תום ליבנה מנסה שוב: אחרי הנפילה של ורביט – מקים את גרייס המפתחת תרופות בעזרת AI

רוי שיינמן | (4)
נושאים בכתבה תום ליבנה


תום ליבנה, אחד המייסדים המוכרים של יוניקורן התמלול ורביט, שאיבד את רוב ערכו, פותח דף חדש עם סטארט-אפ חדש בשם גרייס (Grace). הפעם, הוא מכוון לתחום שונה לגמרי – איתור ופיתוח תרופות באמצעות בינה מלאכותית.


מעבר לעולם התרופות

גרייס, שהוקמה על ידי ליבנה ושני יוצאי תלפיות – שי לירז ודוד פוטוריאן – שואפת לסרוק תוצאות ניסויים קליניים ולזהות תרופות שנעצרו בשלבי פיתוח מתקדמים, אך עשויות להיות בעלות פוטנציאל גבוה. החברה מתכוונת להציע פתרונות טכנולוגיים לזיהוי מהיר ומדויק של תרופות כאלו, תוך שימוש באלגוריתמים מתקדמים של בינה מלאכותית.

במסגרת הפיתוח, החברה מתכננת לגייס 10–20 מיליון דולר בשבועות הקרובים ממשקיעים מקומיים ובינלאומיים. ליבנה כבר השקיע מאות אלפי דולרים מכספו האישי.


מנפילה להקמה

ליבנה עשה כותרות בעבר כמייסד ומנכ"ל ורביט, חברה שהתמחתה בתמלול אוטומטי עם תיקונים אנושיים. ורביט צמחה במהירות בשנותיה הראשונות, גייסה כ-600 מיליון דולר והגיעה לשווי של 2 מיליארד דולר בשיא הבועה הטכנולוגית של 2021. אך השקת מודלים מתקדמים כמו אלו של OpenAI פגעה בהכנסות החברה, שהתקשתה להתחרות במחירים הזולים שהציעו מוצרים מתחרים.


ב-2024, ליבנה הועזב מהחברה  גם בשל רצון המשקיעים ובהמשך לביקורת שקיבל כאן "תום ליבנה הוא אלון מאסק הישראלי; הוא רוצה לקנות את בנק סיליקון ואלי" 



גרייס: מודל חדש עם השראה מ-Roivant


גרייס אינה החברה הראשונה שמתמקדת בזיהוי תרופות שנעצרו בפיתוח. חברת Roivant Sciences האמריקאית, שהוקמה ב-2014, כבר הוכיחה את הפוטנציאל במודל זה. החברה הצליחה למכור תרופה למחלות מעי דלקתיות לחברת רוש השוויצרית ב-7.1 מיליארד דולר.

עם זאת, היתרון של גרייס הוא שילוב של טכנולוגיית בינה מלאכותית מתקדמת, שמיועדת לייעל את תהליך הזיהוי ולהאיץ את פיתוח התרופות. המטרה היא לא רק לזהות תרופות עם פוטנציאל, אלא גם לפתח אותן לשוק או ליצור הסכמי חלוקת הכנסות עם בעלי הזכויות עליהן.

קיראו עוד ב"BizTech"


ליבנה: בין הצלחה לביקורת

ליבנה הוא כנראה יזם מוכשר, אך הוא איכזב מאוד בוורביט. בעוד הוא גורף רווחים גדולים מעסקאות סקנדרי, עובדי החברה חיו בחשש למשרה שלהם ובהמשך חלק גדול מהם פוטר. התבטאויותיו על עזיבת ישראל בשל תוכנית הרפורמה-מהפכה המשפטית עוררו סערה. אבל חוץ מרעש הוא בינתיי לא ייצר ערך אמיתי. אולי זה ישתנה.



שאלות ותשובות על גרייס ותום ליבנה


מה שונה בגרייס לעומת חברות אחרות בתחום פיתוח התרופות?


גרייס משתמשת בטכנולוגיה של בינה מלאכותית לזיהוי תרופות שנעצרו בשלבי פיתוח קליניים מתקדמים, תוך דגש על ניתוח תוצאות מחקרים לזיהוי פוטנציאל נסתר.


מהם האתגרים העומדים בפני גרייס?


