עבור אנשי הקבע: אושרו להפקדה תוכניות לבניית אלפי דירות בנגב

הישוב חירן ימנה בעתיד 10 אלף נפש ויכלול בית מלון, מגרשי ספורט ושטחים ציבוריים פתוחי
לירן סהר | (4)
נושאים בכתבה חירן מיתר

מפתחים את הנגב: הבוקר אישרה הועדה לדיור לאומי (וד"ל), מחוז דרום, את הפקדת התכנית לבניית 1800 יח"ד בישוב חירן ו-1,240 יח"ד בדימונה.

השכונה בדימונה ממוקמת בצפון מזרח העיר בשלוחה הנמצאת צפונית לנחל דימונה. התכנית בשטח כ- 1,000 דונם והבינוי מרוכז בדרום הרכס, וזאת על מנת להמעיט את הפגיעה בשלוחות ולא לפגוע בערכי הנוף וזאת במגבלות הפיתוח והטופוגרפיה. כל הבינוי באזור זה הינו בבניה רוויה ודירות גן עם גינות פרטיות ויחידות צמודות קרקע.

השכונה מהווה נדבך נוסף בפיתוח דימונה המתוכננת להגיע עד ל- 80,000 תושבים ובהמשך לשכונות השחר והשכונה הצפונית שכבר נמצאות בשלבי פיתוח שיווק ואכלוס.

חירן הינו ישוב פרברי בתחום השיפוט של מועצה מקומית מיתר, דרומית להר חירן, מזרחית לישובים מיתר (כ-5 ק"מ) וחורה ומערבית ליער יתיר ולישוב המתוכנן יתיר (כ-1.5 ק"מ). את הישוב סובב פארק שכולל את יער יתיר, שמורת טבע, אתרי עתיקות ושטחי חקלאות ונופש.

בחירן אושר תוכנית מתאר ל- 2,400 יח"ד ושלב א' של הישוב ברמה מפורטת לכ-600 יח"ד. תכנית זו מפרטת את שלבים ב'-ד' על פי החלוקה שנקבעה בתכנית המתאר ותאפשר הוצאת היתרים לכ-1,800 יח"ד נוספות ולשירותים נלווים.

צמודי קרקע ובנייה סמי רוויה

תמהיל הבינוי למגורים מציע מגוון רחב של טיפוסים החל מצמודי קרקע חד משפחתיים ודו משפחתיים, דרך בנייה סמי-רוויה מדורגת באזורים בעלי שיפוע של מעל 15% הפתוחה לנוף ועד בנייה לדיור בעל דירות קטנות. התכנון מעודד אינטגרציה בין טיפוסי הבנייה בכל שלב למעט הבנייה המדורגת המרוכזת ביחידות הנוף המתאימות להן שיפוע משמעותי. למרות הצפיפות הממוצעת הנמוכה בשלב א' של הישוב (כ-2 יח"ד לדונם) תמהיל הבנייה למגורים בתכנית זו מאזנת את הצפיפות הממוצעת למעל 3 יח"ד לדונם תואם תמ"א 35 ותכנית המתאר התקפה.

שלד התכנית עוקב ככל הניתן אחר הנחיות תכנית המתאר ומתאפיין בריכוזי בינוי בארבעה אשכולות עיקריים אשר נבדלים בעיקר על ידי המורפולוגייה בשטח. במטרה למזער עבודות עפר, תכנון הדרכים ופריסת הבינוי נצמדים ככל הניתן לטופוגרפיה המשופעת, כך מתאפשרת חשיפת המגורים לנוף הפתוח ובמקביל מתאפשר מעבר נוח לאורך הרחובות. לכל אשכול מגורים מרכז קהילתי-מסחרי המכיל מבנה מסחר, מבני ציבור וגני משחק ציבוריים-שכונתיים.

100 חדרי מלון

מרכז הישוב המלווה את הכניסה המזרחית יפותח כמתחם תיירות, נופש ופנאי ויכיל קאנטרי קלאב, מלון בקיבולת של 100 יחידות איכסון מלונאיות, מגרשי ספורט ושטחים ציבוריים פתוחים נוספים. ממתחם זה נפרסת רצועה פתוחה ציבורית לאורך ערוצי הנחל ולאורכה טיילת, ונוף טבעי מקומי. בצידו הצפון-מערבי של הישוב תכנית המתאר ייעדה מתחם להטמנת עודפי עפר לתקופת הבנייה. התכנית כוללת הוראות לשיקום האתר ושימוש בו כפארק ספורט אתגרי.

