פרסום ראשון

לאחר החלטת גילה - יו"ר איגוד הפרסום קורא לשחם: "כבד את קביעת הממונה"

אמיר גיא לא התייחס להחלטה הספציפית בעניין אישור השת"פ בין יוניברסל וגליקמן, אך שלח רמז עבה לשחם כשציין ש"תחום התחרות הוא לא מומחיותה"
משה בנימין | (4)

החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, שהתקבלה ביום חמישי האחרון, קבעה כי שיתוף הפעולה בין יוניברסל מקאן למשרד הפרסום גליקמן נטלר סמסונוב, יוותר על כנו לצד תנאים מגבילים. יו"ר איגוד הפרסום הגיב להחלטה לה ציפה הענף חודשים רבים, וניצל את ההזדמנות כדי לשלוח רמז עבה לוועדת שחם והעומד בראשה, יעקב שחם: "אני מקווה שוועדת שחם שתחום התחרות הוא לא מומחיותה תכבד את קביעת הממונה על ההגבלים" - כך אמר היום (יום א') לאייס.

כאמור, ביום חמישי האחרון, לאחר בדיקה מעמיקה של שוק רכש המדיה בטלוויזיה, החליט פרופ' דייויד גילה לאפשר את המשך שיתוף הפעולה בין יוניברסל מקאן ומשרד הפרסום גליקמן נטלר סמסונוב. להסכם הקודם בין הצדדים ניתן פטור ל-3 שנים על ידי רשות ההגבלים בשנת 2010. בחודש יוני האחרון פנה הממונה אל יוניברסל וגליקמן בבקשה כי יסדירו את ההסכם ביניהן עם התקרב מועד פקיעת הפטור הקודם, וזאת לאור חששות תחרותיים שההסכם מעורר.

למרות הפגיעה הפוטנציאלית בתחרות - יש יתרון לרכש המשותף

בסופו של יום נימק הממונה את החלטתו לאשר את המשך השת"פ כשציין כי "למרות הפגיעה הפוטנציאלית בתחרות, מצאה הרשות כי רכש מדיה באמצעות חברת רכש מדיה, המרכזת רכישת זמן פרסום עבור מספר לקוחות, טומן בחובו מספר יעילויות. כך, הרכש המשותף צפוי להביא לחסכון בעלויות עסקה ממנו יהנו גם לקוחות קטנים יחסית. יתרון נוסף לרכישה באמצעות חברת רכש המדיה נובע מהמומחיות שלה בניתוח, עיבוד ותכנון רכש המדיה עבור המפרסמים. על אלה ניתן להוסיף את הגמישות של חברת רכש המדיה בהסטת מדיה בין לקוחותיה, הנובעת מהחזקת צבר לקוחות גדול והטרוגני".

עם זאת, להסכם צורפה 'כוכבית'. הממונה אישר את השת"פ בתנאי שרכש המדיה בטלוויזיה לא יעבור את נתח השוק של 25% בפריים-טיים. דהיינו, בין השעות 20:00 ל-23:00.

על כך אומר הממונה: "יחד עם זאת, משלב מסויים חורג נתח השוק של חברת רכש מדיה מהתחום שבו מתמצות היעילויות מרכישה משותפת, וגולש אל התחום שבו מקים הגודל המצרפי כוח שוק המאפשר פגיעה בתחרות, על העיוותים הנובעים ממנה". עוד הוא מציין כי "מצאתי לנכון להתיר את ההסכם בכפוף לכך שנתח השוק של יוניברסל יוגבל. באופן מעשי, התנאים למתן הפטור קובעים רף של 25% מכלל רכש המדיה בזמן צפיית שיא, אותו נאסר על יוניברסל לחצות. החובה שלא לחרוג מנתח השוק שנקבע היא חובה מתמשכת, ותמנע מיוניברסל להגדיל את נתח השוק שלה בכל דרך".

הכל דפק כמו שעון - עד שהגיע שחם

ההחלטה שהתקבלה על ידי גילה היא הבשורה לה פיללו בענף הפרסום. מחד, מדובר במיתון יחסי של כוחה של יוניברסל ומאידך מדובר בתנאי שוק שיאפשרו לחברות מדיה אחרות (עליהן יחולו הגבלות דומות) די מקום לצמוח ולהגדיל את כוחן. כזכור, במקביל למסלול שהוביל גילה, בודקת את נושא רכש המדיה בטלוויזיה ועדת שחם מטעם הרשות השנייה שבראשה עומד יעקב שחם, יו"ר ועדת הטלוויזיה ברשות השנייה.

היחס לוועדה זו מצד ענף הפרסום שונה בתכלית השינוי. הוועדה שנודע כי היא עתידה להמליץ על תקרת נתח שוק של 10-15% לחברות מדיה בשוק הטלוויזיה סופגת ביקורת מבית על ידי הזכייניות רשת וקשת, וכן מצד משרדי הפרסום: אדלר חומסקי, מקאן אריקסון, פוגל אוגילבי, גליקמן נטלר מסונוב וראובני פרידן. כפי שפורסם באייס המשרדים אף שכרו את שירותיו של עורך הדין דן להט כדי לתקוף את הלגיטימיות של הוועדה ובעיקר של העומד בראשה, יעקב שחם. בין היתר מאשימים המשרדים את שחם בניגוד עניינים, עקב היותו קשור לעולם העיתונות שכן הוא הבעלים של המקומון ידיעות חיפה, ולכן הוא בעל עניין מובהק בשוק העיתונות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

אמיר גיא, מנכ"ל אדלר חומסקי ויו"ר איגוד הפרסום אמר לאייס: "כיו ר האיגוד אין בכוונתי להתייחס להחלטה הספציפית בעניין יוניברסל ולנימוקיה. לעניין התהליך, אני שמח שהגורם האמון בממשלה על תחום התחרות ביצע בדיקה עמוקה ומקצועית. אני מקווה שוועדת שחם שתחום התחרות הוא לא מומחיותה תכבד את קביעת הממונה על ההגבלים. שוק הפרסום הוא תחרותי. הטלת מגבלות לא סבירות על חברות פרסום ימנעו אפשרות של השוק להשאר תחרותי".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ילד כאפות 01/12/2013 18:51
    הגב לתגובה זו
    אתם נתלים באיזו פסקה ודורשים צדק לעצמכם בעוד שהשיטה של העסקה והניצול של עבדי פרסום הורסת ופוגעת בדורות שלמים של עובדים ובענף עצמו. מתי יחליט האיגוד החזיר לדרוש ממשרדי הפרסום לדאוג לעתיד העובדים ולרווחתם המקצועית? כנראה רק כשייכפו עליו
  • מיד כשיכפו על הלקוחות לשלם שעות נוספות... (ל"ת)
    02/12/2013 15:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ירון 01/12/2013 14:53
    הגב לתגובה זו
    לגדול, לגדול ולגדול... על חשבון רמת העבודה, על חשבון העובדים, על חשבון הלקוחות, על חשבון הצרכן הישראלי! מישהו חייב לעשות לזה סוף ולתת למשרדים הקטנים אפשרות להתחרות ולשרדוד!
  • 1.
    דואג להגן על הקרטלים 01/12/2013 14:39
    הגב לתגובה זו
    בכל המדינה קרטלים בכל תחום והוא לא מצא לנכון לפרק או לצמצם אף אחד מהקרטלים במשק. לא קרטל הרכב, לא הסלולר, לא האוכל, לא החלב, לא הבשר. הוא מכור
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.