביתית – מנחים את תכנון התאורה הנורדית.
בניגוד לאסתטיקה היפנית העדינה, התאורה הסקנדינבית היא ישירה וברורה יותר, אך תמיד אלגנטית. מעצבים סקנדינביים פיתחו שפת עיצוב נקייה שמשלבת חומרים טבעיים – עץ אלון, זכוכית שקופה, מתכות מוברשות – עם צורות אורגניות ופשוטות.
מותג דני כמו לואי פולסן, הנמצא בקרני תכלת, מדגים בצורה מושלמת את הפילוסופיה הזו. מנורות כגון סדרת הפה חמש שלהם משלבות עיצוב פונקציונלי עם אסתטיקה נקייה – השטוחים הם זריקת המעטפת הייחודית מאפשרת פיזור אור אחיד ללא סנוור, כך שניתן לראות את גוף התאורה מכל זווית מבלי להסתנוור מהנורה עצמה. 

הגישה הים תיכונית - תאורה כדרמה

בחוף הים התיכון האור הוא שפע טבעי שהופך את התאורה המלאכותית לכלי דרמטי. כאן, התאורה אינה נועדת להחליף את אור השמש, אלא להמשיך את התיאטרליות והעוצמה שלו.
זו תרבות של כיכרות מוארות, מרפסות עם מנורות תלויות, ונברשות מרשימות שמושכות את העין ומכריזות על נוכחותן.
בכל הנוגע לבחירת גופי תאורה יוקרתיים, הגישה הים תיכונית מתבטאת בניגודיות חדה בין אור לצל – ההשפעה של ציירי הרנסנס האיטלקי שהשתמשו בטכניקה זו עדיין מורגשת בתכנון התאורה האזורי.



צילום: קרני תכלת
צילום: קרני תכלת