מפחדים? בואו נשאל את מדד הפחד

בן שפס ויובל רכניץ מ-IBI TRADE, מתייחסים לאווירה הנוכחית בשוק ההון ומשווים אל מול מדד 'הפחד' על מנת לוודא את הצדקתה

האם אנו מפחדים להשקיע במניות בימים אלה? האם אנו מתנהלים עדיין בצילו של משבר הסאב-פריים או משבר החובות באירופה? ואולי בכלל אנו בדרך למשבר חדש בעקבות ההתלקחות האזורית? מדד ה-VIX, הידוע גם בשם "מדד הפחד", מראה שהמשקיעים בשוק המניות אינם חוששים (באופן יחסי).

הרמות בהן נמצא המדד בחודשים האחרונים לא נראו מאז שנת 2007. לצורך השוואה, במחצית מארס האחרון נסחר המדד סביב 11.05 נקודות בסיס, לעומת 40 נקודות בסיס ב-2010 בתקופת משבר החובות בגוש האירו ו-90 נקודות בסיס בתקופת משבר הסאב פריים ב-2008.

למרות זאת, נשים לב כי בימים האחרונים נראית מגמת עלייה משמעותית במדד (נכון לכתיבת המאמר המדד עומד על 16.2 נקודות בסיס) עקב החשש מתקיפה אמריקנית בסוריה. מדובר בעלייה משמעותית ל-17 נקודות בסיס, יש לשים לב לאן המדד הולך בתקופה הקרובה משום שמהר מאוד ניתן להגיע לערכים גבוהים של המדד.

אז מה בעצם משקף מדד ה-VIX?

המדד מבטא את התנודתיות (סטיות תקן) הצפויה במדד המניות S&P 500 הנגזרת מחישוב סטיית התקן הגלומה של שערי האופציות הנסחרות על ה- S&P 500.

סטיות התקן הגלומות במחירי האופציות עולות באופן משמעותי ככל ששוק המניות (S&P 500) תנודתי יותר, כלומר ככל שסטיית התקן של שוק המניות עולה. תופעה זאת מתרחשת כי "הם מפחדים". הסוחרים חוששים לכתוב אופציות, ורוכשי האופציות מוכנים לשלם פרמיות גבוהות יותר כדי להגן על הפוזיציה שלהם.

כיצד יכולים המשקיעים לעשות שימוש במדד ה-VIX?

מי שמעוניין בחשיפה למדד, יכול לעשות זאת באמצעות מכשירים המחקים את ביצועי המדד או באמצעות נגזרים של המכשירים המחקים. לא ניתן להשקיע ישירות במדד ה- VIX. להלן מספר גישות ואפשרויות השקעה, בהתאם לאופי המשקיע ולרמת הסיכון אליה הוא מוכן להיחשף:

1. גישת הזרם המרכזי - מתאימה למשקיעים המעוניינים להיחשף למדד במטרה ליהנות מעלייה בתנודתיות שוק המניות ו/או בכדי ליהנות משונות משמעותית ביחס לביצועי מדד המניות, זאת על מנת להפחית את הסיכון הכולל של תיק ההשקעות.

תעודת הסל (ETN) הנפוצה ביותר הינה ה-VXX וקרן הסל (ETF) היא VIXY. כדאי לשים לב כי מכשירים אלה לא עוקבים באופן מוחלט אחר ביצועי מדד ה-VIX, אלא עושים שימוש בחוזים עתידיים שיש לגלגל אותם לאורך הדרך (עלויות וחשיפה).בחודש האחרון מדד ה- VIX קפץ בכ-27%, לעומתו, מכשירים אלו הניבו למחזיקים 5% בלבד. מתחילת השנה המדד ירד בכ-10% ואילו הם צללו בכ-50% (!). מדובר במכשירי מומנטום בלבד ורצוי להחזיק בהם לטווח קצר מאוד בידיעה שאינם מחקים היטב את השינוי במדד.

