אושרה תכנית הענק בהרצליה להקמת 7 מגדלי מגורים: ייבנו 1,650 דירות

הותמ"ל אישרה את תכנית 'קרית שחקים' הכוללת הקמת הדירות במבנים של 22 עד 60 קומות. עוד כוללת התכנית מרכז תחבורה מטרפוליני נרחב והיכל ספורט עירוני
מורן ישעיהו | (12)

הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), אישרה את תכנית 'קרית שחקים' בהרצליה להקמת 1,650 יחידות דיור ב-7 מגדלים לצד מבני ציבור, מסחר ותעסוקה.

התכנית משתרעת על שטח של 204 דונם והיא ממוקמת מצפון למחלף שבעת הכוכבים, בסמיכות לתחנת הרכבת של הרצליה ולפארקים גליל ים והרצליה.

 

אחת מהחברות שיוזמות ובונות בפרויקט היא מנרב פרויקטים הנסחרת בבורסה.

התכנית אושרה למרות התנגדויות שהגישו מאות מתושבי העיר להקטנת גובה המגדלים שיכללו 22 עד 60 קומות. "הגבהים המופיעים בתכנית תלושים מהמציאות והסביבה כולה. מדובר על בניינים שגובהם עולה על מרכז עזריאלי בתל-אביב. אין לעיר צורך בהם כעת, אין תשתית תחבורתית מוכנה כעת ולא תשתית ביוב לתמוך בהיקף הפרויקט", נטען.

רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, מסר כי "מדובר בתכנית גדולה ואיכותית במרכז הארץ המגדילה את היצע הדיור שקידמנו בהתאם לעקרונות פיתוח אורבניים ומושתת על תחבורה ציבורית ועקרונות הקיימות. התכנית הוחלטה לאישור לאחר שורה של תיאומים כדי להיטיב את התכנון ולענות על הצרכים הנדרשים במסגרתו".

מתוך כלל יחידות הדיור, 330 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות, וכן נבחנת האפשרות להקמת 500 יחידות לדיור מיוחד. נוסף על מגורים, התכנית כוללת 200 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר, 12 דונם עבור שטח ציבורי פתוח, 7 דונם עבור הקמת בתי ספר יסודיים, 6,600 מ"ר להקמת מעונות יום וגני ילדים וכן 5,000 מ"ר לצרכי ציבור תרבות ופנאי. 

 

עוד מציעה התכנית הקמת מרכז תחבורה מטרופוליני שישלב רכבת כבדה, מערך 'מהיר לעיר', מסוף אוטובוסים עירוניים ובין עירוניים, וכן מערך חנייה ציבורית תת קרקעית. התכנית גם מייעדת עתודה לקו מטרו תת קרקעי או לקו רכבת קלה. מעל המרכז מתוכננים היכל ספורט ושימושים מסחריים.

 

תכנון המתחם נעשה תוך הפרדה מוחלטת בין הולכי רגל ורוכבי אופניים במפלס הרחוב, ולבין תנועת רכבים שתעבור במערכת דרכים תת-קרקעית בלבד. מפלס הרחוב כולל מפגש בין שני רחובות מרכזיים, האחד יכלול פעילויות מסחר ובילוי והשני, יכלול שבילי אופניים המקשרים לציר ירוק מטרופוליני של פארקים מצפון, ומדרום לשכונה, שבילי הולכי רגל ומוקדי מסחר.

 

יו"ר הותמ"ל וסגן הממונה על התקציבים, אריאל יוצר: "הועדה אישרה היום תכנית ייחודית בהרצליה, אשר מנצלת את היתרונות הגלומים בסמיכות לתחנת הרכבת העירונית, וכוללת יחידות דיור ומגרשים למסחר ותעסוקה בניצול קרקע בצפיפות מרבית כיאה למדיניות הציפוף במרכז אזור הביקוש, אשר ישרתו באופן מיטבי את דיירי השכונה, העיר וצרכיה. מדובר על צעד משמעותי של פיתוח תא שטח בלב המטרופולין, אשר יכלול מתחם תחבורה ייחודי בארץ לצד מוקדי המגורים והתעסוקה אשר קושר מגוון פתרונות תחבורה יחד עם היכל ספורט עירוני".

