זווית האחרת: איך להרוויח מזינוק במחיר הבנזין בעולם?
רבות דובר בשבוע האחרון על העלייה הדרמטית במחיר הבנזין בארץ המהווה נטל כבד על ציבור הנהגים. הבנזין, בנוסף לתפקידו העיקרי בחיי היומיום, הוא גם סחורה הנסחרת בבורסת הסחורות של ניו יורק NYMEX, דבר המאפשר להרוויח כאשר עולה מחירו, אם מצליחים לצפות את מגמת המחיר שלו.
מחיר הבנזין בבורסת NYMEX עלה בכל אחד מחמשת השבועות האחרונים, והגיע ביום שישי שעבר ל-2.973 דולר לגלון (0.785 דולר לליטר) מהשפל במחירו בשנתיים האחרונות 2.206 דולר לגלון ב-21 ליוני. השנה כבר עלה מחיר הבנזין ב-35%. מחיר הבנזין הגבוה בכל הזמנים נרשם ביולי 2008, 3.555 דולר לגלון - חודש בו מחיר הנפט הגולמי רשם את ערכו הגבוה אי פעם 147.2 דולר לחבית.
העלייה במחיר הבנזין נבעה כמובן מעלייה במחיר הנפט הגולמי, שהבנזין הוא אחד המוצרים המתקבלים מזיקוקו. אבל גם הפיצוץ ב-25 לאוגוסט בבית הזיקוק Amuay בוונצואלה, השני בגודלו בעולם, המזקק כ-650 אלף חביות ביום, שגרם ל-42 הרוגים ופצועים רבים, העלה את החשש למחסור בבנזין.
אף על פי שוונצואלה היא יצואנית נפט חשובה, היא נאלצת לייבא בנזין מארצות הברית כיוון שבתי הזיקוק שלה אינם עומדים בדרישה הגדולה לתצרוכת עצמית, להתחייבויות הייצוא שלה ולכמות הגדולה המוברחת למדינות השכנות. וונצואלה מסבסדת את מחיר הבנזין לצרכן למחיר האבסורדי של כ-2.4 סנט לליטר או במלים אחרות פחות מעשר אגורות שלנו לליטר, כך שהתפתחה שם תעשייה שלמה של הברחות בנזין לקולומביה ולברזיל שם המחיר גבוה עשרות מונים.
למרות שמחיר הבנזין הוא נגזרת של מחיר הנפט הגולמי, היחס ביניהם אינו קבוע ומשתנה בהתאם להיצע וביקוש הנובעים מתפוקת בתי הזיקוק וצריכת הבנזין בהתאם למצב הכלכלי ולעונת השנה. היחס האחרון בין מחיר הבנזין בבורסת NYMEX למחיר הנפט הגולמי הטקסני באותה בורסה המחושב לגלון (חבית נפט מכילה 42 גלון) היה 1.286, הגבוה מהממוצע ההיסטורי שלו, דבר המלמד על מחסור יחסי בבנזין.
בדומה למוצרים רבים אחרים כגון גז בישול, סולר, מזוט וקרוסין, הבנזין מיוצר מנפט גולמי באמצעות תהליכי זיקוק או פיצוח. ניתן להפיק בנזין גם מחומרים אחרים כגון פחם, או שילוב של גזים שונים. אולם המקור העיקרי והזמין ביותר הוא עדיין הנפט. מבחינה כימית מהווה הבנזין תערובת מורכבת של פחמימנים שונים, פרפינים, אולפינים וארומטים, המכילים 4-12 אטומי פחמן לכל מולקולה, אך מלבד זאת שונים מאוד בהרכבם. לבנזין חייבות להיות שלוש תכונות בסיסיות:
1. על הדלק לבעור ביעילות במנוע.
2. על הרכב להתניע בקלות במזג אוויר קר.
3. אסור למערכת הדלק להשתבש בטמפרטורות גבוהות.
סוגי הדלק נמדדים ע"י אוקטנים, וככל שמספר האוקטנים גבוה יותר, כך משתפרת איכות הבנזין ובעקבותיה רמת ביצועי המנוע. ההערכה הכללית היא שמחיר הבנזין צפוי להוסיף לעלות בד בבד עם עלייה במחיר הנפט הגולמי, בעיקר אם יתממשו התחזיות לזריקות עידוד פיננסיות מצד הבנקים המרכזיים של ארצות הברית, האיחוד האירופי וסין.
שוק הסחורות בשבוע האחרון
במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו בעיקר עליות. מדד הסחורות הרציף CCI של CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, עלה בסיכום שבועי ב-1.6%. מדד CCI כבר עלה ב-14.8% מהשפל שנרשם ב-04 ליוני השנה, אבל עדיין נמוך ב-16.5% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל 2011. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.
איך משקיעים בבנזין?
באמצעות חשבון ב-ATRADE אפשר להשקיע באופן ישיר ונוח בבנזין בשני הכיוונים: קנייה ומכירה.
קרן הסל לבנזין United States Gasoline Fund נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול UGA. הקרן משקיעה בחוזים עתידיים לבנזין לתקופות הקרובות. דמי הניהול 0.80% לשנה וקיימות גם אופציות call ו-put על הקרן.
