רובינהוד תחל להיסחר היום - המניה תעלה או תרד?
אפליקציית המסחר החינמית רובינהוד היא סוג של אנומליה. נכון שיש לה מתחרות, אבל החברה היא סוג של אירוע חד פעמי, שהשפיע עמוקות על המסחר בוול סטריט – לחיוב או לשלילה? תלוי את מי שואלים. עכשיו, ממש היום היא תחל להיסחר בנאסד"ק.
אמש הודיעה החברה כי מכרה 50 מיליון מניות במחיר של 38 דולר למניה וגייסה כך 2.1 מיליארד דולר, מה שמעניק לחברה שווי שוק של 32 מיליארד דולר. מדובר בהורדה משמעותית בשווי, לאחר שרצתה להנפיק תחילה לפי ששווי של 40 מיליארד דולר ובשבוע שעבר דיברו על שווי של 35 מיליארד.
רובינהוד הוקמה ב-2013 תחת הכותרת: עושים דמוקרטיזציה למסחר; כשמטרתה למשוך משקיעים קטנים, שבדרך כלל לא נכנסו עד אז לבורסה, לפחות לא בצורה ישירה. תחת שמו של גיבור התרבות, שלקח מהעשירים ונתן לעניים, רובינהוד רצתה "לעשות" בדיוק את זה. כלומר להעניק יותר כוח למשקיע הקטן מבלי לגבות ממנו עמלה.
האם זה הצליח? אם מסתכלים על מאניית מניות גיימסטופ (GME) ו-AMC, שבהן קבוצה של משקיעים קטנים ברשת החברתית רדיט גרמו להפסדי עתק לשורטיסטים, אז כן. מצד שני, ברשות לני"ע בארה"ב, אמרו כי בשל הקשרים של החברה עם ענקיות השקעות, היא אומרת כי המתווכת לא הוגנת. על התוצאות אפשר להתווכח, על תופעת התרבות והחלוציות במודל העסקי – לא כל כך. למה? כי כולם רוצים להיות רובינהוד, כולל ענקיות מסחר כמו צ'ארלס שוואב.
- רובינהוד תשיק רשת חברתית בתוך אפליקציית המסחר שלה
- 3 המצטרפות החדשות ל-S&P בולטות בעליות לקראת הפתיחה בוול סטריט; ברודקום ואנבידיה בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המודל של רובינהוד
אם הם לא גובים כסף מהמשתמשים, אז איך הם מרוויחים? מאוד פשוט. רובינהוד לא גובה עמלות מסחר מהסוחרים, אלא גובים עמלה על נפחי מסחר מספקי השירותים שלהם, שמזרימים את כל התנועות שמייצרים המשתמשים, בין אם זה מטבעות קריפטו או מסחר באופציות, המנתב משלם עמלה.
מבחינת מספרים, מדובר בחברה מעניינת. שנה שעברה, בחסות המגפה, מיליוני סוחרים חדשים נכנסו לשווקים והשתמשו באפליקציה כדי לסחור. כמה משמעותי זה היה? ההכנסות שלה עלו ב-245%, מ-270 מיליון דולר לכמעט 960 מיליון דולר. את שנת 2020 היא גם סיימה עם רווחיות קטנה של 7.5 מיליון דולר, אבל החברה ממשיכה לדמם הרבה כסף, כשאמנם הכניסה 520 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה היא שרפה 1.4 מיליארד דולר.
כשמסתכלים על ספקטרום ההכנסות שלה, התמונה מתבהרת עוד יותר. כ-38% אחוזים מהכנסותיה מגיעים ממסחר באופציות. 17% אחוזים מההכנסות מגיעות מסחר במטבעות קריפטו. כלומר למעלה מ-55% מההכנסות מגיעות מנכסים תנודתיים מאוד, יש כאלה שיאמרו מסוכנים – גם למשקיעים, אבל גם לחברה.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
העבר וההווה הבעייתיים של החברה
בלי קשר, בשנים האחרונות רובינהוד עמדה בלא מעט מוקדים שנויים במחלוקת. הראשונה והמשמעותית שבהם קשורה, איך לא, לקורונה. בשנה שעברה, במהלך מארס השחור, שרתי החברה קרסו וסוחרים לא יכלו לגשת לחשבון שלהם ולשנות פוזיציות או למכור. אנשים הפסידו לא מעט כסף ככה.
יתר על כן, הרגולטור האחראי על הברוקראז' בוול סטריט, FINRA, מצא שלא די בכך שהחברה לא סיפקה שירותים מהימנים ללקוחותיה, היא גם דחפה משקיעים לפוזיציות מסוכנות, מבלי להסביר להם שמדובר בסיכון עצום לכספם. שני אלה יחדיו הובילו לקנס של שבעים מיליון דולר על החברה, הגבוה ביותר בהיסטוריה של וול סטריט, שמתוכם שלוש עשרה מיליון יוחזרו למשקיעים.
במקביל, בשנה שעברה צעיר בארה"ב התאבד לאחר שחשב בטעות שהוא חייב למעלה משבע מאות אלף דולר, לאחר שסחר באופציות. רק לאחרונה החברה הגיעה להסכם פשרה מול משפחתו ותיקנה חלק מהליקויים.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.