שונאים פחות את סוכני הביטוח: בעקבות פסיקת "שוקה" - השיח הציבורי השתנה ב-180 מעלות
גם אם בית המשפט העליון יבטל את פסיקת המחוזי לגבי קמפיין "שוקה", בלשכת סוכני הביטוח יכולים לזקוף לעצמם הישג גדול במיוחד – והוא בזירה התקשורתית, כאשר חלה ירידה משמעותית בשנאה כלפי סוכני הביטוח, והרבה יותר ביקורתי כלפי סדרת הקמפיינים שהובילה ב- 5 השנים האחרונות שני כהן עבור 9 מיליון.
מבדיקה שקיימה מחלקת המחקר של חברת Buzzilla - המתמחה בניטור ומחקר שיח חברתי עבור קבוצת מנהלי שיווק מצייצים, עולה כי חל מהפך ביחס הציבורי כלפי סוכני הביטוח, כפי שמתבטא ברחבי הרשת. לפני שבועיים בדיוק קבע שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, אליהו בכר כי קמפיין "שוקה" פסול משום שפגע במתחרים - סוכני הביטוח הקונבנציונליים: "נקודת המוצא ממנה יוצאת החברה כי אין מקום בעולם הביטוח לעוסק אחר (סוכן הביטוח) הינה בעייתית בעיני, בהיותה לא מוסרית בעליל".
במסגרת ההחלטה נתן השופט בכר לביטוח ישיר צו מניעה האוסר עליה "להפיק או לפרסם פרסומות או לצאת בקמפיין בו מוצגים סוכני הביטוח כנהנתנים, מיושנים, ומאותגרים טכנולוגית". בהמשך הגישה ביטוח ישיר (9 מיליון) בקשה לצו מניעה, הגישה ערעור לעליון, העלתה קמפיין מרוכך יותר, והוגש נגדה בקשה לביזיון החלטת בית המשפט.
היום בו פורסמה החלטת בית המשפט לגבי הסרת הקמפיין, היה למעשה נקודת המפנה ביחס ציבור הגולשים כלפי סוכני הביטוח. הורדת הפרסומת לא רק יצרה עניין ציבורי, אלא גם מעורבות צרכנים בנושא שהיה עד אז רדום למדי. משיח של כ-100 דיונים (דיון הוא כל השרשור מפוסט פותח ועד פוסט סוגר, א"כ) על פני 3 חודשים מתחיל ינואר עד סוף מארס, המספר זינק ל-450 דיונים רק בשבוע הפסיקה.
כאמור, תדמית הסוכנים השתנתה. הרגש השלילי כלפיהם פחת והרגש החיובי התחזק. בנוסף, לראשונה אפשר להבחין בסנטימנט "חיובי מאוד" כלפי סוכני הביטוח.
מקור: Buzzilla
הפסיקה יצרה תחושה שנעשה "שיימינג" לסוכני הביטוח כסקטור. כתוצאה מכך נחלצו לקוחות מרוצים לתמיכה בהם, ולהוקעת השיימינג. השיח המפרגן של הלקוחות הללו הביא לשיח ה"חיובי מאוד". שינוי זה השליך גם על הסנטימנט כלפי הפרסומת.
התפיסה כלפי 9 מיליון נותרה כמעט ללא שינוי ושלילית ברובה. מעל 75% מהנדגמים מתייחסים לחברה באופן שלילי גם לפני הפסיקה. לאחר הפסיקה היה שינוי של אחוזים בודדים, שאינו מובהק. אבל יש להבין כי התפיסה השלילית כלפי ביטוח ישיר נובעת מעצם היותה חברת ביטוח ואחוז השיח השלילי כלפיה כמעט וזהה לשיעורו בקרב השיח על חברות ביטוח בכלל.
לעומת זאת, היחס לפרסומת השתנה באופן מהותי. נרשמה עלייה משמעותית בשיח על הקמפיין לאחר הפסיקה, יחד עם עלייה במעורבות - השיח הכפיל את עצמו פי 4 בהשוואה לתקופה קודמת. כמו כן נרשם שינוי משמעותי בתפיסת הפרסומת. לפני הפסיקה השיח כלפי הפרסומת היה חיובי ברובו ורבים חיבבו את הפרסומת ההומוריסטית. לאחר פסיקת בית המשפט התחילו להתייחס לפרסומת כפוגענית וכתוצאה מכך עלה משמעותית הסנטימנט השלילי כלפיה והפך למרבית השיח.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
מקור: Buzzilla
הדעות ביחס לפסילת הפרסומת היו חלוקות. למרות האהדה לסדרת הפרסומות, 53% תמכו בהורדת הפרסומת.