 

מתכננת מרחב תל אביב ברשות מקרקעי ישראל, גילי טסלר: "תוכניות מועצמות בנייה כגון אלו עונות על הצורך בהתייעלות תכנונית ושימוש בקרקע באופן כללי מחד ובניצול מיטבי והעצמת זכויות בסביבות מתחמי תחבורה עתירי נוסעים ומשתמשים. המאמץ שנעשה במתחם זה המוקף כבישים מעיד על הידוק ההקשרים והשימושים המעורבים. זוהי מדיניות מובהקת במחוז תל אביב וככזו רק תלך ותתעצם".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    דירה = קורת גג 01/12/2019 04:53
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 11.
    מומחה לקנוניות 21/11/2019 15:49
    הגב לתגובה זו
    אני מניח שהעיריה מתנגדת.,זה לא נראה כ"כ לטובת התושבים. בכל מקרה אם העיריה לא תפריע ראש העיריה לא יבחר שנית.
  • 10.
    יורם 21/11/2019 13:56
    הגב לתגובה זו
    בנית סלאם עם עומסי תחבורה נוראים. גם כך היר פקוקה.
  • 9.
    לא יאמן 21/11/2019 10:34
    הגב לתגובה זו
    פסיכים
  • 8.
    מגדלי בבל למי זה טוב .?,תחשבו לבד (ל"ת)
    מוקי 21/11/2019 07:03
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הרצלייני 20/11/2019 23:08
    הגב לתגובה זו
    ראש העיר! הילחם יחד עם אנשיך המפלצות הנדל"ן. לכך נבחרתם! אף אחד מעירנו לא רוצה ולא זקוק לבניה מסוג זה. זכור שאתם נבחרתם לתת שרות מיטבי לתושבי העיר ולא לאף אחד אחר
  • 6.
    דן 20/11/2019 22:22
    הגב לתגובה זו
    אנחנו סומכים על ראש עיריית הרצליה שיתן להם סטירה למשוחדים בוותמל .וגם עוד הערה קטנה חברת מנרב מעורבת בזה בוותמל חקירה משטרתית דחוף
  • 5.
    מטורפים על כל הראש (ל"ת)
    g 20/11/2019 21:50
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עוד כמה שנים נדע את מי שיחדו... (ל"ת)
    g 20/11/2019 21:50
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מיואש מהטימטום של חו 20/11/2019 21:01
    הגב לתגובה זו
    לא נראה שמיים רק בניינים והרבה זיהום אוויר
  • 2.
    שכחתם לציין שמנרב פרויקטים 25%- מזה (ל"ת)
    דן 20/11/2019 18:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ברכה 20/11/2019 18:27
    הגב לתגובה זו
    עיר בונים עם שיקולים עתידיים . האוכלוסייה תכפיל את עצמה תוך 25 שנה ולכן החשיבה צריכה להיות עם העתיד בכל מה שקשור לתחבורה , בניה וכל מה שקשור .
רמת גן
צילום: בלי קרדיט

השבחה מהירה של 700 אלף שקל על דירה של 2.2 מיליון שקל

בעלי דירות שנפגעו במלחמה יוכלו למכור אותן במחיר של דירה חדשה גם אם מדובר על דירה של 60 שנים; המסקנה - יוכלו לקבל עשרות אחוזים של השבחה מהירה על הנכסים

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

תזכיר חוק חדש מציע לבעלי דירות שנפגעו במלחמת "עם כלביא" לקבל שומה לפי מחיר דירה חדשה באזור. מדובר על תוספת מאוד משמעותית לשווי בדירות הישנות, אפילו סדר גודל של 50%-30%. דירה ישנה ברמת גן (של כ-60 שנים) עם 2.5 חדרים שניסו למכור אותה לפני המלחמה ב-2.2 מיליון שקל, "תימכר" למדינה בשווי מוערך של כ-2.9 מיליון שקל. אז למה המדינה מציעה זאת? כדי לתת לאלו שלא מעוניינים בהתחדשות עירונית תחליף ראוי, למנוע התנגדויות לתוכנית התחדשות עירונית ולצאת לדרך במהירות עם התחדשות עירונית באזורים שנפגעו.  

