9 מיליון שני כהן שוקה
צילום: צילום מסך

שונאים פחות את סוכני הביטוח: בעקבות פסיקת "שוקה" - השיח הציבורי השתנה ב-180 מעלות

Buzzilla המתמחה בניטור ומחקר שיח חברתי, בדקה את השינויים ברשתות בעקבות החלטת ביהמ"ש להוריד את קמפיין "שוקה". לפחות תקשורתית וציבורית - לשכת סוכני הביטוח הרוויחו. ויש עוד נתונים
אלכסנדר כץ | (10)

גם אם בית המשפט העליון יבטל את פסיקת המחוזי לגבי קמפיין "שוקה", בלשכת סוכני הביטוח יכולים לזקוף לעצמם הישג גדול במיוחד – והוא בזירה התקשורתית, כאשר חלה ירידה משמעותית בשנאה כלפי  סוכני הביטוח, והרבה יותר ביקורתי כלפי סדרת הקמפיינים שהובילה ב- 5 השנים האחרונות שני כהן עבור 9 מיליון.

 

מבדיקה שקיימה מחלקת המחקר של חברת Buzzilla - המתמחה בניטור ומחקר שיח חברתי עבור קבוצת מנהלי שיווק מצייצים, עולה כי חל מהפך ביחס הציבורי כלפי סוכני הביטוח, כפי שמתבטא ברחבי הרשת. לפני שבועיים בדיוק קבע שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, אליהו בכר כי קמפיין "שוקה" פסול משום שפגע במתחרים - סוכני הביטוח הקונבנציונליים: "נקודת המוצא ממנה יוצאת החברה כי אין מקום בעולם הביטוח לעוסק אחר (סוכן הביטוח) הינה בעייתית בעיני, בהיותה לא מוסרית בעליל".

 

במסגרת ההחלטה נתן השופט בכר לביטוח ישיר צו מניעה האוסר עליה "להפיק או לפרסם פרסומות או לצאת בקמפיין בו מוצגים סוכני הביטוח כנהנתנים, מיושנים, ומאותגרים טכנולוגית". בהמשך הגישה ביטוח ישיר (9 מיליון) בקשה לצו מניעה, הגישה ערעור לעליון, העלתה קמפיין מרוכך יותר, והוגש נגדה בקשה לביזיון החלטת בית המשפט.

 

היום בו פורסמה החלטת בית המשפט לגבי הסרת הקמפיין, היה למעשה נקודת המפנה ביחס ציבור הגולשים כלפי סוכני הביטוח. הורדת הפרסומת לא רק יצרה עניין ציבורי, אלא גם מעורבות צרכנים בנושא שהיה עד אז רדום למדי. משיח של כ-100 דיונים (דיון הוא כל השרשור מפוסט פותח ועד פוסט סוגר, א"כ) על פני 3 חודשים מתחיל ינואר עד סוף מארס, המספר זינק ל-450 דיונים רק בשבוע הפסיקה.

 

כאמור, תדמית הסוכנים השתנתה. הרגש השלילי כלפיהם פחת והרגש החיובי התחזק. בנוסף, לראשונה אפשר להבחין בסנטימנט "חיובי מאוד" כלפי סוכני הביטוח.

 מקור: Buzzilla

הפסיקה יצרה תחושה שנעשה "שיימינג" לסוכני הביטוח כסקטור. כתוצאה מכך נחלצו לקוחות מרוצים לתמיכה בהם, ולהוקעת השיימינג. השיח המפרגן של הלקוחות הללו הביא לשיח ה"חיובי מאוד". שינוי זה השליך גם על הסנטימנט כלפי הפרסומת.

 

התפיסה כלפי 9 מיליון נותרה כמעט ללא שינוי ושלילית ברובה. מעל 75% מהנדגמים מתייחסים לחברה באופן שלילי גם לפני הפסיקה. לאחר הפסיקה היה שינוי של אחוזים בודדים, שאינו מובהק. אבל יש להבין כי התפיסה השלילית כלפי ביטוח ישיר נובעת מעצם היותה חברת ביטוח ואחוז השיח השלילי כלפיה כמעט וזהה לשיעורו בקרב השיח על חברות ביטוח בכלל.

 

לעומת זאת, היחס לפרסומת השתנה באופן מהותי. נרשמה עלייה משמעותית בשיח על הקמפיין לאחר הפסיקה, יחד עם עלייה במעורבות - השיח הכפיל את עצמו פי 4 בהשוואה לתקופה קודמת. כמו כן נרשם שינוי משמעותי בתפיסת הפרסומת. לפני הפסיקה השיח כלפי הפרסומת היה חיובי ברובו ורבים חיבבו את הפרסומת ההומוריסטית. לאחר פסיקת בית המשפט התחילו להתייחס לפרסומת כפוגענית וכתוצאה מכך עלה משמעותית הסנטימנט השלילי כלפיה והפך למרבית השיח.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מקור: Buzzilla

הדעות ביחס לפסילת הפרסומת היו חלוקות. למרות האהדה לסדרת הפרסומות, 53% תמכו בהורדת הפרסומת.