העלאת המקרה לסדר היום הציבורי וההסבר להתנגדות הנחרצת של לשכת סוכני הביטוח בטענה לפגיעה כוללת בסקטור שלם, הובילו להתגייסות לטובת סוכני הביטוח, הן על ידי לקוחות מרוצים והן על ידי מתנגדים לשיימינג.
מקור: Buzzilla
מקור: Buzzilla
אבל ניתן לראות כי אין סיבה גורפת להתנגדות להורדת הקמפיין והחיבה לפרסומת שקולה בשיעורה לסיבה הנובעת מחופש הביטוי.
לדברי מרב בורנשטיין, סמנכ"ל אסטרטגיה ומחקר ב-Buzzilla, "המהלך של לשכת סוכני הביטוח צלח ושיפר את תדמיתם של הסוכנים, תוך יצירת שינוי בתפיסה לגבי הפרסומת של ביטוח ישיר". בורנשטיין אומרת עוד כי "התמיכה בהורדת הפרסומת היא פועל יוצא של גל ההתנגדות לשיימינג. המסר של לשכת סוכני הביטוח ומינוף הוקעת השיימינג הביאו להזדהות עם סקטור הסוכנים ומתן קרקע פורייה להתייחסות החיובית לפסיקת בית המשפט".
אמיר שניידר, מייסד קהילת 'מנהלי שיווק מצייצים' אמר כי "ממצאי המחקר הן עדות מרתקת לפערים הנוצרים לעיתים בין מה שמתנהל בשיח הציבורי אודות קמפיינים לבין מה שמתנהל בפורומים מקצועיים. בעוד בקהילה דנו לרוב בפגיעה בחופש הביטוי והפרסום, הצדיקו את הקמפיין ואמרו שאיננו פוגעני, הרי שהשיח הציבורי הציג גישה שונה המתייחסת לפגיעה לשיטתם בסוכני הביטוח, לתופעת השיימינג ולחשיבות הורדת הקמפיין מהמרקע".
- 5.אחד העם 01/05/2016 12:06הגב לתגובה זושתי חברות, בבעלות אחת, מציגות עצמן לציבור כבר שנים כ2 חברות שונות.....בעין מפריע... בושה וחרפה - איפה הציבור? איפה הרגולטור?? מדובר בהונאה , האזרח הסביר והתמים לא מודע שמדובר באותה חברה שלה כביכול 2 פנים........ נסו לתבוע את ביטוח ישיר ותראו מה יקרה......... ט.ל.ח
- 4.כתבה ממומנת ע"י איגוד סוכני הביטוח (ל"ת)אא 01/05/2016 09:42הגב לתגובה זו
- 3.מיכאל 25/04/2016 18:06הגב לתגובה זושבזילה ינטרו את השיח עליך מאחורי הקלעים. הקהילה שלכם התרוקנה בגלל ובזכות יוהרה. לתשומת לבך
- עמיר 02/02/2017 14:44הגב לתגובה זובלון גדול נפוח מעצמו- אין לו מושג כלום חוץ מללקק לעצמו כמו כלבלב ולמנהלי שיווק אחרים. מנהלי שיווק מוצצים- חברות של כלומניקים שאולי במקרה הטוב נתנו חותמת על מהלכים שהקריאטיב במשרד פרסום חשבו ויצרו (סביר להניח שגם קיבלו החלטה מלמעלה). די, נשבר מהקהילת לקקנים הזו.
- אלעד 27/04/2016 10:56הגב לתגובה זולעשות חשבון נפש הפסח הזה.
- אישה אחת 26/04/2016 12:49הגב לתגובה זוועשרות אנשי שיווק אומרים לו תודה על זה שסוף סןף הם יכולים לבטא את עצמם בסביבה בטוחה שבה הם נמצאים בין אידיוטים דומים להם
- אייל 26/04/2016 02:17הגב לתגובה זואמיר ככה זה כשרוצים לקחת יותר מאשר לתת. אגו ממוטט קהילות.
- מסכימה עם כל מילה (ל"ת)עדי 25/04/2016 23:42הגב לתגובה זו
- 2.צדיק 25/04/2016 17:13הגב לתגובה זולי עשה עוד יותר אנטי לסוכני ביטוח.
- 1.hana00 25/04/2016 17:02הגב לתגובה זולא הגיע הזמן שסוכני הביטוח ידבקו בעקרונות?
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
