לזכרה של ראומה אלדר// כל מילה שיצאה מפיה היתה מודפסת
שחקני תאטרון נוהגים לומר כי "למות על הבמה זה הסוף הכי טוב". על משפט זה חשבתי אתמול (יום ב') כשהתבשרתי על מותה של אגדת הרדיו ראומה אלדר ז"ל. אמנם, אלדר לא נפטרה במהלך שידור, אך היא החזירה את נשמתה לבורא בשבוע הכי ממלכתי שלנו, בו אנו מציינים את יום העצמאות.
אלדר גילמה באישיותה ומעל הכל בקריינות שלה, את הממלכתיות הישראלית על שלל רבדיה. ההקפדה הבלתי מתפשרת על השפה העברית, בשילוב טונציה נדירה, הפכו כל מהדורת חדשות בהגשתה לשיא הממלכתיות.
היא הכשירה במופתיות אנשי רדיו וטלוויזיה רבים ובהם חיים יבין, גדעון הוד (קורס קריינים 1954), עדנה פאר ועוד רבים וטובים, תוך שהיא נוטעת בהם את קדושת פתיחת המיקרופון מחד והכבוד שהם חייבים לרכוש לאינטליגנציה של המאזין מאידך. הקריינים שעברו הכשרה תחת פיקודה סיפרו לי כי כל מילה שיצאה מפיה הייתה "מודפסת" תוך שהיא מנהלת מלחמת חורמה על הדיוק בשפה העברית. כך לדוגמה, היא נהגה להסביר בשפתה הציורית כי כשקר לנו אנחנו לא "קופים" אלא קופאים בדגש על ה-א' במילה. באותה רוח היא הסבירה בראיון למני פאר ז"ל כי היא מכירה כדורגל וכדוריד, אך מעולם היא לא שמעה על "כדוראף", ובאמצעות מילה זו היא חידדה את חוסר הדגש על האות ע' הנשמעת פעמים רבות כ-א' מהגייה לא נכונה.
הראיון של ראומה אלדר ז"ל בסיבה למסיבה עם מני פאר ז"ל
האופי החינוכי של אלדר בא לידי ביטוי לא רק בבית , קרי-מול קרייני קול ישראל, אלא גם כלפי חוץ - מול ציבור המאזינים. בסוף שנות ה-60 (לאחר תקופה ארוכה באולפני הרדיו בירושלים), היא עברה למערכת קול ישראל בתל אביב והחלה לעסוק בשלל נושאי חינוך ותרבות בדגש על העשרת המאזינים. זכורים לטובה פינות הלשון העברית, פינות הספרים והשירה, ומעל הכל רצועת "השכלה ודעת לכל" שהייתה גרסת 'האוניברסיטה המשודרת' (תכנית גל"צ הוותיקה) של קול ישראל. המאזינים הוותיקים ודאי זוכרים כי הרצועה ששודרה בשיתוף האוניברסיטה הפתוחה (בדגש על ה"חית הגרונית" כפי שהטיבה להגות אלדר) נפתחה ביצירת "האביב" (מתוך "ארבע העונות") של ויוואלדי שהעניקה נופך איכותי לתכני הרצועה, שאף זיכו את אלדר בפרס מנהל הרדיו. זכורים לטובה שיעורי הערבית ששודרו ברצועה זו (ברשת א' המיתולוגית) שפתחו צהר בהושטת יד חמה הן לשפה והן לתרבות. כמו כן, זכורים לטובה השיחות המאלפות של "מומחי האוניברסיטה הפתוחה" בתחומים שונים שהוסיפו בינה משובחת למאזינים.
ב-1986, כשחגג קול ישראל 50 שנה, חזרו קרייני החדשות הוותיקים, ובהם ראומה אלדר, לקרוא את מהדורות סוף השבוע. המפגש בין "שבת המלכה" לבין מלכת הקרייניות של הרדיו, הותיר תמיד שובל של קדושה רדיופונית באזני המאזינים.
על אף התדמית הרצינית וחמורת הסבר של אלדר, היא התברכה בחוש הומור ואף בכישרון שירה. היא נחשבת כמספרת סיפורים נפלאה וקולה המלטף ליווה תכניות ילדים רבות ששודרו ברדיו בתחילת דרכו. קולה ליווה גם את שירות "השעון הדובר" והיה אצל רבים הקול הראשון ששמעו בבוקר - עת הזמינו שרות השכמה טלפוני. לאחר צאתה לגמלאות, תרמה רבות גם לעיוורים והקליטה עבורם סיפורים שהיו בגדר הצגה של כוכבת אחת.
אלדר שייכת למשפחה רדיופונית איכותית וענפה. אחיה משה חובב ז"ל, גדול קרייני הרדיו בכל הזמנים, ולימים מנהל קול ישראל, ורעייתו דרורה בן אב"י ז"ל ששימשה כמנהלת התכניות המיתולגית של הגל הקל, פעלו בתקופה בה הרדיו היה הרבה מעבר למדורת השבט. רדיו בו דלקה "אש התמיד".
חובב זכור כמי שקריין את מהדורות החדשות של שש ושבע בערב בלילות שבת. קריינותו בעלת הגוון החגיגי, סימלה לרבים את המעבר מחול לקודש והייתה בגדר עונג שבת ממשי. עד היום לא קמו מתחרים לאחים לבית 'מחבוב' (לימים חובב) - משה וראומה. משה חובב מונצח עד היום בפתיחת שידורי הרדיו עם קריאת "שמע ישראל", וטוב יעשו קברניטי השידור הציבורי אם ימצאו את הדרך להנצחת אחותו ראומה, שהייתה אות, מודל ומופת לרדיו שהוא הרבה מעבר למדיום הבוקעים ממנו קולות. יהי זכרה ברוך.
תומר סגיס הוא עורך ומגיש 'הכל זהב' - תכנית הנוסטלגיה הישראלית והזמר העברי של רדיו תל אביב 102FM המשודרת גם ברדיו חיפה וברדיו גלי ישראל. סגיס היה פרשן ומבקר הרדיו של מעריב בשנים 1998-2004
- 1.אמן (ל"ת)יואב 07/05/2019 22:32הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
