מפחדים? בואו נשאל את מדד הפחד
האם אנו מפחדים להשקיע במניות בימים אלה? האם אנו מתנהלים עדיין בצילו של משבר הסאב-פריים או משבר החובות באירופה? ואולי בכלל אנו בדרך למשבר חדש בעקבות ההתלקחות האזורית? מדד ה-VIX, הידוע גם בשם "מדד הפחד", מראה שהמשקיעים בשוק המניות אינם חוששים (באופן יחסי).
הרמות בהן נמצא המדד בחודשים האחרונים לא נראו מאז שנת 2007. לצורך השוואה, במחצית מארס האחרון נסחר המדד סביב 11.05 נקודות בסיס, לעומת 40 נקודות בסיס ב-2010 בתקופת משבר החובות בגוש האירו ו-90 נקודות בסיס בתקופת משבר הסאב פריים ב-2008.
למרות זאת, נשים לב כי בימים האחרונים נראית מגמת עלייה משמעותית במדד (נכון לכתיבת המאמר המדד עומד על 16.2 נקודות בסיס) עקב החשש מתקיפה אמריקנית בסוריה. מדובר בעלייה משמעותית ל-17 נקודות בסיס, יש לשים לב לאן המדד הולך בתקופה הקרובה משום שמהר מאוד ניתן להגיע לערכים גבוהים של המדד.
אז מה בעצם משקף מדד ה-VIX?
המדד מבטא את התנודתיות (סטיות תקן) הצפויה במדד המניות S&P 500 הנגזרת מחישוב סטיית התקן הגלומה של שערי האופציות הנסחרות על ה- S&P 500.
סטיות התקן הגלומות במחירי האופציות עולות באופן משמעותי ככל ששוק המניות (S&P 500) תנודתי יותר, כלומר ככל שסטיית התקן של שוק המניות עולה. תופעה זאת מתרחשת כי "הם מפחדים". הסוחרים חוששים לכתוב אופציות, ורוכשי האופציות מוכנים לשלם פרמיות גבוהות יותר כדי להגן על הפוזיציה שלהם.
כיצד יכולים המשקיעים לעשות שימוש במדד ה-VIX?
מי שמעוניין בחשיפה למדד, יכול לעשות זאת באמצעות מכשירים המחקים את ביצועי המדד או באמצעות נגזרים של המכשירים המחקים. לא ניתן להשקיע ישירות במדד ה- VIX. להלן מספר גישות ואפשרויות השקעה, בהתאם לאופי המשקיע ולרמת הסיכון אליה הוא מוכן להיחשף:
1. גישת הזרם המרכזי - מתאימה למשקיעים המעוניינים להיחשף למדד במטרה ליהנות מעלייה בתנודתיות שוק המניות ו/או בכדי ליהנות משונות משמעותית ביחס לביצועי מדד המניות, זאת על מנת להפחית את הסיכון הכולל של תיק ההשקעות.
תעודת הסל (ETN) הנפוצה ביותר הינה ה-VXX וקרן הסל (ETF) היא VIXY. כדאי לשים לב כי מכשירים אלה לא עוקבים באופן מוחלט אחר ביצועי מדד ה-VIX, אלא עושים שימוש בחוזים עתידיים שיש לגלגל אותם לאורך הדרך (עלויות וחשיפה).בחודש האחרון מדד ה- VIX קפץ בכ-27%, לעומתו, מכשירים אלו הניבו למחזיקים 5% בלבד. מתחילת השנה המדד ירד בכ-10% ואילו הם צללו בכ-50% (!). מדובר במכשירי מומנטום בלבד ורצוי להחזיק בהם לטווח קצר מאוד בידיעה שאינם מחקים היטב את השינוי במדד.
