לא ביקשתם? תשלמו מס כפול על הפנסיה שלכם
השינויים התכופים בחסכון הפנסיוני, כמו גם השינויים בתקנות המס משאירים את הציבור הרחב חשוף לשינויים אשר עלולים לעלות לו בכסף רב. חלק מהפגיעה אינה מגיעה דווקא מדרך מימוש זכויותיו בחסכון הפנסיוני אלא מהטבות ופטורים אשר חלק גדול מהציבור זכאי להם אך מכיון שאינו יודע עליהם אינו מבקש אותם.
הדוגמא הטובה ביותר היא נושא מימוש הפנסיה שלנו.
חשוב לדעת כי מס ההכנסה הכיר בשנת 2012 כי פנסיה שמקורה בכספים ששולם עליהם מס בשוטף אין כל סיבה לחייבם שנית במס ביום המשיכה. יתרה מזאת במקרים מסוימים הוא אף מאפשר משיכה של סכומים אלו כסכום חד פעמי בניכוי מס רווח הון בלבד.
האם יש לנו פנסיה שמקורה בתשלומים ששולם עליהם כבר מס?
התשובה היא שבודאי. כל מי ששכרו ברוטו עולה על כ-10,000 ש"ח כנראה שחלק מהפנסיה שלו נובעת מתשלומים ששולמו מהנטו.
איך זה יכול להיות?
ניקח לדוגמא שכר ברוטו של 15,000 ש"ח. כשהלקוח מפקיד כל חודש 6% משכרו. במקרה הזה ההפקדה החודשית עומדת על 900 ש"ח לחודש. אבל, וכאן האבל הגדול, רק על 602 ש"ח מהפקדה זו (נכון לינואר 2017) הלקוח מקבל הטבה מיסויית כלומר כ-300 ש"ח מידי חודש מופקדים מהנטו של העובד.
אם נמשיך את הדוגמא נראה את החשבון הבא:
סה"כ ההפקדה לתוכנית, כולל הפקדות המעביד, עומדות בחודש על 2,775 ש"ח (פיצויים מעסיק-6%, תגמולים מעסיק-6.5% והפקדת עובד-6%), כלומר על למעלה מ-10% מההפקדה לפנסיה 300 ש"ח מתוך 2,775 ש"ח לחודש שולם כבר מס בשוטף!
- הפער בין מה שאתה משלם למה שאתה באמת חייב: סיפורו של המס הישראלי
- עובד "נתקע" בחו"ל - האם ההוצאות שלו מוכרות במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם נרחיב את הדוגמא לשכר גבוה מ-2.5 השכר הממוצע במשק כ-23,500 ש"ח – שכר שמעבר לו העובד משלם כבר מס על הפקדת המעסיק לתגמולים ואם נגדיל גם לשכר מעבר ל-32,000 ש"ח , שכר שמעבר לו החל משנת 2017 העובד משלם מס על הפקדת המעסיק לפיצויים נגלה כי פעמים רבות הפנסיה שנוצרה כתוצאה מהפקדות ששולם עליהן כבר מס יכולה להגיע ל-30% ואפילו 40% !!!!!! ***
אז מה הבעיה?
הבעיה הגדולה היא שבשביל לקבל פטור על הפנסיה שמקורה בהפקדות "מהנטו" אנו צריכים לבקש אותו ושנית לדעת כיצד להוכיח בעת קבלת הפנסיה כי על הפנסיה הנ"ל שולם כבר מס.
נשמע פשוט? אז זהו שלא, הנתונים לא מספיק שקופים לציבור וגם אם הם שקופים הלקוח כלל לא מודע לזכותו זו!.
נכון הוא כי החל משנה שעברה התחילו חברות הביטוח והפנסיה להציג בדוחותיהן את ההפקדות שזכו להטובת מס (קיצבה מזכה) ואלו שלא (קיצבה מוכרת), אבל תיעוד זה טוב ונכון רק למי שיש תוכנית אחת בלבד וכולה מופקדת לאותה חברת ביטוח.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
אז מה עושים?
כפי שאני טוען תמיד המודעות היא כבר השלב הראשון. השלב השני הוא להתחיל לשאול יותר שאלות ולהתחיל ל"סמן" החל מהיום במשך כל שנה את ההפקדות האלו.
הערה:
אין הכרה בקיצבה מוכרת מקרן המוגדרת כקרן ותיקה
- 3.ורדה 02/03/2017 14:03הגב לתגובה זוהאם חל גם על כספי פצויים..שם שלמתי הרבה מ"ה ועל כל הסכום(מעל לתקרת הפטור)?
- 2.מתי 01/03/2017 15:06הגב לתגובה זואיפה משיגים את הפטור? במס הכנסה אין להם מושג וגם חישוב לפי נוסחת השילוב החדשה הם לא מסוגלים לבצע. השיטה שלהם פשוטה הם נותנים פטור ממס לפי המינימום המופיע בנוסחת השילוב. ומי שפונה לייעוץ אזי רק ראש החוליה בודק את הפטור המגיע לפי נוסחת השילוב החדשה (שהיא לעצמה מסובכת להפליא)
- 1.אריק 28/02/2017 13:00הגב לתגובה זונכתב: "פנסיה שמקורה בכספים ששולם עליהם מס בשוטף אין כל סיבה לחייבם שנית במס ביום המשיכה". אבל בכל מקרה הפנסיה מתקבלת כקצבה חדשית ולא במשיכה ח"פ, המחוייבת ב- 35% מס. איפה מניעת כפל המס באה לידי ביטוי?
- ירון 28/02/2017 19:19הגב לתגובה זוגם קיצבה מחוייבת במס ולכן אין שום הגיון לשלם פעמיים מס פעם בהפקדה ופעם במשיכה כקיצבה
- אריק 01/03/2017 08:44כך חשבתי, אך אין הפרדה בין סוגי ההפקדה והכסף לא צבוע. אחרי 35~ שנות עבודה יצטברו מעל 400 הפקדות. הצבירה הכוללת תורכב מ- (א) מהפקדות ששולם עליהן מס, (ב) הפקדות שלא שולם עליהן מס, (ג) ו-(ד) רווחי הון המיוחסים לכל אחת מ- 400 ההפקדות בנפרד, לפי איזשהו יחס בין כאלה ששולם וכאלה שלא שולם עליהן מס. בקיצור בלאגן (ועוד לא דיברנו על מיסוי פיצויים). נראה שלא ניתן יהיה לבצע הפרדה\צביעה אלא עם תיפתח קופה אחת על הפקדות תגמולי עובד של 602 ש"ח (+מעביד בהתאם), קופה נוספת להפקדות עד לתקרה הבאה, קופה נוספת משלימה וכן הלאה. לא ככה?
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
