מוחמד אל אריאן: "על המשקיעים לצפות לתקופה קשה יותר בעתיד הקרוב"

למרות העליות הנאות שנרשמות היום בוול סטריט, היועץ הכלכלי של אליאנס אינו אופטימי - מסמן שתי השפעות שליליות על השוק
עוז מוכתר | (12)

שבוע המסחר החדש בוול סטריט נפתח היום בסערה. הדאו ג'ונס שנעל את השבוע שעבר בשיא כל הזמנים ממשיך לטפס ומוסיף כרגע 0.6%. גם הנאסד"ק שסבל לאחרונה מגל מימושים בסקטור הטכנולוגיה והביומד, קופץ היום ומוסיף 1.5% נכון לעכשיו. למרות זאת, היועץ הכלכלי הראשי של אליאנס ומי שהיה מנכ"ל פימקו, מוחמד אל אריאן, מסתכל אל העתיד בחשדנות. בטור דעה שהוא כותב היום לרשת בלומברג, הוא אומר למשקיעים: "תצפו לתקופה קשה בשווקים".

כמו בשבועות האחרונים, אומר אל אריאן, גם בשבוע שעבר תמכו בשוק המניות שתי בשורות תאגידיות - תוצאות החברות שעברו את תחזיות האנליסטים ודיווחים חדשים על רכישות ענק ומיזוגים גדולים. גם הבנקים המרכזיים בארה"ב ואירופה תמכו בשוק, כאשר גם יילן וגם דראגי הודיעו כי הם מחויבים ומוכנים לתמוך בשוק באמצעות מדיניות מוניטרית מרחיבה.

למרות זאת, אומר אל אריאן, ההשפעה של כל אלה לא הייתה "חלקה" והתנודתיות בשוק הורגשה היטב. בימים הקרובים, נתונים חדשים אודות היקף המכירות הקמעונאיות בארה"ב, התחלות הבנייה, קצב האינפלציה והייצור התעשייתי, יספקו תמונה רחבה יותר באשר להתאוששות הכלכלה האמריקנית ממזג האוויר הקשה, אך אלה לא יקבעו את הטון. "לכשזה נאמר", כותב אל אריאן, "המשקיעים יתרכזו בשתי מגמות שעשויות להניע את ההתנהגות בשוק בעתיד הקרוב".

הראשונה, היא המעבר של הפדרל ריזרב מממדיניות המתבססת על שני כלים (רכישת נכסים ומדיניות הכוונה עתידית) למדיניות המתבססת על כלי אחד בלבד (הכוונה). לפי אל אריאן, מדובר בנושא חשוב שהמשקיעים לא מפנים אליו מספיק תשומת לב. לטעמו, מדובר בחלק מהתפתחות מהותית יותר בגישה של הפד' שהכוונתו הופכת להיות "יותר איכותית ופחות דטרמינסטית" ולכן פחות ברורה וחד משמעית (ה"הכוונה העתידית" של הפד' מספקת למשקיעים, למשקי הבית ולעסקים, אינדיקטורים המאפשרים לחזות את המדיניות המוניטרית העתידית שלו, ע"מ).