2. הגישה האגרסיבית - מתאימה לסוחרי יום ומשקיעים המעוניינים להחזיק מכשירים בעלי סטיית תקן גבוהה. נתחיל עם תעודות הסל CVOL ו- TVIX, שתי אפשרויות השקעה לטווח קצר. התעודות עוקבות בעקיפין אחר ביצועי מדד ה-VIX באמצעות שימוש בחוזים עתידיים קצרי טווח הנסחרים על מדד ה-VIX. ההבדל המשמעותי בין התעודות, ש-TVIX הינה בעלת מינוף של פי 2, בעוד שתעודת הסל CVOL ללא מינוף. בהקשר זה יש להבין שהמינוף של תעודות אלו קיים ביחס לחוזים עצמם וייתכנו פערים (סטיות) בין מחיר החוזה ביחס לערכו של מדד ה-VIX בפועל.
3. הגישה הנגדית - מתאימה למשקיעים המעוניינים ליהנות מהירידה בסטיות תקן על המדד ולקוות לרגיעה. אחד המכשירים המשקפים ביצועי נגד למדד ה- VIX, אמנם בפערי עקיבה מסוימים אך לרוב לטובת מחזיקי הקרן, הוא XIV, שמצליח להניב תשואה נגדית הגבוהה מ-100% בצלילת מדד ה- VIX.
יש להדגיש נקודה הנכונה לכלל המכשירים והגישות - אין להחזיק מכשירים אילו לאורך זמן, משום שכפי שציינו, הם עוקבים אחרי המדד באמצעות רכישת חוזים עתידיים, דבר אשר יוצר חוסר התאמה אל מול ביצועי המדד ועל ידי כך יכולים להסב הפסדים משמעותיים.
לסיכום, למעקב אחר מדד ה-VIX יש חשיבות רבה, כי הוא מבטא את חששות המשקיעים מירידות ו/או מתנודתיות גוברת בשוק המניות. אם אתם מחליטים להיחשף אליו באמצעות מכשירים שונים, נדרשת זהירות רבה ומעקב שוטף אחר ביצועיו. אנו שוב מחדדים ומציינים נקודה זו בסיום, משום שמדובר במדד ובמכשירים פיננסיים תנודתיים ביותר, היכולים להסב הפסדים משמעותיים למשקיעים לא מקצועיים.
- 6.אחלה כתבה ערך מוסף רציני (ל"ת)סוחר vix 29/08/2013 23:53הגב לתגובה זו
- 5.סוחר 29/08/2013 19:55הגב לתגובה זורק באמצעות החוזים העתידיים עצמם! כל שאר המכשירים לא משתלמים, ומי שחושש מהמינוף אין לו מה לחפש בשוק ההון
- 4.אחד שיודע 29/08/2013 19:19הגב לתגובה זולומר למישהוא שלא יודע לשחות לקפוץ מאונייה לים סוער תנסו קודם DXD SDS תעודות סל ממונף פי 2 על הדאו והסנופי וואחר כך נראה אותכם
- 3.משקיע 29/08/2013 11:24הגב לתגובה זוחברים , להזהר מאוד במכשירים הללו. הם לא מחקים את המדד כמו שצריך ושוחקים את ההשקה במהירות בגלל 3 סיבות עיקריות : 1. מדובר במכשירים שמחקים את התשואה היומית . כלומר אם השקעתם מאה ש"ח והיתה עלייה של 50% אז יש לכם 150 . אם למחרת יש ירידה של 50% אז נותרתם עם 75% . 2. עמלות מסחר - המכשירים מחקים את המדד באמצאות רכישות של נגזרים עם עמלות מסחר גבוהות . 3. מדובר בתעודות גדולות שמתגלגלות כל תקופה , סוחרים מכירים את מועדי הגלגול ולכן מוכרים את הנגזרים לקרנות ביוקר. בקיצור , מתאים לסוחרים טווח קצר - כל מי שיחזיק בניירות לז"א מתוך מטרת גידור או אמונה שיום אחד יקרה משהו פשוט יפסיד .
- 2.אחלה כתבה. לא הכרתי את ה-VXX שכתבתם עליו (ל"ת)נאסימה 29/08/2013 10:30הגב לתגובה זו
- 1.תודה גדולה על המאמר מסוחר VIX (ל"ת)יריב 29/08/2013 10:24הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
