לא ביקשתם? תשלמו מס כפול על הפנסיה שלכם
השינויים התכופים בחסכון הפנסיוני, כמו גם השינויים בתקנות המס משאירים את הציבור הרחב חשוף לשינויים אשר עלולים לעלות לו בכסף רב. חלק מהפגיעה אינה מגיעה דווקא מדרך מימוש זכויותיו בחסכון הפנסיוני אלא מהטבות ופטורים אשר חלק גדול מהציבור זכאי להם אך מכיון שאינו יודע עליהם אינו מבקש אותם.
הדוגמא הטובה ביותר היא נושא מימוש הפנסיה שלנו.
חשוב לדעת כי מס ההכנסה הכיר בשנת 2012 כי פנסיה שמקורה בכספים ששולם עליהם מס בשוטף אין כל סיבה לחייבם שנית במס ביום המשיכה. יתרה מזאת במקרים מסוימים הוא אף מאפשר משיכה של סכומים אלו כסכום חד פעמי בניכוי מס רווח הון בלבד.
האם יש לנו פנסיה שמקורה בתשלומים ששולם עליהם כבר מס?
התשובה היא שבודאי. כל מי ששכרו ברוטו עולה על כ-10,000 ש"ח כנראה שחלק מהפנסיה שלו נובעת מתשלומים ששולמו מהנטו.
איך זה יכול להיות?
ניקח לדוגמא שכר ברוטו של 15,000 ש"ח. כשהלקוח מפקיד כל חודש 6% משכרו. במקרה הזה ההפקדה החודשית עומדת על 900 ש"ח לחודש. אבל, וכאן האבל הגדול, רק על 602 ש"ח מהפקדה זו (נכון לינואר 2017) הלקוח מקבל הטבה מיסויית כלומר כ-300 ש"ח מידי חודש מופקדים מהנטו של העובד.
אם נמשיך את הדוגמא נראה את החשבון הבא:
סה"כ ההפקדה לתוכנית, כולל הפקדות המעביד, עומדות בחודש על 2,775 ש"ח (פיצויים מעסיק-6%, תגמולים מעסיק-6.5% והפקדת עובד-6%), כלומר על למעלה מ-10% מההפקדה לפנסיה 300 ש"ח מתוך 2,775 ש"ח לחודש שולם כבר מס בשוטף!
- הפער בין מה שאתה משלם למה שאתה באמת חייב: סיפורו של המס הישראלי
- עובד "נתקע" בחו"ל - האם ההוצאות שלו מוכרות במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם נרחיב את הדוגמא לשכר גבוה מ-2.5 השכר הממוצע במשק כ-23,500 ש"ח – שכר שמעבר לו העובד משלם כבר מס על הפקדת המעסיק לתגמולים ואם נגדיל גם לשכר מעבר ל-32,000 ש"ח , שכר שמעבר לו החל משנת 2017 העובד משלם מס על הפקדת המעסיק לפיצויים נגלה כי פעמים רבות הפנסיה שנוצרה כתוצאה מהפקדות ששולם עליהן כבר מס יכולה להגיע ל-30% ואפילו 40% !!!!!! ***
אז מה הבעיה?
הבעיה הגדולה היא שבשביל לקבל פטור על הפנסיה שמקורה בהפקדות "מהנטו" אנו צריכים לבקש אותו ושנית לדעת כיצד להוכיח בעת קבלת הפנסיה כי על הפנסיה הנ"ל שולם כבר מס.
נשמע פשוט? אז זהו שלא, הנתונים לא מספיק שקופים לציבור וגם אם הם שקופים הלקוח כלל לא מודע לזכותו זו!.
נכון הוא כי החל משנה שעברה התחילו חברות הביטוח והפנסיה להציג בדוחותיהן את ההפקדות שזכו להטובת מס (קיצבה מזכה) ואלו שלא (קיצבה מוכרת), אבל תיעוד זה טוב ונכון רק למי שיש תוכנית אחת בלבד וכולה מופקדת לאותה חברת ביטוח.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות...
אז מה עושים?
כפי שאני טוען תמיד המודעות היא כבר השלב הראשון. השלב השני הוא להתחיל לשאול יותר שאלות ולהתחיל ל"סמן" החל מהיום במשך כל שנה את ההפקדות האלו.
הערה:
אין הכרה בקיצבה מוכרת מקרן המוגדרת כקרן ותיקה
- 3.ורדה 02/03/2017 14:03הגב לתגובה זוהאם חל גם על כספי פצויים..שם שלמתי הרבה מ"ה ועל כל הסכום(מעל לתקרת הפטור)?
- 2.מתי 01/03/2017 15:06הגב לתגובה זואיפה משיגים את הפטור? במס הכנסה אין להם מושג וגם חישוב לפי נוסחת השילוב החדשה הם לא מסוגלים לבצע. השיטה שלהם פשוטה הם נותנים פטור ממס לפי המינימום המופיע בנוסחת השילוב. ומי שפונה לייעוץ אזי רק ראש החוליה בודק את הפטור המגיע לפי נוסחת השילוב החדשה (שהיא לעצמה מסובכת להפליא)
- 1.אריק 28/02/2017 13:00הגב לתגובה זונכתב: "פנסיה שמקורה בכספים ששולם עליהם מס בשוטף אין כל סיבה לחייבם שנית במס ביום המשיכה". אבל בכל מקרה הפנסיה מתקבלת כקצבה חדשית ולא במשיכה ח"פ, המחוייבת ב- 35% מס. איפה מניעת כפל המס באה לידי ביטוי?
- ירון 28/02/2017 19:19הגב לתגובה זוגם קיצבה מחוייבת במס ולכן אין שום הגיון לשלם פעמיים מס פעם בהפקדה ופעם במשיכה כקיצבה
- אריק 01/03/2017 08:44כך חשבתי, אך אין הפרדה בין סוגי ההפקדה והכסף לא צבוע. אחרי 35~ שנות עבודה יצטברו מעל 400 הפקדות. הצבירה הכוללת תורכב מ- (א) מהפקדות ששולם עליהן מס, (ב) הפקדות שלא שולם עליהן מס, (ג) ו-(ד) רווחי הון המיוחסים לכל אחת מ- 400 ההפקדות בנפרד, לפי איזשהו יחס בין כאלה ששולם וכאלה שלא שולם עליהן מס. בקיצור בלאגן (ועוד לא דיברנו על מיסוי פיצויים). נראה שלא ניתן יהיה לבצע הפרדה\צביעה אלא עם תיפתח קופה אחת על הפקדות תגמולי עובד של 602 ש"ח (+מעביד בהתאם), קופה נוספת להפקדות עד לתקרה הבאה, קופה נוספת משלימה וכן הלאה. לא ככה?
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
