"מה שנטע עשתה לישראל גם 100 מיליון ד' על פרסום לא עושים"
יותר מהכל, האירוויזיון הוא אירוע לאומי, כזה שגורם ליותר ממיליון ישראלים לשבת יחד מול המסך בשעה מאוחרת כדי לצפות בנטע ברזילי מקסימה את אירופה, ולחוש באופן כמעט בלתי נשלט את תחושת הגאווה והאחדות הקולקטיבית שמסתיימת בקפיצה המסורתית למים בכיכר רבין.
כש"פותחים את הפריים" מתגלה תמונה רחבה יותר. לנפח את החזה לתושבי ישראל זה נחמד ומהנה, אך מדובר כמובן באירוע עם פוטנציאל גדול הרבה יותר שנצפה על ידי מאות מיליוני אנשים באירופה ובכוחו לשתול זרעים של תדמית חיובית בקרב הלבבות האירופאים, שחלק גדול מהם אינו ידועי בחיבתו הרבה לישראל.
יחד עם תחרות הג'ירו שהתארחה בישראל לסופ"ש בן 3 ימים, תחרות האירוויזיון שהניצחון בה הגיע כבונוס לישראל, ונטע ברזילי שהיא כל מה שהמדינה יכלה לבקש מ"שגרירה" ויותר - מרחפת באוויר התחושה שהמעטפת המיתוגית של ישראל קיבלה דחיפה משמעותית קדימה וזהו המומנטום המתאים למנף אותה כדי למקסם את הרווח התקשורתי-תדמיתי.
"בישראל יש איזה סוג של שניות", אומר יועץ התקשורת ניסים דואק. "מצד אחד יש תפיסה שלה כמקום מאד לא פשוט, שנמצא בליבו של סכסוך וגם מדיניות שהיא שנויה במחלוקת לרבות כל הנושאים הפוליטיים, אלימות, כיבוש, BDS וכו' שמייצר המון PR שלילי למדינה ומצד שני הדימוי של המקום המתקדם טכנולוגית וגם מקום שהוא חדשן ברמת הערכים".
ישראל כמעבדה לערכים שונים ומתקדמים של קבלת השונה
לדברי דואק, הדגש של מדינת ישראל במינוף המומנטום התדמיתי צריך להתמקד בחדשנות ולא רק טכנולוגית אלא ערכית. "יש כל הזמן מתח בין התפיסה של ישראל כמותג רע, אלים ש"הורג ילדים על הגדר" לבין העובדה שתל אביב היא בירת הגייז העולמית, וגם לפני 20 שנה כשזכינו עם דנה אינטרנשיונל, או היום עם נטע, ברמת ההופעה והמסרים. מצד אחד אנחנו אטומים רגשית ומצד שני אנחנו המקום החדשן והמתקדם טכנולוגית, כלכלית וערכית".
מרגשת, ערכית, מקסימה וכובשת. נטע ברזילי (צילום: Andres Putting, אתר האירוויזיון)
על מינוף המומנטום החיובי קדימה, אומר דואק כי "צריך לזכור - אין עטיפה בלי מוצר. יש מוצר ישראל ויש מוצר נטע ברזילי - אם אני מתמקד בנטע הייתי מחבר את זה למשהו גדול יותר לישראל, כמעבדה לערכים שונים ומתקדמים של קבלת השונה. ישראל מתקדמת בעולם, אם בקבלת הלהט"ב ואם בגידול קנאביס רפואי. יש כאן המון ערכים חברתיים שבהם ישראל מובילה, אז הייתי מחבר את זה לישראל שהיא מקום חדשן ומתקדם ביחס אפילו לערכים ליברליים, למרות שהשיח הפוליטי הוא אנטי ליברלי אבל יש שורת נושאים רבים שישראל היא מאוד אוונגרדית בהם".
"עבור כל מדינה - ובמיוחד מדינת ישראל, זכייה באירוויזיון היא הזדמנות מיתוגית חשובה", אומר המומחה לשיווק ואסטרטגיה אבי זיתן. "עיני מדינות רבות מופנות אלינו. קיבלנו את תשומת הלב ואת האפשרות לבנות תדמית חיובית, להשפיע על דעת הקהל הבינלאומית, על התיירות, על המסחר ואפילו על יחסי החוץ המדיניים שלנו".
