אודיותר 16#: מסכמים שנה - ו-2 מגמות מטרידות לרדיו FM
שנת 2018 שהסתיימה מהווה נקודת מפנה בכל מה שקשור להאזנה דיגיטלית. כל הנתונים והמחקרים מצביעים על כך שהרדיו לא משתנה, הוא מזדקן וההאזנה עוברת לדיגיטל. נהוג לאפיין תחנות רדיו FM לפי רדיו מוזיקה ורדיו דיבורים. הנה 2 מגמות משמעותיות שפרצו השנה ומשנות את כללי המשחק – ובעלות השפעה ענקית על תחנות רדיו FM שחייבות להידרש לנושא.
המוזיקה עוברת לסטרימינג
שירותי הזרמת המוזיקה חדרו השנה לשוק בארץ בצורה משמעותית, רוב השחקנים המובילים בעולם כבר כאן: Apple Music, T-dial, Deezer, ו-Spotify, וכולם מתחרים על האוזניים של כולנו. אין ספק שמדובר במהפכה שיש לה השפעה עצומה על הרגלי ההאזנה לתחנות רדיו FM בעלות אפיון מוזיקלי. בעידן הנוכחי, מוזיקה אינה מוצר שתחנת רדיו FM יכולה להמשיך ולמכור, היא הפכה למוצר אישי המותאם לכל משתמש בסטרימינג.
דוח "החיים בעידן הדיגיטלי" של בזק שפורסם לפני מספר ימים לא משאיר הרבה מקום לספק. הוא מציג 2 נתונים מדאיגים מאד עבור תחנות ה-FM. הראשון קובע כי ב-5 השנים האחרונות (2013 - 2018) איבד הרדיו כמעט 50% מכוחו כאמצעי להאזנה למוזיקה, ואילו הנתון השני קובע כי Spotify נכנסה לישראל בסערה עם חדירה של 14% (נכון ל-9 חודשים בהם Spotify בישראל).
* לכל טורי אודיותר - לחצו כאן
גילוי נאות: ADIO היא החברה המשווקת את הפרסום בSpotify בישראל. אנו ב-ADIO חשופים לנתוני אמת ששברו את הציפיות מבחינת טראפיק ושימושים, מאות אלפי משתמשים בכל הגילאים (גרעין ליבה דור Y המילניום) המאזינים בממוצע כ-155 דקות ביום למוזיקה שהם מעדיפים לשמוע, יכולות הגשת מוזיקה ופודקאסט בסטרימינג בכל זמן ומקום, למעלה מ-40 מיליון שירים, 3 מיליארד פלייליסטים, ההפצה והנגשה בכל מכשיר ופלטפורמה (בכל המסכים, כולל ווייז וב-Google map, כלי רכב, קונסולות משחקים, רמקולים חכמים, ואפילו שעונים...), בנוסף לאלה, האלגוריתם של Spotify מנתח בכל עת את הרגלי ההאזנה של המשתמשים ויודע להצליב דאטה ולהגיש בניבוי מדויק את השירים הבאים או חושף את המשתמש למוזיקה חדשה המותאמת רק עבורו.
- איזה פרסום זינק בדיגיטל - וקצת על פודקאסט משובח לפסח
- עמית פלציג מונה לסמנכ"ל מכירות ופיתוח עסקי חדש ב-ADIO
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומכיוון ש-Spotify הוא השירות המשמעותי שפועל במודל Fermium (85% מהמאזינים בישראל נמצאים במודל חינם כולל פרסום), המודל מאפשר למותגים לייצר מהלכי פרסום איכותיים בכל הפורמטים: תשדירי אודיו, וידאו, באנרים, סביבת פרימיום מטורגטת (לפי גיל, מגדר, מצבי רוח וסיטואציה) ובטוחה מכיוון שכל התוכן מאומת על ידי הלייבלים וחברות התקליטים.
המאזינים כבר שם והמפרסמים מיד אחריהם. דוח IAB (The Interactive Advertising Bureau) שהופק על ידי PwC לחציון הראשון של 2018 מציג המשך זינוק דרמתי בפרסום אודיו דיגיטלי. על פי הדוח, סך הכנסות מפרסום אודיו דיגיטלי במחצית הראשונה של 2018 הגיעו ל-935 מיליון דולר ונמצא בקצב התקדמות של כ-1.8 מיליארד דולר עד לסוף 2018. גם בישראל (ואין הנחתום מעיד על עיסתו...) רוב המפרסמים בארץ מבינים שהפרסום האודיו דיגיטלי רלוונטי מתמיד ומעלים קמפיינים ברדיו הדיגיטלי ובשירותי הזרמת המוזיקה.