 

העלאת המקרה לסדר היום הציבורי וההסבר להתנגדות הנחרצת של לשכת סוכני הביטוח בטענה לפגיעה כוללת בסקטור שלם, הובילו להתגייסות לטובת סוכני הביטוח, הן על ידי לקוחות מרוצים והן על ידי מתנגדים לשיימינג.

מקור: Buzzilla

מקור: Buzzilla

אבל ניתן לראות כי אין סיבה גורפת להתנגדות להורדת הקמפיין והחיבה לפרסומת שקולה בשיעורה לסיבה הנובעת מחופש הביטוי.

 

לדברי מרב בורנשטיין, סמנכ"ל אסטרטגיה ומחקר ב-Buzzilla, "המהלך של לשכת סוכני הביטוח צלח ושיפר את תדמיתם של הסוכנים, תוך יצירת שינוי בתפיסה לגבי הפרסומת של ביטוח ישיר". בורנשטיין אומרת עוד כי "התמיכה בהורדת הפרסומת היא פועל יוצא של גל ההתנגדות לשיימינג. המסר של לשכת סוכני הביטוח ומינוף הוקעת השיימינג הביאו להזדהות עם סקטור הסוכנים ומתן קרקע פורייה להתייחסות החיובית לפסיקת בית המשפט".

 

אמיר שניידר, מייסד קהילת 'מנהלי שיווק מצייצים' אמר כי "ממצאי המחקר הן עדות מרתקת לפערים הנוצרים לעיתים בין מה שמתנהל בשיח הציבורי אודות קמפיינים לבין מה שמתנהל בפורומים מקצועיים. בעוד בקהילה דנו לרוב בפגיעה בחופש הביטוי והפרסום, הצדיקו את הקמפיין ואמרו שאיננו פוגעני, הרי שהשיח הציבורי הציג גישה שונה המתייחסת לפגיעה לשיטתם בסוכני הביטוח,  לתופעת השיימינג ולחשיבות הורדת הקמפיין מהמרקע".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אחד העם 01/05/2016 12:06
    הגב לתגובה זו
    שתי חברות, בבעלות אחת, מציגות עצמן לציבור כבר שנים כ2 חברות שונות.....בעין מפריע... בושה וחרפה - איפה הציבור? איפה הרגולטור?? מדובר בהונאה , האזרח הסביר והתמים לא מודע שמדובר באותה חברה שלה כביכול 2 פנים........ נסו לתבוע את ביטוח ישיר ותראו מה יקרה......... ט.ל.ח
  • 4.
    כתבה ממומנת ע"י איגוד סוכני הביטוח (ל"ת)
    אא 01/05/2016 09:42
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מיכאל 25/04/2016 18:06
    הגב לתגובה זו
    שבזילה ינטרו את השיח עליך מאחורי הקלעים. הקהילה שלכם התרוקנה בגלל ובזכות יוהרה. לתשומת לבך
  • עמיר 02/02/2017 14:44
    הגב לתגובה זו
    בלון גדול נפוח מעצמו- אין לו מושג כלום חוץ מללקק לעצמו כמו כלבלב ולמנהלי שיווק אחרים. מנהלי שיווק מוצצים- חברות של כלומניקים שאולי במקרה הטוב נתנו חותמת על מהלכים שהקריאטיב במשרד פרסום חשבו ויצרו (סביר להניח שגם קיבלו החלטה מלמעלה). די, נשבר מהקהילת לקקנים הזו.
  • אלעד 27/04/2016 10:56
    הגב לתגובה זו
    לעשות חשבון נפש הפסח הזה.
  • אישה אחת 26/04/2016 12:49
    הגב לתגובה זו
    ועשרות אנשי שיווק אומרים לו תודה על זה שסוף סןף הם יכולים לבטא את עצמם בסביבה בטוחה שבה הם נמצאים בין אידיוטים דומים להם
  • אייל 26/04/2016 02:17
    הגב לתגובה זו
    אמיר ככה זה כשרוצים לקחת יותר מאשר לתת. אגו ממוטט קהילות.
  • מסכימה עם כל מילה (ל"ת)
    עדי 25/04/2016 23:42
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    צדיק 25/04/2016 17:13
    הגב לתגובה זו
    לי עשה עוד יותר אנטי לסוכני ביטוח.
  • 1.
    hana00 25/04/2016 17:02
    הגב לתגובה זו
    לא הגיע הזמן שסוכני הביטוח ידבקו בעקרונות?
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.