החברה תצטרך להתמודד עם תחרות בתחום, להוכיח את יעילות הטכנולוגיה שלה, וליצור שותפויות עם בעלי הזכויות על התרופות.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    רונן 09/01/2025 06:15
    הגב לתגובה זו
    הבן אדם חסר ערכים והמשקיעים לא מעניינים אותו. הוא חי בסרט שתהיה פה דיקטטורה ושחייבים להוציא את הכסף מישראל. לא הייתי קונה ממנו מכונית משומשת
  • 3.
    משה 08/01/2025 20:57
    הגב לתגובה זו
    הוא מחפש לקחת את הכסף שלכם הביתה ולהשאיר אתכם עם שוקת שבורה.עד שלא ייכנס לכלא על ההונאות שלו...
  • 2.
    זה לא ההוא שמימן את הקפלניסטים (ל"ת)
    אמת אחת ולא שתיים 08/01/2025 20:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כן יופי ימצא עכשיו עוד עדר כבשים תחזיר את ההפסדים למשקיעים קודם (ל"ת)
    שלמה 08/01/2025 19:59
    הגב לתגובה זו
סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia

מנכ"ל גוגל: "האינטרנט כמו שאנחנו מכירים אותו עומד להשתנות"

סונדאר פיצ'אי על העתיד - אינטרנט, משקפיים חכמים, בינה מלאכותית והחזון

עמית בר |

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל סבור שהבינה המלאכותית תחולל מהפכה הגדולה יותר מזו של האינטרנט. הוא מזכיר שכאשר האינטרנט החל את דרכו, גוגל כלל לא הייתה קיימת, ובאותו אופן הוא צופה שבעתיד הקרוב ייווצרו חברות, מוצרים וקטגוריות שכיום איננו יכולים אפילו לדמיין. פיצ'אי אומר את משנתו בתקשורת האמריקאית, ראיונות ופודקאסטים, אספנו את עיקרי הדברים מהזמן האחרון

משקפיים חכמים: מיליונים ינסו את המוצר בשנה הקרובה

גוגל חתמה על שיתופי פעולה אסטרטגיים עם מותגי האופנה הבינלאומיים Gentle Monster ו-Warby Parker, ומתכננת להשיק גרסאות למפתחים עוד השנה. לדברי פיצ'אי, המוצרים שיגיעו למפתחים יהיו קרובים מאוד לגרסאות הסופיות שיגיעו לשוק הרחב.

הוא צופה שמיליוני אנשים ינסו את הטכנולוגיה. עם זאת, עדיין לא מדובר במוצר שיהפוך למיינסטרים ברמה של האייפון. האתגר המרכזי, לדבריו, הוא לשכנע אנשים לענוד מכשיר על הפנים שלהם לאורך זמן - רף שגבוה משמעותית מאשר להחזיק טלפון בכיס.

פיצ'אי מתמודד עם ביקורת חריפה מצד מפרסמים ובעלי אתרים, שבעצם מאשימים את גוגל בגניבת תוכן ובשימוש בו ללא תמורה כלכלית. הוא טוען שגוגל היא החברה היחידה שעדיין מתעדפת שליחת תעבורה לאתרי אינטרנט, בעוד שמתחרים חדשים מצהירים בגלוי שאינם מתכוונים לעשות זאת. הוא מציג מידע כי דפי האינטרנט הזמינים לסריקה של גוגל גדל ב-45% בשנתיים האחרונות בלבד - נתון שלדבריו סותר את הטענות על "מות האינטרנט". כשנשאל אם הגידול נובע מתוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית, הוא מסביר שלחברה יש מגוון טכניקות לזיהוי תוכן שנוצר על ידי מכונות, וזה לא מסביר את המגמה הכללית.

הוא משוכנע שכמו בכל המעברים הטכנולוגיים של 25 השנים האחרונות, גם הפעם התוצאה הסופית תהיה חיובית עבור בעלי האתרים.

האם עידן החיפוש המסורתי מגיע לקיצו?

לראשונה מזה 22 שנה נרשמה ירידה בחיפושים בדפדפן Safari של אפל, מה שהוביל לירידה זמנית במחיר המניה של גוגל. פיצ'אי דוחה את החששות ומתעקש שהחברה רואה צמיחה כוללת בשאילתות חיפוש, כולל במכשירי אפל.