הדיבורים עוברים לפודקאסט
הפודקאסט (שבעברית קבעה האקדמיה ללשון את המילה "הסכת"( הופך להיות יותר ויותר פופולארי בארץ ובעולם. האזנה לפודקאסטים מתקיימת בעיקר במכשירי המובייל באפליקציה מובנת באיפון או באפליקציות גוגל ואחרות באנדרואיד, וכמובן Spotify. כל המחקרים בעולם מעידים על שינוי אמיתי בהרגלי הצריכה: במחקר האחרון של Edison Research - 'צרכני הפודקאסט 2017', עולה כי 24% מהאמריקאים מאזינים לפודקאסטים, קהילת מאזינים עצומה בגילאי 18-54 בעלי השכלה והכנסה גבוהה ולכן מהווים קהל מבוקש למפרסמים. בבריטניה דוח RAJAR מציג ש-18% מהאוכלוסייה מאזינים לפודקאסט. נתונים דומים עולים גם ממדינות נוספות בעולם.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
מגפת הפודקאסטים לא פסחה על ישראל, שנהנית ממגוון עצום של פודקאסטים מכל הסוגים, שצצים כפטריות אחרי הגשם ומציעות לקהילות נאמנות, שלל תכנים, קצרים או ארוכים בזמינות מיידית ועם תהודה רבה. מבין הפודקאסטים המובילים בישראל ניתן למצוא מגוון רחב: שלל הפודקאסטים של מערכת 'עושים היסטוריה עם רן לוי' הכוללים טאלנטים כגון דפנה ליאל (עושים פוליטיקה), בן מיטלמן (עושים ספורט), חגי גולן (עושים עסקים) ופודקאסטים נוספים בקבוצה; הפודקאסט גיקונומי של ראם שרמן, פופקורן של ליאור פרנקל, סאמק של איתי גולדה ואפי פוקס, אימא אימא של עינת נתן והילה קורח, קטעים בהיסטוריה של יובל מלכי, השוונגקאסט של קהילת שוונג ואחרים. גם שוק העיתונות נכנס לזירת הפודקאסט: הארץ, גלובס, כלכליסט, ואפילו תעשיית הפרסום והשיווק: מירן פחמן עם Earcatcher, מנהלי שיווק מצייצים, ערן גפן, Feedme של מיכל שרייבר ועוד.
חלק מתחנות רדיו FM מבינות כי הפודקאסט כאן כדי להישאר, ומפיקות תכני פודקאסט בשלל תכנים במטרה להגדיל נתחי שוק גם באפיק זה. רדיו תל אביב השיק סדרת פודקאסטים מומלצת ביותר, כך גם רדיו חיפה, ואפילו תאגיד השידור הציבורי כאן ותחנות אחרות.
השנה גם תקציבי פרסום מתחילים להגיע בצורה מסודרת לפודקאסטים. על פי IAB, שוק הפרסום בפודקאסטים יחצה את ה-200 מיליון דולר השנה. הפרסום כולל חסויות של מותגים מובילים, פינות תוכן בהנחיית מגיש הפודקאסט ויצירת פודקאסטים ממותגים - הפקת פודקאסטים לגופים מסחריים, מטעמם במטרה לייצר קהילות מאזינים נאמנות סביב התוכן.
לצד מגמות התוכן המשתנות - מוזיקה בסטרימינג ופודקאסט, חובה גם לשים לב לשוק הרמקולים החכמים (והעוזרות הקוליות) ושוק כלי הרכב המחוברים - אלו פלטפורמות שקשורות ב-DNA להרגלי ההאזנה וצריכת אודיו בדיגיטל ונמצאות בזינוק דרמתי בכל העולם.
ולקראת סיום, הנה שאלה מתבקשת ל2019: כשהמוזיקה עוברת לסטרימינג, וכשהדיבורים עוברים לפודקאסט וכשיותר תקציבים מופנים לפרסום אודיו בדיגיטל, מה יעשו תחנות רדיו FM בעידן שכולו דיגיטלי ופרסונאלי?
התשובה האמיתית מורכבת ודורשת ניתוח עומק לכל תחנה ותחנה. כאשר אצל חלק מהתחנות אפשר לראות מהנה מבריק ואפקטיבי. אבל על רגל אחת ניתן לקבוע שתחנות רדיו FM חייבות לייצר יותר ערך סביב תכניות אקטואליה, חדשות וספורט (תכנים המותאמים לצריכת "פיק" ופחות "לונג-טייל"). יותר תוכניות מוזיקה בהגשה אישית עם נוכחות השדרנים ולא עוד "הנה שעתיים של מוזיקה ברצף, נפגש בהמשך..." וכמובן, להיות דיגיטל ולא רק לעשות דיגיטל.
שתהיה לכולנו 2019 מעולה! וקבלו פלייליסט מושלם לפתיחת השנה. לחצו כאן על הלינק.
דרור גנות הוא מנכ"ל ADIO המשווקת את הפרסום ב Spotify, ברדיו הדיגיטלי ובפודקאסטים
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