אל אריאן אומר שכדאי שנתכונן לתנודתיות חריפה יותר בשווקים בשבועות ובחודשים הקרובים, שעה שהמשקיעים מנסים להפנים את השינוי הזה במדיניות הפדרל ריזרב. לדבריו, המשקיעים צריכים לדרוש פיצוי גדול יותר עבור הסיכון שהם לוקחים בכך שהם קונים נכסים שקשה יותר למכור אותם בתקופה תנודתית.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    בתקופה הקרובה יתחילו ירידות חדות בשוקי המניות (ל"ת)
    סופה של בועה 16/05/2014 10:07
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יופיטר שוקי הון 13/05/2014 08:40
    הגב לתגובה זו
    אין שום חשש!!!EU\USA בדרך להתאוששות מלאה רבעון 1 חלש 2 חזק מאוד אלא חבלי לידה לצמיחה מהירה לטווח ארוך
  • 5.
    יופיטר שוקי הון 13/05/2014 08:37
    הגב לתגובה זו
    אין מה לחשוש או להיכנס לפאניקה
  • 4.
    זאביק 12/05/2014 22:01
    הגב לתגובה זו
    האיש המופלא שלא חזה את הראלי ב2009 ולא את העלייה ב 2020 ולא 2022 ולא 12. כדאי שתראיינו כמה שכן עשו קצת כסף בשנים האלו ולא הקשיבו לרואה השחורות הזה.
  • איש 12/05/2014 22:32
    הגב לתגובה זו
    אתה עכבר קטן ומושתן. אם היית יודע במי ניסית לפגוע, היית רץ ברחובות וצועק: אני אידיוט, אף אחד לא היה שומע או מגיב מכיוון שאתה כה קטן ועלוב ואפילו להעליב בצורה נכונה אינך יודע.
  • לא, דעתי בהשחלות מכוונות תמורת עמלות (ל"ת)
    דעה 12/05/2014 22:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תגידו, אתם בביזפורטל מושקעים בשורט?? (ל"ת)
    דודו 12/05/2014 20:19
    הגב לתגובה זו
  • חכם 17/05/2014 04:42
    הגב לתגובה זו
    כידוע, פסימיות היא ידידו הטוב של המשקיע כי היא מורידה מחירים. יתר על כן זה מושך לקרוא וכך על הדרך ביזפורטל מתפרנסים מהפרסומות באתר - כך הם צוברים מזומן כדי שיהיה כסף לקנות בו את המניות לכשיגיעו הירידות בתקווה שההפחדות יעבדו. אין שום סיבה להגיד שהמצב טוב כי זה מעלה מחירים. אם מישהו אומר שהמצב גרוע הוא מרוויח פעמיים - 1. גורם לאחרים למכור כדי שיוכל לקנות בזול. 2. אם במקרה תהיה מפולת, יזכרו שהוא הזהיר לפני כן. ראית פעם סטטיסטיקה על רמת הדיוק של הנסיונות לחזות את השוק? אז זהו, שכל המחקרים מראים שזה בלתי אפשרי על סמך כל הנסיונות שנעשו בעבר על ידי טובי המומחים לעשות זאת. מי שמנסה לחזות את כיוון השוק עושה אחד מהשתיים - 1. לא מכיר את הסיפרות המקצועית הבסיסית שחקרה את התחום שבו הוא מנסה לומר את דעתו. 2. מכיר את הסיפרות הזו ובכל זאת אומר את דעתו שמדויקת לא יותר מהטלת מטבע.
  • 2.
    חופר סתם 12/05/2014 20:16
    הגב לתגובה זו
    כל יום והאנליסט התורן שלו המפולת תהיה בזמן לא צפוי אולי חודש ? אולי שנה ? כשכולם מתכוננים מקטינים החזקות וסיכונים זה לא יקרה
  • 1.
    צוחק 12/05/2014 19:37
    הגב לתגובה זו
    מדי פעם בא בכיין תורן וצובע הכל בשחור.. כבר לא סופר אותם ולא מסמן אותם..לא מזמן היה אחד שהכתירו אותו "מלך הפרשנים" ב-30 השנים האחרונות שקונן שהוא ממש מפחד והוריד את החשיפה שלו למניות לאפס....מי זוכר אותו בכלל... ואחיך שביזפורטל אוהב את הצבע השחור.....תבינו כבר שזה לא עובד.....כנגד כל פלצן בכיין אפשר להביא כמה וכמה כאלה עם עינים ירוקות..אבל זה לא עושה רייטינג כמו בכי....למשל תראו את הכותרת שלכם שדחפתם אותה למקום השלישי על הפתיחה החזקה בוול סטריט ושהכל אופטימי......למה במקום שלישי??? כובע..איזה כובע??טמבל....אז מה שמו אמר..אז אמר.....שמחת זקנתי
  • עמית 12/05/2014 20:30
    הגב לתגובה זו
    כול עוד הריבית 0 אין לכסף מקום אחר.
  • משקיע גדול 12/05/2014 20:03
    הגב לתגובה זו
    בקרוב מאד תבכה בכי מר....אני מאחל לך שזה יהיה רק עקב אובדן כספך בגלל תמימותך... מאחל לך שתדע חיים טובים.