המלחמה מול איראן ביוני פגעה בסדר גודל של 1,500 מבנים. חלק מהפגיעות הן כאלו שניתן לתקן, חלק שניתן לתקן אבל קשה וחלק שאי אפשר לתקן. במקומות רבים מתדיינים הדיירים אם ללכת על התחדשות עירונית במסלול מואץ או לתקן את הפגיעה. המדינה רוצה התחדשות, והיא מציעה מתנה לאלו שמתנגדים - קחו את הכסף עכשיו ולפי שווי של דירה חדשה.  

על פי התזכיר החדש בעלי דירות שנהרסו או נפגעו קשות יוכלו למכור את הנכס בשווי של דירה חדשה דומה באותו אזור ולא כמו שהיה בעבר בהתאם לשומה המבוססת על מצב הדירה המיושנת. במקביל המדינה תספק מסלול מואץ להתחדשות עירונית באזור מסלול מזורז: היתרים עד 120 יום במקום שנים. הכל יהיה זריז יותר, העיקר להתגבר על הטראומה. שומות יסופקו תוך 30 יום, ויהיו גם הקלות מס ליזמים. 

מה כדאי לבחור?

זה כמובן עניין אישי. לקבל השבחה של לפחות 30% זה כמובן מצוין, אבל קחו בחשבון שאם אתם תהיו במסגרת התחדשות עירונית זאת יכולה להיות השבחה גדולה עוד יותר כי אז תקבלו עוד שטח לדירה ולרוב עוד חצי חדר-חדר. השווי של הדירה יהיה יותר גבוה, אבל יש את הסיכון בגלל הזמן. תצטרכו לחכות תקופה לא קצרה ובינתיים לגור בשכירות (שתמומן על ידי היזם).

כדאי גם לקחת בחשבון שהאזור כנראה ישביח, כי מדובר על כמות משמעותית של בניינים שנפגעו (בדר"כ) במתחם מסוים והיקף ההתחדשות יהיה משמעותי וזה ישביח את השכונה-אזור. 

דירה להשכרה
צילום: תמר מצפי
שכר הדירה - לאן?

שמאי המקרקעין שמדגיש: "שכר הדירה קפץ בכ-10% - על כל דירה פנויה יש 6-7 שוכרים פוטנציאליים"

ניב כרמי מסביר כי צניחת התחלות הבנייה לצד גל פרויקטי התחדשות עירונית שמוציא מאות אם לא אלפי משפחות לשוק השכירות, יוצרים לחץ גדול. וכתוצאה מכך בעלי דירות מעלים מחירים; "על כל דירה פנויה מתחרים כיום פי שניים שוכרים מאשר בעבר"

צלי אהרון |
נושאים בכתבה שכר דירה

שוק השכירות במרכז הארץ נמצא בתקופה גועשת. בשנה האחרונה נרשמה עלייה חדה במחירי השכירות, ובשטח מספרים מתווכים ובעלי דירות על מציאות שבה הרבה יותר קשה למצוא דירה להשכרה שתהיה מתאימה - בטח שלא באותו אזור בו הם גרו. בעקבות ההיצע המצומצם לעומת הביקוש שגדל עם הפינוי של דיירים ותיקים לקראת הבנייה שבדרך כלל תיארך כ- 3-4 שנים ובמקרים מסוימים אף יותר מכך. התוצאה, קרב על כל נכס, ותמחור מחדש כמעט בכל עסקה. אחת הסיבות המרכזיות ללחץ בשוק היא ההתחדשות העירונית. 

