חיים קליגר
צילום: צילום עצמי
טור

הסינים גילו את החרדים - ואז אסם נכנסה לתמונה ומינפה גימיק מגזרי להצלחה שיווקית

'א גרויסע מציאה' טורו של חיים קליגר על הנעשה בעולם הפרסום והשיווק החרדי חושף בפנינו את 'המכירה הסינית' שהסינים מעולם לא שמעו עליה, אך באסם ידעו להפוך ליוזמה שיווקית שמדברת בשפה של הקהל החרדי
חיים קליגר |

מכירים את המושג מכירה סינית? בעצם איך תכירו את המושג? זהו מושג חרדי. אין באמת מכירה כזו, זו המצאה שלנו ואנחנו לוקחים עליה את זכויות היוצרים. זה החל בכלל כגימיק שיווקי של אחת מעמותות החסד במגזר החרדי שיצאה בקמפיין גיוס כספים.

מה זה אומר מכירה סינית? אנחנו מעמידים למכירה מאות מוצרים שכל אחד יכול לנסות את מזלו בקניה של המוצר, הוא לא צריך לשלם עבורו את מלוא התמורה שלו אלא כמה שקלים בודדים, ככל שהמוצר יותר יקר, יותר אנשים מנסים את מזלם לקנות אותו. למשל, אנו מעמידים למכירה במכירה הסינית רכב, כרטיס ההתמודדות לרכישת הרכב יעלה במכירה הסינית 50 שקל, בסבירות גבוהה שבתמורה לזכות לקנות את הרכב ב-50 שקלים, עשרות אלפים יתמודדו לרכישת הרכב, בצורה הזו אנחנו נשלשל לקופת הרכב הרבה מעבר לשוויו, ברגע האמת, בתאריך נקוב, מתבצעת הגרלה בין כל המתמודדים ואחד זוכה בכרטיס המיוחל של הרכב וכל זאת בתמורה ל 50 שקל עלות הכרטיס. בצורה הזו מעמידים למכירה מאות מוצרים.

הראש היהודי ממציא פטנטים והראש החרדים מבריק אותם

כמובן שכל המהלך הזה מלווה בקמפיין פרסומי גדול, בתיבות הדואר במגזר החרדי או ליד פתחי הדירות מופצת חוברת מעוצבת עם כל הפריטים העומדים למכירה במכירה הסינית, מופעלים דיילי מכירה שפונים לקהל ומנסים לשווק לו את הכרטיסים למכירה, ישנם כרטיסים "חכמים יותר" במכירה, אלו כרטיסים המזכים את הקונה בהשתתפות בהגרלה על כל אחד מהמוצרים הנמצאים במכירה, ישנו כרטיס על הגרלה על סכום כסף במזומן, ככל שיותר אנשים רוכשים כרטיס להגרלה הזו מצטבר בקופת ההגרלה סכום כסף גדול יותר ובסופו של דבר ההגרלה היא על מחצית מסכום הכסף הנמצא בקופה.

בקיצור אם הראש היהודי ממציא לנו פטנטים, אז הראש החרדי פשוט מבריק לנו פטנטים... ומדי כמה חודשים יוצאת עמותה אחרת בקמפיין כזה וכל אחת מהם מנסה בתוך הכותרת הזו להביא גימיק חדשני כדי להיות יצירתית יותר ומעניינת יותר.

מי שזיהה את הפוטנציאל הגלום בכותרת הזו של המכירה הסינית היא חברת אסם, אסם אחת מיצרניות המזון הגדולות בישראל רואה בצרכן החרדי כאחד מהחשובים שלה. זה לא החל כעת, גם אני כמי שחצה לפני כמה שנים את שנת ה-40 לחייו זוכר בתור ילד את המבצעים של אסם במגזר החרדי, וזה לא בכדי, המשפחה החרדית היא צרכנית מזון משמעותית, הכשרות של מוצרי אסם היו תמיד בכשרות מהודרת המתאימה למגזר החרדי וכך גם השפה הפרסומית שלה בתוך המגזר החרדי הייתה מותאמת ותואמת למגזר. ראשי אסם ידעו לומר לכם כי הצרכן החרדי ידע ויודע להעריך את הדיאלוג הקבוע שיש לאסם איתו והוא אכן צרכן נאמן.

כמי שפועלת שנים ארוכות כל כך בתוך המגזר החרדי גם אסם חייבת לרענן ולעדכן את הפעילות השיווקית והפרסומית שלה בתוך המגזר, אז הרעיון הזה של "המכירה הסינית" אומץ על ידי החברה זו השנה השניה, ובימים אלה עלה לאוויר במגזר החרדי הקמפיין של חברת אסם תחת הכותרת "המכירה הסינית של אסם" וזה עובד בדיוק כפי שעובדת המכירה הסינית של עמותת "עזר מציון" למשל, ישנה חוברת שהופצה בכל בית חרדי בה נמצא כמה עשרות מוצרים, החל מרכב מזדה 5 (זוכרים? משפחה חרדית, רכב 7 מקומות) חדר ילדים (שוב ילדים) ארון ספרים, ריהוט סלוני, וכן, יש גם כרטיס טיסה לקברו של אחד הצדיקים הגדולים רבי אלימלך מליזענסק בפולין.

בקיצור כל ההגרלות מכוונות לקהל הפוטנציאלי בדיוק רב ובחשיבה שיווקית נכונה. וההשתתפות בהגרלה? ניחשתם, לא בכסף, אלא באריזות של מוצרי אסם, בתחילה מספרת החברה לקורא אלו מוצרים משמשים כשווה כסף למכירה וליד כל מוצר רשום כמה מוצרים נדרשים על מנת להשתתף בהגרלה. פשוט מדהים ומרתק לראות איך חברת ענק כמו אסם יודעת לשבת על גימיק פנים מגזרי ולמנף אותו בצורה כל כך חכמה ופשוטה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ואירוע ההגרלה עצמו, גם אותו ממנפים באסם, ההגרלה לא מתבצעת במחשכים במשרד של איזה עו"ד, וכאן תרשו לי לקחת קרדיט קטן. בפעם האחרונה, כאשר חברת אסם יצאה עם הקמפיין הזה, שימשתי כסמנכ"ל השיווק בעיתון המבשר. מידי שנה מקיים העיתון כנס נשים ענק בבנייני האומה בירושלים כשבסוף היום מתכנסות כל הנשים לאירוע סיום באודיטוריום הענק של בנייני האומה, הגענו לחברת אסם והצענו לה לקיים את ההגרלה באירוע הסיום של הכינוס אל מול קהל של כ-5000 נשים הממלאות את האודיטוריום, התהליך לא היה קל ופשוט, אבל אסם אימצה את הרעיון והיא קיבלה מינוף אדיר להגרלה. מאז בכל שנה סיום ההגרלה מתקיים בתאריך של כנס הנשים של עיתון 'המבשר', החברה מכוונת את הטיימינג של ההגרלה לתקופה הזו וכולם נהנים ממהלך שיווקי מוצלח.

חיים קליגר הוא מנכ"ל משרד 'חיים קליגר אסטרטגיה תקשורתית', איש פרסום ושיווק חרדי המכיר את המגזר החרדי ופועל מעל 20 שנה בתחום. הארות והערות יתקבלו בברכה במייל [email protected] 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.