רינה דגני
צילום: יח"צ

"הפריפריה תמשיך לדעוך"

ד"ר רינה דגני, מנכ"ל גיאוקרטוגרפיה, סבורה שהממשלה משקיעה בתל אביב וזונחת את הצפון והדרום; ויש לה גם פתרונות 
רינה דגני | (3)

יהיה קשה מאוד להתגבר על הפער בין הפריפריה לאזור המרכז. ישראל הולכת היום בכיוונים מנוגדים, מדברת על הפריפריה אבל דווקא מחזקת את אזור המרכז. להערכתי, בשנים הקרובות הפריפריה תמשיך לדעוך למרות כל הדיבורים של הממשלה וכל המאמצים לקדם את הצפון.

 

המדינה בחרה ללכת עם הזרם, כלומר, מעודדת את המשיכה הטבעית למרכז הארץ, למקומות התעסוקה ולמקומות הבילוי והתרבות. הסכמי הגג תורמים לכך לא מעט. להלן מספר נתונים המצביעים על פער הולך וגדל בין הפריפריה והמרכז:

 

מרכז הארץ - מחוזות מרכז (גדרה-חדרה ללא תל אביב), ומחוז תל-אביב - אזור גוש דן, מונה כ-3.5 מיליון תושבים. בפריפריה – מחוז דרום + מחוז צפון - כ-2.6 מיליון תושבים, כ-75% מתושבי מרכז הארץ.

 

הכנסה משטחי תעסוקה (תעשייה, מסחר ומשרדים): סכומי גביה מארנונה במחוז תל אביב נגבים עבור שטחי התעסוקה כ-2,500 שקל לנפש, במחוז הדרום כ-1,350 שקל לנפש, במחוז הצפון כ-685 שקל לנפש. בממוצע, שטחי תעסוקה במחוז תל אביב הם 10 מ"ר לנפש, במחוז דרום - 13 מ"ר לנפש; במחוז צפון - 9 מ"ר לנפש.

קיפוח מתמשך לפריפריה

למרות שאין פערים גדולים בשטחי התעסוקה לנפש בין מחוז מרכז למחוז הצפון והוא גדול יחסי בדרום, הרי שבמחוזות הפריפריה מדובר על שטחי תעשייה מסורתיים, שעליהם משלמים הרבה פחות ארנונה משטחי מסחר ומשרדים, שבמחוזות המרכז.

סכום הגבייה לנפש במחוז תל אביב גבוה כמעט פי 2 מהדרום וכמעט פי 4 מהצפון, כתוצאה מההבדל בין שימושי התעסוקה המניבים יותר הכנסות באזור המרכז לעומת אזור הפריפריה.

 

תעסוקה - התחלות בנייה מדי שנה נבנים במחוזות תל אביב והמרכז - 850 אלף מ"ר בייעודי תעסוקה שונים (כמחצית בכל מחוז) ובקצב גידול של כ-8% בשנה. לעומת זאת, במחוזות הדרום והצפון נבנים כ-240 אלף מ"ר בשנה (בכל מחוז) ויחד כ- 480 אלף מ"ר. במחוז צפון קצב הגידול ירד בכ-2.5% ובמחוז דרום עלה בכ-5%.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

שכר ממוצע לשכירים - השכר הממוצע לשכירים במחוזות תל אביב והמרכז עומד על כ-10,600 שקל לנפש - במחוז דרום כ-8,300 שקל לנפש ובמחוז צפון על כ-7,200 ₪שקל לנפש – 30%-22% פחות מאשר באזור המרכז.

 

במחוז תל אביב ממוצע של 1.33 ביקורים במוזיאונים ו-3.3 ביקורים בבתי קולנוע, במחוז דרום ממוצע של 0.32 ביקורים במוזיאונים ו-1.1 ביקורים בבתי קולנוע, במחוז צפון ממוצע של 0.54 ביקורים במוזיאונים ו-0.4 ביקורים בבתי קולנוע.

 

הסכמי הגג ותכניות המתאר במרכז הארץ 

במרכז הארץ, באזור חדרה- גדרה מתוכננים לפחות כ- 100 אלף יחידות דיור חדשות מעבר למתוכנן היום באופן טבעי. כלומר, בשל תוספת הבנייה למגורים בהסכמי הגג יכנסו כל שנה לפחות כ- 20,000 תושבים נוספים לאזור גדרה-חדרה.

תוספת שטחי התעסוקה תגיע באזור המרכז לכ-260 אלף מ"ר בשנה, מעבר למה שבונים היום. כלומר, סה"כ צפויה בנייה של כ- 1.1 מיליון מ"ר לתעסוקה בשנה.

לפי אומדננו, בכל הפריפריה, הצפון והדרום וכולל אזור ירושלים, יש מקום לבנות בשנה עוד

400–300 אלף מ"ר בלבד, דבר שיביא להחרפת המצב היחסי של הפריפריה!

אז מה צריך לעשות? 

כבישים מהירים – זה ברור, אולם זה מחזק את המעבר לאזור המרכז – אמנם מקל על מציאת עבודה ופיתוח של מערכות להסעת המונים "לוקאליות" כלומר, במטרופולינים הצפוניים והדרומיים למען חיזוקם.

 

לעצור את המשך פיתוחם וגידולם של אזורי תעסוקה הגדולים במרכז הארץ כמו ראשון לציון, ברמת השרון ובהרצליה. ולרכז אזורי תעסוקה באזורי השוליים של אזור המרכז – ליד יקנעם/קיסריה/זיכרון יעקב, ליד אשקלון/אשדוד/יבנה ובכך לקרב את אזורי התעסוקה האיכותיים לאנשי הפריפריה. 

ריכוז התעסוקה באזורים מרחביים יגרום: לקירוב תושבי הגליל והנגב לתעסוקה; להפחתת התנועה לתוך אזור המרכז; לקיצור זמן הנסיעה למקומות תעסוקה להגדיל פתרונות מגורים בכפיפות להגדלת מקומות התעסוקה - אחרת אין תקנה. 

כל השאר יבוא לבד, יבואו מקומות תעסוקה איכותיים תבוא אוכלוסייה יבואו מקומות הבילוי והתרבות. להם יש סף כניסה, המצריך גודל אוכלוסייה מסוים.

ד"ר רינה דגני - מנכ"ל גיאוקרטוגרפיה, מתכננת ערים, כלכלה עירונית. חברת הנהלת איגוד המתכננים.

דגני תופיע בוועידה ה-8 לתשתיות ישראל ביוזמת מידע כנסים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שדרותי 18/07/2019 11:19
    הגב לתגובה זו
    הפריפריה מתפתחת יותר מהמרכז!!! מתי הכתבת הייתה לאחרונה בשדרות?? בבאר שבע?? בדימונה?? בקרית גת?? סתם להמציא נתונים ולעשות מהם כותרת?? הכל בדרום מתפתח ועף בצורה בלתי רגילה!!
  • 2.
    תום 17/07/2019 11:00
    הגב לתגובה זו
    ולא משנה ימין או שמאל פשוט אנשים במקום לחשוב על הילדים והנכדים שלהם היד המחורבנת שלהם בקלפי ממשיכה ללכת למי שהשאיר אותם בימי הביניים.
  • 1.
    צודקת מאוד. מידע מעניין נוסף אם תחפשו "היצע 2019" בגוגל (ל"ת)
    המלצה 16/07/2019 17:54
    הגב לתגובה זו
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.