לא תהיה יותר עיר שינה: זה מה שיכלול מרכז מודיעין החדש

התוכנית תכלול 1,500 דירות, מותכן 524 במחיר מטרה. במקום תוקם שדרה מרכזית חדשה
לירן סהר | (4)

האם לעיר השינה מודיעין יהיה סוף סוף לב עיר פועם? עיריית מודיעין מכבים רעות והחברה הכלכלית לפיתוח העיר קיימו אתמול (ג') כנס שיווק הקמת מרכז העיר החדש. המרכז יכלול כ-1,500 יחידות דיור, לרבות דירות לזוגות צעירים ודיור במחיר מטרה וכן מעונות סטודנטים. זאת בנוסף על מכרזים להקמת מבני משרדים, בתי מסחר ובתי עסק מגוונים, מוסד אקדמי ומבני ציבור.

מרכז העיר ימוקם בלב העיר בין פארק ענבה, קניון עזריאלי ותחנת הרכבת מודיעין מרכז. תכנית מרכז העיר החדש, המקודמת באמצעות רשות מקרקעי ישראל בשיתוף עיריית מודיעין מכבים רעות, משרד והבינוי והחברה הכלכלית לפיתוח מודיעין, כוללת שיווק 524 יח"ד במסגרת מחיר מטרה, מהלך המצטרף לשורה של יוזמות אותן מקדמת העירייה שמטרתן הוזלת מחירי הדיור בעיר, מתן שירותים לתושב ועידוד השקעות בעיר.

בין היתר התוכנית כוללת את פיתוח השדרה המרכזית החדשה שתהיה שדרה רחבה במיוחד עם שבילי הליכה ושבילי אופניים, מזרקות, מתקני משחק, קיוסקים, ספסלים ציבוריים ועוד. בקצה השדרה תבנה פיאצה רחבה המשלבת שטחים פתוחים עם מבני מסחר ומגורים לצד מבני ציבור כגון ספריה, מרכז תרבות, בית כנסת, מבני ממשל וגני ילדים.

אחד הפרויקטים הבולטים בתכנית החדשה, שמטרתו השארת תושביה הצעירים של העיר ומשיכת אוכלוסייה צעירה ואיכותית לעיר, הוא הקמת מרכז לימודים אקדמאי בעיר אשר בסמוך לו ייבנו 100 יחידות דיור עבור מעונות סטודנטים.

במקביל לשיווק הפרויקט החלה החברה הכלכלית לפיתוח מודיעין לקדם גם את הליך עבודות הביצוע ופרסמה מכרז ראשון לשלב א' של עבודות עפר ופיתוח, המוערכות ב-250 מיליון שקלים והצפויות להתחיל בעוד כ-3 חודשים.

ראש העיר מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס: "מרכז העסקים החדש של העיר זה פרויקט הדגל של העיר. הצלחת הכנס והעובדה כי בכנס השתתפו יזמים מהבכירים ביותר בארץ שכבר בנו פרויקטים דומים בארץ מעידה על האטרקטיביות שלו. הקמת המרכז שיהיה פתוח לאורך כל שעות היום שבעה ימים בשבוע תביא למציאות חדשה בעיר. מרכז העיר ייצר יחידות דיור קטנות וזולות בתמהיל של 60% מהדירות במרכז העיר יהיו דירות של 2-3 חדרים, תמהיל שלא קיים כיום בעיר. מרכז העסקים יהווה אבן שואבת לתושבי העיר והסביבה, וירחיב את תחומי המסחר, התעסוקה, הבילוי והפנאי בעיר "

מנכ"ל החברה הכלכלית לפיתוח מודיעין, דורון ברק: "החברה הכלכלית מקדמת את התכנון והביצוע של התשתיות לתכנית מרכז העיר החדש. באמצעות תכנון מתקדם וביצוע איכותי ניצור בשיתוף היזמים רצף אורבני ייחודי הכולל דיור, מעונות סטודנטים ומוסד אקדמי, מסחר ועסקים מבני ציבור סביב שדרה רחבה הכוללת ריאות ירוקות ומזרקות. באמצעות צוות העובדים והיועצים של החברה אנו פועלים לספק לעירייה, ליזמים ולתושבים, שירות טוב ככל האפשר בפרויקט המאתגר שהועבר לאחריותנו."

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מרכז עסקים בלי עסקים שוב מדובר בדירות ומעונות... (ל"ת)
    איפה העסקים בדיוק 07/02/2015 08:36
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    פרדי פישמן 04/02/2015 11:50
    הגב לתגובה זו
    אם הכוונה לשנות את אופיה של העיר חשוב להוסיף לתוכניות הפיתוח אזורי תעשיה ולא רק " עסקים " כך במשך שעות עבודה יהיה קהל למרכז המסחרי ( הפסקת צהריים , מסעדות בתי קפה וכו' ) .
  • 2.
    אביחי 04/02/2015 11:42
    הגב לתגובה זו
    רק אלכוהול וחוגגים בלילה יעירו אותה. הפתרון קל מאוד. 80% הנחה בארנונה לפאבים במודיעין ואוטובוס לילי נגד נהיגה בשכרות.
  • 1.
    משה 04/02/2015 11:34
    הגב לתגובה זו
    לעיר הזאת לא יעזור שום דבר,עיר מיותרת ןמשעממת.לא מבין איך גרתי שם 8 שנים.
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.