אמיר גיא
צילום: ירון יצחקוב

אמיר גיא: "השלכות ועדת שחם לא נבדקו עד הסוף ועלולות להיות פוגעניות לענף"

יו"ר איגוד הפרסום ומנכ"ל אדלר חומסקי מגיב לאיתותים מצד ועדת שחם שקוראת להגביל את רכש המדיה בטלוויזיה ל-15% לכל חברת מדיה. "כרגע זה בגדר השערות. לכשנדע מהן ההמלצות הרשמיות נכנס דיון באיגוד ונחליט"
משה בנימין | (1)

שוק רכש המדיה בענף הפרסום מתקדם בצעדי ענק לקראת נקודת מפנה שתייצר בקרוב מציאות חדשה. במקביל לרשות להגבלים עסקיים - שם עוד לומדים את המצב, ועדת שחם בראשות יעקב שחם מאותתת על כוונותיה: המלצה להגביל את רכש המדיה בטלוויזיה המסחרית, לתקרה של 15% לכל שחקן בענף הפרסום. המלצות אלו זוכות לביקורת גלויה מצד ענף הפרסום והעומד בראש האיגוד, מנכ"ל אדלר חומסקי אמיר גיא.

גיא שנכנס לתפקידו לפני מספר חודשים נאלץ להתמודד עם אתגר לא קל, בלשון המעטה, כאשר הרשות להגבלים עסקיים וועדת שחם בוחנים את שוק המדיה בזכוכית מגדלת. בהתאם להתפתחויות יכנס גיא בקרוב את חברי איגוד הפרסום, שם יצטרכו לדון בהשלכות ההחלטות ולטכס עצה שתיטיב עם האינטרסים של משרדי הפרסום.

גיא אמר היום (יום ב') לאייס כי "ההשלכות של ועדת שחם לא נבחנו עד הסוף. בנוסף לכך, לנו כמייצגי איגוד הפרסום, לא ניתנה ההזדמנות הראויה להשמיע את עמדתנו. בתחילת התהליך נקבעה לנו פגישה שלא הוגדר בה מראש כי היא עתידה לעסוק בנושאים אלו. מאז ביקשנו שתינתן לנו האפשרות להגיב להתפתחויות אך לא נענינו".

לדבריו "אנחנו עוד לא יודעים מה ההמלצות הרשמיות אך לפי השמועות הן עלולות להיות פוגעניות כלפי ענף הפרסום, ולכן אנחנו זכאים לזכות לשימוע או לתגובה לפני שהחלטות אלו עוברות למועצת הרשות השנייה ו/או לשר הממונה".

זה לא סוד שבענף הפרסום פיללו רבים לרפורמה שתמתן את כוחה של חברת המדיה המובילה בישראל - יוניברסל מקאן מקבוצת מקאן אריקסון. עם זאת, הצעדים האחרונים של ועדת שחם הם בבחינת האמרה: careful what you wish for. מתחריה של יוניברסל קיוו שהרשות להגבלים העסקיים תייצר מאזן כוחות חדש בשוק המדיה עם המלצה להגביל את רכש המדיה ל-25% ואז הגיעה ועדת שחם שמנסה לקבוע עובדות חדשות בשטח וממליצה על תקרה של 15%.

ההגבלה של 15% לחברת מדיה מפריעה בעיקר לשחקנים הגדולים בשוק. לפי תסריט שכזה, חברות המדיה ייאלצו להיפרד מלקוחות. בכיר בענף אומר היום לאייס: "יש כאן צד שנקרא לקוח וגם עליו החלטות כאלו ישפיעו. נראה לך הגיוני שיגידו ללקוח איפה לקנות. אני לא רואה שדבר כזה עומד במבחן משפטי של כלכלה. כשמגבילים את חברות המדיה מגבילים למעשה את הלקוחות שלא יכולים לעבוד עם מי שהם רוצים, מה גם שבתור עסק, כשמגבילים אותך, אתה לא יכול לגדול כמה שאתה רוצה למרות שאתה טוב".