מלבד שני צירי הגישה לישוב מכביש 316 מציעה התכנית אפשרות לחיבור עתידי וישיר לישוב מיתר שישרת בעיקר לנגישות ישירה של תושבי חירן לשירותים האזוריים של מיתר כגון בית ספר תיכון, מבנה המועצה וכיו"ב. סך הכול ימנה הישוב/שכונה כ-10,000 נפש.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

בנצי ליברמן, מנהל רשות מקרקעי ישראל, אמר: "התכנית נותנת מענה משמעותי לצרכים הדמוגרפיים של העיר ומציעה פתרונות דיור מגוונים לאוכלוסיית משרתי הקבע שיעברו להתגורר בנגב לקראת מעבר צה"ל לנגב".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    טלי 03/08/2014 23:35
    הגב לתגובה זו
    נמצא באזור כיסוי הכיפה או בשטחים פתוחים ?
  • 3.
    צעירה תל אביבית 03/08/2014 17:26
    הגב לתגובה זו
    אנחנו רוצים להישאר קרוב להורים במרכז אז תבנו לנו דירות קטנות וזולות
  • 2.
    להגביר יותר את שיווק הקרקעות, זה יפתור את בועת הנדל"ן (ל"ת)
    יצחק 03/08/2014 17:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    Hadshen 03/08/2014 14:57
    הגב לתגובה זו
    ביזיון של מינהל שמתכנן צמודי קרקע בצפיפות של 2 יחידות דיור לדונם בדרום החם. מענין לדעת מה היא הקצאת המים למדשאות, כמה נסיעות תהינה להורים לקחת את ילדיהם לחוגים ובי"ס ומה עלות המיזוג החודשית הצפויה לוילה...
התחדשות עירונית
צילום: ליאור פתאל

יזמי התחדשות עירונית מבקשים מהדיירים להוסיף כסף או שהפרויקט יבוטל - להסכים?

"מצטערים, העלויות גדלו - תוסיפו כסף, או שתוותרו על תוספת של 10 מ"ר, אחרת הפרויקט יבוטל" - המגמה החדשה בהתחדשות עירונית

עמית בר |
נושאים בכתבה התחדשות עירונית

עשרות פרויקטים להתחדשות עירונית בתל אביב ובערי המרכז תקועים כעת כי ההצדקה הכלכלית לפרויקט הופכת להיות גבולית. יזמי ההתחדשות העירונית, למי שלא יודע, יכולים לשנות את התנאים תוך כדי תנועה, אם התמורות שהם מקבלים מהעיריה משתנות ואם יש שינויים בשוק. במצב כזה - הדיירים שחולמים על דירה גדולה ששווה הרבה יותר, יכולים תוך כדי תנועה, לגלות שהחלום יהיה קטן יותר. הימזים פשוט פונים לבעלי הדירות עם שינוי בתנאי ההצעה - רוצים - רוצים; לא רוצים - העסקה תתבטל.  

התחדשות עירונית היא פתרון מרכזי למצוקת הדיור ומנוע ליצירת אלפי דירות חדשות מדי שנה. אלא שהמציאות הנוכחית הופכת את התוכניות למורכבות הרבה יותר. פרויקטים שנחתמו ב־2020 או 2021, בשיא הביקוש ובסביבת ריבית כמעט אפסית, הופכים היום לבלתי כלכליים. השילוב בין הוצאות בנייה שעלו בעשרות אחוזים, עלויות מימון כבדות ושוק רווי דירות חדשות, מערער את המודל שעליו התבססו מאות מיזמים. היזמים האלו אמורים לעמוד בהסכמים שלהם, אבל לרובם יש פתח מילוט. 


היזמים מציעים פחות

היזמים מציעים פחות ועדיין - לרוב הדיירים זה בכל זאת משתלם, במיוחד שהם כבר נמצאים בתהליך. אנשים לא נוטים לשנות החלטות כל כך משמעותיות, במיוחד אחרי אחרי עשרות ישיבות של דיירים, פגישות עם עורכי דין, מפגשים רבים עם היזמים, הם נמצאים כבר עמוק בתוך התהליך, ולכן הם לרוב יתקדמו. הבעיה שזו קרקע נוחה ליזמים לקבל יותר. האם הדיירים באמת מבינים ויודעים בכמה עלו חומרי הבנייה ומה המצב המימוני של היזם. לא, והם גם לא צריכים לדעת, אבל ברגע שהיזם פותח שוב את העסקה, הוא יכול בקלות לשנות לטובתו את התנאים.  זאת סוגייה מאוד בעייתית - דמיינו שקניתם דירה ותוך כדי תנועה המחיר שלה עלה משמעותית, או שמורידים לכם 10-20 מטר רבוע משטחה.  

בפרויקטים רבים הדיירים כבר נמצאים בשלב מתקדם: התוכניות אושרו, היתר הבנייה בפתח והבנק נערך להעמיד מימון. ואז מגיעה ההפתעה -  היזם מודיע כי החישובים שעליהם התבססו ההסכמות אינם רלוונטיים עוד. הדירות שאמורות היו להימכר במחירים של 60 אלף שקל למ"ר לא מצליחות להימכר גם ב-50 אלף שקל, ועלות הבנייה, שעמדה על כ־11 אלף שקל למ"ר, קפצה ל־15 אלף שקל ואף יותר. התוצאה: פרויקטים שהובטחה בהם רווחיות של 15% נכנסים לגרעון, והבנקים מסרבים להעמיד ליווי לפרויקט שאינו עומד ברף הכלכליות.

