חיים קליגר
צילום: צילום עצמי
טור

הסינים גילו את החרדים - ואז אסם נכנסה לתמונה ומינפה גימיק מגזרי להצלחה שיווקית

'א גרויסע מציאה' טורו של חיים קליגר על הנעשה בעולם הפרסום והשיווק החרדי חושף בפנינו את 'המכירה הסינית' שהסינים מעולם לא שמעו עליה, אך באסם ידעו להפוך ליוזמה שיווקית שמדברת בשפה של הקהל החרדי
חיים קליגר |

מכירים את המושג מכירה סינית? בעצם איך תכירו את המושג? זהו מושג חרדי. אין באמת מכירה כזו, זו המצאה שלנו ואנחנו לוקחים עליה את זכויות היוצרים. זה החל בכלל כגימיק שיווקי של אחת מעמותות החסד במגזר החרדי שיצאה בקמפיין גיוס כספים.

מה זה אומר מכירה סינית? אנחנו מעמידים למכירה מאות מוצרים שכל אחד יכול לנסות את מזלו בקניה של המוצר, הוא לא צריך לשלם עבורו את מלוא התמורה שלו אלא כמה שקלים בודדים, ככל שהמוצר יותר יקר, יותר אנשים מנסים את מזלם לקנות אותו. למשל, אנו מעמידים למכירה במכירה הסינית רכב, כרטיס ההתמודדות לרכישת הרכב יעלה במכירה הסינית 50 שקל, בסבירות גבוהה שבתמורה לזכות לקנות את הרכב ב-50 שקלים, עשרות אלפים יתמודדו לרכישת הרכב, בצורה הזו אנחנו נשלשל לקופת הרכב הרבה מעבר לשוויו, ברגע האמת, בתאריך נקוב, מתבצעת הגרלה בין כל המתמודדים ואחד זוכה בכרטיס המיוחל של הרכב וכל זאת בתמורה ל 50 שקל עלות הכרטיס. בצורה הזו מעמידים למכירה מאות מוצרים.

הראש היהודי ממציא פטנטים והראש החרדים מבריק אותם

כמובן שכל המהלך הזה מלווה בקמפיין פרסומי גדול, בתיבות הדואר במגזר החרדי או ליד פתחי הדירות מופצת חוברת מעוצבת עם כל הפריטים העומדים למכירה במכירה הסינית, מופעלים דיילי מכירה שפונים לקהל ומנסים לשווק לו את הכרטיסים למכירה, ישנם כרטיסים "חכמים יותר" במכירה, אלו כרטיסים המזכים את הקונה בהשתתפות בהגרלה על כל אחד מהמוצרים הנמצאים במכירה, ישנו כרטיס על הגרלה על סכום כסף במזומן, ככל שיותר אנשים רוכשים כרטיס להגרלה הזו מצטבר בקופת ההגרלה סכום כסף גדול יותר ובסופו של דבר ההגרלה היא על מחצית מסכום הכסף הנמצא בקופה.

בקיצור אם הראש היהודי ממציא לנו פטנטים, אז הראש החרדי פשוט מבריק לנו פטנטים... ומדי כמה חודשים יוצאת עמותה אחרת בקמפיין כזה וכל אחת מהם מנסה בתוך הכותרת הזו להביא גימיק חדשני כדי להיות יצירתית יותר ומעניינת יותר.

מי שזיהה את הפוטנציאל הגלום בכותרת הזו של המכירה הסינית היא חברת אסם, אסם אחת מיצרניות המזון הגדולות בישראל רואה בצרכן החרדי כאחד מהחשובים שלה. זה לא החל כעת, גם אני כמי שחצה לפני כמה שנים את שנת ה-40 לחייו זוכר בתור ילד את המבצעים של אסם במגזר החרדי, וזה לא בכדי, המשפחה החרדית היא צרכנית מזון משמעותית, הכשרות של מוצרי אסם היו תמיד בכשרות מהודרת המתאימה למגזר החרדי וכך גם השפה הפרסומית שלה בתוך המגזר החרדי הייתה מותאמת ותואמת למגזר. ראשי אסם ידעו לומר לכם כי הצרכן החרדי ידע ויודע להעריך את הדיאלוג הקבוע שיש לאסם איתו והוא אכן צרכן נאמן.

כמי שפועלת שנים ארוכות כל כך בתוך המגזר החרדי גם אסם חייבת לרענן ולעדכן את הפעילות השיווקית והפרסומית שלה בתוך המגזר, אז הרעיון הזה של "המכירה הסינית" אומץ על ידי החברה זו השנה השניה, ובימים אלה עלה לאוויר במגזר החרדי הקמפיין של חברת אסם תחת הכותרת "המכירה הסינית של אסם" וזה עובד בדיוק כפי שעובדת המכירה הסינית של עמותת "עזר מציון" למשל, ישנה חוברת שהופצה בכל בית חרדי בה נמצא כמה עשרות מוצרים, החל מרכב מזדה 5 (זוכרים? משפחה חרדית, רכב 7 מקומות) חדר ילדים (שוב ילדים) ארון ספרים, ריהוט סלוני, וכן, יש גם כרטיס טיסה לקברו של אחד הצדיקים הגדולים רבי אלימלך מליזענסק בפולין.