קרן הסל לבנזין ETFS Gasoline נסחרת בבורסת לונדון ובבורסות אירופיות נוספות מספטמבר 2006 וסימולה UGAS, דמי הניהול הם 0.49% לשנה, והתעודה צוברת ריבית המחושבת על בסיס יומי. קרן הסל ETFS Short Gasoline נסחרת בסימול SGAS, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הבנזין ירד, דמי הניהול הם 0.98% לשנה. קרן הסל ETFS Leveraged Gasoline נסחרת בסימול LGAS, התשואה של קרן הסל הזו עומדת ביחס כפול לשינוי במחיר הבנזין, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הבנזין יעלה ושואף למנף את רווחיו, דמי הניהול הם 0.98% לשנה.
*אריה גורן הוא מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין,
* אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של בנזין או כל סחורה, תעודת סל או קרן נאמנות כלשהי.
- 1.כרגיל מעולה - בכלל לא ידעתי שיש נייר לבנזין. (ל"ת)איציק 03/09/2012 11:34הגב לתגובה זו
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותעל ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר
אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר.
כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן.
זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא?
מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר.
- השקל חונק את הסטארט-אפים - מה אפשר לעשות?
- החשיבות בחיסול אנשי הכספים והמקרה האיראני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.

מחירי הדירות יורדים, אבל תשכחו מירידת מחירים חדה
כאשר כוחות כל כך מרכזיים אינם מעוניינים בירידת מחירים, הסיכוי לשינוי אמיתי נמוך עד קלוש
הנתונים האחרונים על האטת המכירות של הקבלנים בפרט, ומצבו של שוק הנדל”ן בכלל, אינם מפתיעים איש. הקיפאון והירידה בהיקף מכירת הדירות צפויים לאור רמת המחירים וגם הירידה במחירי הדירות מתחילת השנה די צפויה לאור רמת המחירים הגבוהה. זו ירידת מחירים גורפת במחירי הדירות, אך ברור כי כלל הגורמים האינטרסנטיים בשוק עושים כל שביכולתם כדי לשמר את רמות המחירים. הם מנסים לטשטש את הירידה במחירים, הם מחביאים אותה, הכל כדי לנסות לשדר עסקים כרגיל.
הם מחביאים את ירידת המחירים תוך הענקת הנחות והטבות בעקיפין. במילים אחרות, “הנחה גדולה” בלי לקרוא לה הנחה, העיקר שהמחיר הרשמי לא ייפגע. אבל פרקטית הרוכשים שקונים בתנאי תשלום נוחים לצד הטבות נוספות מקבלים הנחה. לדחות את תשלום הדירה הגדול - 80% שנה אחרי שנכנסים לדירה זו הנחה של 5% בערך (להרחבה: דירה במחירי סוף עונה? הקבלנים בלחץ - האם זה הזמן לקנות?).
מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, הציג נתון של ירידה ב-0.2% במחירי הדירות לחודשים יולי-יוני בהשוואה לחודשי יוני-מאי, כאשר מדובר על ירידה חמישית ברצף. בחינה רחבה יותר מצביעה על ירידה חודשית ממוצעת של 1.5% במספר העסקאות בשנה החולפת, נתון התואם את סקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שהצביעה על ירידה נוספת בקצב העסקאות ברבעונים האחרונים.
האטה זו מודגשת במיוחד בקרב הקבלנים במכירת דירות חדשות, כאשר אם בוחנים את מכירת האלו בחודשים האחרונים רואים ירידה דרמטית של עשרות אחוזים במכירות לעומת תקופה מקבילה אשתקד. במקביל, יש ירידה גם בעסקאות יד שנייה, אבל מתונה מאוד - כ-5% ולא 20%-30% כפי שסופגים הקבלנים בדירות חדשות. זה מעיד על מצוקתם של הקבלנים כשלצד זה יש גם המשך גידול במלאי הדירות החדשות שלא נמכרו, על אף שהוצא להן היתר בנייה. היקף המלאי הלא מכור עומד על כ-82 אלף דירות.
- פרשקובסקי במבצע ״מיוחד״ - סימן נוסף ללחץ של הקבלנים
- ההרשמה להגרלת "דירה בהנחה" הוארכה עד 22 באוקטובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה עושים הקבלנים בכדי להתמודד עם המצב? לאחר שבנק ישראל הטיל בחודש מרץ את המגבלות השונות למבצעי 80/20, הקבלנים מבצעים פחות או יותר את אותם המבצעים, רק בצורה שונה. ממש אותה הגברת בשינוי אדרת: משכנתה בגובה של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר הדירה עד לאכלוס, ריהוט חדש לדירה ומימון מס הרכישה. מדובר בהטבות ששווין מאות אלפי שקלים, המהוות בפועל הורדת מחיר, רק מבלי להציג זאת ככזו. בחודשים האחרונים הם גם מציעים לרוכשים לדחות את התשלום של 80% עד לשנה אחרי הכניסה לדירה, יש גם מצבים שהדחייה אפילו ארוכה יותר.