הפוליטיקאים רוצים להתערב במדידת הרייטינג בישראל?
ועדת הכלכלה של הכנסת תדון היום (יום ג') בדרך מדידת הרייטינג בישראל, אל מול כלי המדידה במדינות אחרות. את הדיון יזם ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) שטוען כי המדידה בישראל מיושנת, וכי יתכן שהכנסת תצטרך להתערב בכך בחקיקה.
הוועדה למדרוג הוקמה ב-1995 והיא מודדת את הערוצים מ-1998 בדרך אותה אנו מכירים גם היום, באמצעות פאנל נדגמים הקרוי "פיפל מיטר". נתוני הוועדה הם הכלי האפקטיבי לדעת כמה צפו בתוכניות השונות, הן במגזר הכללי והן במגזרים השונים, וכך גם נקבעים מחירי דקות הפרסום בערוצים השונים.
על פי נתוני יפעת בקרת פרסום, כ-1.6 מיליארד שקל מופנים לפרסום בטלוויזיה, רובם ככולם לקשת ורשת, אבל גם לערוצים הקטנים ואפילו כחסויות ותשדירי שירות בכאן 11. נתוני חברת בקרה מעריכים כי המספר מגיע ל-1.8 מיליארד שקל.
בתחילה פאנל הנמדדים עמד על כ-350 בתי אב, הורחב ל-500 ולפני מספר שנים הורחב שוב ל-700 בתים, והוא כולל גם נדגמים באמצעות מכשירי סמארטפון. בוועדה חברים איגוד הפרסום, איגוד השיווק, קשת, רשת, ערוץ 9 וערוץ 24. היא בודקת את רוב הערוצים המשודרים בישראל, אולם משחררת נתונים רק של החברים המשלמים, כיום קשת 12, רשת 13, ערוץ 9 וערוץ 24.
- ד"ר אלון סטופל מונה לראש רשות החדשנות
- ישראל מאמצת עקרונות בינ"ל לחדשנות ושימוש אחראי בבינה מלאכותית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביקורת על הוועדה למדרוג
טענתו של אקוניס אינה חדשה. לפני כשנתיים פרשו שני חברים ממנה - תאגיד השידור כאן שערוציו כאן 11 ומכאן בערבית, נמדדו, וערוץ 20 (שהפך לפני כחודשיים לערוץ 14, א"כ). בכאן טענו כי המדידה למעשה פוגעת במגזר הערבי משום שחלקו בפאנל לא מייצג את חלקו בפועל בציבור. טענה נוספת שעלתה הייתה קשורה למדידה בדיגיטל, משום שחלק גדול מהצפייה בתכניו של כאן 11 הוא ברשתות החברתיות וביוטיוב (שהוועדה למדרוג אינה יכולה למדוד, א"כ). בערוץ 20 טענו כי המדידה שלהם אינה נכונה ומציגה מצג שווא של מיעוט קיצוני של צופים.
עם בעשור האחרון של המאה ה-20 הצפייה בטלוויזיה הייתה ליניארית, הרי שלאורך השנים היא הפכה לפרוגרמטית – כלומר צפייה לאו דווקא באמצעות המכשיר, כי עם באמצעים דיגטליים אחרים – מחשב, טלפון חכם וטאבלט. בצפייה באמצעים דיגיטליים אפשר גם להתאים פרסומות פרוגרמטיות לצופים – כאלה המותאמות ישירות לצופה ספציפי.
בעקבות הפרישה של תאגיד השידור כאן מהוועדה למדרוג, הוא החל במהלך של הקמת פלטפורמת מדידה אחודה, שתמדוד את הצפייה בטלוויזיה ובדיגיטל, לצד האזנה לתחנות הרדיו. עלות תפעולה של פלטפורמה כזו עומדת על כארבעה מיליון שקלים בשנה, ובתאגיד ישמחו להצטרפות של חברים נוספים לפלטפורמה, למשל ערוץ 14 ואפילו רשת. ואולם, בעוד זרוע הטלוויזיה של התאגיד אינה מתבססת על פרסומות ולכן לכאורה נתוני הרייטינג פחות חשובים, הרי שגופים מסחריים אחרים חייבים נתונים כאלה כדי להציג למשרדי הפרסום ולמפרסמים, וכיום נתוני הוועדה למדרוג הם המקובלים בענף הפרסום.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
בכל מקרה, לאחרונה הסתיים השלב הראשון במכרז להקמת מערך המדידה של תאגיד כאן, עם קבלת הצעות מגופים שונים העוסקים במדידה, וסינון אלה שאינם עומדים בתנאי המכרז.
