לא ביקשתם? תשלמו מס כפול על הפנסיה שלכם
השינויים התכופים בחסכון הפנסיוני, כמו גם השינויים בתקנות המס משאירים את הציבור הרחב חשוף לשינויים אשר עלולים לעלות לו בכסף רב. חלק מהפגיעה אינה מגיעה דווקא מדרך מימוש זכויותיו בחסכון הפנסיוני אלא מהטבות ופטורים אשר חלק גדול מהציבור זכאי להם אך מכיון שאינו יודע עליהם אינו מבקש אותם.
הדוגמא הטובה ביותר היא נושא מימוש הפנסיה שלנו.
חשוב לדעת כי מס ההכנסה הכיר בשנת 2012 כי פנסיה שמקורה בכספים ששולם עליהם מס בשוטף אין כל סיבה לחייבם שנית במס ביום המשיכה. יתרה מזאת במקרים מסוימים הוא אף מאפשר משיכה של סכומים אלו כסכום חד פעמי בניכוי מס רווח הון בלבד.
האם יש לנו פנסיה שמקורה בתשלומים ששולם עליהם כבר מס?
התשובה היא שבודאי. כל מי ששכרו ברוטו עולה על כ-10,000 ש"ח כנראה שחלק מהפנסיה שלו נובעת מתשלומים ששולמו מהנטו.
איך זה יכול להיות?
ניקח לדוגמא שכר ברוטו של 15,000 ש"ח. כשהלקוח מפקיד כל חודש 6% משכרו. במקרה הזה ההפקדה החודשית עומדת על 900 ש"ח לחודש. אבל, וכאן האבל הגדול, רק על 602 ש"ח מהפקדה זו (נכון לינואר 2017) הלקוח מקבל הטבה מיסויית כלומר כ-300 ש"ח מידי חודש מופקדים מהנטו של העובד.
אם נמשיך את הדוגמא נראה את החשבון הבא:
סה"כ ההפקדה לתוכנית, כולל הפקדות המעביד, עומדות בחודש על 2,775 ש"ח (פיצויים מעסיק-6%, תגמולים מעסיק-6.5% והפקדת עובד-6%), כלומר על למעלה מ-10% מההפקדה לפנסיה 300 ש"ח מתוך 2,775 ש"ח לחודש שולם כבר מס בשוטף!
- הפער בין מה שאתה משלם למה שאתה באמת חייב: סיפורו של המס הישראלי
- עובד "נתקע" בחו"ל - האם ההוצאות שלו מוכרות במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם נרחיב את הדוגמא לשכר גבוה מ-2.5 השכר הממוצע במשק כ-23,500 ש"ח – שכר שמעבר לו העובד משלם כבר מס על הפקדת המעסיק לתגמולים ואם נגדיל גם לשכר מעבר ל-32,000 ש"ח , שכר שמעבר לו החל משנת 2017 העובד משלם מס על הפקדת המעסיק לפיצויים נגלה כי פעמים רבות הפנסיה שנוצרה כתוצאה מהפקדות ששולם עליהן כבר מס יכולה להגיע ל-30% ואפילו 40% !!!!!! ***
אז מה הבעיה?
הבעיה הגדולה היא שבשביל לקבל פטור על הפנסיה שמקורה בהפקדות "מהנטו" אנו צריכים לבקש אותו ושנית לדעת כיצד להוכיח בעת קבלת הפנסיה כי על הפנסיה הנ"ל שולם כבר מס.
נשמע פשוט? אז זהו שלא, הנתונים לא מספיק שקופים לציבור וגם אם הם שקופים הלקוח כלל לא מודע לזכותו זו!.
נכון הוא כי החל משנה שעברה התחילו חברות הביטוח והפנסיה להציג בדוחותיהן את ההפקדות שזכו להטובת מס (קיצבה מזכה) ואלו שלא (קיצבה מוכרת), אבל תיעוד זה טוב ונכון רק למי שיש תוכנית אחת בלבד וכולה מופקדת לאותה חברת ביטוח.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
אז מה עושים?
כפי שאני טוען תמיד המודעות היא כבר השלב הראשון. השלב השני הוא להתחיל לשאול יותר שאלות ולהתחיל ל"סמן" החל מהיום במשך כל שנה את ההפקדות האלו.
