טור

לזכרה של ראומה אלדר// כל מילה שיצאה מפיה היתה מודפסת

אלדר גילמה באישיותה ומעל הכל בקריינות שלה, את הממלכתיות הישראלית על שלל רבדיה. תומר סגיס נפרד ממגישת הרדיו המיתולוגית ראומה אלדר, שהלכה שלשום לעולמה
תומר סגיס | (1)

שחקני תאטרון נוהגים לומר כי "למות על הבמה זה הסוף הכי טוב". על משפט זה חשבתי אתמול (יום ב') כשהתבשרתי על מותה של אגדת הרדיו ראומה אלדר ז"ל. אמנם, אלדר לא נפטרה במהלך שידור, אך היא החזירה את נשמתה לבורא בשבוע הכי ממלכתי שלנו, בו אנו מציינים את יום העצמאות.

 

אלדר גילמה באישיותה ומעל הכל בקריינות שלה, את הממלכתיות הישראלית על שלל רבדיה. ההקפדה הבלתי מתפשרת על השפה העברית, בשילוב טונציה נדירה, הפכו כל מהדורת חדשות בהגשתה לשיא הממלכתיות.

 

היא הכשירה במופתיות אנשי רדיו וטלוויזיה רבים ובהם חיים יבין, גדעון הוד (קורס קריינים 1954), עדנה פאר ועוד רבים וטובים,  תוך שהיא נוטעת בהם את קדושת פתיחת המיקרופון מחד והכבוד שהם חייבים לרכוש לאינטליגנציה של המאזין מאידך. הקריינים שעברו הכשרה תחת פיקודה סיפרו לי כי כל מילה שיצאה מפיה הייתה "מודפסת" תוך שהיא מנהלת מלחמת חורמה על הדיוק בשפה העברית. כך לדוגמה, היא נהגה להסביר בשפתה הציורית כי כשקר לנו אנחנו לא "קופים" אלא קופאים בדגש על ה-א' במילה. באותה רוח היא הסבירה בראיון למני פאר ז"ל כי היא מכירה כדורגל וכדוריד, אך מעולם היא לא שמעה על "כדוראף", ובאמצעות מילה זו היא חידדה את חוסר הדגש על האות ע' הנשמעת פעמים רבות כ-א' מהגייה לא נכונה.

 

הראיון של ראומה אלדר ז"ל בסיבה למסיבה עם מני פאר ז"ל

 

האופי החינוכי של אלדר בא לידי ביטוי לא רק בבית , קרי-מול קרייני קול ישראל, אלא גם כלפי חוץ - מול ציבור המאזינים. בסוף שנות ה-60 (לאחר תקופה ארוכה באולפני הרדיו בירושלים), היא עברה למערכת קול ישראל בתל אביב והחלה לעסוק בשלל נושאי חינוך ותרבות בדגש על העשרת המאזינים. זכורים לטובה פינות הלשון העברית, פינות הספרים והשירה, ומעל הכל רצועת "השכלה ודעת לכל" שהייתה גרסת 'האוניברסיטה המשודרת' (תכנית גל"צ הוותיקה) של קול ישראל. המאזינים הוותיקים ודאי זוכרים כי הרצועה ששודרה בשיתוף האוניברסיטה הפתוחה (בדגש על ה"חית הגרונית" כפי שהטיבה להגות אלדר) נפתחה ביצירת "האביב" (מתוך "ארבע העונות") של ויוואלדי שהעניקה נופך איכותי לתכני הרצועה, שאף זיכו את אלדר בפרס מנהל הרדיו. זכורים לטובה שיעורי הערבית ששודרו ברצועה זו (ברשת א' המיתולוגית) שפתחו צהר בהושטת יד חמה הן לשפה והן לתרבות. כמו כן, זכורים לטובה השיחות המאלפות של "מומחי האוניברסיטה הפתוחה" בתחומים שונים שהוסיפו בינה משובחת למאזינים.

 

ב-1986, כשחגג קול ישראל 50 שנה, חזרו קרייני החדשות הוותיקים, ובהם ראומה אלדר, לקרוא את מהדורות סוף השבוע. המפגש בין "שבת המלכה" לבין מלכת הקרייניות של הרדיו, הותיר תמיד שובל של קדושה רדיופונית באזני המאזינים.

 

על אף התדמית הרצינית וחמורת הסבר של אלדר, היא התברכה בחוש הומור ואף בכישרון שירה. היא נחשבת כמספרת סיפורים נפלאה וקולה המלטף ליווה תכניות ילדים רבות ששודרו ברדיו בתחילת דרכו. קולה ליווה גם את שירות "השעון הדובר" והיה אצל רבים הקול הראשון ששמעו בבוקר - עת הזמינו שרות השכמה טלפוני. לאחר צאתה לגמלאות, תרמה רבות גם לעיוורים והקליטה עבורם סיפורים שהיו בגדר הצגה של כוכבת אחת.

אלדר שייכת למשפחה רדיופונית איכותית וענפה. אחיה משה חובב ז"ל, גדול קרייני הרדיו בכל הזמנים, ולימים מנהל קול ישראל, ורעייתו דרורה בן אב"י ז"ל ששימשה כמנהלת התכניות המיתולגית של הגל הקל, פעלו בתקופה בה הרדיו היה הרבה מעבר למדורת השבט. רדיו בו דלקה "אש התמיד".

 

חובב זכור כמי שקריין את מהדורות החדשות של שש ושבע בערב בלילות שבת. קריינותו בעלת הגוון החגיגי, סימלה לרבים את המעבר מחול לקודש והייתה בגדר עונג שבת ממשי. עד היום לא קמו מתחרים לאחים לבית 'מחבוב' (לימים חובב) - משה וראומה. משה חובב מונצח עד היום בפתיחת שידורי הרדיו עם קריאת "שמע ישראל", וטוב יעשו קברניטי השידור הציבורי אם ימצאו את הדרך להנצחת אחותו ראומה, שהייתה אות, מודל ומופת לרדיו שהוא הרבה מעבר למדיום הבוקעים ממנו קולות. יהי זכרה ברוך.

 

תומר סגיס הוא עורך ומגיש 'הכל זהב' - תכנית הנוסטלגיה הישראלית והזמר העברי של רדיו תל אביב 102FM המשודרת גם ברדיו חיפה וברדיו גלי ישראל. סגיס היה פרשן ומבקר הרדיו של מעריב בשנים 1998-2004

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אמן (ל"ת)
    יואב 07/05/2019 22:32
    הגב לתגובה זו
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.