לא לשימוש
צילום: Istock

בין תאונות דרכים ומסחר בבורסה

את הכתבה הזאת אני כותב עם לא מעט כאב. כרוכב אופנוע שחייב לשים לב היטב לכל הנעשה סביבו אני שואל את עצמי לא אחת האם יש לרובנו משאלת מוות
אייל גורביץ' | (10)

הדברים שאני רואה על הכביש מדי יום מסמרים את שערותי. הרוב המכריע אינו נוהג באמת. הרוב המכריע אינו שם לב לכביש וכל כך הרבה הקבלות בין זה למסחר במניות.

תאונות הדרכים הפכו למכת מדינה אם כי לא מדובר בגזירה משמיים. כרוכב אופנוע מזה 30 שנה, (ועדיין חי לצערם של חלק מכם) אני מודע היטב לסכנות שבשימוש בכלי דו גלגלי. ושישבו אלה שמעולם לא רכבו על אופנוע אבל יש להם טיעונים נגד כמו "אתה לא תלוי בעצמך" עד שאסיים לכתוב. השאלה המרכזית היא האם יש הקבלה בין תאונות דרכים לבין הפסדים בשוקי המניות. ויש המון. וגם יש מה לעשות.

הגורם המרכזי לתאונות דרכים הוא הגורם האנושי. גם במסחר במניות הגורם העיקרי להפסדים הוא הגורם האנושי. ההבדל העיקרי והמצער הוא שעל הכביש מדובר בחיים ובבורסה מדובר רק בכסף.

באוגוסט 2003 חוויתי תאונת דרכים שהסתיימה בניתוח עם הרדמה (לא התאונה הראשונה אגב....ואל תספרו לאמא שלי) . מישהי נכנסה בי מאחורה ושלחה אותי להיכרות מעניינת עם סוג האספלט העירוני. האופנוע נשכב לי על הרגל ונגררתי לכל אורך הצומת. כשקמתי ראיתי את הברך שלי מביטה בי מלמטה. במהלך האשפוז חשבתי שהייתה זאת אחריותי לשים לב שיש מישהו מאחורי וכל כך קרוב. וזה הדליק אצלי נורה.

אחרי תקופת שיקום קצרה עליתי בחזרה על האופנוע ומשם ישר לקורס רכיבה מתקדמת של גידי פרדר. מה שנלמד שם הציל את חיי. באמצע הקורס תהיתי איך נשארתי עדיין בחיים עם רכיבה מחורבנת ולא מודעת כפי שרכבתי עד אז. הבנתי אז שאפילו לשבת נכון על האופנוע לא ממש ידעתי.

יחד עם הקורס מצאתי המון הקבלות והפקתי משם לא מעט לקחים. את הדברים האלה אני לוקח איתי מדי יום לכביש ולהחלטות שאני מקבל שוק המניות. וכמובן גם לסטודנטים היקרים שלי.

רוב האנשים שמחזיקים הגה בידיים לוקים ברמת המיומנות שלהם ואינם יודעים לתפעל את הרכב נכון בטח שלא במצבי חירום. רוב האוחזים בהגה נעדרים כל אסטרטגיית נהיגה ואין להם שמץ של הבנה בקריאת מצבי תנועה, ניתוח שלהם ותגובה נכונה. אני רואה אותם נוהגים לאט מדי ובנתיב הלא נכון מדי. אני רואה אותם משתלבים בתנועה בכביש מהיר. אני רואה אותם עוברים נתיב שלא לצורך ללא סימן מקדים. אני רואה אותם לוחצים על הברקס בכל הזדמנות ובעיקר כשלא ממש צריך. אני חייב לראות אותם כדי להימנע מהם.

הרוב סומכים גם על האינסטינקטים שיוציא אותם ממצבי "כמעט". אני רואה אותם נוהגים בביטחון עצמי מופרז. נכנסים לכיכרות כאילו מדבר בפנייה בנורבורגרינג. אני רואה אותם נוהגים מאחוריך צמוד צמוד. אני רואה אותם חסרי סבלנות ועצבנים. אם יש לך אסטרטגיית נהיגה אין לך "כמעט". הרוב גם לא מודעים לכך שהאינסטינקטים הם אלה שהורגים אותנו ומה שמכתיב האינסטינקט במצב חירום אינו התגובה הנכונה.

