טקס פרסי אופיר. יהושע ראשון משמאל
צילום: יח"צ

רמי יהושע מאחורי הקלעים של הסרט סופת חול: "חוויה מכוננת"

הפרסומאי שעומד בראש יהושע TBWA חבר למפיקי הסרט "סופת חול" בעקבות פגישה מקרית עם אסתי מקלברג, חברת ילדות שלו שנמנית על המפיקים. "אני לא יודע אם יהיה לזה המשך אבל זו בהחלט הייתה חוויה מכוננת"
משה בנימין |

פגישה מקרית עם חברת ילדות שלמדה איתו מכיתה א' הובילה את הפרסומאי רמי יהושע לקחת חלק כמפיק שותף בסרט הישראלי המצליח ביותר בשנה האחרונה - "סופת חול". סרט הביכורים של הבמאית עלית זקצר רשם את אחד ההישגים הנחשבים ביותר כשזכה בפרס חבר השופטים בתחרות הבינלאומית של פסטיבל סאנדנס ולאחרונה גם גרף את הפרס הבכיר בישראל - עבור הסרט העלילתי הטוב ביותר, בטקס פרסי אופיר האחרון.    

אז מה לפרסומאי שעומד בראש יהושע TBWA ולקולנוע הישראלי? למרות ההפתעה הראשונית עבור מי שיהושע מוכר לו בעיקר מעולם הפרסום, הוא מספר לאייס, כי "הקולנוע היה מאז ומתמיד התחביב הגדול שלי ואחת האהבות הראשונות שלי". הפגישה המקרית של יהושע התרחשה עם אסתי מקלברג שיחד עם בעלה חיים מקלברג הם עומדים בראש חברת ההפקות תותים שגם הפיקה את "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" - שזכה בשנת 2010 בפרס הסרט הישראלי הטוב ביותר בטקס פרסי אופיר. 

מקלברג העבירה לידי יהושע את התסריט וזה קרא, התאהב ונרתם לסייע להפקת הסרט יחד עם השותפים הנוספים: האחים משה וליאון אדרי ויגאל מוגרבי. למעשה יהושע השתתף בהפקת הסרט על חשבונה של קרן עידוד גרמנית שהייתה אמורה להשקיע בסרט ומכיוון שהתמהמה, עיכבה את לוח הזמנים הצפוף ונפלטה החוצה. יהושע לא חושף אך על פי גורמים בתעשייה ההשקעה שלו נאמדת בכמה מאות אלפי שקלים.

"אמרתי לאסתי אני בפנים, לקחתי את החלק של הקרן הגרמנית ורצנו קדימה" מספר יהושע שמבין את מקומו לצד שאר המפיקים וניכר עליו שהשותפות בסרט מפיחה בו רוח חדשה: "הייתה התרגשות ענקית כשזכינו בסאנדנס, היינו שותפים בשיווק וזה לא קל בכלל לשכנע את חברי האקדמיה".

לפני הכל רמי יהושע הוא גם איש עסקים שקול שחושב הרבה לפני שהוא קופץ ראש להרפתקה הפסדית. לשאלה האם הניתן להרוויח מקולנוע ישראלי הוא משיב כי "קשה מאוד, אבל אני חושב שעל הסרט הזה יש לנו סיכוי לצאת 'ברייק איוון' (מאוזנים, להחזיר את ההשקעה ללא רווח, מ"ב)". לגבי עתידו בתחום הפקות הסרטים הוא אומר: "זה נורא תלוי - הסרט הזה היה ייחודי. משה אדרי הוא חבר טוב שלי וגם האמנתי באנשים ובבמאית שזה סרט הביכורים שלה".

מה שכן, עוד בטרם יהושע מחליט על עתידו בתחום יש מי שכבר מסמן אותו כספונסר הבא. לדבריו "מאז הטקס, כשהאירוע צולם ותמונות וסרטונים עלו לעמוד הפייסבוק שלי - אני מוצף בתסריטים שנשלחים אליי. מאז כבר רבים הספיקו לפנות אליי עם רעיונות ותסריטים כי זה כנראה קורץ לרבים שמכירים אותי גם כפרסומאי שכעת מעורב בתחומי האומנות. אני לא יודע אם יהיה לזה המשך אבל זו בהחלט הייתה חוויה מכוננת".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.