תחנות הרדיו צריכות כבר להתעורר לעולם הדיגיטלי
לאחרונה פורסם ב-ynet ובאתרים נוספים ששירות המוזיקה הגדול בעולם Spotify מגיע לישראל. והוא לא לבד, גם Deezer עולה לארץ ואפילו החל בהשקה רכה מרוץ החימוש האודיו דיגיטלי עובר לשלב הבא וזה קורה כפי הנראה כבר בתקופה הקרובה.
חלק מתחנות הרדיו המסורתיות (FM) נערכו מראש לכניסה של ענקיות הדיגיטל לשוק, השיקו אסטרטגיה דיגיטלית הכוללת פעילויות ברשתות החברתיות, תכנים וערוצי אודיו נוספים, אפליקציות מותאמות ופרסום אודיו דיגיטלי ישירות למאזינים המחוברים. מנגד, עדיין קיימות תחנות רדומות שמשום מה לא רואות את התמונה החדשה וזה בדיוק מה שננסה לעשות כאן היום. אז הנה 6 נקודות על עולם האודיו החדש שעומד בפתחנו.
1. לא רק תחנות רדיו FM: כניסת שירותי המוזיקה הבינ"ל לישראל לצד תחנות רדיו אינטרנט ופודקאסטים משנים לגמרי את התפיסה שמאזינים = רדיו FM. שירותי הסטרימינג מעניקים אפשרות להאזין לכל תכני המוזיקה בעולם כולל זו הישראלית ללא תשלום ובכל מכשיר (מודל Fermium). מולם בישראל יש מספר תחנות רדיו מובילות בעלות אפיון וצביון מוזיקלי בהן גלגלצ, eco99fm, רדיוס, רדיו חיפה, כאן ג', 88FM, לב המדינה ואחרות, כולן במגרש והולך להיות מאוד צפוף בקרוב.
2. הרבה מוזיקה בסטרימינג: רשימות מוזיקה מותאמות לקהלי מטרה לפי סיטואציות, הרגלים, כל מאזין בוחר את התוכן שהוא מעדיף לשמוע לפי מצב רוחו, בפקק או בעבודה, בפעילות ספורט או פנאי ובכל סיטואציה. לא מדובר באולפן רדיו המשדר 12 שירים בשעה בממוצע, אלא טכנולוגיות הכוללות יכולות דיגיטליות מרשימות של מעבר בין מכשירים, האזנה לרשימות שירים (פלייליסט) ערוכות ומותאמות לקהל המאזינים בישראל, יכולות דילוג ודירוג שירים, התאמת התוכן לפי סוג פעילות, הורדת שירים למנויי פרימיום והכל בקליק אחד להאזנה מיידית.
- איזה פרסום זינק בדיגיטל - וקצת על פודקאסט משובח לפסח
- עמית פלציג מונה לסמנכ"ל מכירות ופיתוח עסקי חדש ב-ADIO
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3. מקבצי פרסום: במשך שנים האוזן שלנו הורגלה למקבצי פרסום ארוכים בני 4-5 דקות כל אחד, כ-3 מקבצים בכל שעה בתחנה מסחרית הכוללים כל אחד יותר מ-20 מסרים פרסומיים מגוונים, מושרים או מקוריינים, הודעת חסות או ג'ינגל פרסומי ותשדירי פרומו, חדשות, מזג אויר וכו'. עולם האודיו החדש משנה את הדרך בה נאזין לפרסומות, בדומה לפרסום ברדיו הדיגיטלי, כל קטגוריית הפרסום תעבור שינוי בכל המרכיבים: החל מאורך מקבצי הפרסום, יכולת מדידת חשיפות וטירגוט לפי אזורים וקהלי מטרה. הפרסום בעולם האודיו החדש קצר יותר, מניע לפעולה (כולל אלמנטים להנעה לפעולה), מטורגט ומאפשר פניה לפי יוניק, מוגש בזמן האזנה ודאית, והכי חשוב - מדיד עד לרמת המאזין הבודד.
4. מכשירים דיגיטליים: צריך להבין, לא מדובר באפליקציה נחמדה למכשירי הסמארטפון אלא חיבור מיידי לכל המסכים והמכשירים הקיימים: בבית בסלון או במטבח, smart TV, Alexa Eco או Google Home, בחדר הכושר, בריצה וברכיבה בשטח, במשרד וכמובן בכלי הרכב המחוברים - שירותי אודיו מוזיקה 360 בכל זמן ומקום והם כאן בכדי להישאר.
5. שיתופי פעולה בינ"ל: לכל שירותי המוזיקה המובילים יש שותפים בינ"ל בכל הקטגוריות ואלה יעזרו להם להפיץ את התכנים והשימושים בדרך הכי מהירה שיש. החל משיתופי פעולה במכשירי הסמארטפון והטאבלט, שיתופי פעולה עם יצרני כלי הרכב ומערכות המולטימדיה ברכבים החדשים, שירותי ניווט, רשתות חברתיות, טלוויזיות חכמות, רמקולים ניידים ועוזרות קוליות בבתים, וכל זה עוד בעידן שלפני שמוצרי ה-IOT וה-AI חדרו לשווקים.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
6. עובדה אחת אחרונה: בכל מקום בעולם אליו הגיעו ענקיות המוזיקה הבינ"ל, השתנתה לגמרי מפת ההאזנה. המאזינים - ולא רק הצעירים - נוטשים את ה-FM ועוברים לפלטפורמות הדיגיטליות. תוסיפו לעובדה כי לפי סקר TGI למעלה מרבע מהנשאלים מאזינים אונליין, ואת דוח האינטרנט של בזק הקובע כי 50% מהאוכלוסייה בארץ מאזינים במכשירים הדיגיטליים, ותוסיפו את הזינוק בהאזנות לפודקאסטים ולרדיו אינטרנט וכל התמונה מתבהרת: המהפכה האודיו דיגיטלית כבר כאן, זה הזמן של תחנות הרדיו FM הרדומות להתעורר ולהתחיל לחשב מסלול מחדש.
דרור גנות הוא מנכ"ל ומייסד ADIO רשת הפרסום ברדיו הדיגיטלי
לטורים של דרור גנות:
* פודקאסט וסטרימינג-רדיו: הנה מוצרי הפרסום האודיו-דיגיטליים
* עכשיו גם אתם תוכלו להפיק לעצמכם פרסומות רדיו
* כמה תובנות על המחקר שבדק הרגלי האזנה לרדיו לפי דרישה
* על קמפיינים דיגיטליים ברדיו - והשירות החדש של רדיו הקצה
* ה-Smart Speakers: אמזון, אפל וגוגל רוצות אתכם מכורים
- 2.אם הרדיו רוצה להתחרות הוא חייב קודם כל לעבור ל-DAB+ (ל"ת)להעיף את ה-FM המקרטע 08/12/2017 00:53הגב לתגובה זו
- 1.מישהו 05/12/2017 09:21הגב לתגובה זואני לא מבין על מה אתה מדבר . מה המודל המסחרי ? זה נראה עוד סוג של תיווך ועוד מישהו שיקבל עמלה על הדרך . הקהל היום כן מאופיין ואם אני שומע את 102FM דרך האפליקציה אני עדיין מקבל את מקבץ הפרסומות - ממש לא ברור מה אתה רוצה .
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