קיראו עוד ב"ניתוח טכני"

לרוב האוחזים בהגה אין מושג על סוגי האספלט עליהם הם נוהגים וכן, חלק מספקים אחיזה נהדרת גם בכביש רטוב ואחרים הופכים אחרי טיפה וחצי למשטח החלקה. הרוב חיים תחת הרושם שנהיגה איטית היא נהיגה בטוחה. אני פוגש לא מעט שנוהגים לאט ומסוכן. ואחרים שנוהגים מהר ובטוח.

בסופו של דבר אין תחליף למודעות המובילה ללימוד והדבר אמור לא רק לגבי נהגי מכונית אלא בעיקר לגבי לא מעט דו גלגליים.

אני לא מומחה תחבורתי וגם רחוק מולנטינו רוסי שנות אור. אבל מזה 15 שנה, מאז אותו קורס ששינה לחלוטין את אופן הרכיבה שלי, אני לא עולה על האופנוע בלי לגבש אסטרטגית רכיבה ברורה, להבין את מצב התנועה, לבנות דרכי מילוט, להביו את מצב הכביש עליו אני רוכב ולהיות ממוגן עד כמה שניתן.

כל הדברים הללו מקבילים למסחר במניות אלה שכאן לשמחתנו לא מדובר בחיים אלא רק בכסף. אפשר ללמוד לסחור נכון ובטוח. לייצר אסטרטגית מסחר נכונה, להבין את מצב השוק בו אתה פועל, לבנות דרכי מילוט ולעשות את הדברים כך שבסופו של יום נחזור הביתה בשלום. משתי הזירות.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    חיים 21/12/2017 19:52
    הגב לתגובה זו
    היום בכביש על כל מקרה של נהיגה איטית מידי יש מאה מקרים של נהיגה מהירה מדי והרבה יותר מסוכנת. במהירות גבוהה מרחק הבלימה מתארך, זמן התגובה מתקצר, והאנרגיה בהתנגשות עולה בריבוע ולכן גם הסיכוי לתאונה עולה וגם התאונות יותר קטלניות. גם אם אתה ממהר לעשות כסף, אל תטיף לסיכון אחרים.
  • 5.
    עזרא 18/12/2017 20:43
    הגב לתגובה זו
    שדה קרב היום על הכביש. אני נוסע בתחבורה ציבורית "מטרופולין "אני ער לכל השגיאות של הנהג רובם חסרי נסיון .כל כך הרבה עברות על חוקי התנועה כל רמזור שני הוא עובר באדום מזגזג בין נתיבים ממש מפחיד וזה אוטובוס ענק. כל בוקר זה כך
  • 4.
    amir 18/12/2017 13:22
    הגב לתגובה זו
    אני קורא את כל הכתבות כבר 17 שנה ורק נהנה ישר כח
  • אתה רק נהנה או גם מרוויח? (ל"ת)
    עמית 18/12/2017 15:10
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אמיר 18/12/2017 13:22
    הגב לתגובה זו
    אני לא רוכב אופנוע אך מסכים שאנחנו הישראלים לא בין הנהגים הטובים ויש הרבה מה לשפר . דרך הגב למדתי לפני כמה שנים אצלך ניתוח טכני. תודה
  • 2.
    אבי 18/12/2017 12:44
    הגב לתגובה זו
    תודה על השיטוף היה מרגש. ישר כוח משתמשיך בדרכך. נ.ב. אני לא חסיד של גורביץ אבל צריך להגיד עליו מילים טובוב כי בסך הכל כולנו בני אדם ועלולים ליתעות אז לכל החברים כצת כבוד לבן אדם. שהיה חג שמח וחודש טוב לכווווווולם
  • 1.
    עמית 18/12/2017 12:40
    הגב לתגובה זו
    באופנוע גם אם תהיה 100 אחוז בסדר ותשדל לשים לב אז אם יכנס בך רכב או שתהיה פצוע קשה או מוות, ברכב אם מישהו נכנס בך רוב הסיכויים שהפציעות יהיו פחות חמורות. אז תוריד את הכתבה כי אין קשר בכלל בין מה שרשמת לשוק ההון, בשוק ההון מקסימום תאבד כסף.
  • ehudhl 18/12/2017 13:05
    הגב לתגובה זו
    קורסי רכיבה מתקדמים. קריאה נכונה של הדרך יכולה להקטין משמעותית את האפשרות שנהגי מכוניות לא מפוקסים יכנסו בך. מיקום נכון בנתיב. תכנון נכון של ההתקדמות ושל ההתנהגות בצומת למשלמשנים את מפת הסיכונים כליל. אתה אינך יכול, למשל להכנס לצומת כאילו כלום וכולם צריכים לתת לך זכות קדימה. גם אם אמורה להנתן לך כזו. אופנוע הוא כלי פגיע אך הרכיבה מיומנת ונכונה ניתן להפחית סיכונים משמעותית. אני, אחרי יותר מ 20 שנות רכיבה וללא תאונה משמעותית אחת.
  • אוי אחי לא לפתוח פה לשטן -שמור על עצמך ותהיה בריא (ל"ת)
    1 25/12/2017 18:01
  • ל ehudhl 21/12/2017 18:22
    יכולה להוריד את ההסתברות להיפגע בתאונת דרכים .אבל אין שום קשר חוץ מפרסומת סמויה בין מיומנות נהיגה לבין השקעה בעזרת שיטה שבא אתה נוהג בעניים עצומות וחושב שאתה רואה את הדרך בגלל שיש לך אסטרטגיה . הוכחה של מיומנות בשיטה תהיה רק על ידי הוכח מוחשית של גורביץ שבו הוא יציג בצורה שקופה לתלמידים שלו שהוא יכול להקות את המדדים לאורך זמן של לפחות כמה שנים בעזרת השיטה שלו במקום לעשות קורלציות (שאפשר למצוא בכל דבר הזוי רק שתחפץ ) חסרי סיבתיות באנקדוטות של סיפור עלי באבא וארבעים השודדים .
מייקל ברי
צילום: מייקל ברי
ניתוח טכני

מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?

אחרי שניבא את קריסת הסאב-פריים - מייקל ברי פתח שורט על פלנטיר ואנבידיה של מיליארד דולר - האם הוא הולך להפסיד את המכנסיים?

זיו סגל |

לפי כתבה באתר Business Insider  מייקל ברי פתח פוזיציות שורט על PLTR ו-NVDA באמצעות אופציות מכר. מי שלא זוכר, ברי הוא המשקיע הידוע שהרוויח ממשבר הסאב פריים. על הפי הכתוב, מדובר בשורט על בועת הבינה המלאכותית, רעיון שמתחיל לחלחל לרחובות וול סטריט ביחד עם רוחות הסתיו - להרחבה: שובה של מכונת הכסף: מייקל ברי מהמר נגד אנבידיה ופלנטיר.


נבדוק היום את הגרפים של ה-S&P500 ואז את שתי מניות השורט של ברי ונראה מה אנחנו יכולים ללמוד מהם. 

- S&P500: נבלם בשרוול העליון של רצועת המסחר ונתמך ברמת התמיכה הקרובה האפשרית כפי שצוינה בשבוע שעבר: אזור ה-6750. עכשיו השאלה היא האם מנגנוני התמיכה יעבדו פה או שנראה מיצוי של התנודתיות עד הגבול התחתון של השרוול. שתי הרצועות שאתם רואים סביב המדד: בולינגר הירוקה וקלטנר הכחולה נמצאות במצב בו בולינגר עוטף את קלטנר. זה אומר שהתנודתיות שאנחנו רואים בשוק היא של דשדוש ולא של מהלכים חדים של מגמה. 



שתי הנקודות שלנו למעקב הן 6750 ו - 6830. מהלך מתחת ל-6750 יסמן את 6560-6630 כיעד הבא לירידה שאולי יהיה הזדמנות הכניסה. מהלך מעל 6830 ישאיר אותנו בגבול העליון של השרוול עם המשך לכיוון 7000. נראה שאנחנו צפויים בשוק לתנודתיות איפה שהוא בגבולות האלו בתקופה הקרובה ללמדנו שאנחנו: 1. צריכים לתפוס קצת פרספקטיבה מתנודתיות יומית ו-2. צריכים להתמקד בסקטורים חזקים ובמניות חזקות מתוכם. לפני שנבדוק את הסקטורים נבחן את השורט של ברי.


- NVDA. נמצאת במצב דומה ל-S&P500: תנודתיות סרק עולה, מגמתיות יורדת. התמיכה היא באזור 190 - 195. אופציות מכר רלבנטיות יכולות להיות PUT190 לטווח הקצר ו-PUT170 לטווח הארוך יותר למקרה של התרסקות. שימו לב שבשל העליה בסטיות התקן אופציות יהיו יקרות יחסית. תרשימים ארוכי טווח מראים שיש איזה שהיא תנועה כיוון מטה כך שאכן ראוי להיזהר קצת עם NVDA ובשל משמעותה לשוק אז גם עם השוק.