בקיצור כל ההגרלות מכוונות לקהל הפוטנציאלי בדיוק רב ובחשיבה שיווקית נכונה. וההשתתפות בהגרלה? ניחשתם, לא בכסף, אלא באריזות של מוצרי אסם, בתחילה מספרת החברה לקורא אלו מוצרים משמשים כשווה כסף למכירה וליד כל מוצר רשום כמה מוצרים נדרשים על מנת להשתתף בהגרלה. פשוט מדהים ומרתק לראות איך חברת ענק כמו אסם יודעת לשבת על גימיק פנים מגזרי ולמנף אותו בצורה כל כך חכמה ופשוטה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ואירוע ההגרלה עצמו, גם אותו ממנפים באסם, ההגרלה לא מתבצעת במחשכים במשרד של איזה עו"ד, וכאן תרשו לי לקחת קרדיט קטן. בפעם האחרונה, כאשר חברת אסם יצאה עם הקמפיין הזה, שימשתי כסמנכ"ל השיווק בעיתון המבשר. מידי שנה מקיים העיתון כנס נשים ענק בבנייני האומה בירושלים כשבסוף היום מתכנסות כל הנשים לאירוע סיום באודיטוריום הענק של בנייני האומה, הגענו לחברת אסם והצענו לה לקיים את ההגרלה באירוע הסיום של הכינוס אל מול קהל של כ-5000 נשים הממלאות את האודיטוריום, התהליך לא היה קל ופשוט, אבל אסם אימצה את הרעיון והיא קיבלה מינוף אדיר להגרלה. מאז בכל שנה סיום ההגרלה מתקיים בתאריך של כנס הנשים של עיתון 'המבשר', החברה מכוונת את הטיימינג של ההגרלה לתקופה הזו וכולם נהנים ממהלך שיווקי מוצלח.

חיים קליגר הוא מנכ"ל משרד 'חיים קליגר אסטרטגיה תקשורתית', איש פרסום ושיווק חרדי המכיר את המגזר החרדי ופועל מעל 20 שנה בתחום. הארות והערות יתקבלו בברכה במייל [email protected] 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

אלמוג בוקר
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כתב בוקר: "אני יוצא לדרך חדשה. אני יוצא לדרך חדשה אבל בוחר להמשיך באותה נקודה במפה. העוטף. הדרום. זה הבית שלי. ובימים אלה כשאנחנו נלחמים על קיומנו, אין מבחינתי תפקיד חשוב יותר מלהיות הקול של התושבים. בעוטף. בדרום. אחרי 17 שנים אני עוזב את חדשות 13 ועובר לשמש ככתב וכפרשן הדרום של חדשות 12 ופרשן אולפן שישי. קשה לעזוב מקום שגדלת וצמחת בו". הוא מציין כי "הקלישאה אומרת שמקום עבודה הוא בית, אבל בשנה האחרונה כשאיבדתי את הבית האמיתי שלי, הפיזי שלי, – חדשות 13 היתה עבורי עוגן. חדשות 13 עכשיו ובעבר חדשות 10 היו בשבילי כמו משפחה. וזה קשה לעזוב. תמיד, בטח בימים אלה. זאת הייתה החלטה קשה, אולי הקשה ביותר שקיבלתי בחיי המקצועיים, אבל החלטתי שהגיע הזמן ללכת לאתגר חדש, כזה שיאפשר לי לעלות עוד מדרגה בהגשמה העצמית ובפעילות להצבת הדרום בצמרת סדר היום הציבורי, גם בימים שאינם מלחמה. כשכל החטופות והחטופים יחזרו הביתה". לסיום כתב כי "אני רוצה לבקש סליחה וגם לומר תודה.  סליחה מהחברים שאני כל כך אוהב ונמצאים בימים אלה במאבק חשוב מאוד. סליחה שאני עוזב. סליחה שאני עוזב עכשיו. אני נפרד מנבחרת של עיתונאים משובחים שהיו לי הכבוד והזכות לעבוד לצידם. אחרי אינספור מאבקים שעברנו יחד, במאבק הזה, החשוב מכולם, אני עדיין איתכם, גם אם מבחוץ. תודה שעמדתם מאחורי גם כשטעיתי, שהייתם שם בשבילי בכל הסלמה בעוטף, ובעיקר על כך שתמיד נתתם לי את המקום להגשים את הייעוד שלי, את הסיבה שבחרתי במקצוע החשוב הזה, להיות שליח של האזור הכי חשוב (מבחינתי) ויחד, לא פעם הצבנו את הדרום בכלל ואת העוטף בפרט בצמרת סדר היום. תודה על כך שאפשרתם לי לצעוק את שעל ליבם של תושבי העוטף היקרים לליבי. לליבנו. תודה וסליחה".