לדבריו, "המיתוג של מדינת ישראל בעולם תמיד היה מאתגר ואחת הסיבות לכך היא הפנים הרבות שיש לישראל, עם ריבוי תרבויות, מגזרים וחוויות. ואילו הכלל הראשון במיתוג הוא תמיד להתמקד - לבחור ערך המרכזי, לדבר בשפה אחת עם טון וסגנון אחיד והנה הגיעה נטע ברזילי והצליחה 'לפתור לנו את הבריף' במסר אחד פשוט - 'תודה שקיבלתם את השונה'. נטע הצליחה לא רק להציג לעולם פנים אחרות של ישראל - שונות מהשיח 'הרגיל' על נושאי ביטחון ומשברים שדרכו רואים אותנו בעולם בימים אחרים. היא גם הפכה את עצמם המגוון העצום בישראל לחוזקה שלנו".
"בעולם של האירוויזיון שמאחד תחתיו תרבויות רבות, ישראל יכולה לשאת בדיוק את המסר הזה", הוא טוען. "להיות המדינה שמרימה על נס את קבלת השונה ושל אנשים שונים שחיים יחד בקיום משותף. אלה הן הפנים היפות של ישראל וזהו המסר שנוכל להמשיך ולמנף מנקודה זו. במיוחד בהזדמנות הגדולה שנוצרה, באירוח האירוויזיון בישראל בשנה הבאה".
זה הזמן להמשכיות עם יד מכוונת
יועץ התקשורת איתי בן חורין אומר כי "אני חושב שיש קודם כל 2 אירועים שכדאי לדבר עליהם יחד, בשניהם צפו כמיליארד צופים וראו בה ישראל אחרת. בג'ירו ראו נורמליות, נופים של מדינה ואת מדינת ישראל כולה וגם באירוויזיון ראו מישהי שלא נראית כמו שמצפים לראות את ישראל".
לדבריו, "אין כמו כוח של תרבות וספורט כדי להגיע לאנשים. הרבה פעמים חושבים שזה פוליטיקה או מהלכים מדיניים כלכליים אבל לא, אפילו לא אקזיטים מתוקשרים. אני שולח מכאן איתות לקברניטים - כמה שיותר יהיו כאלה כך ייטב".
- 3.אוהד בן חמו 04/06/2018 07:39הגב לתגובה זובבקשה, הפתרון לכל משברי היח"צ נמצא מולכם. נכון, זה פחות מעניין "את זירה המקומית" כי אין להם מושג מזה ספורט ותרבות! ראו מה קרה למלונאות בת'א/אילת בימי הג'ירו, כמות האהדה הוויראלית ההזויה שנטע והג'ירו הביאו עימה מחייבת חשיבה מחדש. ספורט ומוזיקה מאז ומעולם היו טריגר לאיחוד עמים. את זרקור הכדורגל המרצד צריך להסיט לעבר ענפים אלו!
- 2.יצחק 15/05/2018 08:26הגב לתגובה זווהתדמית הישראלית חוזרת למקומה הטבעי. הישראלים לא יכולים להתאפק ולהסתפק ב-8 ילדים הרוגים, ורק כשרואים עשרות הרוגים עזתים, הם נרגעים. לא יעזור הצלחות בהייטק, בספורט ובתרבות. כשהמדינה הורגת עשרות נשים וילדים בהפגנות אלימות ללא יריות, אין לך סיכוי שהתדמית שלך תהיה נאורה.
- 1.קישקושי יועצים 14/05/2018 13:32הגב לתגובה זוהדבר הכי הכי הכי הכי ועוד המון פעמים הכי חשוב במיתוג הוא המשכיות ושמירה על מסר קבוע. הצלחות ספורטיביות או הצלחות תרבותיות, איך להגיד את זה בנימוס, זה לא משהו שישראל יכולה להתמיד בו. לעומת זאת בנושא ההיטק ובנושא המלחמות אנחנו דווקא לא רעים ביכולת להתמיד ולכן, ולא במקרה, זה בדיוק המיתוג של ישראל