מניות השורה השניה של אמריקה: גוגל לעסקים מקומיים

מדור חדש ינתח את המניות במדד ראסל 2000. היום סיפורה של חברת Yelp שצופה צמיחה בהכנסות בשנים הקרובות
רפורמת המס המדוברת של הנשיא טראמפ חוללה ויכוחים רבים אודות התועלות הצפויות ממנה לעומת ההשלכות הנגזרות ממנה. אולם, אחת מן ההשלכות הצפויות שלה, אשר עליה מסכימים מרבית הכלכלנים, היא שהפחתת שיעורי מס החברות מ-35% ל-21% תסייע בעיקר לחברות בסדר גודל קטן עד בינוני, דוגמת החברות במדד RUSSELL 2000 0.86% המפיקות עיקר הכנסותיהן בתוך ארה"ב ושכספיהן לא נמצאים במקלטי מס מחוץ לגבולות ארה"ב. החברות הללו ייהנו מהכנסה נוספת שתוכל להיות מתורגמת להשקעות חדשות או אפילו רכישה חוזרת של מניותיהן (לטענת המבקרים של התכנית). כך או כך הדבר צפוי להניב תשואה עודפת על מניותיהן בטווח הקצר-בינוני. הדבר נראה לנו נכון שבעתיים בחברות צמיחה אשר זקוקות להון כדי להמשיך ולהרחיב את עסקיהן ולצמוח. לכן אנחנו בוחרים להתמקד בסדרת הכתבות הזו בחברות אשר מפגינות שיעורי צמיחה גבוהים (דו ספרתיים) של הכנסותיהן ואשר צפויות ליהנות מההתפתחויות הללו. היום סיפורה של חברת Yelp. קהילה שמבקרת עסקים   Yelp אשר מוכרת בוודאי לחלק ניכר מהגולשים הישראליים, מתפעלת אתר אינטרנט ואפליקציה המקשרים בין עסקים מקומיים ללקוחות פוטנציאליים. החברה הוקמה בשנת 2004 בסן פרנסיסקו ארה"ב מאפשרת לעסקים מקומיים לפרסם את עצמם ומאפשרת לגולשים לחפש עסקים מקומיים, לקרוא ביקורות עליהם, ולקבל המלצות ורעיונות בערים שונות והחשוב מכל - לכתוב המלצות וביקורות בעצמם. הגולשים באתר ובאפליקציה עשויים לחפש מידע אודות מסעדות, מקומות בילוי, בידור, קניות ושירותים שונים.   בעולם שבו יותר ויותר אנשים מעדיפים לצרוך שירותים דרך האינטרנט וגם מעדיפים להסתמך על המלצות של גולשים אחרים ועל 'חוכמת ההמונים' החברה הולכת ומרחיבה את מאגר המשתמשים בשירותיה ואת הכנסותיה וצומחת במהירות.   שווי השוק של החברה עומד כיום על 3.6 מיליארד דולר וברבעון השלישי של 2017 ביקרו בחודש באתר החברה ובאפליקציה באמצעות הטלפון הנייד ומחשב נייח בסך הכל בממוצע כ-188 מיליון איש. כ-104 מיליון מהם באמצעות הסלולרי. ל- Yelp פריסה ב-29 מדינות והאפליקציה והאתר נחשבים לאחד מאתרים הפופולריים ביותר בארה"ב. חברי הקהילה הנקראים Yelpers כתבו כ-142 מיליון ביקורות במהלך הרבעון השלישי של 2017. מצד אחד החברה מאפשרת לבעלי עסקים מקומיים לפתוח חשבון בחינם ולפרסם שם תמונות ומידע אודות בית העסק, אך במקביל מוכרת החברה פרסומות.  החברה טוענת כי המלצה על מקום לגולש מסוים תעשה על בסיס אלגוריתם מיוחד אשר יודע לעשות את הסינון המתאים ולשקלל את מגוון הביקורות שנכתבו אודות אותו מקום וללא קשר לעבודה אם במקביל בית העסק גם מפרסם מודעות בתשלום. יש לציין כי גולש יכול לפתוח על דעת עצמו דף ביקורת לעסק אף אם העסק עצמו אינו מעוניין בכך או לא ביקש להיחשף באפליקציה ומכאן נובע חלק גדול של האתר.   YELP מצפה לסיים את 2017 עם הכנסות שיסתכמו ב- 844 מיליון דולר ורווח תפעולי שינוע בין 154-157 מיליון דולר. מטה החברה נמצא בסן פרנסיסקו והחברה מעסיקה כ-4,300 עובדים. עיון בדוחותיה הכספיים של YELP מראה כי היא חברת צמיחה קלאסית שעשתה את קפיצת המדרגה המשמעותית שלה ב-2016, לאחר צמיחה מרשימה בסעיפי המכירות והרווח התפעולי. בשנת 2016 ההכנסות של החברה ממכירות עמדו על 713 מיליון דולר מה שהיווה שיפור של 30% ביחס ל-2015 אז המכירות עמדו על 550 מיליון דולר) ולעומת 2014 (מכירות בסך 378  מיליון דולר). את שנת 2017 החברה  צפויה לסיים עם מכירות של 844 מיליון דולר, ועל פי התחזיות המכירות של החברה צפויות להסתכם ב- 952 מיליון דולר ב-2018 ו-1,109 מיליארד דולר ב-2019.   