במצב כזה, היזמים מבקשים מהדיירים לשנות את ההסכם: להפחית מהשטח המובטח, לוותר על חניה נוספת, לוותר על דמי שכירות בתקופת הבנייה או לשנות את לוחות הזמנים. אחרת הפרויקט ייעצר לחלוטין. עבור הדיירים, מדובר בדילמה לא פשוטה. מצד אחד, אפשר לעמוד על החוזה ולדרוש אכיפה, אך המשמעות היא להתחיל הכול מחדש עם יזם חלופי ולחכות עוד שנים ארוכות. מצד שני, פשרה מביאה לדירה חדשה בתוך כמה שנים, גם אם בתנאים פחות טובים מהצפוי. השאלה אם להסכים להצעה החדשה של היזם או לא היא תלויה כמובן במקרה עצמו. אבל כמו כל דבר, זה מו"מ. היזמים ינסו להפחית עד כמה שאפשר את התמורות, או לבקש כמה שיותר כסף. הדיירים צריכים לחזור להסכם הבסיסי ולנסות לקבל אותו. בסופו של דבר מול עלויות שעלו, גם מחירי הדירות עלו. במקרים רבים זו תאבת בצע של היזמים, אם כי, יש מקרים רבים שמדובר במצב אמיתי, אבל הדיירים לא אשמים שהיזם לא יודע לחשב את ההוצאות שלו. 

הדמיית השכונה החדשה. קרדיט: כנען שנהב אדריכליםהדמיית השכונה החדשה. קרדיט: כנען שנהב אדריכלים

שיכון ובינוי מקדמת בכפר יונה שכונה בשטח של 400 דונם; המניה קופצת

במסגרת התכנית יוקמו כ-2.6 אלף דירות, קריית חינוך אזורית, שטחי מסחר ותעסוקה וכ-72 דונם של פארקים ושבילים ירוקים. המניה עולה בכ-7% מהבוקר; וגם - מה רמות המחירים באזור ועסקאות אחרונות

צלי אהרון |


שיכון ובינוי נדל"ן שבשליטת חברת שיכון ובינוי שיכון ובינוי 7.27%  הודיעה על אישור משמעותי לפרויקט הדגל שלה בצפון-מערב כפר יונה - "הדרי השרון". החברה הפקידה בוועדה המחוזית מרכז תכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בשטח של כ-400 דונם, הכוללת 2,656 דירות לצד מוסדות ציבור, קריית חינוך אזורית, שטחי מסחר ותעסוקה וכ-72 דונם של פארקים ושבילים ירוקים. ההודעה הובילה הבוקר ככל הנראה את העלייה החדה של כ-7% במניית החברה בבורסה.

התכנון החדש מכפיל יותר מפי שניים את היקף הדירות שאושר בתכנית קודמת מ-2013, ומיועד לתת מענה לצמיחה המואצת של כפר יונה. תמהיל הדירות בפרויקט מגוון: כ-10% מהן יוקצו לדיור בר-השגה בשטח של כ-62 מ"ר, כ-20% נוספים יהיו דירות עד 80 מ"ר, ואילו יתר הדירות יוקמו בממוצע סביב כ-100 מ"ר. 

בנוסף, חלק מהדירות ישווקו להשכרה ארוכת טווח, מהלך שינסה להגדיל את היצע השכירות האיכותית בעיר ולאפשר פתרון גם למשפחות צעירות שמתקשות לרכוש דירה. 

חשוב לציין - מלבד מגורים, התכנית כוללת הקמת קריית חינוך מודרנית עם בתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכון, לצד מוסדות ציבור נוספים ומרכזים קהילתיים. נראה שהתכנון האדריכלי שם דגש על מבנים חסכוניים באנרגיה, פתוחים לאור טבעי ומשתלבים בסביבה הירוקה, כאשר השכונה תכלול רשת שבילי אופניים ושטחים פתוחים המחברים בין אזורי המגורים והשירותים.

בצד התחבורתי, השכונה מתוכננת להשתלב במערך הנגישות הקיים והעתידי של כפר יונה. התכנית כוללת הרחבת צירי תנועה וחיבור לשדרות העצמאות ולכביש 4, וכן שדרוג משמעותי של תחבורה ציבורית שתספק קווים ישירים לאזורי התעסוקה הסמוכים ולתחנת הרכבת בנתניה. המשמעות היא שכאשר השכונה תוקם, התושבים החדשים ייהנו מגישה נוחה הן לכלי רכב פרטיים והן לתחבורה ציבורית, עם חלופות יעילות לנסיעה אל מרכזי תעסוקה בשרון ובגוש דן.