מדובר על דיירים בבניינים ישנים שנכנסים להליך פינוי-בינוי, נדרשים לפנות את דירתם ולעבור לשכירות לתקופה די ארוכה - עד לסיום הבנייה. הגל הזה, של המשפחות שמחפשות דירות חלופיות מצטרף לשוק שכבר מתמודד עם מחסור בהיצע, ומעצים את הלחץ על שוכרים קיימים. במקביל, התחלות הבנייה החדשות נמצאות בירידה חדה. הריבית הגבוהה ועלויות המימון לצורך הבנייה מקשות על יזמים לצאת לפרויקטים חדשים, וכתוצאה מכך מלאי הדירות קטן. במציאות כזו, גם שוק היד השנייה וגם הדירות החדשות הקיימות הופכים יקרים יותר, והשוכרים מוצאים עצמם מתמודדים עם עליות מחירים כמעט בכל אספקט.

התוצאה מהמצב הזה ברורה: שוק השכירות הפך לזירת תחרות גדולה. ובה משפחות שמפונות מבת ים או חולון מחפשות קודם כל דירה במעגל הקרוב. כלומר באותו אזור. אבל מה שקורה אז זה מצב שבו הם לרוב מגלים כי אין כמעט דירות פנויות ובמקרה שיש כאלה - בעלי הדירות ראו שהביקוש עלה עבורם והם מעלים דה פקטו את המחיר. מספר דיירים באותם פרויקטים מדווחים כי הם נאלצו לעבור לערים שכנות. בין אם לתל אביב או גבעתיים ורמת גן - תוך שהן מוסיפות כסף כי המחירים בערים אלו גבוהים בהרבה. בהערכה גסה - דירה בחולון שעליה תשלמו כ-6 אלף שקל בחודש. תעלה כ-8.5 אלף שקל בתל אביב (כמובן שלאור מיקום וסוג הדירה המחיר ישתנה - אבל אלו הן גבולות הגזרה באופן כללי). כמובן שאם אותן משפחות יעברו דרומה ויעברו לראשון לציון - המצב אמנם יהיה אולי מחירי שכירות נמוכים במעט - אבל עדיין יקרים ממה שהתרגלו לשלם עד עתה. 

 עבור בעלי הדירות, מדובר בהזדמנות פז להעלות מחירים. תוך שהם מגדילים את התשואה שהיא גם ככה נמוכה ברמה השוטפת ועומדת באותם אזורים כמו חולון ובת ים על כ- 2.3%-2.7%. מצד שני, עבור השוכרים. ובעיקר זוגות צעירים ומשפחות - מדובר על עלויות לדיור בסיסי שמהוות נטל כלכלי הולך ומכביד. לצורך כך, שוחחנו עם שמאי המקרקעין - ניב כרמי שניסה לשפוך אור על הסוגייה המדוברת.

ניב, מה בעצם דוחף את מחירי השכירות כלפי מעלה?

"יש כאן שילוב של שני כוחות שפועלים במקביל. מצד אחד, התחלות הבנייה החדשות צנחו בצורה דרמטית - הריבית הגבוהה ועלויות המימון והבנייה מקשות על יזמים להתחיל פרויקטים, ולכן ההיצע של דירות חדשות הולך ומצטמצם. מצד שני, ההתחדשות העירונית מתקדמת בקצב מהיר: אלפי משפחות מתפנות מבניינים ישנים ונכנסות לשוק השכירות לתקופה ארוכה יחסית של 3-4 שנים. זה יוצר גל עצום של ביקוש נוסף בשוק שגם ככה לוקה במחסור. התוצאה היא תחרות חריפה על כל דירה פנויה, והמחירים מטפסים בהתאם."

עד כמה באמת התייקרו מחירי השכירות ב-12 החודשים האחרונים?