מפחדים? בואו נשאל את מדד הפחד
האם אנו מפחדים להשקיע במניות בימים אלה? האם אנו מתנהלים עדיין בצילו של משבר הסאב-פריים או משבר החובות באירופה? ואולי בכלל אנו בדרך למשבר חדש בעקבות ההתלקחות האזורית? מדד ה-VIX, הידוע גם בשם "מדד הפחד", מראה שהמשקיעים בשוק המניות אינם חוששים (באופן יחסי).
הרמות בהן נמצא המדד בחודשים האחרונים לא נראו מאז שנת 2007. לצורך השוואה, במחצית מארס האחרון נסחר המדד סביב 11.05 נקודות בסיס, לעומת 40 נקודות בסיס ב-2010 בתקופת משבר החובות בגוש האירו ו-90 נקודות בסיס בתקופת משבר הסאב פריים ב-2008.
למרות זאת, נשים לב כי בימים האחרונים נראית מגמת עלייה משמעותית במדד (נכון לכתיבת המאמר המדד עומד על 16.2 נקודות בסיס) עקב החשש מתקיפה אמריקנית בסוריה. מדובר בעלייה משמעותית ל-17 נקודות בסיס, יש לשים לב לאן המדד הולך בתקופה הקרובה משום שמהר מאוד ניתן להגיע לערכים גבוהים של המדד.
אז מה בעצם משקף מדד ה-VIX?
המדד מבטא את התנודתיות (סטיות תקן) הצפויה במדד המניות S&P 500 הנגזרת מחישוב סטיית התקן הגלומה של שערי האופציות הנסחרות על ה- S&P 500.
סטיות התקן הגלומות במחירי האופציות עולות באופן משמעותי ככל ששוק המניות (S&P 500) תנודתי יותר, כלומר ככל שסטיית התקן של שוק המניות עולה. תופעה זאת מתרחשת כי "הם מפחדים". הסוחרים חוששים לכתוב אופציות, ורוכשי האופציות מוכנים לשלם פרמיות גבוהות יותר כדי להגן על הפוזיציה שלהם.
כיצד יכולים המשקיעים לעשות שימוש במדד ה-VIX?
מי שמעוניין בחשיפה למדד, יכול לעשות זאת באמצעות מכשירים המחקים את ביצועי המדד או באמצעות נגזרים של המכשירים המחקים. לא ניתן להשקיע ישירות במדד ה- VIX. להלן מספר גישות ואפשרויות השקעה, בהתאם לאופי המשקיע ולרמת הסיכון אליה הוא מוכן להיחשף:
1. גישת הזרם המרכזי - מתאימה למשקיעים המעוניינים להיחשף למדד במטרה ליהנות מעלייה בתנודתיות שוק המניות ו/או בכדי ליהנות משונות משמעותית ביחס לביצועי מדד המניות, זאת על מנת להפחית את הסיכון הכולל של תיק ההשקעות.
תעודת הסל (ETN) הנפוצה ביותר הינה ה-VXX וקרן הסל (ETF) היא VIXY. כדאי לשים לב כי מכשירים אלה לא עוקבים באופן מוחלט אחר ביצועי מדד ה-VIX, אלא עושים שימוש בחוזים עתידיים שיש לגלגל אותם לאורך הדרך (עלויות וחשיפה).בחודש האחרון מדד ה- VIX קפץ בכ-27%, לעומתו, מכשירים אלו הניבו למחזיקים 5% בלבד. מתחילת השנה המדד ירד בכ-10% ואילו הם צללו בכ-50% (!). מדובר במכשירי מומנטום בלבד ורצוי להחזיק בהם לטווח קצר מאוד בידיעה שאינם מחקים היטב את השינוי במדד.
