ועדת שחם על תוכן שיווקי: "אפשר לתת לשקר להמשיך - אך חייבים להסדירו"

הוועדה לבחינת שידורי הטלוויזיה של הרשות ה-2 דנה בתוכן השיווקי ובכשלי שוק הפרסום וחברות המדיה. "יש לדאוג שכספי שוק הפרסום יגיעו לזכיינים"
משה בנימין | (1)

הועדה לבחינת שידורי הטלוויזיה בראשות יעקב שחם קיימה אתמול (יום ב') דיון ממושך בניתוח שוק הפרסום וחברות המדיה וההתנהלות הכלכלית של הזכייניות בערוצים 2 ו-10.

ועדת שחם דנה בכשלים בשוק הפרסום בהם הדגש על קיטון בהיקף הפרסום בשנתיים האחרונות, היעדר שקיפות בנוגע לעמלות הפרסום, וריכוזיות חברות המדיה אל מול זכייניות הטלוויזיה. כיום המגבלה בחוק קובעת כי ניתן לגורם אחד לרכוש עד 10% מזמן הפרסום של מפרסם בשנה. מגבלה זו מיושמת כיום לגבי גורם מפרסם ולא פרסומאי או רוכש מדיה.

לדברי שחם: "הרשות צריכה לגבור על כשל השוק שפוגע בהכנסות הזכיינים מפרסום ולדאוג שהכספים של שוק הפרסום יגיעו לזכיינים". בנוסף, דנה הוועדה בנושא הסדרת התוכן השיווקי בטלוויזיה המסחרית, תוך השוואה למדינות אחרות בעולם ובמיוחד ארצות הברית ואירופה, אשר ברובן הנושא מוסדר ומותר במקרים מסוימים ובז'אנרים מסוימים. בישראל, הסדרת התוכן השיווקי כרוכה בתיקון חקיקה שכן החוק כיום אוסר על שילוב פרסום בתוכן תמורת תשלום, ומתיר פרסום בהפסקת הפרסומות בלבד ובכמות זמן מוגדרת.

בדיון נמסר עוד, כי האומדנים שהוועדה קיבלה בנוגע להיקף שוק זה מדברים על בין 60 ל-100 מליון שקלים. הוועדה ציינה כי, מצד אחד, המציאות והנוהג שהשתרשו בתעשייה לא עומדים בקנה אחד עם החוק והכללים האוסרים על תוכן שיווקי בכל צורה ובכל מסגרת. מצד שני, החשש הוא שהערך שיפגע הוא הערך של חופש היצירה אשר יוכרע על ידי הגורמים המממנים את התוכן ופגיעה בהגנה על הציבור מפני גניבת דעת. הוועדה דנה בעקרונות הדוח של אסא כשר ובממצאי הדוח.

"כיום החוק בעניין התוכן השיווקי מופר באופן בוטה. יש אפשרות להתעלם ולתת לשקר הזה להמשיך, אך לי אין ספק שצריך להסדיר את התוכן השיווקי ולהתיר אותו תחת סימון וגילוי נאות ותוך הקפדה על מספר מגבלות כמו למשל תכניות ילדים וז'אנרים מסוימים". כך לדברי יעקב שחם, שהוסיף כי "לוועדה יש מנדט לדון בנושא זה ולהמליץ לשר התקשורת לבצע תיקון חקיקה בהתאם לממצאי הוועדה ולבחינתה את הנושא. אני מקווה שהשר יקבל את ההמלצות שלנו ויעביר אותן לחקיקה".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שיסדירו במקום לקשקש. רוצים לראות תוצאות! (ל"ת)
    רענן / 06/08/2013 17:54
    הגב לתגובה זו
טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11
רייטינג

השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 עם נוכחות רצינית של  204 אלף צופים, שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, שבה צפו 302 אלף איש; חדשות 13 עם 145 אלף צופים ואילו המהדורה המרכזית של כאן 11 נמצאת באופן עקבי על 50 עד 60 צופים וסוגרת את הרשימה עם נתונים חלשים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

כמו תמיד, רייטינג מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ואמש עמדה על 12.9% רייטינג עם 302 אלף צופים, אבל לאחרונה, המגמה היא שבמקום שסך כל המהדורות המתחרות יעמוד על חצי מכמות הצופים של חדשות 12, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עולה לבדה לכ-66% מכמות הצופים, עם 204 אלף צופים ו-6.7% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 6.6% אבל 145 אלף צופים. מעניין מה היו התוצאות לו היו משנים את שיטת הרייטינג. 

עם זאת, סיפור מרכזי לא פחות הוא הסיפור של מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, ולמרות מגישים איכותיים, טלי מורנו וטל ברמן, היא מדשדשת ומציגה תוצאות חלשות מאד, כשאמש כמות הצופים היתה 58 אלף איש בלבד, עם 2.4% רייטינג. 


בפריים טיים, איך לא, הלהיט של רשת, "האח הגדול" מנצח את כולם, עם רייטינג של 16.2% ו-408 אלף צופים, ואחריו "מאסטר שף" היציבה, עם 13.4% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים חוזרת ומזנקת, לאחר תקופה של ירידה, ועומדת על 7.4% רייטינג ו-223 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", זכתה ל-1.3% רייטינג בלבד, עם 26 אלף צופים בסך הכל. השידור הציבורי בבעיית רייטינג קשה. 


בוקר, אמצע היום ולייט נייט 

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-91 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.9% רייטינג ו-36 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.7% ו-77 אלף צופים, אחריו במקום השני המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.9% בלבד ו-43 אלף צופים ואחריהן מאחור נמצא "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.