הערה:
אין הכרה בקיצבה מוכרת מקרן המוגדרת כקרן ותיקה
- 3.ורדה 02/03/2017 14:03הגב לתגובה זוהאם חל גם על כספי פצויים..שם שלמתי הרבה מ"ה ועל כל הסכום(מעל לתקרת הפטור)?
- 2.מתי 01/03/2017 15:06הגב לתגובה זואיפה משיגים את הפטור? במס הכנסה אין להם מושג וגם חישוב לפי נוסחת השילוב החדשה הם לא מסוגלים לבצע. השיטה שלהם פשוטה הם נותנים פטור ממס לפי המינימום המופיע בנוסחת השילוב. ומי שפונה לייעוץ אזי רק ראש החוליה בודק את הפטור המגיע לפי נוסחת השילוב החדשה (שהיא לעצמה מסובכת להפליא)
- 1.אריק 28/02/2017 13:00הגב לתגובה זונכתב: "פנסיה שמקורה בכספים ששולם עליהם מס בשוטף אין כל סיבה לחייבם שנית במס ביום המשיכה". אבל בכל מקרה הפנסיה מתקבלת כקצבה חדשית ולא במשיכה ח"פ, המחוייבת ב- 35% מס. איפה מניעת כפל המס באה לידי ביטוי?
- ירון 28/02/2017 19:19הגב לתגובה זוגם קיצבה מחוייבת במס ולכן אין שום הגיון לשלם פעמיים מס פעם בהפקדה ופעם במשיכה כקיצבה
- אריק 01/03/2017 08:44כך חשבתי, אך אין הפרדה בין סוגי ההפקדה והכסף לא צבוע. אחרי 35~ שנות עבודה יצטברו מעל 400 הפקדות. הצבירה הכוללת תורכב מ- (א) מהפקדות ששולם עליהן מס, (ב) הפקדות שלא שולם עליהן מס, (ג) ו-(ד) רווחי הון המיוחסים לכל אחת מ- 400 ההפקדות בנפרד, לפי איזשהו יחס בין כאלה ששולם וכאלה שלא שולם עליהן מס. בקיצור בלאגן (ועוד לא דיברנו על מיסוי פיצויים). נראה שלא ניתן יהיה לבצע הפרדה\צביעה אלא עם תיפתח קופה אחת על הפקדות תגמולי עובד של 602 ש"ח (+מעביד בהתאם), קופה נוספת להפקדות עד לתקרה הבאה, קופה נוספת משלימה וכן הלאה. לא ככה?
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
הכנסות ותחזיות ל-2026. האם מניות פנסוניק וסימנס מעניינות? ומה הכיוון של אירופה?
אנחנו מתחילים את ההכנות שלנו להמראת 2026. אפשר להדק חגורות. כמיטב המסורת נקרא ונצליב בין תחזיות הגופים הגדולים שמעסיקים את מיטב המומחים והאסטרטגים ונבדוק אותן על הגרף. הגרף יכריע!
ג׳י פי מורגן מסכמים את התחזית שלהם באמירה ש״הסיכון הגבוה ביותר למשקיעים ב-2026 הוא אי חשיפה לכוחות שמעצבים את הכלכלה בעשור הקרוב.״ מה הם הכוחות?
1. מהפכת ה-AI ושלושת מרכיבי הענף: חברות הטכנולוגיה הגדולות, חברות שרשרת האספקה וחברות שמטמיעות AI.
2. מגלובליזציה לפיצול עולמי ויצירת גושים עולמיים. שיקולי ביטחון, אנרגיה ושרשראות אספקה גוברים על שיקולי יעילות. מודגשות המגמות הבאות: אירופה – השקעה בתחומי הגנה, ארצות הברית – השקעה במפעלים מקומיים (INTC זוכה לציון מיוחד), סין - השקעה ב-AI ודרום אמריקה כמקור למשאבי טבע קריטיים.
- פנסוניק מורידה תחזיות: שוק הסוללות נחלש, ומה הקשר לטסלה?
- טאואר מאריכה את ההסכם עם פנסוניק, ההכנסות ייחתכו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3.אינפלציה גבוהה ובלתי יציבה. התשובה היא השקעה בנכסים ריאליים וסחורות. ציון מיוחד מקבלות קרנות ה-REIT בתחום מרכזי הנתונים. כמו כן משתמע ביקוש לנדל״ן בארה״ב וממנו נגזר ביקוש לתשתיות נדל״ן.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