לטענת גורמים בשוק הפרסום - תקרה של 25% כפי שהרשות להגבלים עסקיים חותרת אליה, היא המצב המועדף, שכן, למרות שאינם מודים בכך באופן גלוי, היא מצליחה להצר את צעדיה של יוניברסל ולא מחייבת את השחקנים שמשתרכים אחריה לוותר על לקוחות. "ברף של 25%" אומר אחד מבכירי הענף לאייס "נשאר לך עדיין מרחב פעולה לעבוד".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

גורמים באיגוד הפרסום משהים את התייחסותם להמלצות ועדת שחם מכיוון שלטענתם, התוקף המשפטי של החלטות הוועדה מוטל בספק. לדבריהם - הגוף המוסמך והמקצועי לטיפול ברגולציה של שוק המדיה היא הרשות להגבלים עסקיים. בענף הפרסום טוענים גם כי בדיקת שחם התמקדה רק בשוק הטלוויזיה - דבר שלעצמו יוצר עיוות במציאות - שכן שוק המדיה בטלוויזיה הוא לא חזות הכל.

למרות שטרם החליט כיצד לפעול - נראה כי איגוד הפרסום לא מתכוון להסכים בשתיקה לכל החלטה. לאייס נודע כי כל האפשרויות מונחות כעת על שולחן חברי האיגוד - מהפעלת לוביסטים בשורות הכנסת ועד לליווי משפטי כדי הגיע לנצחון במערכה מול ועדת שחם. המסלול המועדף יוחלט לאחר שחברי האיגוד יתכנסו וידונו במצב.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    תותח על. (ל"ת)
    מישו שיודע 20/11/2013 14:46
    הגב לתגובה זו
בואו לאכול איתי. קרדיט: רשתות חברתיותבואו לאכול איתי. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"

מגמת הירידה בכמות הצופים במהדורות החדשות ממשיכה, ואילו בפריים טיים, התאגיד מצליח סוף סוף להשיג נתונים תחרותיים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג


באמצע החגים, כשעסקת החטופים היתה עוד בשלבי המו"מ, סך צופי מהדורות החדשות המרכזיות עמד על כמעט מיליון צופים. בימים האחרונים, המצב חזר לקדמותו, כאשר סך הצופים עומד על כ-700 עד 750 אלף צופים. כרגיל, חדשות 12 במקום הראשון, עם 14.9% רייטינג ו-350 אלף צופים, וכרגיל, חדשות 14 התבססה במקום השני עם קצת יותר ממחצית צופי חדשות 12, רייטינג של 6.4% ו-166 אלף צופים.  חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 4.9% רייטינג ו-111 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4.4% רייטניג ו-110 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי. 


הקרב על הפריים טיים וההתחזקות של התאגיד

כנראה שמשהו כן מצליח לעבוד בתאגיד, היות ומלבד איכות, הריאליטי הוותיק, שעלה בעונתו ה-10, ומבוסס על תכנית בריטית, הצליח סוף סוף לייצר מספרים תחרותיים עבור כאן 11. אמנם "חשיפה" עם חיים אתגר של קשת היתה בראש, עם 10.7% רייטינג ו-258 אלף צופים, אבל "בואו לאכול איתי" היה ממש אחריה, עם 9.7% ו-231 אלף צופים (כמות שלרוב מסכמת ערב שלם של שידורים בכאן11). מעבר לכך, גם "הפטריוטים" של ערוץ 14 אמנם סיימה במקום השלישי, עם 8.7% רייטינג ו-240 אלף צופים, אבל אנחנו יכולים לראות עד כמה התחרות צמודה בפריים טיים, כשההבדלים אינם מובהקים. במקום הרביעי והאחרון "כלוב הזהב" של רשת, שהיה עם 6% רייטינג ו-149 אלף צופים, שגם הם נתונים בלתי ניתנים לביטול. 

רצועות חדשות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-84 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים עם 1.7% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.1% רייטינג ו-26 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.6% ו-53 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם עודד מנשה , עם 1.3% בלבד ו-29 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" עם פז וירדן, עם 1% רייטינג ו-22 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 היתה עם 3.2% ו-75 אלף צופים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 היה עם 1.7% רייטינג ו-43 אלף צופים, ואילו "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.6% רייטינג ו-31 אלף צופים.

האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.