ארה"ב: האם פאבלישרים יתאגדו - במלחמה נגד גוגל ופייסבוק?

2000 גופי חדשות תחת "ברית המדיה" של ה-NMA פנו לממונה על ההגבלים העסקיים בארה"ב כדי שזה יתיר להם להתאגד יחד כדי לנהל מו"מ מול מה שהם מגדירים כ"דואופול דה פקטו" של פייסבוק וגוגל
משה בנימין |

ה-NMA, ברית גופי המדיה של החדשות (News media alliance) בארה"ב פנתה לאחרונה לממונה על ההגבלים העסקיים בארה"ב כדי לקבל אישור להתאגד יחד כדי לנהל דו שיח משותף מול 2 ענקיות האינטרנט - דואופול הדיגיטל - פייסבוק וגוגל. 

ה"ברית" כוללת 2000 גופי תקשורת וביניהם כמה מהגדולים בארה"ב, כגון: הניו יורק טיימס והוול סטריט ג'ורנל שנאלצים לשים את האגו והיריבות בצד למען מלחמה באויב המשותף, פייסבוק וגוגל, שתזרים ההכנסות שלהם מפרסום דיגיטלי עולה באופן עקבי על חשבון הפאבלישרים הוותיקים. 

בהודעה שפרסם ה-NMA מסביר הגוף המאוחד כי "דרישת הצרכנים למידע אמין ועדכני גוברת אך מערכות ההפצה באונליין מעוותות את הערך הכלכלי של עיתונות טובה. גוגל ופייסבוק שולטות בהפצת המידע החדשותי ונוגסות בנתח השוק של הפרסום הדיגיטלי. בגלל הדואופול הזה, פאבלישרים נאלצים בעל כורחם לוותר על התוכן ולשחק לפי הכללים שלהן הקובעים כיצד מידע וחדשות מוצגים, מתועדפים ומנוטרים. חוקים אלו הפכו את החדשות לסחורה המונית וזולה שעודדה את התגברות ה'פייק ניוז' שלעיתים קשה להבדיל בינה לבין חדשות אמת". 

   

על פי ה-NMA, החוקים האמריקאים לשמירה על ההגבלים העסקיים מיועדים להגנה מפני חברות מונופוליסטיות. עם זאת כשמדובר בשוק המדיה, החוקים הקיימים מביאים למצב שמונע מהם (גופי החדשות) לעבוד יחד למען מטרה משותפת - משא ומתן מעמדת כח טובה יותר מול פייסבוק וגוגל - שאותן הם מגדירים כדואופול דה פקטו ש"שואב כמעט את כל הסגמנט הצומח של פרסום דיגיטלי".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.