נטפליקס שלט צפייה בטלוויזיה
צילום: Istock

המלחמה של קשת ורשת נגד תוכנית נטפליקס לשלב פרסומות

פרסומים בעולם גורסים כי נטפליקס שוקלת לשלב פרסומות בפלטפורמת הסטרימינג שלה, בתמורה למנוי מוזל ללקוחות. בקשת ורשת חוששים כי הדבר יפגע בהכנסותיהן ממפרסמים מקומיים, ופנו לשר התקשורת בבקשה לקיים פגישה בנושא
אלכסנדר כץ | (1)

ערוצי הטלוויזיה המסחריים הגדולים בישראל, צופים בחשש בדיווחים על האפשרות כי נטפליקס תשלב פרסומות בשירות הסטרימינג שלה, בפורמט של מנוי מוזל. החשש הוא שמהלך כזה יפגע במודל ההכנסות שלהן - פרסומות. היום פנו קשת ורשת באמצעות עו"ד נגה רובינשטיין לשר התקשורת יועז הנדל, וביקשו לקיים פגישה בנושא.

 

"עניינה של פנייתנו היא בפרסומים מהשבוע האחרון לפיהם בכוונת חברות הסטרימינג הבינלאומיות, נטפליקס שכבר פועלת בשוק בישראל ודיסני (שעתידה להתחיל לפעול בישראל בקרוב) לשנות את המודל העסקי שלהן כך שיכלול הכנסות מפרסום", נכתב במכתב להנדל. "שינוי זה מהווה איום משמעותי על הערוצים המסחריים, אשר מפיקים את הכנסותיהם מפרסום ועל תעשיית התוכן המקומית".

 

"בעוד שהערוצים המסחריים שקועים עד צוואר בעמידה בדרישות רגולטוריות, שחלקן הגדול מכביד שלא לצורך, וניצבים בפני התנגדות למובן מאליו: תשלום עבור השימוש בתוכן שלהם. שחקנים בינלאומיים הפועלים בשוק הישראלי נמצאים הרחק קדימה", נכתב.

 

החשש כאמור הוא מכך שנטפליקס תנגוס בשוק הפרסום המקומי, ומאידך – לא תהיה מחויבת להפקת יצירה מקורית מקומית, בניגוד לקשת ורשת שמחויבות רגולטורית להשקיע בתוכן – בהתאם לחקיקה רגולטורית משנות ה-90, ותיפגענה בנתח הפרסום שלהן בישראל.

 

סוגיית ההשקעה בתוכן מקורי צצה כבר עם הקמתן של סלקום TV ובהמשך פרטנר TV, שמעבירות את שידוריהן ב-OTT, ולכן לא מחויבות גם הן להפקה מקורית, כל עוד לא שונתה החקיקה בישראל. ואולם, בעוד שסלקום TV ופרטנר TV מחזיקות בכחצי מיליון לקוחות בערך, כוחה של ענקית הסטרימינג נטפליקס גדול יותר ועל פי הערכות, היא כבר נהנית מכ-1.1 מיליון לקוחות משלמים בישראל. "חברות הסטרימינג צפויות לייצר הכנסות מפרסום, ולהתחרות בערוצים המסחריים בזמן שהן משוחררות ממגבלות רגולטוריות", נכתב במכתב להנדל. "חברות אלה אינן מייצרות תוכן עצמאי מקומי, אך הן מייצרות, עבור עצמן, הכנסות מפרסום על בסיס תוכן שמיוצר על ידי גופי תוכן מקומיים, ובכלל זה הערוצים המסחריים. הפגיעה בערוצים מסחריים כתוצאה מכך היא פגיעה כפולה - פעם אחת בשל ירידה בשיעורי הצפייה, ופעם נוספת בשל העברת תקציבי הפרסום מתמיכה בתוכן ישראלי לחברות הסטרימינג. משמעות של פגיעה זאת בערוצים המסחריים היא פגיעה בהיקף ההשקעה בהפקות מקומיות".

 

המטרה של קשת ורשת היא להסדיר את סוגיית השידורים בכל הנוגע לחברות הסטרימינג הבינלאומיות: "אנו פונים אליך כשר הממונה על חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו על מנת שתפעל לקידום מהלכים שיתנו בידינו כלים מתאימים להתמודד מיידית עם השלכות הפגיעה הכפולה של כניסתן של שחקניות סטרימינג הבינלאומיות לישראל. בשלב המיידי ניתן לקדם מהלכים בנושאים המצויים בתחום סמכותם של גורמי הממשלה".

מטעמו של שר התקשורת יועז הנדל טרם התקבלה תגובה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חושב 27/04/2022 20:12
    הגב לתגובה זו
    ממש אחרית הימים
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.