השיטה הקנדית שנבחנת בישראל
לטובת הדיון בוועדה, ערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת סקירה של שיטות מדידה שונות במדינות בעולם, בהן ארה"ב, בריטניה, קנדה, צרפת וגרמניה. במדינות אלה המדידה כולל גם נתונים מצפייה ליניארית בערוצים און-ליין, וגם מנתונים הנאספים מהדיגיטל.
מרכז המחקר מציין לטובה את הניסיונות של הוועדה הישראלית למדרוג לאמץ טכנולוגיות חדשות, שמודדות גם צפייה כלשהי בדיגיטל, הוספת צפייה נדחית לשבעה ימים אחרי השידור הליניארי, צפייה ב-VOD והרחבת פאנל המשתתפים כדי לדייק עוד יותר את נתוני הצפייה, ועוד.
אחת המדינות הנבחנות היא קנדה, הוועדה המקומית למדרוג מפעילה שם פיפל מיטר נייד (PPM) שמובנה על המכשיר הנייד, ובאמצעות קליטת שמע, ניתן לזהות באיזו תוכנית וערוץ צופים. אגב, שיטת ה-PPM נבחנת בתקופה האחרונה גם על ידי התאגיד.
בנוסף, הוועדה הקנדית עושה שימוש בנתונים שהיא מקבלת מחברות הכבלים והלוויין בקנדה, וכך יוצרת מערך נתונים משותף. הבעיה בישראל היא ש-HOT ו-yes מסרבות לשחרר את נתוני הצפייה של לקוחותיהן, אפילו לערוצים המשדרים על הפלטפורמות שלהן.
בבריטניה נערכת מדידת הצפייה על ידי ועדה משותפת בשם BARB המשלבת גופים ציבוריים (BBC) וערוצים פרטיים, וגם גופי פרסום. ה-BARB מנהלת את המדידה ומפצלת את הביצוע שלה בין כמה מפעילים, בהם קנטאר מדיה, שמבצעת את המדידה גם עבור הוועדה הישראלית למדרוג. המדידה מבוססת על שני ערוצים: פאנל מדגמי שבו יש שימוש בפיפל-מיטר, ראוטר-מיטר (מד-נתב) וסופטוור-מיטר (תוכנה העוקבת אחר צפייה מקוונת), ואיסוף מידע על כלל האוכלוסייה מאתרי האינטרנט של חברות השידור.
ארה"ב: הכנסת אמצעים חדשים למדידה
בארה"ב חברת נילסן היא הספק הגדול והמוכר ביותר של שירותי מדידת צפייה בטלוויזיה, הן ברמה המקומית והן ברמה הלאומית. על פי הדוח של מכון המחקר של הכנסת, רשתות שידור וספקי כבלים עושים שימוש בנתוני מדידת הצפייה של נילסן כמטבע (currency) העיקרי לקביעת ערך זמן השידור שלהם ולתכנון יעיל של לוח השידורים. המדד המקובל לקביעת ערך זמן השידור הישיר בטלוויזיה הוא מדרוג דקת הפרסום הממוצעת (Avarage Commercial Minute rating, ACM), שהוצג ב-2007. מדד זה מוצג בשני אופנים: C3 rating הבוחן את הרייטינג בטווח של שלושה ימי דחיית צפייה ו-C7 rating הבוחן את הרייטינג בטווח שבעה ימים. שיטה זו איננה מודדת את שיעורי הצפייה בפרסומות באופן ספציפי, אלא יוצרת ממוצע של כלל דקות הצפייה בתוכנית.
הפאנל של נילסן מכיל מעל 35 אלף משקי בית (ירידה של כ-5,000 ביחס לתקופה שלפני פרוץ משבר הקורונה). במדידה זו משמשים בעיקר פיפל-מיטר ומדי-מקלטים (set-meter), אך מגוון אמצעים חדשים נכנסו לשימוש בשנים האחרונות או עתידים להיכנס לשימוש בעתיד.
למשל, מ-2014 נמדדת צפייה ישירה בתכני טלוויזיה דרך מחשבים ומכשירים ניידים (DTVR). מ-2017, מופעל גם פיפל-מיטר נייד (PPM) שנועד לאתר גם צפייה מחוץ לבית. נתון זה חשוב עבור חברות המשדרות ספורט וחדשות.
- 1.עם של פרייארים 18/01/2022 10:13הגב לתגובה זושייבדקו את בעיות הקליטה בעידן + באיזור פ"ת

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.