אמיר גיא
צילום: ירון יצחקוב
פרסום ראשון

לאחר החלטת גילה - יו"ר איגוד הפרסום קורא לשחם: "כבד את קביעת הממונה"

אמיר גיא לא התייחס להחלטה הספציפית בעניין אישור השת"פ בין יוניברסל וגליקמן, אך שלח רמז עבה לשחם כשציין ש"תחום התחרות הוא לא מומחיותה"
משה בנימין | (4)

החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, שהתקבלה ביום חמישי האחרון, קבעה כי שיתוף הפעולה בין יוניברסל מקאן למשרד הפרסום גליקמן נטלר סמסונוב, יוותר על כנו לצד תנאים מגבילים. יו"ר איגוד הפרסום הגיב להחלטה לה ציפה הענף חודשים רבים, וניצל את ההזדמנות כדי לשלוח רמז עבה לוועדת שחם והעומד בראשה, יעקב שחם: "אני מקווה שוועדת שחם שתחום התחרות הוא לא מומחיותה תכבד את קביעת הממונה על ההגבלים" - כך אמר היום (יום א') לאייס.

כאמור, ביום חמישי האחרון, לאחר בדיקה מעמיקה של שוק רכש המדיה בטלוויזיה, החליט פרופ' דייויד גילה לאפשר את המשך שיתוף הפעולה בין יוניברסל מקאן ומשרד הפרסום גליקמן נטלר סמסונוב. להסכם הקודם בין הצדדים ניתן פטור ל-3 שנים על ידי רשות ההגבלים בשנת 2010. בחודש יוני האחרון פנה הממונה אל יוניברסל וגליקמן בבקשה כי יסדירו את ההסכם ביניהן עם התקרב מועד פקיעת הפטור הקודם, וזאת לאור חששות תחרותיים שההסכם מעורר.

למרות הפגיעה הפוטנציאלית בתחרות - יש יתרון לרכש המשותף

בסופו של יום נימק הממונה את החלטתו לאשר את המשך השת"פ כשציין כי "למרות הפגיעה הפוטנציאלית בתחרות, מצאה הרשות כי רכש מדיה באמצעות חברת רכש מדיה, המרכזת רכישת זמן פרסום עבור מספר לקוחות, טומן בחובו מספר יעילויות. כך, הרכש המשותף צפוי להביא לחסכון בעלויות עסקה ממנו יהנו גם לקוחות קטנים יחסית. יתרון נוסף לרכישה באמצעות חברת רכש המדיה נובע מהמומחיות שלה בניתוח, עיבוד ותכנון רכש המדיה עבור המפרסמים. על אלה ניתן להוסיף את הגמישות של חברת רכש המדיה בהסטת מדיה בין לקוחותיה, הנובעת מהחזקת צבר לקוחות גדול והטרוגני".

עם זאת, להסכם צורפה 'כוכבית'. הממונה אישר את השת"פ בתנאי שרכש המדיה בטלוויזיה לא יעבור את נתח השוק של 25% בפריים-טיים. דהיינו, בין השעות 20:00 ל-23:00.

על כך אומר הממונה: "יחד עם זאת, משלב מסויים חורג נתח השוק של חברת רכש מדיה מהתחום שבו מתמצות היעילויות מרכישה משותפת, וגולש אל התחום שבו מקים הגודל המצרפי כוח שוק המאפשר פגיעה בתחרות, על העיוותים הנובעים ממנה". עוד הוא מציין כי "מצאתי לנכון להתיר את ההסכם בכפוף לכך שנתח השוק של יוניברסל יוגבל. באופן מעשי, התנאים למתן הפטור קובעים רף של 25% מכלל רכש המדיה בזמן צפיית שיא, אותו נאסר על יוניברסל לחצות. החובה שלא לחרוג מנתח השוק שנקבע היא חובה מתמשכת, ותמנע מיוניברסל להגדיל את נתח השוק שלה בכל דרך".

הכל דפק כמו שעון - עד שהגיע שחם

ההחלטה שהתקבלה על ידי גילה היא הבשורה לה פיללו בענף הפרסום. מחד, מדובר במיתון יחסי של כוחה של יוניברסל ומאידך מדובר בתנאי שוק שיאפשרו לחברות מדיה אחרות (עליהן יחולו הגבלות דומות) די מקום לצמוח ולהגדיל את כוחן. כזכור, במקביל למסלול שהוביל גילה, בודקת את נושא רכש המדיה בטלוויזיה ועדת שחם מטעם הרשות השנייה שבראשה עומד יעקב שחם, יו"ר ועדת הטלוויזיה ברשות השנייה.

היחס לוועדה זו מצד ענף הפרסום שונה בתכלית השינוי. הוועדה שנודע כי היא עתידה להמליץ על תקרת נתח שוק של 10-15% לחברות מדיה בשוק הטלוויזיה סופגת ביקורת מבית על ידי הזכייניות רשת וקשת, וכן מצד משרדי הפרסום: אדלר חומסקי, מקאן אריקסון, פוגל אוגילבי, גליקמן נטלר מסונוב וראובני פרידן. כפי שפורסם באייס המשרדים אף שכרו את שירותיו של עורך הדין דן להט כדי לתקוף את הלגיטימיות של הוועדה ובעיקר של העומד בראשה, יעקב שחם. בין היתר מאשימים המשרדים את שחם בניגוד עניינים, עקב היותו קשור לעולם העיתונות שכן הוא הבעלים של המקומון ידיעות חיפה, ולכן הוא בעל עניין מובהק בשוק העיתונות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

אמיר גיא, מנכ"ל אדלר חומסקי ויו"ר איגוד הפרסום אמר לאייס: "כיו ר האיגוד אין בכוונתי להתייחס להחלטה הספציפית בעניין יוניברסל ולנימוקיה. לעניין התהליך, אני שמח שהגורם האמון בממשלה על תחום התחרות ביצע בדיקה עמוקה ומקצועית. אני מקווה שוועדת שחם שתחום התחרות הוא לא מומחיותה תכבד את קביעת הממונה על ההגבלים. שוק הפרסום הוא תחרותי. הטלת מגבלות לא סבירות על חברות פרסום ימנעו אפשרות של השוק להשאר תחרותי".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ילד כאפות 01/12/2013 18:51
    הגב לתגובה זו
    אתם נתלים באיזו פסקה ודורשים צדק לעצמכם בעוד שהשיטה של העסקה והניצול של עבדי פרסום הורסת ופוגעת בדורות שלמים של עובדים ובענף עצמו. מתי יחליט האיגוד החזיר לדרוש ממשרדי הפרסום לדאוג לעתיד העובדים ולרווחתם המקצועית? כנראה רק כשייכפו עליו
  • מיד כשיכפו על הלקוחות לשלם שעות נוספות... (ל"ת)
    02/12/2013 15:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ירון 01/12/2013 14:53
    הגב לתגובה זו
    לגדול, לגדול ולגדול... על חשבון רמת העבודה, על חשבון העובדים, על חשבון הלקוחות, על חשבון הצרכן הישראלי! מישהו חייב לעשות לזה סוף ולתת למשרדים הקטנים אפשרות להתחרות ולשרדוד!
  • 1.
    דואג להגן על הקרטלים 01/12/2013 14:39
    הגב לתגובה זו
    בכל המדינה קרטלים בכל תחום והוא לא מצא לנכון לפרק או לצמצם אף אחד מהקרטלים במשק. לא קרטל הרכב, לא הסלולר, לא האוכל, לא החלב, לא הבשר. הוא מכור
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.