2. הגישה האגרסיבית - מתאימה לסוחרי יום ומשקיעים המעוניינים להחזיק מכשירים בעלי סטיית תקן גבוהה. נתחיל עם תעודות הסל CVOL ו- TVIX, שתי אפשרויות השקעה לטווח קצר. התעודות עוקבות בעקיפין אחר ביצועי מדד ה-VIX באמצעות שימוש בחוזים עתידיים קצרי טווח הנסחרים על מדד ה-VIX. ההבדל המשמעותי בין התעודות, ש-TVIX הינה בעלת מינוף של פי 2, בעוד שתעודת הסל CVOL ללא מינוף. בהקשר זה יש להבין שהמינוף של תעודות אלו קיים ביחס לחוזים עצמם וייתכנו פערים (סטיות) בין מחיר החוזה ביחס לערכו של מדד ה-VIX בפועל.
3. הגישה הנגדית - מתאימה למשקיעים המעוניינים ליהנות מהירידה בסטיות תקן על המדד ולקוות לרגיעה. אחד המכשירים המשקפים ביצועי נגד למדד ה- VIX, אמנם בפערי עקיבה מסוימים אך לרוב לטובת מחזיקי הקרן, הוא XIV, שמצליח להניב תשואה נגדית הגבוהה מ-100% בצלילת מדד ה- VIX.
יש להדגיש נקודה הנכונה לכלל המכשירים והגישות - אין להחזיק מכשירים אילו לאורך זמן, משום שכפי שציינו, הם עוקבים אחרי המדד באמצעות רכישת חוזים עתידיים, דבר אשר יוצר חוסר התאמה אל מול ביצועי המדד ועל ידי כך יכולים להסב הפסדים משמעותיים.
לסיכום, למעקב אחר מדד ה-VIX יש חשיבות רבה, כי הוא מבטא את חששות המשקיעים מירידות ו/או מתנודתיות גוברת בשוק המניות. אם אתם מחליטים להיחשף אליו באמצעות מכשירים שונים, נדרשת זהירות רבה ומעקב שוטף אחר ביצועיו. אנו שוב מחדדים ומציינים נקודה זו בסיום, משום שמדובר במדד ובמכשירים פיננסיים תנודתיים ביותר, היכולים להסב הפסדים משמעותיים למשקיעים לא מקצועיים.
- 6.אחלה כתבה ערך מוסף רציני (ל"ת)סוחר vix 29/08/2013 23:53הגב לתגובה זו
- 5.סוחר 29/08/2013 19:55הגב לתגובה זורק באמצעות החוזים העתידיים עצמם! כל שאר המכשירים לא משתלמים, ומי שחושש מהמינוף אין לו מה לחפש בשוק ההון
- 4.אחד שיודע 29/08/2013 19:19הגב לתגובה זולומר למישהוא שלא יודע לשחות לקפוץ מאונייה לים סוער תנסו קודם DXD SDS תעודות סל ממונף פי 2 על הדאו והסנופי וואחר כך נראה אותכם
- 3.משקיע 29/08/2013 11:24הגב לתגובה זוחברים , להזהר מאוד במכשירים הללו. הם לא מחקים את המדד כמו שצריך ושוחקים את ההשקה במהירות בגלל 3 סיבות עיקריות : 1. מדובר במכשירים שמחקים את התשואה היומית . כלומר אם השקעתם מאה ש"ח והיתה עלייה של 50% אז יש לכם 150 . אם למחרת יש ירידה של 50% אז נותרתם עם 75% . 2. עמלות מסחר - המכשירים מחקים את המדד באמצאות רכישות של נגזרים עם עמלות מסחר גבוהות . 3. מדובר בתעודות גדולות שמתגלגלות כל תקופה , סוחרים מכירים את מועדי הגלגול ולכן מוכרים את הנגזרים לקרנות ביוקר. בקיצור , מתאים לסוחרים טווח קצר - כל מי שיחזיק בניירות לז"א מתוך מטרת גידור או אמונה שיום אחד יקרה משהו פשוט יפסיד .
- 2.אחלה כתבה. לא הכרתי את ה-VXX שכתבתם עליו (ל"ת)נאסימה 29/08/2013 10:30הגב לתגובה זו
- 1.תודה גדולה על המאמר מסוחר VIX (ל"ת)יריב 29/08/2013 10:24הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