2. הגישה האגרסיבית - מתאימה לסוחרי יום ומשקיעים המעוניינים להחזיק מכשירים בעלי סטיית תקן גבוהה. נתחיל עם תעודות הסל CVOL ו- TVIX, שתי אפשרויות השקעה לטווח קצר. התעודות עוקבות בעקיפין אחר ביצועי מדד ה-VIX באמצעות שימוש בחוזים עתידיים קצרי טווח הנסחרים על מדד ה-VIX. ההבדל המשמעותי בין התעודות, ש-TVIX הינה בעלת מינוף של פי 2, בעוד שתעודת הסל CVOL ללא מינוף. בהקשר זה יש להבין שהמינוף של תעודות אלו קיים ביחס לחוזים עצמם וייתכנו פערים (סטיות) בין מחיר החוזה ביחס לערכו של מדד ה-VIX בפועל.

3. הגישה הנגדית - מתאימה למשקיעים המעוניינים ליהנות מהירידה בסטיות תקן על המדד ולקוות לרגיעה. אחד המכשירים המשקפים ביצועי נגד למדד ה- VIX, אמנם בפערי עקיבה מסוימים אך לרוב לטובת מחזיקי הקרן, הוא XIV, שמצליח להניב תשואה נגדית הגבוהה מ-100% בצלילת מדד ה- VIX.

יש להדגיש נקודה הנכונה לכלל המכשירים והגישות - אין להחזיק מכשירים אילו לאורך זמן, משום שכפי שציינו, הם עוקבים אחרי המדד באמצעות רכישת חוזים עתידיים, דבר אשר יוצר חוסר התאמה אל מול ביצועי המדד ועל ידי כך יכולים להסב הפסדים משמעותיים.

לסיכום, למעקב אחר מדד ה-VIX יש חשיבות רבה, כי הוא מבטא את חששות המשקיעים מירידות ו/או מתנודתיות גוברת בשוק המניות. אם אתם מחליטים להיחשף אליו באמצעות מכשירים שונים, נדרשת זהירות רבה ומעקב שוטף אחר ביצועיו. אנו שוב מחדדים ומציינים נקודה זו בסיום, משום שמדובר במדד ובמכשירים פיננסיים תנודתיים ביותר, היכולים להסב הפסדים משמעותיים למשקיעים לא מקצועיים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אחלה כתבה ערך מוסף רציני (ל"ת)
    סוחר vix 29/08/2013 23:53
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    סוחר 29/08/2013 19:55
    הגב לתגובה זו
    רק באמצעות החוזים העתידיים עצמם! כל שאר המכשירים לא משתלמים, ומי שחושש מהמינוף אין לו מה לחפש בשוק ההון
  • 4.
    אחד שיודע 29/08/2013 19:19
    הגב לתגובה זו
    לומר למישהוא שלא יודע לשחות לקפוץ מאונייה לים סוער תנסו קודם DXD SDS תעודות סל ממונף פי 2 על הדאו והסנופי וואחר כך נראה אותכם
  • 3.
    משקיע 29/08/2013 11:24
    הגב לתגובה זו
    חברים , להזהר מאוד במכשירים הללו. הם לא מחקים את המדד כמו שצריך ושוחקים את ההשקה במהירות בגלל 3 סיבות עיקריות : 1. מדובר במכשירים שמחקים את התשואה היומית . כלומר אם השקעתם מאה ש"ח והיתה עלייה של 50% אז יש לכם 150 . אם למחרת יש ירידה של 50% אז נותרתם עם 75% . 2. עמלות מסחר - המכשירים מחקים את המדד באמצאות רכישות של נגזרים עם עמלות מסחר גבוהות . 3. מדובר בתעודות גדולות שמתגלגלות כל תקופה , סוחרים מכירים את מועדי הגלגול ולכן מוכרים את הנגזרים לקרנות ביוקר. בקיצור , מתאים לסוחרים טווח קצר - כל מי שיחזיק בניירות לז"א מתוך מטרת גידור או אמונה שיום אחד יקרה משהו פשוט יפסיד .
  • 2.
    אחלה כתבה. לא הכרתי את ה-VXX שכתבתם עליו (ל"ת)
    נאסימה 29/08/2013 10:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תודה גדולה על המאמר מסוחר VIX (ל"ת)
    יריב 29/08/2013 10:24
    הגב לתגובה זו
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.