בעלי עסקים טענו כי סוחטים אותם, והמניה נפלה בשנת 2016 ה-EBITDA  עמד על 120 מיליון דולר והיווה 16.8% מהמכירות., ב-2015 החברה הציגה EBITDA של 69 מיליון דולר שהיוותה 12% מסך המכירות, בהחלט שיפור משמעותי. ההפסד הנקי של החברה שעמד בשנת 2015 על 33 מיליון דולר ירד ל- 4.7 מיליון דולר ירד בשנת 2016. יש לציין כי החברה עברה לראשונה בשנת 2014 לרווח נקי של 36 מיליון דולר, עם EBITDA  של 70.9 מיליון דולר. אולם חוותה משבר לא פשוט בחצי השני של 2014, כאשר החברה הואשמה על ידי בעלי עסקים וגולשים בניצול כוחה, ושהאלגוריתם שלה מכוון גולשים לאותם אתרים אשר פרסמו בתשלום. קבוצת בעלי עסקים קטנים מקליפורניה תבעה את החברה בתביעה ייצוגית בטענה שהחברה ניסתה לסחוט מהם כסף תשלום עבור פרסום באיום בביצוע מניפולציות בביקורות ובדירוגים עליהם באתר. בסופו של דבר התביעה נדחתה, אולם שווי השוק של החברה שעמד על  7.26 מיליארד דולר במרץ 2014 ירד ב-40%. בחודש פברואר 2016 כאשר עמדה במחירי שפל של 15.11 דולרים הגיע השינוי המיוחל בהתנהגות המניה עד היום. כיום נסחרת המניה סביב מחיר של 43 דולר, וזאת בעקבות  חזרה לפסים של צמיחה בשנת 2016 ורווחיות בשנת 2017.   ב-2017 החברה צפויה להציג EBITDA של 167 מיליון דולר מה שיהווה 18.5% מסך המכירות ושיפור של 31% ביחס ל-2016. ושורת הרווח הנקי צפויה לעמוד על 15.4 מיליון דולר, רק 2% מסך המכירות אולם תואם פרופיל של חברת צמיחה, ואכן החברה ביצעה ב-2017  שתי רכישות שנועדו לסייע לה להגביר תנועה של גולשים לאתר שלה. החברה חתמה במהלך 2017 על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת Grubhub.com שיאפשר לה לתת לגולשים להזמין משלוחים וטייק אווי דרך האתר שלה ובכך להגדיל את תנועת המשתמשים באתר. תחזית אופטימית   תחזיות החברה לשנים 2018 ו-2019 צופות שיפור של 13% ו-17% בסך המכירות (בהתאמה)  ובסעיף ה- EBITDA השיפור אמור להיות משמעותי יותר וצפוי לעמוד על 198 מיליון דולר ו-250 מיליון דולר (בהתאמה).המהווים שיפור של 26% כל שנה וביחס של 21% ו-23% מסך המכירות בהתאמה כל שנה.  הרווח הנקי ב2018-2019 צפוי לעמוד על 3.7 % ו-5.2% בהתאמה. אחזקות המוסדיים עומדות על 85% מהון המניות המונפק. מכפיל הרווח של החברה גבוה ועומד על 196 כאשר מכפיל הרווח של חברות דומות עומד על 139. המכפילים הללו גבוהים ויכולים להרתיע משקיעים אולם יש לזכור כי חוקי המשחק בחברות הצמיחה בתחום האינטרנט גבוהים מאוד. מכפיל הרווח של אמזון עומד לדוגמא על 311... בין האפליקציות המתחרות באפליקציה של החברה ניתן למנות את Foursquare ,Tripadvisor ו-Groupon. החברה סיפקה דוחות טובים מאד ברבעון השלישי אך הנמיכה את התחזית לשנה כולה בשל צפי לרבעון רביעי חלש יותר מה שגרר ירידה חריפה במחיר המניה. מאז הנפילה החלה המניה להתאושש והיא נמצאת במגמת עליה. YELP חברת צמיחה בתחום צומח של חיפוש שירותים מבוסס מיקום. כפי שניתן לראות מן העבר ביצועי החברה תנודתיים משהו ומאחר ושווי החברה נמוך והיא נמצאת בתחום דינאמי ניתן להמשיך לצפות כי כל אירוע שיחרוג מתחזיות החברה לרעה ישפיע על מחיר המניה באופן משמעותי. מנגד, נראה שהחברה עברה לפסים של צמיחה ורווחיות ב-2016 ו-2017 והתחזיות לשנתיים הבאות הן מצוינות.     דנה אביב ואבי שגב, מנכ"לים משותפים באביב-שגב בוטיק השקעות