הסינים גילו את החרדים - ואז אסם נכנסה לתמונה ומינפה גימיק מגזרי להצלחה שיווקית
מכירים את המושג מכירה סינית? בעצם איך תכירו את המושג? זהו מושג חרדי. אין באמת מכירה כזו, זו המצאה שלנו ואנחנו לוקחים עליה את זכויות היוצרים. זה החל בכלל כגימיק שיווקי של אחת מעמותות החסד במגזר החרדי שיצאה בקמפיין גיוס כספים.
מה זה אומר מכירה סינית? אנחנו מעמידים למכירה מאות מוצרים שכל אחד יכול לנסות את מזלו בקניה של המוצר, הוא לא צריך לשלם עבורו את מלוא התמורה שלו אלא כמה שקלים בודדים, ככל שהמוצר יותר יקר, יותר אנשים מנסים את מזלם לקנות אותו. למשל, אנו מעמידים למכירה במכירה הסינית רכב, כרטיס ההתמודדות לרכישת הרכב יעלה במכירה הסינית 50 שקל, בסבירות גבוהה שבתמורה לזכות לקנות את הרכב ב-50 שקלים, עשרות אלפים יתמודדו לרכישת הרכב, בצורה הזו אנחנו נשלשל לקופת הרכב הרבה מעבר לשוויו, ברגע האמת, בתאריך נקוב, מתבצעת הגרלה בין כל המתמודדים ואחד זוכה בכרטיס המיוחל של הרכב וכל זאת בתמורה ל 50 שקל עלות הכרטיס. בצורה הזו מעמידים למכירה מאות מוצרים.
הראש היהודי ממציא פטנטים והראש החרדים מבריק אותם
כמובן שכל המהלך הזה מלווה בקמפיין פרסומי גדול, בתיבות הדואר במגזר החרדי או ליד פתחי הדירות מופצת חוברת מעוצבת עם כל הפריטים העומדים למכירה במכירה הסינית, מופעלים דיילי מכירה שפונים לקהל ומנסים לשווק לו את הכרטיסים למכירה, ישנם כרטיסים "חכמים יותר" במכירה, אלו כרטיסים המזכים את הקונה בהשתתפות בהגרלה על כל אחד מהמוצרים הנמצאים במכירה, ישנו כרטיס על הגרלה על סכום כסף במזומן, ככל שיותר אנשים רוכשים כרטיס להגרלה הזו מצטבר בקופת ההגרלה סכום כסף גדול יותר ובסופו של דבר ההגרלה היא על מחצית מסכום הכסף הנמצא בקופה.
בקיצור אם הראש היהודי ממציא לנו פטנטים, אז הראש החרדי פשוט מבריק לנו פטנטים... ומדי כמה חודשים יוצאת עמותה אחרת בקמפיין כזה וכל אחת מהם מנסה בתוך הכותרת הזו להביא גימיק חדשני כדי להיות יצירתית יותר ומעניינת יותר.
- המהלך של בנק הפועלים לחנוכה: חיים קליגר על מבצע ?'תקרא תצליח' למגזר החרדי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי שזיהה את הפוטנציאל הגלום בכותרת הזו של המכירה הסינית היא חברת אסם, אסם אחת מיצרניות המזון הגדולות בישראל רואה בצרכן החרדי כאחד מהחשובים שלה. זה לא החל כעת, גם אני כמי שחצה לפני כמה שנים את שנת ה-40 לחייו זוכר בתור ילד את המבצעים של אסם במגזר החרדי, וזה לא בכדי, המשפחה החרדית היא צרכנית מזון משמעותית, הכשרות של מוצרי אסם היו תמיד בכשרות מהודרת המתאימה למגזר החרדי וכך גם השפה הפרסומית שלה בתוך המגזר החרדי הייתה מותאמת ותואמת למגזר. ראשי אסם ידעו לומר לכם כי הצרכן החרדי ידע ויודע להעריך את הדיאלוג הקבוע שיש לאסם איתו והוא אכן צרכן נאמן.
כמי שפועלת שנים ארוכות כל כך בתוך המגזר החרדי גם אסם חייבת לרענן ולעדכן את הפעילות השיווקית והפרסומית שלה בתוך המגזר, אז הרעיון הזה של "המכירה הסינית" אומץ על ידי החברה זו השנה השניה, ובימים אלה עלה לאוויר במגזר החרדי הקמפיין של חברת אסם תחת הכותרת "המכירה הסינית של אסם" וזה עובד בדיוק כפי שעובדת המכירה הסינית של עמותת "עזר מציון" למשל, ישנה חוברת שהופצה בכל בית חרדי בה נמצא כמה עשרות מוצרים, החל מרכב מזדה 5 (זוכרים? משפחה חרדית, רכב 7 מקומות) חדר ילדים (שוב ילדים) ארון ספרים, ריהוט סלוני, וכן, יש גם כרטיס טיסה לקברו של אחד הצדיקים הגדולים רבי אלימלך מליזענסק בפולין.
בקיצור כל ההגרלות מכוונות לקהל הפוטנציאלי בדיוק רב ובחשיבה שיווקית נכונה. וההשתתפות בהגרלה? ניחשתם, לא בכסף, אלא באריזות של מוצרי אסם, בתחילה מספרת החברה לקורא אלו מוצרים משמשים כשווה כסף למכירה וליד כל מוצר רשום כמה מוצרים נדרשים על מנת להשתתף בהגרלה. פשוט מדהים ומרתק לראות איך חברת ענק כמו אסם יודעת לשבת על גימיק פנים מגזרי ולמנף אותו בצורה כל כך חכמה ופשוטה.
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
ואירוע ההגרלה עצמו, גם אותו ממנפים באסם, ההגרלה לא מתבצעת במחשכים במשרד של איזה עו"ד, וכאן תרשו לי לקחת קרדיט קטן. בפעם האחרונה, כאשר חברת אסם יצאה עם הקמפיין הזה, שימשתי כסמנכ"ל השיווק בעיתון המבשר. מידי שנה מקיים העיתון כנס נשים ענק בבנייני האומה בירושלים כשבסוף היום מתכנסות כל הנשים לאירוע סיום באודיטוריום הענק של בנייני האומה, הגענו לחברת אסם והצענו לה לקיים את ההגרלה באירוע הסיום של הכינוס אל מול קהל של כ-5000 נשים הממלאות את האודיטוריום, התהליך לא היה קל ופשוט, אבל אסם אימצה את הרעיון והיא קיבלה מינוף אדיר להגרלה. מאז בכל שנה סיום ההגרלה מתקיים בתאריך של כנס הנשים של עיתון 'המבשר', החברה מכוונת את הטיימינג של ההגרלה לתקופה הזו וכולם נהנים ממהלך שיווקי מוצלח.
חיים קליגר הוא מנכ"ל משרד 'חיים קליגר אסטרטגיה תקשורתית', איש פרסום ושיווק חרדי המכיר את המגזר החרדי ופועל מעל 20 שנה בתחום. הארות והערות יתקבלו בברכה במייל [email protected]
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.
כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?
קשת היא מונופול
בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.עמית סגל מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל
הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.
